Zorg in België

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Dit onderwerp heeft heel wat raakvlakken of wordt deels besproken in andere threads hier (kinderopvang, de staat van het land, personeelstekort, huismoeders, ...) maar toch leek het me interessant om eens te bespreken hoe wij als maatschappij nu eigenlijk zorg zien, en vooral waar we naartoe willen (en of dit is waar we effectief naartoe gaan).

Algemeen maak ik mij nogal zorgen over alles wat met zorg te maken heeft in dit land, en dan vooral het gedeelte dat de zeer jonge en zeer oude mensen van onze maatschappij behandelt. Het is een beetje een amalgaam van bedenkingen, dus de structuur zal soms een beetje zoek zijn.

De kinderopvang: meer en meer mensen rekenen hierop, omdat we als maatschappij volop de kaart van tweeverdieners trekken. Toch lijkt dat systeem heel wat problemen te vertonen. Zowat iedereen die ik ken en recent zwanger werd of een kind kreeg, is al bijna vanaf de conceptie bezig om nog plaatsen te vinden. Zelf hebben we geluk gehad, al had het ons zonder het extra borstvoedingsverlof van mijn vrouw wel wat stunt- en vliegwerk gekost om enkele weken te overbruggen tussen het einde van haar moederschapsrust en het begin van de crèche.
Ondertussen zie ik dan rond mij alarmsignalen van ouders die noodopvang zoeken omdat hun crèche sluit wegens ziekte van personeel, of soms gewoon burn-out. Dan lees je hopeloze berichten van ouders die plots zonder opvang zitten, terwijl ze beiden gaan werken.
Daarbij komen dan nog de recente schandalen. Je gaat sowieso wel rotte appels hebben in elk systeem natuurlijk, al kan je je toch wel de vraag stellen of een situatie zoals een ernstig personeelstekort bevordelijk is voor het vinden van geschikte mensen.

De ouderenzorg: het andere uiterste, maar op sommige vlakken eigenlijk nog schrijnender. Dit omdat het minder aandacht krijgt, ook hier op dit forum belangt het minder mensen aan (op dit moment) wat er met de grootouders gebeurt dan wat er met de kinderen wordt gedaan. Mijn vrouw werkt in de keuken van een WZC, en dat is vaak huilen met de pet op. Zeker op zon- en feestdagen zijn er gegarandeerd enkele mensen die die dag ingeroosterd zijn "ziek", wat de sowieso al onderbemande diensten nog verder onder druk zet. Mijn vrouw komt vooral in contact met zaken zoals het eten dat niet tijdig wordt uitgedeeld, maar natuurlijk zie en hoor je dan ook veel ergere zaken, zoals mensen die geen eten krijgen (want ze kunnen het zelf niet meer, en niemand heeft tijd) of mensen die naar de WC willen maar niemand kan ze ondersteunen.
Opnieuw hier: algemeen personeelstekort, waardoor overduidelijk rotte appels gewoon lang hun zin kunnen doen, want meestal komen opdagen is beter dan niemand hebben.
Eerlijk, voor mij is dat gewoon een horrorscenario: je hele leven werken en afdragen, waarna je op je oude dag zo eindigt. En ja, er zijn daar ook mensen gelukkig, maar die hebben dan geregeld bezoek (nooit een garantie) en zijn veelal nog zelfstandig genoeg om dingen te kunnen zonder hulp.

In dit alles lijkt de belangrijkste factor mij de doorgedreven individualisering van de maatschappij, gekoppeld aan het feit dat het gemiddelde gezin het zich niet kan permitteren om afhankelijk te zijn van slechts één inkomen. Waar vroeger meerdere generaties vaak bij elkaar woonden, is dat vandaag de dag een zeldzaamheid. Ergens is het logisch, onze generatie heeft veelal ouders die zelf nog aan het werk zijn, en dus niet gewoon hun dagen kunnen (en willen) indelen in functie van hun kinderen en kleinkinderen. Maar soms vraag ik mij wel af of dit nu een evolutie is die zo positief is? Je kinderen afgeven aan de crèche, je ouders aan het rusthuis, en zelf kan je dan "van het leven genieten", wat vooral neerkomt op voltijds werken. Is dit het resultaat van onze welvaartstaat? Is dit eigenlijk de richting waar we naartoe willen?

En dan vooral, hebben we vandaag de dag eigenlijk nog een realistisch alternatief? Ik ken een gezin boeren dat gezellig met de ouders in een kangoeroewoning woont, iets waarvoor de meeste vrienden hen zot verklaarden. Anderzijds, hoe "jaren '50" het misschien lijkt, ondanks de zware (seizoensarbeid) is daar geen nood om van het werk een race tegen de klok in te zetten om op tijd aan de school of de crèche te staan.
 
Je kinderen afgeven aan de crèche, je ouders aan het rusthuis, en zelf kan je dan "van het leven genieten", wat vooral neerkomt op voltijds werken. Is dit het resultaat van onze welvaartstaat? Is dit eigenlijk de richting waar we naartoe willen?
(Veel generalisaties in onderstaande post. Ik weet uiteraard dat 'niet iedereen zo is', maar ik heb het hier puur over eigen ervaringen. Gigantische rant ook, maar kom. Lezen is niet verplicht.)

Ik woon graag in Vlaanderen en ik zal hier nooit weg gaan, maar ik heb hier soms wel echt moeite met de mentaliteit op bepaalde vlakken. Alles wat ook maar enigszins afwijkt van 'de norm' (die eigenlijk neerkomt op 'huisje tuintje keukentje' en 'werken werken werken') wordt als raar bekeken, en ik weet dat je je dat gewoon niet kan aantrekken (dat is wat ik doe) maar dat kan niet iedereen, en maatschappelijke druk is ook niet iets wat je zomaar kan afzetten.

