Crisis in de kinderopvang

Er is een verschil tussen diegene die zelfstandig werken en diegene die betaald worden volgens barema. Als onthaalmoeder bvb is dat een pak minder.

Ze werken ook vaak in shiften (vroege vanaf 7u, late tot 19u(30) of gesplitste diensten maar krijgen daar geen extra vergoedingen voor.
Onthaalmoeders zijn eerder vergoedingen dacht ik? Bizar systeem alvast

Velen gaan ook naar onderwijs als aanvulling daar, vaste benoeming en veel verlof
 
Er is een verschil tussen diegene die zelfstandig werken en diegene die betaald worden volgens barema. Als onthaalmoeder bvb is dat een pak minder.

Ze werken ook vaak in shiften (vroege vanaf 7u, late tot 19u(30) of gesplitste diensten maar krijgen daar geen extra vergoedingen voor.
Met het voorstel om bv. de onthaalmoeders nu ook een werknemersstatuut aan te bieden, dus dat lijkt me ook een verbetering.

Ik denk dat die uren niet zo uitzonderlijk zijn. Is uiteraard zeker een minpunt t.o.v. andere jobs, maar één die bij veel jobs voorkomt lijkt me, bv. ook bij diegenen die liever in de Colruyt gaan werken :).

Dus ik hoop voor de sector dat het met de geplande verbetering van de werkomstandigheden toch wat aangenamer werken wordt, er terug makkelijker personeel gevonden kan worden, ...
 
Ik denk dat de winst bij kleinere verblijven vooral in logistiek of ondersteunend personeel kan gevonden worden, zodat de verzorgers en begeleiders zich volledig op de kinderen kunnen toeleggen. Dat zal al een groot verschil maken, zowel in werkdruk als in zorgkwaliteit.
 
Als je nu die reportage ziet in Terzake vraag ik me af waarom we gewoon niet de shift maken richting andere landen. Als ik hoor van vrienden die in Zweden, Duitsland, Tsjechië wonen. Daar is sowieso in elk van die landen één van de twee ouders een jaar tot 2 jaar thuis, met nagenoeg een volledig inkomen. Als je dan ziet dat wij hier zo zitten rushen en kinderen vanaf 3 maand moeten pushen richting opvang, das toch niet oké... Die zijn daar niet klaar voor.

Onze zoon weigert een fles (waardoor de madam 2x per dag van haar werk naar de créche fietst om borstvoeding te geven) en slaapt ook enkel als hij gewiegd wordt of op een arm kan slapen. De medewerkers in de créche kunnen dat ook niet, dus die ligt regelmatig een uur te wenen in zijn bed daar (en zo ook andere kinderen wakker houdt). Dat is daar voor niemand oké.

Kijk je dan naar full time ouderschapsverlof, dan krijg 800 netto (?). Dan begint het bij ons financieel toch heel krap te worden.
 
Als je nu die reportage ziet in Terzake vraag ik me af waarom we gewoon niet de shift maken richting andere landen. Als ik hoor van vrienden die in Zweden, Duitsland, Tsjechië wonen. Daar is sowieso in elk van die landen één van de twee ouders een jaar tot 2 jaar thuis, met nagenoeg een volledig inkomen. Als je dan ziet dat wij hier zo zitten rushen en kinderen vanaf 3 maand moeten pushen richting opvang, das toch niet oké... Die zijn daar niet klaar voor.

Onze zoon weigert een fles (waardoor de madam 2x per dag van haar werk naar de créche fietst om borstvoeding te geven) en slaapt ook enkel als hij gewiegd wordt of op een arm kan slapen. De medewerkers in de créche kunnen dat ook niet, dus die ligt regelmatig een uur te wenen in zijn bed daar (en zo ook andere kinderen wakker houdt). Dat is daar voor niemand oké.

