Crisis in de kinderopvang


Gewoon een fout benoemde categorie dus. Of misschien kwam het Baert wel handig uit dat die categorie fout benoemd werd, want de data van voorgaande jaren aan 2020 en na 2020 bleven redelijk consistent rond de 3% hangen. Dat er in 2020 dan ineens een uitschieter naar 34% was, zou heel raar zijn. Maar dat past niet in Baert zijn verhaal natuurlijk :oi22:
 
Los daarvan: wat een tijden leven we toch in. Proffen die elkaar verwijten naar de kop gooien op een sociaal medium. Gent vs Leuven. Mijn god. Gaat het er achter de schermen ook zo aan toe dan?
Eigenlijk vind ik dat wel een van de goeie dingen aan iets als Twitter, om zo'n open debat te zien. Nadeel is natuurlijk dat iedereen een ander setje aan bericht en gaat lezen en aan de haal gaat met diegene die in zijn kraam passen en misschien latere berichten die op fouten wijzen niet meer zien.
 
Misschien moet de Stijn zijn eigen advies van mails niet te lezen eens heroverwegen.

Hij is in het draadje er nochtans als de kippen bij om te vragen om er over te bellen ipv te twitteren. Want dit is, in zijn woorden, "onder professoren anno 2023" (verwijzing naar een roman van WF Hermans voor zij die het niet kennen).

Toch ook maar bizar. Het is zoals het hier gezegd wordt, open debat is toch net goed. Als ge er niet tegenkunt om publiekelijk terecht gewezen te worden moet ge u niet profileren als televisieprof. Is het trouwens ook niet gewoon het lot van een academicus, terecht gewezen worden en uiteindelijk iets bijleren?

Bizar
 

Gewoon een fout benoemde categorie dus. Of misschien kwam het Baert wel handig uit dat die categorie fout benoemd werd, want de data van voorgaande jaren aan 2020 en na 2020 bleven redelijk consistent rond de 3% hangen. Dat er in 2020 dan ineens een uitschieter naar 34% was, zou heel raar zijn. Maar dat past niet in Baert zijn verhaal natuurlijk :oi22:
Dus er is eigenlijk geen tekort aan kinderopvang voor werkende als je de niet-werkende geen voorrang meer geeft en passen de cijfers net wel in zijn kraam :oi22:

Is die 34% dan gewoon fout in 2020 of ligt dat aan corona?
 
Alles meegeven he Somedude:


Los daarvan: wat een tijden leven we toch in. Proffen die elkaar verwijten naar de kop gooien op een sociaal medium. Gent vs Leuven. Mijn god. Gaat het er achter de schermen ook zo aan toe dan?
De stijl kan misschien wat beter maar op zich vind ik dat publiek challengen van experten wel een goede zaak, zeker in zo'n zaken die politiek belangrijk zijn (en waar politieke visies van de expert dus ook sterk meespelen vaak). Het lijkt me ook geen toeval dat dit in het economisch vakgebied gebeurt, een tak van de sociale wetenschappen met een lange geschiedenis van conflicterende theorieën die door tegenstanders hard en met passie aangevallen worden. Ik denk dat heel wat andere wetenschappelijke richtingen hier ook wel deugd van zouden kunnen hebben.
 
Het lijkt me ook geen toeval dat dit in het economisch vakgebied gebeurt, een tak van de sociale wetenschappen met een lange geschiedenis van conflicterende theorieën die door tegenstanders hard en met passie aangevallen worden.
Conflicterende theorieën is een ding - dat is bijna niet te vermijden in sociale wetenschappen. Cijfers (moedwillig?) verkeerd gaan voorstellen en interpreteren én als grote waarheid gaan verkondigen om dan in uw gat gebeten te zijn als er iemand u terechtwijst, da's wel een paar bruggen te ver voor mij.

Maar goed, echt objectief kan ik over Stijn Baert niet zijn. Ik studeer aan de faculteit economie in Gent en ik kan u zeggen dat ge puur op basis van de belachelijkheid van het thesisonderwerp eruit kunt halen voor welke thesis Stijn Baert promotor is (praktijkvoorbeeld: "Hebben Kenji en Shania echt minder kans op werk?" - dus ook clickbaittitels voor zijn onderzoeken, maw. En ocharme de Gooris-kinderen.) Die man haalt zijn eigen serieux, en daarbij ook die van zijn vakgebied, enorm onderuit.
 
