Crisis in de kinderopvang

Geen 100% voorrang, wel een evenwicht van kinderen uit verschillende situaties.
Dat is nu in de kleuterschool ook bij ons.
Evenwicht ok, daar sta ik volledig achter. Maar carrément "voorrang" zoals ik het begreep, dat zou ik er wel zwaar over vinden.

Evenwicht ok, daar sta ik volledig achter. Maar carrément "voorrang" zoals ik het begreep, dat zou ik er wel zwaar over vinden.
Net het reglement opgezocht:
1) Er is absolute voorrang voor gezinnen waarvoor kinderopvang noodzakelijk is in het kader van de werksituatie. Bij keuze tussen aanvragen wordt altijd voorrang gegeven aan de aanvraag van de (pleeg)ouders/voogd waarvoor kinderopvang noodzakelijk is om werk te zoeken of te houden of om een beroepsgerichte opleiding te volgen.
2) Er is voorrang voor alleenstaanden.
3) Er is voorrang voor de (pleeg)ouders/voogd die een inkomen hebben dat lager is dan een bedrag dat wordt bepaald door de Vlaamse Regering (gezamenlijk belastbaar beroepsinkomen).
4) Er is voorrang voor pleegkinderen die kinderopvang nodig hebben.
5) Er is voorrang voor kinderen van wie een broer of zus in het kinderdagverblijf/peutertuin opgevangen wordt.
6) Minstens 20% van alle kinderen die op jaarbasis opgevangen worden zijn kinderen uit de voorrangsgroepen (kwetsbare gezinnen) zoals bepaald door K&G.
Een kwetsbaar gezin beantwoordt aan minstens 2 van deze kenmerken, waarvan minstens één c, d of e betreft:
(a) Nood hebben aan kinderopvang om werk te zoeken of te houden of om een beroepsgerichte opleiding te volgen;
(b) Alleenstaand zijn
(c) Een gezamenlijk belastbaar beroepsinkomen hebben dat lager is dan een bepaald bedrag
(d) Beantwoorden aan één van de volgende drie kenmerken:
▪ Een gezinslid met een handicap hebben
▪ Een gezinslid met een verminderd zelfzorgvermogen
▪ In de context van hulpverlening aan het gezin of van inburgering van het gezin: als het voor de kinderen om sociale of pedagogische redenen wenselijk is dat ze overdag opgevangen worden in de kinderopvang
(e) Geen van beide ouders heeft een diploma secundair onderwijs.

Bovenop deze voorrangsregels hanteert de Stad Gent bijkomende criteria om een nog beter proactief opnamebeleid te realiseren:
1) Voorrang voor inwoners van Gent en deelgemeenten.
2) Voorrang voor kinderen van wie een broer of zus in de aanpalende basisschool is ingeschreven.
3) Op het geheel van de capaciteit wordt tussen 25 en 35% van de plaatsen voorbehouden voor (pleeg)ouders/voogd die volgens de bepalingen van Kind en Gezin m.b.t. kwetsbare gezinnen omschreven worden als voorrangsgroep.
4) Voor (pleeg)ouders/voogd in opleiding die nood aan opvang hebben om te kunnen deelnemen aan opleidingen die hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten of de maatschappelijke integratie bevorderen wordt minimaal 1 plaats per leefgroep voorbehouden. (Pleeg)Ouders/voogd die opgeroepen worden om dringend werk op te nemen komen in aanmerking via de laattijdige opvangvragen.
5) 50 % van de plaatsen wordt voorbehouden aan bewoners uit de buurt.
6) De kinderdagverblijven en peutertuinen die een specifiek flexibel en/of inclusief aanbod aan plaatsen realiseren, behouden deze plaatsen voor de gezinnen die hieraan nood hebben.
7) Gezinnen met een inkomen < 14.500,00 €
8) Crisisopvang: specifiek voor (pleeg)ouders/voogd die geconfronteerd worden met een plotse en onvoorziene nood aan opvang wordt één plaats per leefgroep voor maximaal drie maanden gegarandeerd. De periode van drie maanden moet deze gezinnen toelaten om een structurele oplossing te vinden of zich regulier in te schrijven voor een opvangplaats. De crisisopvang kan om gemotiveerde redenen éénmalig worden verlengd met 3 maanden.

Ik ben zelfstandige, mijn partner niet, dus blijkbaar behoor ik niet echt tot de groep die absolute voorrang krijgt om zijn job te behouden. Verder val ik in geen enkele categorie, behalve de juiste regio.
Nu ja, met mijn voorbeeld wou ik maar gewoon duidelijk maken dat je echt niet zomaar kan kiezen waar in Gent je een crèche vindt.

Ik ben zelfstandige, mijn partner niet, dus blijkbaar behoor ik niet echt tot de groep die absolute voorrang krijgt om zijn job te behouden. Verder val ik in geen enkele categorie, behalve de juiste regio.
Nu ja, met mijn voorbeeld wou ik maar gewoon duidelijk maken dat je echt niet zomaar kan kiezen waar in Gent je een crèche vindt.

Mét of zonder reglement, het is overal een strijd om je kind in een opvang te krijgen. Schoonzus betaalt ook 700-800 euro per maand in een creche op meer dan 15 minuten rijden. Er is er een in haar straat maar daar was de wachtlijst 2 jaar. Allebei privécreches.
Meeste onthaalmoeders zijn er mee gestopt door de steeds strengere eisen en nu mag je als ouder een mini battle royale strijden om ergens nog een plaats te vinden, dat is geen probleem specifiek aan Gent.

Een van de feiten die in deze thread aan bod kwamen.

Zowel de uitbaatster als haar vader zullen zich nu voor de correctionele rechtbank moeten verantwoorden. Haar vader wordt vervolgd voor slagen en verwondingen met de dood tot gevolg, maar zonder de bedoeling om te doden.

De twee zaten al enkele maanden in de cel, maar kwamen uiteindelijk vrij onder elektronisch toezicht.

Het parket wilde de vader eigenlijk voor het hof van assisen brengen, maar de raadkamer is die redenering niet gevolgd. Volgens de raadkamer zou de vader niet de bedoeling gehad hebben om het meisje te doden.
Zowel de uitbaatster als haar vader zullen zich dus voor de correctionele rechtbank moeten verantwoorden. Wanneer het proces zal plaatsvinden, is nog niet geweten.
Ondertussen is er na wat personeelsverloop toch ook een heel andere ploeg kinderverzorgsters aan de slag in de crèche van mijn dochter. Een hele tijd terug zat daar effectief iemand bij die tegen de kinderen liep te schreeuwen en werd buitengegooid nadat ze mijn dochter op camera nogal hard terug in haar bedje "gooide". 100% gerust ben je toch nooit meer.

Terug
Bovenaan