Kijk je dan naar full time ouderschapsverlof, dan krijg 800 netto (?). Dan begint het bij ons financieel toch heel krap te worden.
Ik vraag me ook af waarom we dit systeem blijven aanhangen, om niet te zeggen opdringen. Jullie kunnen zich dan nog dubbelplooien om je zoon borstvoeding te geven, sowieso dat in veel gevallen het eerder dezelfde "oplossing" zal zijn als bij dat slapen. En zo denk ik dat er in elke crèche zich wel kleine drama's afspelen, met kinderen die niet de aandacht krijgen die ze nodig hebben.

Hier ben ik het die de dochter afzet, meestal relatief vroeg en vrolijk, terwijl mijn vrouw ze dan gaat ophalen iets na 15u, wanneer het er stampvol zit en er altijd wel een paar kinderen aan het wenen zijn. Die heeft het daar ook altijd moeilijk mee.
 
Dat is nu wel niet mijn ervaring met onze kinderopvang.
Enige dat ik opmerk is dat ze soms groepen bij elkaar zetten als er veel zieke zijn onder de begeleiders.
En dan lijkt het al snel dat ze met weinig zijn voor veel.
 
Als je nu die reportage ziet in Terzake vraag ik me af waarom we gewoon niet de shift maken richting andere landen. Als ik hoor van vrienden die in Zweden, Duitsland, Tsjechië wonen. Daar is sowieso in elk van die landen één van de twee ouders een jaar tot 2 jaar thuis, met nagenoeg een volledig inkomen. Als je dan ziet dat wij hier zo zitten rushen en kinderen vanaf 3 maand moeten pushen richting opvang, das toch niet oké... Die zijn daar niet klaar voor.

Onze zoon weigert een fles (waardoor de madam 2x per dag van haar werk naar de créche fietst om borstvoeding te geven) en slaapt ook enkel als hij gewiegd wordt of op een arm kan slapen. De medewerkers in de créche kunnen dat ook niet, dus die ligt regelmatig een uur te wenen in zijn bed daar (en zo ook andere kinderen wakker houdt). Dat is daar voor niemand oké.

Kijk je dan naar full time ouderschapsverlof, dan krijg 800 netto (?). Dan begint het bij ons financieel toch heel krap te worden.
Onze dochter had hetzelfde, ze ging normaal naar creche gaan op 6 maand, maar ze dronk niet van een fles. Bijgevolg de creche geannuleerd en het geluk dat voltijds ouderschapsverlof wel een mogelijkheid was bij ons.
Beste beslissing die we hebben genomen. 2.5 zware jaren geweest, maar onze dochter is quasi nooit oververmoeid, altijd vrolijk, amper ziek, ... geweest, en loopt qua ontwikkeling voor simpelweg omdat ze 2.5 jaar 1-on-1 aandacht gekregen heeft.

Maar, onze maatschappij is er totaal niet op voorzien dat je dat effectief kan doen.
 
Onze dochter had hetzelfde, ze ging normaal naar creche gaan op 6 maand, maar ze dronk niet van een fles. Bijgevolg de creche geannuleerd en het geluk dat voltijds ouderschapsverlof wel een mogelijkheid was bij ons.
Beste beslissing die we hebben genomen. 2.5 zware jaren geweest, maar onze dochter is quasi nooit oververmoeid, altijd vrolijk, amper ziek, ... geweest, en loopt qua ontwikkeling voor simpelweg omdat ze 2.5 jaar 1-on-1 aandacht gekregen heeft.

Maar, onze maatschappij is er totaal niet op voorzien dat je dat effectief kan doen.

Goh de kinderopvang helemaal afdoen als een boeman is ook niet helemaal correct. Het gaat ook heel vaak wel goed. Mijn kinderen gaan graag naar de crèche of kleuterklas (lopen er vrolijk zelf binnen) en heb nog geen schrijnende dingen gezien. Ze zijn ook totaal niet mensen schuw en je kan ze zonder problemen bij een kamp/babysit achterlaten. Zou dat ook zo zijn als ze 90% van de tijd thuis zaten (misschien wel misschien niet)?

