Moeten huismoeders aan de slag?

Sorry, we verstaan elkaar mis, ik bedoel de werkgever van die huishoudhulp :)
Ahzooooo, ben mee :)

Zoals gezegd, heel het dienstenchequesysteem is van de pot gerukt, wederom iets wat je in het buitenland gewoon niet uitgelegd krijgt... Dat officieel een poetsvrouw goedkoper uitkomt dan wanneer je ze in het zwart betaalt, only in la Belchique.
 
@Vega "het gemiddelde gezin" zoals jij omschrijft: 2 geschoolde mensen met 2 kleine kinderen zonder specifieke problemen of zonder iemand in de dichte krijg met extra zorgbehoeften... Die kiezen toch ook helemaal niet om huisouder te worden? Er is waarschijnlijk, net als in mijn vriendenkring, absoluut niemand in jouw omgeving die ervoor kiest langer dan 1j om thuis te blijven.

De groep die politiek geviseerd wordt zit ofwel in een andere leeftijdsgroep, ofwel heeft die echt wel meer dan 2 kinderen om voor te zorgen.
 
Ik heb de hele topic niet doorgelezen, omdat ik vermoed dat er uiteraard BG-gewijs 'rationeel' gepleit zal worden om het huwelijksquotiënt af te schaffen voor huisvrouwen.

Enige opmerking / nuance die ik wil maken, zonder te veel in detail te gaan. Mijn vriendin is tegen haar eigen wil al een jaar of 7 huisvrouw. Hogere studies gedaan en altijd veel gewerkt (als werkstudent). Helaas op het verkeerde moment zwaar chronisch ziek geworden. Geen recht op enige uitkering (ja, alles uitgezocht). We willen ook niet profiteren en doen alsof ze werkzoekend is om een werkloosheidsuitkering te verkrijgen. Ze heeft geprobeerd te werken (2 halve dagen per week, maar moest daar een ganse week van recupereren). Dus noodgedwongen huisvrouw geworden. In normale omstandigheden had ze waarschijnlijk 4/5 gewerkt voor de kinderen.

Als ze het huwelijksquotiënt afschaffen zal ik even vloeken maar we boeren perfect zonder verder en ze zal daardoor niet geactiveerd worden. Het heeft ons wel 7 jaar geleden geholpen het hoofd financieel boven water te houden...

Hoewel we an sich beide geen voorstander waren van full-time huisvrouw te zijn, zien we nu ook wel de voordelen. Onze perceptie is dat onze kinderen toch minder last hebben van de rat race (waar ik wel deel van uitmaakt), vergeleken met de kinderen van vrienden met 2 full-time werkende ouders. Geen gestresseerde ouders, niet in de opvang, niet van het naar der gebracht worden in vakanties,...
 
@Yurf de consensus tot nu toe, is eigenlijk dat het hq zou moeten worden afgeschaft voor wie
- wèl fysiek/mentaal is in staat te werken (wat dus niet het geval is voor jouw partner helaas)
- geen kleine kinderen meer heeft (wat jullie waarschijnlijk wel nog hebben)
- geen extra bezwarende factoren heeft waardoor thuisblijven wèl een menselijk wenselijke optie is. (Bijvoorbeeld de ouders die hulpbehoevend zijn maar die je niet in een tehuis wil steken omdat ze daar gegarandeerd snel zullen sterven omdat ze dan alle autonomie kwijt zouden zijn)

Dus jullie zullen hier alvast niet verketterd worden voor jullie keuze.
Ik kan me inbeelden dat het absoluut niet de makkelijkste keuze is en jullie er wel scheef op zullen worden nagekeken.

Ik werd door sommigen al "kwalijk genomen" (lees: jaloerse reacties genre "jah, niet iedereen kan zich dat permitteren hoor!" In hetzelfde jaar dat zij 2 nieuwe auto's kochten... :unsure: ) dat ik deeltijds werkte en 8 maand thuis ben gebleven voor de dochter. Die mensen weten ook niet dat ik medisch deeltijds werk (daar hebben ze geen zaken mee) maar wisten wel dat de dochter ziekenhuis in, ziekenhuis uit ging toen.

Een ander zijn rekening is ik elk geval altijd het snelst gemaakt! :support:
 
@Vega "het gemiddelde gezin" zoals jij omschrijft: 2 geschoolde mensen met 2 kleine kinderen zonder specifieke problemen of zonder iemand in de dichte krijg met extra zorgbehoeften... Die kiezen toch ook helemaal niet om huisouder te worden? Er is waarschijnlijk, net als in mijn vriendenkring, absoluut niemand in jouw omgeving die ervoor kiest langer dan 1j om thuis te blijven.

De groep die politiek geviseerd wordt zit ofwel in een andere leeftijdsgroep, ofwel heeft die echt wel meer dan 2 kinderen om voor te zorgen.
Ik ken als ik op 1-2-3 even nadenk 3 gezinnen waarbij de moeder thuisblijft (1 gezin is familie, 2 gezinnen van collega's). Bij 2 van de 3 is het verhaal "ik heb thuis al een voltijdse job" en zeuren ze altijd dat ze het toch zo zwaar hebben een ganse dag, 1 van de 3 is eerlijk en zegt dat het financieel niet hoeft en het gewoon gemakkelijk is.

