Crisis in de kinderopvang

Een bronvermelding: fijn!

Kan je hier wel een korte verduidelijking bijzetten, wat je met je link wil zeggen? Dat maakt het discussiëren minder ambigu.
De link werkt precies niet helemaal zoals ik het wou (aangepast nu) maar je kan oa zien voor hoeveel % van de kinderen er plaats is (niet vrij he maar gewoon plaats). En dat is redelijk laag
 

Ik wilde hier nét die thread van Baert komen posten. Echt een tenenkrullende argumentatie. Ik kan ook totaal niet uit aan zijn punt met zijn grafiek obv zijn survey en hoe hij dat wil linken aan de kinderopvangproblematiek die vandaag anders is dan in 2020 (moment van de survey).

Echt, wat is die man zijn doel?
 
Ik wilde hier nét die thread van Baert komen posten. Echt een tenenkrullende argumentatie. Ik kan ook totaal niet uit aan zijn punt met zijn grafiek obv zijn survey en hoe hij dat wil linken aan de kinderopvangproblematiek die vandaag anders is dan in 2020 (moment van de survey).

Echt, wat is die man zijn doel?
Interessant doen in elk aspect van de maatschappij, ook de delen waren ge eigenlijk niets van af weet maar denkt dat ge door uw 'economische kennis' toch wat kunt bijdragen. Niet dus.
 
Is de laatste jaren meer opiniemaker dan wat anders hé. Heeft duidelijk een politieke agenda, en maakt dankbaar gebruik van de media die hem maar blijft opvoeren. Zijn goed recht natuurlijk, alleen tenenkrullend hoe diezelfde media hem dus blijft opvoeren als 'expert'.
 
A de man die van mening is dat 170 euro kindergeld meer helpt tegen kinderarmoede dan minimaal 1900 van te gaan werken 🤣

Van Lancker heeft ook een agenda hoor: linkse uitdeelpolitiek
Want dat er landen met lagere kindergeld en toch lagere kinderarmoede zijn negeert die compleet
Dat er in België gewesten zijn met hoger kindergeld en hogere kinderarmoede idem dito
En als je hem daar op wijst is dan blokkeert hij u uiteraard
 
Laatst bewerkt:
A de man die van mening is dat 170 euro kindergeld meer helpt tegen kinderarmoede dan minimaal 1900 van te gaan werken 🤣
dat kan zeker een feit zijn, afhankelijk hoe die 1900 tot stand komt en wat de toekomstmogelijkheden zijn. Als dat komt door veel (laat)avondwerk, is de kans groot dat er minder financiële middelen zijn, door hogere kosten qua kinderopvang en transport. Dat is gewoon een vaststelling.

Of die ook in de toekomst zo blijven (wat is de kans op promotie, ...), is een andere zaak.
Somedude zei:
Want dat er landen met lagere kindergeld en toch lagere kinderarmoede zijn negeert die compleet
dat kinderarmoede relatief berekend wordt, negeer jij ook. Dat kindergeld niet de enige manier van steun is in diverse landen: idem.
Somedude zei:
Dat er in België gewesten zijn met hoger kindergeld en hogere kinderarmoede idem dito
En als je hem daar op wijst is dan blokkeert hij u uiteraard
Kans is groot dat het de toon is die hem je doet blokkeren.
 
dat kan zeker een feit zijn, afhankelijk hoe die 1900 tot stand komt en wat de toekomstmogelijkheden zijn. Als dat komt door veel (laat)avondwerk, is de kans groot dat er minder financiële middelen zijn, door hogere kosten qua kinderopvang en transport. Dat is gewoon een vaststelling.

Of die ook in de toekomst zo blijven (wat is de kans op promotie, ...), is een andere zaak.

dat kinderarmoede relatief berekend wordt, negeer jij ook. Dat kindergeld niet de enige manier van steun is in diverse landen: idem.
Kans is groot dat het de toon is die hem je doet blokkeren.
Nee dat is helemaal geen feit
Hij zoomde in op een heel klein stukje om dat als conclusie te roeptoeteren vorig jaar toen cd&v zo dwars lag

Gewoon de feiten kon hij niet aan want ik ben niet de enige die hem daar op wees en geblokkeerd werd (en dat met gebruik te maken van zijn eigen bronnen)
Ik negeer dat net helemaal niet, hij negeerde quasi al de rest compleet en volgens hem moet de staat alles maar betalen, 0 verantwoordelijkheid bij de ouders

Maar uw reactie als ABVV'er is uiteraard logisch
Die willen ook meer kindergeld, geld krijgen voor niets te doen is de vakbonden hun motto

Hier zijn bron

FvQ8PHUX0AAZBCy
 
Laatst bewerkt:
Wat ontbreekt er precies aan zijn titel?

Ik betwijfel overigens dat hij mensen blokkeert die beleefd en met gedegen argumentatie met hem in discussie gaan. Roeptoeterende, onbeschofte loopjongens van de N-VA die denken dat ze meer weten over een expert zijn vakgebied omdat ze een tweet van een andere roeptoeter hebben gelezen daarentegen ...