Als we naar Polen gaan zijn ze toch duidelijk socialer dan enkele homeschooled peuters dat we er kennen.

En om dan als vrouw 6-8 jaar thuis te blijven (afhankelijk van aantal kinderen) is toch wel veel en het niet perse waard.
 
Onze dochter had hetzelfde, ze ging normaal naar creche gaan op 6 maand, maar ze dronk niet van een fles. Bijgevolg de creche geannuleerd en het geluk dat voltijds ouderschapsverlof wel een mogelijkheid was bij ons.
Beste beslissing die we hebben genomen. 2.5 zware jaren geweest, maar onze dochter is quasi nooit oververmoeid, altijd vrolijk, amper ziek, ... geweest, en loopt qua ontwikkeling voor simpelweg omdat ze 2.5 jaar 1-on-1 aandacht gekregen heeft.

Maar, onze maatschappij is er totaal niet op voorzien dat je dat effectief kan doen.

Amai, wel hier "lukt" het momenteel omdat hij toch 2x per dag borstvoeding krijgt (omdat haar werk vrij dicht bij de créche ligt). En proberen zo snel als mogelijk te starten met groentenpap, fruitpap,..

Goh de kinderopvang helemaal afdoen als een boeman is ook niet helemaal correct. Het gaat ook heel vaak wel goed. Mijn kinderen gaan graag naar de crèche of kleuterklas (lopen er vrolijk zelf binnen) en heb nog geen schrijnende dingen gezien. Ze zijn ook totaal niet mensen schuw en je kan ze zonder problemen bij een kamp/babysit achterlaten. Zou dat ook zo zijn als ze 90% van de tijd thuis zaten (misschien wel misschien niet)?

Als we naar Polen gaan zijn ze toch duidelijk socialer dan enkele homeschooled peuters dat we er kennen.

En om dan als vrouw 6-8 jaar thuis te blijven (afhankelijk van aantal kinderen) is toch wel veel en het niet perse waard.

Ik maak van de kinderopvang ook helemaal geen boeman. Alleen stel ik vast dat niet alle kinderen even rijp zijn om op 3 maand al naar de créche te gaan. Bij de dochter was dat een aantal jaar geleden geen probleem. Bij de zoon nu minder door die afhankelijkheid van borst/arm. En het is niet dat we qua "opvoeding" bij de zoon iets anders doen dan bij de dochter, het pakt gewoon niet bij dat mannetje :)
 
Goh de kinderopvang helemaal afdoen als een boeman is ook niet helemaal correct. Het gaat ook heel vaak wel goed. Mijn kinderen gaan graag naar de crèche of kleuterklas (lopen er vrolijk zelf binnen) en heb nog geen schrijnende dingen gezien. Ze zijn ook totaal niet mensen schuw en je kan ze zonder problemen bij een kamp/babysit achterlaten. Zou dat ook zo zijn als ze 90% van de tijd thuis zaten (misschien wel misschien niet)?

Als we naar Polen gaan zijn ze toch duidelijk socialer dan enkele homeschooled peuters dat we er kennen.

En om dan als vrouw 6-8 jaar thuis te blijven (afhankelijk van aantal kinderen) is toch wel veel en het niet perse waard.
Je kan dat natuurlijk nooit weten omdat je hetzelfde kind niet én naar de creche kan sturen én voltijds thuis houden. Maar in ons geval gaat ze nu naar de kleuterklas en is ze bvb met voorsprong de sociaalste en zelfstandigste van haar klas. Het is natuurlijk niet overal slecht, maar het is wel een feit dat ge gewoon minder persoonlijke aandacht krijgt als ge het moet delen met 8 anderen he.

Mijn voorbeeld is nu wel met 1 kind natuurlijk, als je 6 of 8 jaar thuis gaat zitten, is dat gewoon nefast voor uw carrière.
 