Zo ook met werken: ik ga hier niet aan heel die burnout/depressie discussie beginnen (daar is een andere thread voor) maar het valt me ook op hoe hard we ons hier wegcijferen voor het werk. Ik heb echt de indruk dat veel Vlamingen leven om te werken in plaats van omgekeerd, en dat stoort me ook. Dat ze dat voor zichzelf doen, allemaal goed, maar ik heb al veel mensen horen zeggen dat ze bijvoorbeeld geen 4/5 willen gaan werken omdat ze bang hebben wat hun omgeving zegt. Ook al veel mensen gezien waarbij je bijna letterlijk de zenuweinden ziet verbranden die maar geen gas terug willen nemen want 'wat gaat men zeggen'. Ook als die goede redenen hebben (kinderen, zorgen voor familie, ziekte, ...) hebben om even te minderen.

Die komen dan op een gegeven moment in een langer hersteltraject terecht (wat dus ook meer kost voor de samenleving) terwijl sommige mensen echt enorm geholpen zouden zijn door gewoon eventjes een weekje rust te nemen. En dan echt rust, niet snel verbouwingen doen of het huis van de schoonma gaan schilderen of weet ik veel.

En het is ook gewoon zo: zeg tegen de gemiddelde Vlaming dat je even niet werkt (desnoods zonder op een uitkering te rekenen) om aan jezelf te werken of om even van het leven te genieten of om voor de kinderen te zorgen en je ziet ze al bijna denken 'profiteur'. Die quiet quitting thread van een tijd geleden was daar ook een triest voorbeeld van, daar werden zelfs mensen die gewoon hun werk doen (en niks meer) bestempeld als luierikken of profiteurs door bepaalde users.

Het in de vergeetput gooien van ouderen vind ik ook een enorm probleem. Ik kom weleens in rusthuizen en daar zitten mensen die je (da's heel cru, dat weet ik) eigenlijk beter uit hun lijden zou verlossen. Die krijgen geen enkel bezoek meer, die zitten de godganse dag op een klein kamertje terwijl hun verstand ze in de steek aan het laten is en als ze inderdaad pech hebben dat hun rusthuis onderbemand is dan kakken ze op tijd en stond nog eens in hun broek ook. Da's soms ronduit mensonterend, en daarbij geef ik niet de schuld aan de mensen die daar werken want die werken ook maar gewoon met de middelen die ze hebben, maar mij mogen ze in ieder geval platspuiten als het ooit zo ver komt met mij.

Enfin, veel van die problemen zijn niet uniek aan Vlaanderen natuurlijk. Dat van met twee te moeten gaan werken is ook een gevolg van globale (of toch op zijn minst internationale) fenomenen waar we nu eenmaal niet rond kunnen. Dat van die ouderen die we wegsteken is ook omdat we dikwijls simpelweg geen tijd (of geldelijke ruimte) hebben om er voor te zorgen. Datzelfde met die kinderen.

Is daar een oplossing voor? Dat weet ik niet. Ik ben daar niet slim genoeg voor om dat op een forum uit te werken, want als je aan die dingen iets wil veranderen ga je ook gewoon een massale mentaliteitswijziging moeten teweeg brengen, en begin daar maar eens aan. Begin er maar eens aan om 'de zorg' interessanter te maken. Begin er maar eens aan om leerkracht opnieuw een gerespecteerd beroep te maken, bijvoorbeeld. Hoe doe je dat?

Interessant topic wel, hetzij misschien ook deprimerend (voor mij dan toch) omdat ik echt de indruk heb dat het op de vlakken waarover je het hebt de verkeerde kant uit gaat met onze/de maatschappij, maar ik denk niet dat dat in onze levenstijd nog te keren valt. Het leven gaat bijvoorbeeld niet plots goedkoop genoeg worden om met 1 gemiddeld loon comfortabel rond te komen.
 
Laatst bewerkt:
Hopelijk komt er snel een wet waarbij men op voorhand kan beslissen voor euthanasie wanneer je een bepaalde graad van dementie hebt. Als een plant ergens in een WZC vegeteren zo wil ik niet eindigen.

Mijn schoondochter heeft tijdens haar opleiding verpleegkunde verschillende stages moeten doen in een WZW. Het laatste WZC waar ze stage deed zei het personeel op dag 1 al van kom hier nooit werken. Na een paar dagen kwam niemand van de zorgkundigen opdagen. Kon zij alleen een volledige afdeling dementerende doen terwijl de hoofdverpleegkundige de andere afdeling deed.

De verhalen waar zij soms mee afkwam. Kinderen die hun vader onder druk zetten om de euthanasie papieren te tekenen. Agressie van bewoners. Op zeker moment gingen een aantal bewoonsters mekander te lijf met hun breinaalden. Of ze komt op een kamer en daar zijn een paar oudere mannen bezig met hun broek omlaag…

Wat gaat dat later geven wanneer al die alleenstaanden oud worden en niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Zonder enige controle van kinderen of gelijk wie. Dat zet de deur open voor nog meer misbruiken. Ook financiële. Wie gaat er later lopen met de erfenis.
 
Hopelijk komt er snel een wet waarbij men op voorhand kan beslissen voor euthanasie wanneer je een bepaalde graad van dementie hebt. Als een plant ergens in een WZC vegeteren zo wil ik niet eindigen.
Is dat niet min of meer wat zo'n LEIF-plan beoogt?
Mijn schoondochter heeft tijdens haar opleiding verpleegkunde verschillende stages moeten doen in een WZW. Het laatste WZC waar ze stage deed zei het personeel op dag 1 al van kom hier nooit werken. Na een paar dagen kwam niemand van de zorgkundigen opdagen. Kon zij alleen een volledige afdeling dementerende doen terwijl de hoofdverpleegkundige de andere afdeling deed.