Ik zou daar ook geen woorden aan vuil maken, met mensen die zo diep in die rabbit hole zitten valt toch niet te discussiëren.


Intussen toch 270 miljoen extra budget voor de kinderopvang. Hopelijk geeft dat de kinderopvang toch wat ademruimte.
 
Wat ontbreekt er precies aan zijn titel?

Ik betwijfel overigens dat hij mensen blokkeert die beleefd en met gedegen argumentatie met hem in discussie gaan. Roeptoeterende, onbeschofte loopjongens van de N-VA die denken dat ze meer weten over een expert zijn vakgebied omdat ze een tweet van een andere roeptoeter hebben gelezen daarentegen ...

Ik zou daar ook geen woorden aan vuil maken, met mensen die zo diep in die rabbit hole zitten valt toch niet te discussiëren.


Intussen toch 270 miljoen extra budget voor de kinderopvang. Hopelijk geeft dat de kinderopvang toch wat ademruimte.
Zoals het daar staat lijkt het of die 26% andere alle andere vormen van inkomens zijn wat uiteraard niet het geval is
Want volgens die logica zou kinderarmoede in Wallonië en Brussel lager moeten liggen aja

Maar als je hem dan vraagt naar 'kinderarmoedereductie door loon uit arbeid' dan is het ban tja
 
Laatst bewerkt:
Zoals het daar staat lijkt het of die 26% andere alle andere vormen van inkomens zijn wat uiteraard niet het geval is
Want volgens die logica zou kinderarmoede in Wallonië en Brussel lager moeten liggen aja

Maar als je hem dan vraagt naar 'kinderarmoedereductie door loon uit arbeid' dan is het ban tja
Hoe lees jij die grafiek?

Ik heb niks van de discussie gevolgd maar als ik die grafiek zou zien, zou ik zeggen dat in 53% van de gevallen(onderzochte landen? situaties?) kindergeld de voornaamste oorzaak is van de reductie en in 26% andere redenen dan wat er opgesomd staat.
 
Hoe lees jij die grafiek?

Ik heb niks van de discussie gevolgd maar als ik die grafiek zou zien, zou ik zeggen dat in 53% van de gevallen(onderzochte landen? situaties?) kindergeld de voornaamste oorzaak is van de reductie en in 26% andere redenen dan wat er opgesomd staat.
Het is al een jaar geleden maar dacht dat dat dus andere vormen van sociale inkomens zijn maar dus geen loon (en denk dat het alleen Vlaanderen was)
Terwijl loon voor de grootste reductie zorgt (maar uiteraard niet voor alle groepen voldoende is)

Maar het gaat hier over kinderopvang. Alle ministers komen uit de vergadering 'geen details, dat is voor maandag' en ondertussen staat er al veel in de krant. Puur gokwerk of hebben ze toch weer hun mond niet kunnen houden?
 
Laatst bewerkt:
Nu er een "historisch" hoog bedrag wordt voorzien voor de kinderopvang:
  • Hoe betekenisvol is deze extra injectie?
  • Zal dit een effect hebben en zo ja, hoe groot? Ik zie de doelstelling - maar lees nergens hoe men die zal trachten te behalen?
  • Wat als er geen effect zal zijn?
 
Nu er een "historisch" hoog bedrag wordt voorzien voor de kinderopvang:
  • Hoe betekenisvol is deze extra injectie?
  • Zal dit een effect hebben en zo ja, hoe groot? Ik zie de doelstelling - maar lees nergens hoe men die zal trachten te behalen?
  • Wat als er geen effect zal zijn?
5000 extra plaatsen als ik het goed heb? Dus 54000 euro per plaats!
Is dus vooral voor de ratio naar beneden te brengen

En werkende echt voorrang geven (dus pakt nog eens 3000 plaatsen vrij)

Effect zal dus beperkt zijn maar je moet vooral eerst zien dat je volk hebt die in de sector wilt werken
 
N.a.v. de september verklaring zocht ik eens de lonen van kinderbegeleiders op. Die zijn toch wel degelijk te noemen? Een begeleider met een relevant BSO diploma als starter: 2628 euro. Na 20+ jaar ervaring ongeveer 4k euro. Nu de werkomstandigheden verbeteren lijkt me dat toch aantrekkelijker te worden dan "in de Colruyt gaan werken" zoals onlangs in de media verscheen.
 
N.a.v. de september verklaring zocht ik eens de lonen van kinderbegeleiders op. Die zijn toch wel degelijk te noemen? Een begeleider met een relevant BSO diploma als starter: 2628 euro. Na 20+ jaar ervaring ongeveer 4k euro. Nu de werkomstandigheden verbeteren lijkt me dat toch aantrekkelijker te worden dan "in de Colruyt gaan werken" zoals onlangs in de media verscheen.
Er is een verschil tussen diegene die zelfstandig werken en diegene die betaald worden volgens barema. Als onthaalmoeder bvb is dat een pak minder.

Ze werken ook vaak in shiften (vroege vanaf 7u, late tot 19u(30) of gesplitste diensten maar krijgen daar geen extra vergoedingen voor.
 
Terug
Bovenaan