Amai, wel hier "lukt" het momenteel omdat hij toch 2x per dag borstvoeding krijgt (omdat haar werk vrij dicht bij de créche ligt). En proberen zo snel als mogelijk te starten met groentenpap, fruitpap,..
Wij hebben een baby van 4 maand moeten leren drinken uit een beker... (van kinderarts). Dat bleek nogal snel compleet hopeloos, dan heb je nog een aantal spenen waarbij je een soort van dwangvoeding geeft, dat ging ook niet.
Tja, dan kom je dus inderdaad in de situatie "of elke dag 2/3x naar daar voor borstvoeding, of thuis blijven"...
Die 3 maand is effectief veel te vroeg om een kind naar crèche te sturen. Zelfs al gaat het vlot, dan nog heeft een kind op die leeftijd meer tijd met zijn ouders nodig...
 
Als je nu die reportage ziet in Terzake vraag ik me af waarom we gewoon niet de shift maken richting andere landen. Als ik hoor van vrienden die in Zweden, Duitsland, Tsjechië wonen. Daar is sowieso in elk van die landen één van de twee ouders een jaar tot 2 jaar thuis, met nagenoeg een volledig inkomen. Als je dan ziet dat wij hier zo zitten rushen en kinderen vanaf 3 maand moeten pushen richting opvang, das toch niet oké... Die zijn daar niet klaar voor.

Onze zoon weigert een fles (waardoor de madam 2x per dag van haar werk naar de créche fietst om borstvoeding te geven) en slaapt ook enkel als hij gewiegd wordt of op een arm kan slapen. De medewerkers in de créche kunnen dat ook niet, dus die ligt regelmatig een uur te wenen in zijn bed daar (en zo ook andere kinderen wakker houdt). Dat is daar voor niemand oké.

Kijk je dan naar full time ouderschapsverlof, dan krijg 800 netto (?). Dan begint het bij ons financieel toch heel krap te worden.

Of waarom maken we niet de shift richting Nederland of Frankrijk? Meer kwaliteit maar aan een meerprijs...

Volledig thuisblijven van één van de twee ouders aan een volledig inkomen in een land waar vele andere werkenden en vooral alleenstaanden reeds kapot belast worden? Ja, lijkt me weinig realistisch eerlijk gezegd.
Dit zou mij acceptabel lijken als men ter compensatie kindergeld, fiscale vrijstellingen voor kinderen ten laste en andere toeslagen (lagere onroerende voorheffing voor mensen met 2 kinderen blijkbaar) ook kritisch zou herbekijken. Nog 100% van je voltijdse loon terugbetaald krijgen een volledig jaar lang? Dat is in België gewoonweg niet betaalbaar (en zelfs dan...).
 
Ik maak van de kinderopvang ook helemaal geen boeman. Alleen stel ik vast dat niet alle kinderen even rijp zijn om op 3 maand al naar de créche te gaan. Bij de dochter was dat een aantal jaar geleden geen probleem. Bij de zoon nu minder door die afhankelijkheid van borst/arm. En het is niet dat we qua "opvoeding" bij de zoon iets anders doen dan bij de dochter, het pakt gewoon niet bij dat mannetje :)

Akkoord dat 3 maanden vaak te jong is. Maar overbruggen tot 6 maanden bv is in de meeste gevallen wel te doen in België ? Worst case 3 maanden 1 partner onbetaald is nu niet nefast denkik. Het is niet dat je in België ofwel moet op 3 maanden sturen ofwel stoppen met werken voor 3 jaar.

Mijn vrouw doet ook steeds rond 6 maanden thuis. Dan vermijd je veel van de begin lastigheden (tot 6 maanden is er toch nog een appart schema in de crèche kwa eten, slapen, ... En kunnen de kinderen ook nog niet veel buiten liggen). Vanaf 6 maanden is er wat een ritme.
 
Of waarom maken we niet de shift richting Nederland of Frankrijk? Meer kwaliteit maar aan een meerprijs...