De verhalen waar zij soms mee afkwam. Kinderen die hun vader onder druk zetten om de euthanasie papieren te tekenen. Agressie van bewoners. Op zeker moment gingen een aantal bewoonsters mekander te lijf met hun breinaalden. Of ze komt op een kamer en daar zijn een paar oudere mannen bezig met hun broek omlaag…

Wat gaat dat later geven wanneer al die alleenstaanden oud worden en niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Zonder enige controle van kinderen of gelijk wie. Dat zet de deur open voor nog meer misbruiken. Ook financiële. Wie gaat er later lopen met de erfenis.
Het is allemaal wat dramatischer dan wat ik al heb gehoord, maar algemeen komt het een beetje neer op een gigantisch personeelstekort. Als gevolg daarvan wordt men gewoon een pak minder kieskeurig. Zo worden nieuwkomers aangeraden om zorgkundige te worden, wat ergens logisch is gezien de werkzekerheid, maar zo had mijn vrouw vorig weekend een discussie met een zorgkundige die enkel Frans sprak. Mijn vrouw kan dat niet (wel Nederlands, Engels, of Spaans) dus dan moest er een derde persoon opgeroepen worden voor simpele communicatie. Een tijd terug, in volle COVID-lockdown, was er een artikel over hoe in de zorg dokters en verpleegkundigen zeker overtuigd waren van het nut van vaccinatie, maar bij zorgkundigen lag dat cijfer beduidend lager. Je kan dat volgens mij niet los zien van een grote nood aan personeel waardoor iedereen goed genoeg is.

Ook gewoon de betrouwbaarheid natuurlijk, mensen die gewoon hun kat sturen op feestdagen, met allerhande smoezen die op niet veel slaan. Zo maak je het natuurlijk nog zwaarder voor mensen die wel nog enige verantwoordelijkheidszin tonen.

Persoonlijk ben ik ook niet echt optimistisch, aangezien dit veel minder "leeft" bij de mensen dan problemen in de kinderopvang (en het is niet dat daar alles meteen opgelost raakt). Ik heb me dan ook al geregeld afgevraagd of dit nu het land is waar ik oud, en vooral hulpbehoevend, wil worden. Met wat hier een rusthuis kost kan je in het thuisland van mijn vrouw een verpleegkundige aan huis makkelijk betalen, ik denk dat voor dat geld ze zelfs bij je intrekken. Dit alles natuurlijk het gevolg van een veel grotere ongelijkheid. Dit maakt het IMO nogal pervers, wij leven in een land met lage ongelijkheid en hoge welvaart, en als gevolg daarvan praktisch moeten we onze ouderen op deze manier behandelen.
 
Ik vind de creche problemen wel wat opgeblazen. Ja het is wat meer zoeken om een creche te vinden, maar ik zie dat zelf & in mijn omgeving tot nu toe toch altijd goedkomen. Eventueel gecombineerd met wat extra verlof tussen moederschapsrust & creche. En ja je moet op tijd zoeken, zoals met alles in het leven wat complex(er) is. Zelf een stomme fiets moet je tegenwoordig maanden op voorhand mee beginnen en hoop paperassen invullen bv met de fiets leasing/onderhoud.

Overigens verplicht ook niemand je om na 3 maanden al terug te gaan werken. Mijn vrouw is steeds 6 maanden thuis. Als zelfstandige dus zonder loon, maar in loondienst is dit nog simpeler met ouderschapsverlof.

Het ouder probleem is moeilijker omdat ouderen nu eenmaal gigantisch veel zorg vereisen en het zijn er ook steeds meer. Bij mijn grootouders zie ik dat woonzorgcentrum gewoon echt last resort moet zijn. Ervoor zoveel mogelijk zelfstandig & met de hulp van de kinderen. Die laatste 5-10 jaar voor het woonzorgcentrum de ouders bij jou laten wonen zie ik ook in mijn familie dat goed werkt. Dan moet je uiteraard een goede relatie met je kinderen hebben. Ik zie me dat later ook zeker doen voor mijn ouders.

Als het dan echt niet meer kan en je beland in het woonzorgcentrum is dat inderdaad het begin van het einde. De mediaan tijd dat iemand daar nog leeft is ook maar 1 jaar voor mannen en 2 voor vrouwen had ik onlangs gelezen. Zelfs in de goede zit je nog altijd met het gegeven dat die oude mensen echt op zijn. Mijn oma die onlangs gestorven is zat in een WZC van 4000 eur/maand dat heel goed was, maar ze was gewoon fysiek en mentaal volledig op.

Dus ik zie het al bij al nog wel positief/managable voor de case van mezelf/mijn familie. Als je support netwerk klein is (ouders/partner/kinderen) en/of je hebt niet veel centen en/of je bent minder mentaal in controle van je leven (op tijd dingen beginnen regelen/managen, etc.) dan is het een ander verhaal. Maar is dat ooit anders geweest in het verleden ?
 
Ik vind de creche problemen wel wat opgeblazen. Ja het is wat meer zoeken om een creche te vinden, maar ik zie dat zelf & in mijn omgeving tot nu toe toch altijd goedkomen. Eventueel gecombineerd met wat extra verlof tussen moederschapsrust & creche. En ja je moet op tijd zoeken, zoals met alles in het leven wat complex(er) is. Zelf een stomme fiets moet je tegenwoordig maanden op voorhand mee beginnen en hoop paperassen invullen bv met de fiets leasing/onderhoud.

