Crisis in de kinderopvang

Amai, wel hier "lukt" het momenteel omdat hij toch 2x per dag borstvoeding krijgt (omdat haar werk vrij dicht bij de créche ligt). En proberen zo snel als mogelijk te starten met groentenpap, fruitpap,..



Ik maak van de kinderopvang ook helemaal geen boeman. Alleen stel ik vast dat niet alle kinderen even rijp zijn om op 3 maand al naar de créche te gaan. Bij de dochter was dat een aantal jaar geleden geen probleem. Bij de zoon nu minder door die afhankelijkheid van borst/arm. En het is niet dat we qua "opvoeding" bij de zoon iets anders doen dan bij de dochter, het pakt gewoon niet bij dat mannetje :)
je moet u kind ook niet op 3 maand naar de crèche doen.
Die van ons was 6 maand.
 
je moet u kind ook niet op 3 maand naar de crèche doen.
Die van ons was 6 maand dacht ik.

Als de werkgever van de mama weigerachtig (hadden mss wel kunnen doorpushen, maar bon) staat om ouderschapsverlof op te nemen aansluitend op het zwangerschapsverlof dan is er geen andere keuze he.

Het oorspronkelijke idee was créche op 3 maand, na het zwangerschapsverlof, omdat het bij onze dochter nooit een probleem is geweest. 2 weken voor de start van de créche bleek het al duidelijk dat flesjes en slapen zeer moeilijk gingen worden. De madam is toen eens bij haar werkgever langsgeweest (klein bedrijf, 1.5 FTE waarvan mijn madam de voltijdse is). En toen viel dat eigenlijk niet meer praktisch te regelen (voor de werkgever) om nog een paar maand extra op te nemen. Vooral omdat de halftijdse collega gedurende het moederschapsverlof voltijds heeft gewerkt, en die overuren ging recupereren in september/oktober.
 
Meestal ben je met 2, het kan uiteraard dat beide werkgevers moeilijk doen.
Dan heb je nog verlofdagen die een korte tijd kunnen overbruggen.
En als u werkgever echt niet wilt meewerken kan je nog altijd (mits goed nadenken over de gevolgen) u ontslag geven.
 
Meestal ben je met 2, het kan uiteraard dat beide werkgevers moeilijk doen.
Dan heb je nog verlofdagen die een korte tijd kunnen overbruggen.
En als u werkgever echt niet wilt meewerken kan je nog altijd (mits goed nadenken over de gevolgen) u ontslag geven.
Ouderschapsverlof wordt vaak opgespaard omdat mensen (misschien onterecht) bang zijn dit later nodig te hebben omdat scholen wel wat vaker sluiten dan crèches. Ook wij hebben dat zo opgevat trouwens, vermits we hier zo goed als geen familie hebben om op terug te vallen. Eenmaal uit de crèche is ze nog maar 2.5 jaar oud uiteindelijk, zo'n kind stuur je niet even op een "kampje".

En desnoods je ontslag geven...een beetje serieus blijven ook natuurlijk, hoeveel koppels kunnen of willen even een volledig inkomen kwijt zijn op het moment dat ze een baby hebben?
 
Als je hier soms leest blijkbaar genoeg.

Maar ik was serieus hoor, je leeft toch niet voor u werk?
Als u werkgever al niet tegemoet kan komen ivm ouderschapsverlof....
Als je 3 maanden aanvraagt en dat is moeilijk kan je onderhandelen.
Je bent met 2 meestal die voor het kind zorgt. je kunt die overige 3 maand (of langer) dan splitsen hoe je wilt.
 
Meestal ben je met 2, het kan uiteraard dat beide werkgevers moeilijk doen.
Dan heb je nog verlofdagen die een korte tijd kunnen overbruggen.
En als u werkgever echt niet wilt meewerken kan je nog altijd (mits goed nadenken over de gevolgen) u ontslag geven.

Ik had inderdaad ouderschapsverlof kunnen opnemen. Helaas heb ik om borstvoeding te geven ook de borst van mijn vriendin nodig, dus dat was geen optie.
 