Volledig thuisblijven van één van de twee ouders aan een volledig inkomen in een land waar vele andere werkenden en vooral alleenstaanden reeds kapot belast worden? Ja, lijkt me weinig realistisch eerlijk gezegd.
Dit zou mij acceptabel lijken als men ter compensatie kindergeld, fiscale vrijstellingen voor kinderen ten laste en andere toeslagen (lagere onroerende voorheffing voor mensen met 2 kinderen blijkbaar) ook kritisch zou herbekijken. Nog 100% van je voltijdse loon terugbetaald krijgen een volledig jaar lang? Dat is in België gewoonweg niet betaalbaar (en zelfs dan...).
Waarom niet?
Noorwegen: 49 weken volledig uitgekeerd, 144€ kindergeld per maand, nog een hoop andere premies, ...
Het is nu niet dat Noorwegen zo'n belastingsparadijs is?
 
Waarom niet?
Noorwegen: 49 weken volledig uitgekeerd, 144€ kindergeld per maand, nog een hoop andere premies, ...
Het is nu niet dat Noorwegen zo'n belastingsparadijs is?

Is dat de overheid die de 49 weken uitbetaald? Een begrotingsoverschot maakt het natuurlijk wel wat eenvoudiger om dergelijke ondersteuning te bieden.

Ik ben trouwens ook wel voor zo een model - ik zou zelfs nog wat verder durven gaan, wat meer ouderlijke begeleiding van de kinderen (ook op latere leeftijd) lijkt me niet negatief te zijn voor zowel ouders als de kinderen.
 
Of waarom maken we niet de shift richting Nederland of Frankrijk? Meer kwaliteit maar aan een meerprijs...

Volledig thuisblijven van één van de twee ouders aan een volledig inkomen in een land waar vele andere werkenden en vooral alleenstaanden reeds kapot belast worden? Ja, lijkt me weinig realistisch eerlijk gezegd.
Dit zou mij acceptabel lijken als men ter compensatie kindergeld, fiscale vrijstellingen voor kinderen ten laste en andere toeslagen (lagere onroerende voorheffing voor mensen met 2 kinderen blijkbaar) ook kritisch zou herbekijken. Nog 100% van je voltijdse loon terugbetaald krijgen een volledig jaar lang? Dat is in België gewoonweg niet betaalbaar (en zelfs dan...).

In veel landen is dat blijkbaar wel betaalbaar...

Dat werkenden en alleenstaanden kapot belast worden is ook correct, maar daar draag ik ook voor bij he. Van mijn persoonlijke brutowedde gaat er elke maand 2010 euro naar de staat. En mag ik nog eens 800 flappen leggen voor fulltime créche.
 
Akkoord dat 3 maanden vaak te jong is. Maar overbruggen tot 6 maanden bv is in de meeste gevallen wel te doen in België ? Worst case 3 maanden 1 partner onbetaald is nu niet nefast denkik. Het is niet dat je in België ofwel moet op 3 maanden sturen ofwel stoppen met werken voor 3 jaar.

Mijn vrouw doet ook steeds rond 6 maanden thuis. Dan vermijd je veel van de begin lastigheden (tot 6 maanden is er toch nog een appart schema in de crèche kwa eten, slapen, ... En kunnen de kinderen ook nog niet veel buiten liggen). Vanaf 6 maanden is er wat een ritme.

Je moet ook mogen he... De werkgever van mijn madam was alleszinds niet al te happig op ouderschapsverlof toen ze dat ballonnetje opliet. Kan het wel niet weigeren, maar wel met 6 maand (?) laten uitstellen? Tegen dan is de kleinen 9 maand, dan is de zwaarste periode voorbij, en zijn we met dat ouderschapsverlof ook minder.
 
Waarom niet?
Noorwegen: 49 weken volledig uitgekeerd, 144€ kindergeld per maand, nog een hoop andere premies, ...
Het is nu niet dat Noorwegen zo'n belastingsparadijs is?

Geen belastingparadijs? Wat?
Noorwegen heeft géén staatsschuld, maar een staatsbeleggingsfonds met miljarden in dankzij een enorme olierijkdom.
Try again.