Overigens verplicht ook niemand je om na 3 maanden al terug te gaan werken. Mijn vrouw is steeds 6 maanden thuis. Als zelfstandige dus zonder loon, maar in loondienst is dit nog simpeler met ouderschapsverlof.
Ouderschapsverlof wordt nu wel vaak zo veel als mogelijk opgespaard voor wanneer de kinderen naar school gaan, want op dat moment wordt het niet eenvoudig om vakanties te overbruggen met je verlofdagen. Wat natuurlijk opnieuw een probleem is dat vooral speelt bij tweeverdieners.
Het ouder probleem is moeilijker omdat ouderen nu eenmaal gigantisch veel zorg vereisen en het zijn er ook steeds meer. Bij mijn grootouders zie ik dat woonzorgcentrum gewoon echt last resort moet zijn. Ervoor zoveel mogelijk zelfstandig & met de hulp van de kinderen. Die laatste 5-10 jaar voor het woonzorgcentrum de ouders bij jou laten wonen zie ik ook in mijn familie dat goed werkt. Dan moet je uiteraard een goede relatie met je kinderen hebben. Ik zie me dat later ook zeker doen voor mijn ouders.

Als het dan echt niet meer kan en je beland in het woonzorgcentrum is dat inderdaad het begin van het einde. De mediaan tijd dat iemand daar nog leeft is ook maar 1 jaar voor mannen en 2 voor vrouwen had ik onlangs gelezen. Zelfs in de goede zit je nog altijd met het gegeven dat die oude mensen echt op zijn. Mijn oma die onlangs gestorven is zat in een WZC van 4000 eur/maand dat heel goed was, maar ze was gewoon fysiek en mentaal volledig op.

Dus ik zie het al bij al nog wel positief/managable voor de case van mezelf/mijn familie. Als je support netwerk klein is (ouders/partner/kinderen) en/of je hebt niet veel centen en/of je bent minder mentaal in controle van je leven (op tijd dingen beginnen regelen/managen, etc.) dan is het een ander verhaal. Maar is dat ooit anders geweest in het verleden ?
Het punt lijkt me net dat het "support netwerk" gemiddeld gezien kleiner wordt, terwijl het moeilijker/complexer wordt om alles te regelen.
 
Ouderschapsverlof wordt nu wel vaak zo veel als mogelijk opgespaard voor wanneer de kinderen naar school gaan, want op dat moment wordt het niet eenvoudig om vakanties te overbruggen met je verlofdagen. Wat natuurlijk opnieuw een probleem is dat vooral speelt bij tweeverdieners.

Het punt lijkt me net dat het "support netwerk" gemiddeld gezien kleiner wordt, terwijl het moeilijker/complexer wordt om alles te regelen.

Dus het hoofd probleem is hier het support netwerk en niet perse de opvang/ouderenzorg ?

En dat support netwerk is toch altijd belangrijk geweest. Vroeger en in niet-westerse culturen zelfs nog een stuk meer dan bij ons nu.
40 jaar geleden was je niet beter af als oudere zonder support netwerk dan nu (in tegendeel).

Moeten we dan meer en meer investeren in middelen om het support netwerk minder belangrijk te maken, of moeten mensen terug meer aandacht aan hun netwerk geven ? Dat netwerk uitbouwen is uiteindelijk iets dat je voor een groot deel zelf onder controle hebt.
 
Imo zijn al die problemen naar 1 ding terug te brengen: een maatschappij die gelooft dat we meer welvaart hebben dan we effectief hebben. Jarenlang gelooft men dat we kunnen teren op de arbeid van een ander om te voorzien in zaken waar we zelf niet willen voor zorgen. Dat het financieel gezien veel makkelijker gaat met 2 verdieners is een feit maar dat het onmogelijk is om te leven met een enkel loon is ook maar een perceptie. Het vraagt een veel soberdere leefwijze, en dat is juist het probleem dat bijna niemand daar nog offers voor wil maken, net zoals velen niet het offer willen maken om zelf te zorgen voor peuters of oma en opa want dan moet de jaarlijkse reis op de schop, de tuinman mag ook wegblijven en het restaurantbezoek moet ook op de schop. Mensen zien het gewoon niet zitten om in te leveren op vrijheden (compleet begrijpbaar trouwens) maar volgens mij zal dit ook maar blijven duren tot men niet anders kan om die vrijheid in te leveren.
 
Dus het hoofd probleem is hier het support netwerk en niet perse de opvang/ouderenzorg ?

En dat support netwerk is toch altijd belangrijk geweest. Vroeger en in niet-westerse culturen zelfs nog een stuk meer dan bij ons nu.
40 jaar geleden was je niet beter af als oudere zonder support netwerk dan nu (in tegendeel).

Moeten we dan meer en meer investeren in middelen om het support netwerk minder belangrijk te maken, of moeten mensen terug meer aandacht aan hun netwerk geven ? Dat netwerk uitbouwen is uiteindelijk iets dat je voor een groot deel zelf onder controle hebt.
De switch naar vooral tweeverdieners lijkt me nu niet aan dat netwerk te liggen hoor. En dat het aantal kinderen per gezin daalt wanneer de welvaart stijgt, lijkt me ook wel een vrij grote factor in het krimpen van dat netwerk. Ja, je zou kunnen denken aan je te laten ondersteunen door vrienden, maar toch niet door hun kinderen?

Imo zijn al die problemen naar 1 ding terug te brengen: een maatschappij die gelooft dat we meer welvaart hebben dan we effectief hebben. Jarenlang gelooft men dat we kunnen teren op de arbeid van een ander om te voorzien in zaken waar we zelf niet willen voor zorgen. Dat het financieel gezien veel makkelijker gaat met 2 verdieners is een feit maar dat het onmogelijk is om te leven met een enkel loon is ook maar een perceptie. Het vraagt een veel soberdere leefwijze, en dat is juist het probleem dat bijna niemand daar nog offers voor wil maken, net zoals velen niet het offer willen maken om zelf te zorgen voor peuters of oma en opa want dan moet de jaarlijkse reis op de schop, de tuinman mag ook wegblijven en het restaurantbezoek moet ook op de schop. Mensen zien het gewoon niet zitten om in te leveren op vrijheden (compleet begrijpbaar trouwens) maar volgens mij zal dit ook maar blijven duren tot men niet anders kan om die vrijheid in te leveren.
Ik denk toch dat je met enkel soberder leven het niet voor de meerderheid van de mensen mogelijk maakt, maar het kan. Anderzijds lijkt het me toch eerder dat we als maatschappij (en dus ook de politiek etc.) net willen dat meer en meer mensen gaan werken. Als je hier nu, om recent te blijven, de thread over huismoeders leest, wordt het toch wel als logisch gezien dat die ook gaan werken.
 