Volgens mij sprak @ZoidBerg van Zweden, Duitsland, en Tsjechië ook. De belastingen in Noorwegen lijken me gewoon hoog, maar dat zal @zarathustra het best weten.

Sowieso is het niet of andere West- of Noord-Europese landen hebben significant lagere belastingen, als je het hele beeld neemt (dus met allerhande aftrekken en cadeau's voor België), meen ik me te herinneren. Voor mij is een verschilen van enkele % niet echt een argument.

Trouwens, het is ook gewoon een kwestie van prioriteiten natuurlijk. En ik zou alles rond kinderzorg en onderwijs daarin redelijk hoog zetten.

Kan best zijn en ik reageerde op een post waar het ging over Noorwegen als belastingsparadijs. Zonder staatsschuld zouden heel wat problemen in België ook gemakkelijker aangepakt kunnen worden, alleen al met het geld dat binnenkort weer weggaat richting rentebetalingen.

Het argument is en blijft dat als je wilt betalen voor luxe uitgaven zoals ouders tot zelfs een jaar na de geboorte van hun kind betaald thuiszetten... dan moet je het geld ergens halen.

Overigens je zou denken dat we hier in de V.S. zitten, ouders krijgen momenteel reeds:
  • moederschapsrust: 105 dagen (voor de moeder uiteraard)
    dat is gedurende 31 dagen wél betaald, tot 82% van het laatste brutoloon én werklozen krijgen zelfs een bonus. Vervolgens is het na dag 31 begrensd tot 75% van je laatste brutoloon met wel een grens van een goede € 3000 bruto, wat nog steeds niet niks is.
  • ouderschapsverlof: 120 dagen per ouder (tot het kind 12 is ofzo?)
    met ook een uitkering van €800+ per maand, en dit kan flexibel opgenomen worden...
    Oké, die uitkering is beperkt, maar zit heus niet zover van dat Duitse systeem af.
Wil je meer aan zo'n luxe uitgeven? Mij best, maar dan moet elders het mes erin als je het systeem betaalbaar wilt houden.
Bijvoorbeeld werkloosheid wél beperken in de tijd, korter op de bal spelen bij langdurig zieken (vooral bij diagnoses als burnout)... uiteindelijk moet het sociaal stelsel wel betaalbaar blijven.

Plus de situatie van @ZoidBerg is ook nog eens héél erg persoonlijk, zijn vrouw maakte 66% uit van het personeelsbestand van dat bedrijf... hoe had de overheid dit moeten oplossen? Door de werkgever te verplichten akkoord te gaan met het verplicht opnemen van dit verlof? Dit wreekt zich dan later toch nog op andere manieren hoor.
 
Wil je meer aan zo'n luxe uitgeven? Mij best, maar dan moet elders het mes erin als je het systeem betaalbaar wilt houden.
Bijvoorbeeld werkloosheid wél beperken in de tijd, korter op de bal spelen bij langdurig zieken (vooral bij diagnoses als burnout)... uiteindelijk moet het sociaal stelsel wel betaalbaar blijven.

Klopt, dat heb ik ook nooit ontkend he. Tuurlijk groeit er ook voor de overheid geen geld aan de bomen. Ik sprak ook eerder algemeen. Hier is de standaardsituatie dat, eens het moederschapsverlof gedaan is en de moeder terug wil/moet gaan werken, het kind op +-3 maand tijd naar de créche moet.

Als ik dat uitleg aan mijn vrienden die in die 3 landen wonen, die verklaarden mij en "België" zot.
 
Meestal ben je met 2, het kan uiteraard dat beide werkgevers moeilijk doen.
Dan heb je nog verlofdagen die een korte tijd kunnen overbruggen.
En als u werkgever echt niet wilt meewerken kan je nog altijd (mits goed nadenken over de gevolgen) u ontslag geven.
En terugvallen op één loon? Ahja juist, vergeten dat ik op Beyond Gaming zit.