Wil je in België dergelijke sociale bescherming voor de ouder(s)... dan moet je dat geld toch ergens gaan halen.
€ 144 kindergeld is overigens al minder als je in Vlaanderen krijgt, maar goed, dat is tussen verschillende belastingstelsels, valuta en cost of living natuurlijk moeilijk vergelijkbaar.

Op menselijk vlak alle begrip voor dat na 3 maanden terug gaan werken en je kind naar de creche brengen een moeilijke is, en dat dit langer zou mogen. Alleen dit geld gaan halen bij (kinderloze) mensen die reeds voltijds werken, lijkt mij ook niet wenselijk en zelfs onmogelijk.
 
Geen belastingparadijs? Wat?
Noorwegen heeft géén staatsschuld, maar een staatsbeleggingsfonds met miljarden in dankzij een enorme olierijkdom.
Try again.
Volgens mij sprak @ZoidBerg van Zweden, Duitsland, en Tsjechië ook. De belastingen in Noorwegen lijken me gewoon hoog, maar dat zal @zarathustra het best weten.

Sowieso is het niet of andere West- of Noord-Europese landen hebben significant lagere belastingen, als je het hele beeld neemt (dus met allerhande aftrekken en cadeau's voor België), meen ik me te herinneren. Voor mij is een verschilen van enkele % niet echt een argument.

Trouwens, het is ook gewoon een kwestie van prioriteiten natuurlijk. En ik zou alles rond kinderzorg en onderwijs daarin redelijk hoog zetten.
 
Volgens mij sprak @ZoidBerg van Zweden, Duitsland, en Tsjechië ook. De belastingen in Noorwegen lijken me gewoon hoog, maar dat zal @zarathustra het best weten.

Sowieso is het niet of andere West- of Noord-Europese landen hebben significant lagere belastingen, als je het hele beeld neemt (dus met allerhande aftrekken en cadeau's voor België), meen ik me te herinneren. Voor mij is een verschilen van enkele % niet echt een argument.

Trouwens, het is ook gewoon een kwestie van prioriteiten natuurlijk. En ik zou alles rond kinderzorg en onderwijs daarin redelijk hoog zetten.

Jep. Dat zijn landen waar ik weet van heb, omdat ik er vrienden heb wonen.

If you work in Sweden, parental benefits allow you the opportunity to go on family leave for a total of 480 days. For joint leave, each parent has the right to 240 days. Of these, 90 days are reserved for each parent, while the other days may be transferred from one to the other. During the child’s first year, parents can go on parental leave at the same time and get parental benefits for the same days - so-called double days. Parents can take a maximum of 30 double days.
  • For 390 of the 480 days, the benefit is 80 percent of the calculated income. It is provided that you have worked at least 240 consecutive days before the birth. Otherwise, you get the basic amount of 250 SEK (2023) a day (the “basic level”).

Germany's parental allowance is paid for up to a year after the birth or adoption of a child and amounts to about 67% of prenatal income — between €300 and €1,800 per month. Even though parental leave is an unpaid break, new parents can apply for parental allowance (Elterngeld). This state-funded program pays up to 1.800 euros a month to compensate for the lack of salary.

In the Czech Republic, pregnant women are eligible for up to 28 weeks of paid maternity leave before their baby is born. During this time they receive 70% of their salary from social security payments or other sources such as employer contributions or private insurance policies. After childbirth, mothers may take an additional 16 weeks at full pay (100%) if they have been employed continuously with the same company for more than one year prior to taking maternity leave; otherwise only 8 weeks will be available at 100%. Additionally, fathers also get 14 days paternity leave after birth which must be taken within 56 days following delivery date - these two weeks cannot overlap with any part of mother’s post-birth entitlement period but can start immediately afterwards when she returns back to work.

Als dat daar mogelijk is, zie ik niet in waarom dat hier niet mogelijk is :)
 
Terug
Bovenaan