Ik denk toch dat je met enkel soberder leven het niet voor de meerderheid van de mensen mogelijk maakt, maar het kan. Anderzijds lijkt het me toch eerder dat we als maatschappij (en dus ook de politiek etc.) net willen dat meer en meer mensen gaan werken. Als je hier nu, om recent te blijven, de thread over huismoeders leest, wordt het toch wel als logisch gezien dat die ook gaan werken.

Het is ironisch dat je door mensen forceert om te gaan werken, nog meer banen hebt die ingevuld moeten worden.
 
De switch naar vooral tweeverdieners lijkt me nu niet aan dat netwerk te liggen hoor. En dat het aantal kinderen per gezin daalt wanneer de welvaart stijgt, lijkt me ook wel een vrij grote factor in het krimpen van dat netwerk. Ja, je zou kunnen denken aan je te laten ondersteunen door vrienden, maar toch niet door hun kinderen?


Ik denk toch dat je met enkel soberder leven het niet voor de meerderheid van de mensen mogelijk maakt, maar het kan. Anderzijds lijkt het me toch eerder dat we als maatschappij (en dus ook de politiek etc.) net willen dat meer en meer mensen gaan werken. Als je hier nu, om recent te blijven, de thread over huismoeders leest, wordt het toch wel als logisch gezien dat die ook gaan werken.

Maar tweeverdieners zijn er toch ook al zeer lang ? Mijn ouders waren tweeverdieners tijdens mijn jeugd en nu, en ik heb ondertussen zelf kinderen.
Waarom is dat nu moeilijker als toen ? Als dat al zo is komt dat eerder door het support netwerk dan kinder opvang/ouderen zorg. Zoveel anders/slechter dan toen is dat toch niet ? Zelfs mijn grootouders waren tweeverdieners, maar oke andere tijd en misschien toen wel zeldzamer, maar de generatie van mijn ouders (1960-1970 geboren) zat vol tweeverdieners.

Als ik kijk hoe mijn ouders leefden en hoe ik leef, vind ik juist dat er nu meer fexibiliteit is dan in hun tijd (vroeger beiden weg van huis naar kantoor 08.00-18.00 elke dag, kinderen naar de opvang of grootouders). Terwijl je nu thuis werk, ouderschapsverlof, etc hebt.

Maar ik ben niet blind voor de trend van burnouts, etc. (al waren die er vroeger ook), maar als dat al erger is dan vroeger, aan wat ligt dat dan ? Misschien moeten we meer inzetten op de mentale weerbaarheid van mensen. Burnout vermijden kan bijna altijd door als persoon zelf je grenzen te stellen en repecteren, plus mentale weerbaarheids technieken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het even gehad met de zorg instanties sinds een heel debacle rond mijn pa in het rustoord.

Mijn pa was nog maar 73 toen hij al naar het WZC ging, vooral omdat hij wegens een paar medische ingrepen lichamelijk niet meer goed voor zichzelf kon zorgen (geen partner meer) en wij als enige 2 kinderen die dat ook niet meer konden opvangen.
Hij woonde voordien bij mijn zus in gedurende al een paar jaar.

Hij kende veel mensen in dat WZC, omdat hij heel zijn leven op de KBC gewerkt had in het dorp, waar dus ook veel mensen hem nog van kenden. Dus hij zag dat zelf ook al zitten, al is dat toch ene beetje vroeg in vergelijking met de andere bewoners.

Alles ging daar goed in het WZC tot op een moment dat mijn zus daar op bezoek ging en de politie bij hem in de kamer stond.
Blijkbaar zou mijn pa met zijn hand eens op het achterste van een jong stagair verpleegster geslaan hebben, en die was daar blijkbaar van aangedaan volgens wat men me zei.
Ik wist niet goed of ik moest beginnen lachen of niet.. want ik zou zo denken dat dat nogal eens gebeurd in een verzorgings tehuis.

Maar ja, sinds al de me-too toestanden en al de woke zever rond ongewenste intimiteiten hadden die ineens dus beslist:
"we zullen de politie maar een proces verbaal laten opstellen". Zonder mij iets te laten weten.

Toen ik om verhaal ging halen bij de directeur zelf bleef die herhalen dat het geen waar was dat men de politie had gestuurd daarvoor,
terwijl mijn zus erbij stond. Ook de sociale dienst wist van niets.
Wij stonden daar verstomd en wisten niet goed hoe we daar nu moesten op reageren.
Dus kan alleen maar denken dat iemand dat gedaan had zonder weten van de directie, want vind het anders ook maar straf dat die in ons gezicht blijven zeggen dat het niet waar was.

Ik dacht toen, het zal hier wel bij blijven. Zal wel vanwege heel de covid drukte en heisa ook zijn.
Want het was daar ook wel chaos op een bepaald moment, groot deel van mijn pa zijn afdeling is overleden na een grote covid storm en mijn pa zelf achteraf ook weken in het ziekenhuis gelegen met covid.
En ook het personeel was grotendeels out voor lange tijd.

Alles was inderdaad wat voorbij gewaaid, ergste van covid was voorbij en klein jaar later weer een melding dat hij eens een "poepeke klets" had gedaan bij een andere verpleegster.
Men gaf ook zelf aan vanuit de verpleging dat het enkel dat was, + feit dat hij een grote mond had toen ze hem daar op aanspraken.