Hier waren onze verlofdagen tegen het zomerverlof er helemaal door omwille van constant verlof te moeten pakken (ja, beide) omdat onze dochter ziek is.

Ouderschapsverlof kan je inderdaad aanhalen als een optie maar wat als je kind naar school gaat en er geen opties zijn de woensdagnamiddag? (Geen opvang/netwerk om op terug te vallen) dan is het gewoon het probleem uitstellen.

Voor ouderschapsverlof moet je trouwens 12 maand in dienst zijn bij uw werkgever dacht ik (indien niet, nevermind) dus valt die optie bij mij óók al weg. (En als man zijnde kan je ook moeilijk even de borst van je vriendin lenen)
 
Ik had inderdaad ouderschapsverlof kunnen opnemen. Helaas heb ik om borstvoeding te geven ook de borst van mijn vriendin nodig, dus dat was geen optie.
Je kan perfect borstmelk via de fles geven.
Deden wij toen ze op 6 maand naar de crèche ging.
Afkolven, dag nadien meegeven naar de crèche.

En terugvallen op één loon? Ahja juist, vergeten dat ik op Beyond Gaming zit.

Hier waren onze verlofdagen tegen het zomerverlof er helemaal door omwille van constant verlof te moeten pakken (ja, beide) omdat onze dochter ziek is.

Ouderschapsverlof kan je inderdaad aanhalen als een optie maar wat als je kind naar school gaat en er geen opties zijn de woensdagnamiddag? (Geen opvang/netwerk om op terug te vallen) dan is het gewoon het probleem uitstellen.

Voor ouderschapsverlof moet je trouwens 12 maand in dienst zijn bij uw werkgever dacht ik (indien niet, nevermind) dus valt die optie bij mij óók al weg. (En als man zijnde kan je ook moeilijk even de borst van je vriendin lenen)

Het "probleem" was niet opvang, het "probleem" was dat niet alle kinderen op 3 maand rijp zijn om naar de crèche te gaan.
En dat dit niet opgevangen is in het huidige systeem.
Dus dat is dan niet verleggen van het probleem, want eens kleuter/lagere school (afhankelijk van hoe je die 3 maanden verdeelt over de partners kan je tijdens de kleuterjaren nog thuis zijn op woensdag) ga ik er vanuit dat dat kind wel rijp genoeg zal zijn.

Zoals reeds gezegd, borstmelk kan zeker via een flesje gegeven worden.

Je kan terugvallen op 1 loon, natuurlijk als last resort.
Denk dat er in elke school wel opvang is voorzien.
Dat is iets dat wij waarschijnlijk ook zullen moeten doen.

Nog even reageren op u "terugvallen op 1 loon"
Ja als je het niet anders wil en je werkgever werkt je zo tegen dan is dat een optie.
Het is natuurlijk wat je er zelf voor over hebt. als het kind dan op 6 maand naar de crèche gaat dan zit je ongeveer 3-4 maand op 1 loon.

Ik zou het allemaal heel anders zien hé, meer bevallingsverlof voor moeder en vader maar momenteel roeien we met de riemen die we hebben.
 
Laatst bewerkt:
Je kan perfect borstmelk via de fles geven.
Deden wij toen ze op 6 maand naar de crèche ging.
Afkolven, dag nadien meegeven naar de crèche.

Not sure if serious, maar oké, ik bijt. Ik ga mezelf quoten.

"Onze zoon weigert een fles (waardoor de madam 2x per dag van haar werk naar de créche fietst om borstvoeding te geven) en slaapt ook enkel als hij gewiegd wordt of op een arm kan slapen. De medewerkers in de créche kunnen dat ook niet, dus die ligt regelmatig een uur te wenen in zijn bed daar (en zo ook andere kinderen wakker houdt). Dat is daar voor niemand oké."

Wat denk je dat wij de afgelopen 2,5 maand proberen? Tientallen flessen / spenen geprobeerd. Hij pakt geen fles. Afgekolfde borstmelk. In een fles. Hij wil die niet. Die borstmelk. In de fles. Weigert.
 