Ik zou eigenlijk graag wel eens zien wat de kost/baten zijn van:
  • huisvrouwen/mannen te subsidiëren om thuis te zitten met een huwelijksquotiënt, geen bijdrage aan RSZ maar wél alle voordelen ervan bijvoorbeeld.
  • deeltijds werkende ouders te subsidiëren door een dag of twee dagen loonverlies (deels) te compenseren zodat ze zelf voor de opvang kunnen zorgen (met bijvoorbeeld 2/2 + 1 dag grootouders of gewenning aan crèche op jonge leeftijd)
  • voltijds werkende ouders te ondersteunen met nog meer geld in de kinderopvang te pompen.
Spreekt voor zich dat ik als alleenwonende wel een stevige bias heb richting natuurlijk niet nog meer belastingen op alleenstaande om dit alles te subsidiëren, maar het staat er los van wat de meest efficiënte oplossing is.

Categorieën als géén voltijds werk gewenst of andere persoonlijke/familiale redenen die geen zorg voor zieke familieleden zijn of dergelijke, daar moet in een land waarin voltijds werkenden zwaar belast worden, wat mij betreft wél geen te grote stroom aan subsidies meer naartoe blijven gaan.

De voordeligheid van deeltijds werken bij progressieve belastingtarieven mag ook eens deftig worden teruggeschroefd:
  • stevig terug schalen van werkbonus bij deeltijds werk zonder goed motief (wel rekening houden met onvrijwillig deeltijds werk in sectoren waarin werkgevers dit uitbuiten om "flexibel" hun uurroosters in te vullen).
  • beperken van het forfait beroepskosten in functie van het tewerkstellingspercentage. Iemand die maar 50% werkt, zou maar 50% mogen krijgen van het bedrag dat een voltijdsd werkende krijgt.
 
  • beperken van het forfait beroepskosten in functie van het tewerkstellingspercentage. Iemand die maar 50% werkt, zou maar 50% mogen krijgen van het bedrag dat een voltijdsd werkende krijgt.
Screenshot-2023-09-28-11-43-23-234-com-google-android-apps-photos-edit.jpg


Mijn belastingsbrief maakt duidelijk dat daar rekening mee wordt gehouden. 😉
 
Ligt dat niet gewoon aan het feit dat je inkomen lager is? Bij mijn weten maakt deel of voltijds niet uit en wordt het gewoon op je werknemerinkomsten berekend.
@JPV ?

Maar in praktijk zal iemand die deeltijds werkt, tenzij aan een heel hoog inkomen, minder verdienen dan een voltijds werkende aan een laag inkomen.
 
Ik zou eigenlijk graag wel eens zien wat de kost/baten zijn van:
  • huisvrouwen/mannen te subsidiëren om thuis te zitten met een huwelijksquotiënt, geen bijdrage aan RSZ maar wél alle voordelen ervan bijvoorbeeld.
  • deeltijds werkende ouders te subsidiëren door een dag of twee dagen loonverlies (deels) te compenseren zodat ze zelf voor de opvang kunnen zorgen (met bijvoorbeeld 2/2 + 1 dag grootouders of gewenning aan crèche op jonge leeftijd)
  • voltijds werkende ouders te ondersteunen met nog meer geld in de kinderopvang te pompen.
Spreekt voor zich dat ik als alleenwonende wel een stevige bias heb richting natuurlijk niet nog meer belastingen op alleenstaande om dit alles te subsidiëren, maar het staat er los van wat de meest efficiënte oplossing is.

Categorieën als géén voltijds werk gewenst of andere persoonlijke/familiale redenen die geen zorg voor zieke familieleden zijn of dergelijke, daar moet in een land waarin voltijds werkenden zwaar belast worden, wat mij betreft wél geen te grote stroom aan subsidies meer naartoe blijven gaan.

De voordeligheid van deeltijds werken bij progressieve belastingtarieven mag ook eens deftig worden teruggeschroefd:
  • stevig terug schalen van werkbonus bij deeltijds werk zonder goed motief (wel rekening houden met onvrijwillig deeltijds werk in sectoren waarin werkgevers dit uitbuiten om "flexibel" hun uurroosters in te vullen).
  • beperken van het forfait beroepskosten in functie van het tewerkstellingspercentage. Iemand die maar 50% werkt, zou maar 50% mogen krijgen van het bedrag dat een voltijdsd werkende krijgt.
Er zal geen extra belasting voor alleenstaanden komen, er zal dan een extra belasting voor iedereen komen.

Je zegt hier dat deeltijds werken anders behandeld moet worden dan een laag loon. Waarom? Je hebt dan toch letterlijk gewoon hetzelfde inkomen, en dat is toch wat er belast wordt? We zitten niet in een systeem waar uw belastingen afhangen van het aantal gewerkte uren (gelukkig, anders zouden we overuren minder belasten dan gewone uren).
 
@JPV ?

Maar in praktijk zal iemand die deeltijds werkt, tenzij aan een heel hoog inkomen, minder verdienen dan een voltijds werkende aan een laag inkomen.
En sowieso minder voordeel hebben uit een forfaitaire aftrek aangezien je niet in de hoogste schijven belast wordt. Relatief gezien ga je dus nog altijd minder betalen door onze progressieve schijven.
 
Terug
Bovenaan