Terwijl ik al doorhad dat het uit pure verveling was , 75 jaar oud en de jongsten van de afdeling, en tijdens covid nooit mogen weggaan van de afdeling of bezoek ontvangen, behalve van mij/zus.
De activiteiten te simpel voor iemand die nog veel snuggerder is dan de rest van de afdeling etc etc
En dan begon hij natuurlijk een grote mond op te zetten om wat te treiteren, als hij onder zijn voeten kreeg.

Maar toen hebben ze beslist om hem een een tweetal weken te laten opnemen op de psychiatrie voor deze "uitspattingen".
Want ze vonden ook dat hij precies nogal 'afwezig' was. Dus maw ze denken dat hij dement word of iets dergelijks.

De huisdokter stond daar al weigerachtig over en kent mijn pa al van jongsaf en weet dat hij altijd wel zo een beetje kon "treiteren", ook op die manier maar zonder meer, en dus eigenlijk psychiatrie uit den boze is.
Ze is dat ook gaan voorleggen aan de directie.
Uiteindelijk is die ook gezwicht onder hun druk, en hebben ze dat toch gedaan.

Mijn pa is toen op de ZWAARTSE afdeling opgenomen geweest van de pyschiatrie in gent WEGENS PLAATSGEBREK.
Ik ben daar natuurlijk veel langs geweest en ik zag hem daar achteruitgaan van de stress.
Daar stonden patienten in een hoek te roepen naar NIETS, snachts kropen er mensen met waanbeelden in zijn bed,
zijn spullen verdwenen etc etc...
Dat werd ook bevestigd door de medewerkers van de psychiatrie + die snapten niet dat hij moest opgenomen worden en al zeker niet daar.
Die hoofd psycholoog zei me zelf ook al:
"Als wij iedereen moeten interneren die eens in een rusthuis op iemand zijn gat tikt met zijn hand, dan is er voor de komende 10 jaar geen plaats meer".

Na 3 weken opname terug naar het WZC.... met de verwijzing van de psycholoog dat deze opname niet nodig was volgens hen.
Mijn pa was precies een plant, hij wou niet meer eten, niet meer uit zijn bed komen en is paar weken daarna gestorven in zijn bed in het WZC.

Ik heb zelfs geen call gehad van de directie of de sociale dienst erna, enkel van de verpleegster die me snachts uit mijn bed belde die hem dood terug gevonden heeft tijdens haar nachtdienst.
Maar ik kreeg WEL een telefoontje van de receptie DE VOLGENDE morgen of we toch snel de kamer konden leegmaken!
Want die +- 1600/maand willen ze niet missen natuurlijk!!

Pa is gestorven in september 22, en tot op heden dus nog altijd niemand gehoord vanuit het WZC, behalve een berichtje na de begravenis op de rouw pagina van de begrafenis ondernemer.

Ik hoop dat de klootzak van een Directeur daar nog veel miserie mag kennen in zijn verdere leven!
 
In België moet je hopen dat je er niet meer bent voor je vergevorderd hulpbehoevend wordt.

Iedereen kent wel horrorverhalen uit het plaatselijke ziekenhuis of WZC. Naar het rapport van Amnesty International over de woonzorgcentra tijdens covid kraaide geen haan. Men zet hier het geld liever in voor een overvet overheidsapparaat dat het nog sneller door de ramen naar buiten gooit dan dat het binnenkomt.

Of we beginnen als overheid/samenleving mensen te ondersteunen die de zorg thuis op zich nemen met minstens een minimumloon oid. Of we ondersteunen de WZC zodat er genoeg en gekwalificeerd personeel beschikbaar is. Maar waarschijnlijk gaat het geen van beiden worden vanwege voorgaande alinea en gaat de euthanasiewet in de toekomst versoepeld en veelvuldig toegepast worden.
 
Ik denk toch dat je met enkel soberder leven het niet voor de meerderheid van de mensen mogelijk maakt, maar het kan. Anderzijds lijkt het me toch eerder dat we als maatschappij (en dus ook de politiek etc.) net willen dat meer en meer mensen gaan werken. Als je hier nu, om recent te blijven, de thread over huismoeders leest, wordt het toch wel als logisch gezien dat die ook gaan werken.
Als maatschappij willen we dit om de sociale zekerheid op peil te houden. (Wederom is dat onze welvaart die we niet willen afgeven maar eigenlijk staat die welvaart onder serieuze druk door de kosprijs van alles). Als je dan kijkt naar landen waar men zelf meer de zorg voor kinderen en ouderen draagt merk je dat die mensen toch veel minder luxe hebben. De landen waar het uitgeven beter werk zijn ook de landen waar men meer inkomsten heeft omwille van natuurlijke rijkdommen. Ik geloof toch dat we als maatschappij serieus onderschatten wat goeie zorg zou kosten en ofwel reserveren we daar meer geld voor (en boeten we op andere zaken in) ofwel nemen we terug meer de zorg op ons eigen en zijn we zelf content met minder inkomen en een minder riante levensstijl. Elke euro moet verdiend worden en kan ook maar 1 keer uitgegeven worden. En kwalitatieve zorg is nu eenmaal iets wat bakken geld kost, zeker met stijgende vergrijzing.
 
Nu, ik ben zelf actief in de sector van de woonzorgcentra, maar dan aan de infrastructurele kant, niet de operationele. Maar in dat kader kom ik wel regelmatig overal te lande in WZC's, en ja, de toestand is op redelijk wat plekken schrijnend te noemen, maar de overheid heeft daar ook boter op het hoofd. Niet alleen door concurrentievervalsing te plegen door bvb indexsprongen niet door te rekenen maar af te wentelen op de lokale belastingbetaler (daar waar een privaat rusthuis deze wel (gedeeltelijk) dient door te rekenen), de regels zo te buigen dat deze niet van toepassing zijn op OCMW-rusthuizen, de wetgeving om de 5 minuten aan te passen of volledig om te draaien zodat het onmogelijk is om beleid dat verder gaat dan de middellange termijn uit te stippelen,... Er wordt echt bewust stokken in de wielen gestoken en interne (in de sector) sabotage gepleegd.