Toch een zeer sterke projectie van je eigen beeld hier denk ik.

In ons geval: dichtsbijzijnde familie woont op 1 uur rijden, vrouw hoge functie op kabinet van een minister (veel en pittig werk maar hoge verloning), ikzelf bedrijfsleider.

In ons geval zijn er weinig andere opties dan te opteren voor creche op 3 maand icm een nanny.
Van mij mag mijn vrouw thuisblijven, mijn inkomen is meer dan hoog genoeg, echter is dat voor haar geen optie (en is mijn inziens de juiste keuze). We hebben een huwelijkscontract daarnaast en stel het loopt ooit mis, zou ik niet willen dat ze helemaal met niets achterblijft. Ik vind het belangrijk dat ze voor zichzelf ook iets opbouwt.

De nanny is een traject dat ons, gezien onze carrières, net meer quality time zal opleveren met ons kindje dat er begin november aan komt.
Thuiskomen, huis is op orde, boodschappen gedaan, kindje tijdig van de creche gehaald en dan kunnen we ons focussen op de dochter en niet bezighouden met nog alles op te ruimen, naar de winkel te gaan, alles weg te zetten, etc...

We hebben het voorrecht dat we professioneel/financieel de meevallers hebben die we hebben want ik snap dat een situatie waar je geen externe hulp hebt, niet evident is. Grootouders zouden voor mij, zelfs dichtbij, ook niet de ideale oplossing zijn. Die mensen verdienen ook hun pensioen en ik vind dat we als ouder zelf verantwoordelijk maar moeten zijn voor hoe we het planningsgewijs oplossen voor ons kind.

Terugvallen op 1 loon is misschien leuk maar utopisch voor veel mensen die leningen hebben lopen. Plus, het is niet omdat je een kind maakt, dat je je overige leven on hold moet zetten. En dat heeft mijn inziens niks te maken met je verantwoordelijkheid niet willen nemen voor je kind, integendeel. Door iets op te bouwen kan je je kind iets moois achterlaten voor haar/zijn toekomstig leven.
 
Akkoord dat het niet altijd mogelijk is het kind tot 6 maanden thuis houden.

Maar ik denk wel dat het heel vaak wel mogelijk is maar niet wordt gedaan omdat in Vlaanderen de meesten nu eenmaal gewoon doen wat ze denken dat de norm is.

Voor al die mensen kan het nuttig zijn om te beseffen dat er wel een keuze is.

Zoiezo echt op 3 maanden sturen zie ik in mijn omgeving nog niet gedaan. De vroegste sturen op 4 of 5 maanden omdat je worst case gewoon verlof kunt aanhangen aan je moederschaps rust (+ je hebt 15 weken moederschaps rust als bediende).

Misschien als 'gratis' oplossing zou de overheid een soort van 3 maanden extra onbetaalde moederschaps kunnen geven die een werkgever niet kan weigeren. Dat lost de meeste problemen voor degene die hun baas echt weigert dat ze verlof nemen al op zonder geld te kosten ?
 
Not sure if serious, maar oké, ik bijt. Ik ga mezelf quoten.

"Onze zoon weigert een fles (waardoor de madam 2x per dag van haar werk naar de créche fietst om borstvoeding te geven) en slaapt ook enkel als hij gewiegd wordt of op een arm kan slapen. De medewerkers in de créche kunnen dat ook niet, dus die ligt regelmatig een uur te wenen in zijn bed daar (en zo ook andere kinderen wakker houdt). Dat is daar voor niemand oké."

Wat denk je dat wij de afgelopen 2,5 maand proberen? Tientallen flessen / spenen geprobeerd. Hij pakt geen fles. Afgekolfde borstmelk. In een fles. Hij wil die niet. Die borstmelk. In de fles. Weigert.
my bad, had het verkeerd gelezen, ging er verkeerdelijk vanuit dat het over kunstvoeding ging
 
Terug
Bovenaan