Het heeft me vooral erg cynisch gemaakt, dat er voor degelijke ouderenzorg (het zijn deze mensen die onze welvaartsstaat eigenlijk hebben (her)opgebouwd na WO2) gewoon niet genoeg geld beschikbaar is, terwijl er echt grote sommen worden gespendeerd aan mensen die 0 bijgedragen hebben aan onze sociale zekerheid, en het ook niet van zinnens zijn om dat te doen. Als dat profitariaat eens aangepakt wordt, en dat geld richting de ouderenzorg gaat (we weten allemaal wat er binnen dit en 2050 zit aan te komen qua vergrijzingsgolf), 't zou al heel wat helpen. Niet genoeg om alles op te lossen, maar toch de ergste nood te lenigen. En dan zwijg ik nog over de graaipenningen in de politiek, de intercommunale's,... Met de belastingsdruk die wij in België ondergaan zou het perfect mogelijk moeten zijn om Champions-League niveau van zorg te kunnen aanbieden, van kribbe tot sterfbed.

Ik moet overigens telkens weer mijn bewondering uitspreken voor de mensen die actief zijn in de operationele kant van deze sector: het verplegend personeel, de ondersteunende diensten, de talloze vrijwilligers,... het is écht knap wat zij doen met vaak erg beperkte (of geen) middelen.
 
Het is ook gewoon een probleem veroorzaakt door de vergrijzing, dat we steeds "langer" leven, het aantal 100 plussers is nog nooit zo hoog geweest. Vroeger ging je dood korte tijd na je pensioen, nu blijf je 20, 30 jaar langer leven en daar is onze maatschappij niet op voorzien.

levensverwachting2016_nl.png

En er is ook gewoon geen geld om beter te doen en dat probleem zal de eerstvolgende decenia zeker niet verbeteren, integendeel.
Men is niet voorzien op de "pensioenbom" en nog veel minder op de gigantische zorgkosten van de fase daarna, ondanks dat men de demografische evolutie al meer dan een halve eeuw bekend is. Een pijnpunt van ons politiek systeem dat steeds maar op korte termijn denkt en de kosten doorschuift naar de volgende generatie. Het gaat om zo een gigantische bedragen, op 7 jaar tijd zijn de jaarlijkse pensioenkosten van 25 naar 37 miljard euro gegaan, dat het gewoon onbetaalbaar is. Je kan dan langer aan het werk blijven tot >70, maar ook dat heeft zijn grens.

Het enige wat je kan hopen is dat door een slim beleid, automatisatie, technologie, standaardisering en schaalvergroting het grootste leed kan verzacht worden.
 
Laatst bewerkt:
De zwaarste jobs in de zorg - die van zorgkundige en kinderverzorgster in een crèche - worden uitgevoerd door mensen die laag geschoold zijn. Daarnaast zijn deze jobs ook nog eens weinig betaald. De huidige tendens die al ondertussen toch al een twintig jaar bezig is, wil dat zoveel mogelijk mensen een hoger diploma halen, die druk is er zowel vanuit de maatschappij als van thuis uit. Iemand die de capaciteiten of het karakter niet heeft om verder te studeren, die vindt - zeker vandaag - genoeg jobs die minder zwaar zijn dan die in de zorg en vaak nog beter betalen en minder verantwoordelijkheid vereisen. Al enkele decennia probeert men dat op te lossen door migratie, maar niet elke migrant is laaggeschoold en ontbeert de ambitie om hogerop te raken. De gastarbeiders uit de jaren 50 en 60 kon je misschien nog in die mindere jobs duwen, maar die tijd is al lang vervlogen.

Dan heb je ook nog een veranderende maatschappij. Wij zijn thuis nooit naar de crèche moeten gaan. Mijn grootmoeder is altijd huismoeder geweest en mijn grootvader ging net op pensioen toen ik geboren werd. Ook onze schoolvakanties brachten wij quasi integraal bij die mensen door. Hoe die mensen daar tegenover stonden, en of die zelf eigenlijk nooit de nood hadden aan 'quality time' heb ik nooit geweten. Wel weet ik dat veel van mijn leeftijdsgenoten hun kinderen niet zomaar de hele tijd bij de grootouders moeten doen, want die vinden (vaak terecht) dat ze na hun carrière ook nog eens goed van het leven mogen profiteren en hebben geen zin om de hele tijd voor oppas te spelen. Dit resulteert dan in veel meer kinderen die naar de crèche gaan of die tijdens de schoolvakanties in allerhande kampen of op speelpleinen gedropt worden. Er worden vandaag de dag wel minder kinderen gemaakt, dus oma die voor vier kleinkinderen zorgde resulteert nu misschien in twee kinderen in de crèche of op kamp.

Het probleem in de ouderenzorg komt volgens mij ook vooral omdat mensen om te beginnen al veel ouder worden dan een halve eeuw geleden, maar dat het leven van mensen ook steeds langer gerekt wordt door de medische vooruitgang. Onlangs nog meegemaakt bij kennissen van ons, de grootvader had een beroerte gehad en was thuis zwaar gevallen en bewusteloos geraakt. Per toeval hebben ze die snel gevonden en hebben ze hem er in het ziekenhuis nog doorgehaald. Die mens heeft het nu overleefd maar kan niets meer en leeft als een plant, kan zelfs bijna niet meer praten en herkent zijn kinderen en kleinkinderen niet meer. Na ontslag uit het ziekenhuis moet er nu iemand van de kinderen daar permanent bij gaan wonen want die is tot niets meer in staat, in de WZC's in de buurt is nergens plaats. Waarom moet je zo een mensen er nog door halen? Oké het is een ethisch en emotioneel moeilijke beslissing, maar is dit dan beter?
 
Maar tweeverdieners zijn er toch ook al zeer lang ? Mijn ouders waren tweeverdieners tijdens mijn jeugd en nu, en ik heb ondertussen zelf kinderen.
Waarom is dat nu moeilijker als toen ? Als dat al zo is komt dat eerder door het support netwerk dan kinder opvang/ouderen zorg. Zoveel anders/slechter dan toen is dat toch niet ? Zelfs mijn grootouders waren tweeverdieners, maar oke andere tijd en misschien toen wel zeldzamer, maar de generatie van mijn ouders (1960-1970 geboren) zat vol tweeverdieners.

Als ik kijk hoe mijn ouders leefden en hoe ik leef, vind ik juist dat er nu meer fexibiliteit is dan in hun tijd (vroeger beiden weg van huis naar kantoor 08.00-18.00 elke dag, kinderen naar de opvang of grootouders). Terwijl je nu thuis werk, ouderschapsverlof, etc hebt.

Maar ik ben niet blind voor de trend van burnouts, etc. (al waren die er vroeger ook), maar als dat al erger is dan vroeger, aan wat ligt dat dan ? Misschien moeten we meer inzetten op de mentale weerbaarheid van mensen. Burnout vermijden kan bijna altijd door als persoon zelf je grenzen te stellen en repecteren, plus mentale weerbaarheids technieken.
Mijn ouders waren ook tweeverdieners, maar mijn moeder werkte halftijds sinds mijn geboorte, en mijn vader kon zo schandalig vroeg op pensioen dat vanaf mijn 7-8 jaar ofzo die altijd thuis was. Ik ben toen ik jonger was wel nog naar een onthaalmoeder geweest, iemand die gewoon in haar living kinderen opving. Ik weet niet of die vandaag de dag door K&G zou goedgekeurd raken.

Persoonlijk geloof ik er niet veel van dat de vorige generaties, waar mentale gezondheid een taboe was, mentaal weerbaarder waren hoor. De wereld was gewoon simpeler. Ook naar jobs toe denk ik dat er nu meer opties zoals ouderschapsverlof en thuiswerk zijn, maar dat de complete last zeker niet minder is.
Als maatschappij willen we dit om de sociale zekerheid op peil te houden. (Wederom is dat onze welvaart die we niet willen afgeven maar eigenlijk staat die welvaart onder serieuze druk door de kosprijs van alles). Als je dan kijkt naar landen waar men zelf meer de zorg voor kinderen en ouderen draagt merk je dat die mensen toch veel minder luxe hebben. De landen waar het uitgeven beter werk zijn ook de landen waar men meer inkomsten heeft omwille van natuurlijke rijkdommen. Ik geloof toch dat we als maatschappij serieus onderschatten wat goeie zorg zou kosten en ofwel reserveren we daar meer geld voor (en boeten we op andere zaken in) ofwel nemen we terug meer de zorg op ons eigen en zijn we zelf content met minder inkomen en een minder riante levensstijl. Elke euro moet verdiend worden en kan ook maar 1 keer uitgegeven worden. En kwalitatieve zorg is nu eenmaal iets wat bakken geld kost, zeker met stijgende vergrijzing.
Ik denk inderdaad dat we een beetje alles tegelijk willen: een zorgapparaat dat we voor alles en iedereen kunnen inschakelen, maar het mag niet veel kosten. Het is te zeggen, het krijgt niet de prioriteit die het zou moeten krijgen, en dan kan ik enkel maar akkoord gaan met @Mr.Fingers: als je de directe en indirecte belastingen bekijkt, is het toch wel wraakroepend.

Nu specifiek over kinderopvang: in Angelsaksische landen is er dacht ik toch veel minder de trend om op crèches te rekenen, en ook in Zwitserland is het dacht ik veel meer de standaard dat een partner (de vrouw veelal) thuis blijft voor de kinderen. Het is ook niet ideaal natuurlijk, want je hebt dan een partner die een beetje alles op pauze zet. Al kan je je natuurlijk afvragen of dat misschien niet gewoon logischer is dan alles tegelijk proberen te bolwerken. Ik vind dat hier in Vlaanderen heel hard een mentaliteit heerst van "zo snel mogelijk terug aan het werk en het kind in de crèche", terwijl ik niet echt overtuigd ben dat dit iedereen echt gelukkiger maakt.
 
Vergeet niet dat je vroeger loopbaanonderbreking mét een uitkering kon krijgen, daar tegenover is dat ouderschapsverlof peanuts.
 
Het blijft dat we nu minder kinderen hebben, meer welvaart en meer keuzes.
Dus persoonlijk kan je perfect de keuzes maken om burnouts en dergelijke te vermijden als je mentaal niet zo sterk bent om het allemaal aan te kunnen.
Wat 90%+ van de mensen overigens ook doet en perfect meekan.

Hoe kunnen we die 10% helpen zonder het hele systeem voor hun te moeten omsmijten ?

Zeggen dat het vroeger allemaal makkelijker was en dat daardoor er nu velen mentaal zwakker staan is heeft misschien een klein beetje waar, maar zeker niet 100% van het probleem, en zouden we niet mogen gebruiken als vol excuus.

Mijn ouders werken beidden full time demanding jobs, hadden vrij vroeg 3 kinderen en konden het ook allemaal aan. Mijn grootouders hebben de oorlog nog meegemaakt in het oostblok + erna de russen, met alle bijhorende traumas van dien, en zijn er ook niet mentaal door gegaan. Alle mannen, inclusief de vader, van mijn oma haar dorpje (omdat ze te 'duits' waren) zijn naar de gulag gestuurd en niet terug gekomen, en ze moest als kleine meid gaan meehelpen op het veld omdat de mama het niet alleen aankon. Die is toen ook niet op ziekteverlof gezet met burnout :p. Hoe kunnen we dan niet zeggen dat ze toen sterker stonden ?
 
Terug
Bovenaan