In de 3 gezinnen hebben ze 2 of 3 kinderen, wel geen enkele jonger dan 12 jaar en dus best zelfstandig.

De groep die politiek geviseerd word is (dacht ik?) de groep waarvan 1 partner werkloos is en een financiële ondersteuning van de staat ontvangt en de andere partner dus huismoeder/huisvader is. Dat die een andere leeftijdsgroep hebben doet er mijn inzien weinig toe (tenzij je bedoelt 55+ ivm reïntegratie maar denk niet dat je daarop doelt) en dat die meer dan 2 kinderen hebben om voor te zorgen, dat kan.... Zelfs met 4 kinderen zou ik niet snappen dat in mijn scenario van gemiddeld gezin 1 van beide partners zegt "ik kan niet werken want ik moet voor mijn gezin zorgen".

Heb zelf een neef van 38j, partner 38j en 4 kinderen van 15 - 13 - 10 - 6. Hijzelf werkt voltijds bij de NMBS, zij werkt halftijds in het kleuteronderwijs. Zij hebben een best druk leven maar ook daar vooral door naschoolse activiteiten en ook daar hebben de kinderen een prima leven met alle kansen die ze maar willen, prima resultaten op school, sociaal leven, warmte van hun ouders, etc...
 
@Yurf de consensus tot nu toe, is eigenlijk dat het hq zou moeten worden afgeschaft voor wie
- wèl fysiek/mentaal is in staat te werken (wat dus niet het geval is voor jouw partner helaas)
- geen kleine kinderen meer heeft (wat jullie waarschijnlijk wel nog hebben)
- geen extra bezwarende factoren heeft waardoor thuisblijven wèl een menselijk wenselijke optie is. (Bijvoorbeeld de ouders die hulpbehoevend zijn maar die je niet in een tehuis wil steken omdat ze daar gegarandeerd snel zullen sterven omdat ze dan alle autonomie kwijt zouden zijn)
Zo'n factoren maken het natuurlijk wel moeilijk te controleren en is ook zeer subjectief. Als je vb geen recht hebt op uitkering, dan ben je volgens de overheid wel in staat om te werken. Dus dat zou echt case-by-case moeten bekeken worden, en jaarlijks herzien moeten worden. Veel rompslomp voor die paar honderd euro dat ze hiermee extra krijgen, het is nu ook niet dat het huwelijksquotiënt zo'n goudmijn is. Ik had zo'n 300 euro extra per maand toen mijn man pas in België was en zich nog in het integreren was. Maar voor veel gezinnen maakt dat klein beetje extra wel het verschil.
 
Ik kan er nog een beetje mee eens zijn dat je voor een huwelijksquotient de voorwaarde van zorgplicht inzet. Dan hebben alle gehuwden er recht op (hebben zorgplicht tegenover elkaar).

Klopt, iemand wiens partner zwaar zorgbehoevend wordt mag dan ook gerust daarvoor loopbaanonderbreking of verlof krijgen.

Maar een kinderloos koppel of een koppel met enkel nog gezonde tieners, daar kunnen die volwassenen heus wel gaan werken of toch minstens geen fiscale steun meer krijgen om thuis te blijven, dit bovenop de reeds mooie voordelen van een stevig hogere belastingvrije som omdat ze kinderen hebben.

En ik denk dat we ondertussen eindelijk zo ongeveer zijn aanbeland bij mijn eerste post:

Na een tiental pagina's zijn we eindelijk zover dat er inderdaad staat dat het geen volledige kostenbatenanalyse is en dat er maar deeltjes worden meegenomen, en andere delen buiten beschouwing worden gelaten. Voor mij ondermijnt dat het hele argument: Het is niet meer dat het moét veranderen omdat het X euro te veel kost. Het is eerder dat je het gevoel hebt dat het oneerlijk verdeeld is, terwijl anderen dat gevoel misschien ook hebben in de andere richting, en nog anderen dat gevoel helemaal niet hebben. Een pakje minder objectief dan die rekeningenen die worden gemaakt, en die haast als schaamlapje werden gebruikt om een schijn van objectiviteit rond een heel subjectieve mening te hangen.

Ik kan me in delen van jouw post vinden, maar in andere delen ook niet.
Dat je bij een sociaal vangnet altijd mensen gaat hebben die er meer van profiteren dan anderen is op zich géén probleem.
Maar op zaken waar het evenwicht duidelijk is scheefgegroeid: en daar ging het in deze discussie om.

Neem gezondheidszorg als voorbeeld: Ik ben bijvoorbeeld niet jaloers op die persoon die een dure kankerbehandeling krijgt en dus meer "financieel baat" heeft bij de gezondheidszorg tegenover ik die dit jaar één keer naar de huisarts ben geweest voor een oorontsteking, maar als ik deze week lees dat PrEP word terugbetaald? Dan denk ik toch: alweer verspilling van overheidsgeld want géén kerntaak, en een gedrag dat mensen zelf zouden kunnen betalen.

On topic van de huisvrouwen samengevat.
Het zijn helemaal geen kille rekeningen die gemaakt worden wanneer je vraagt dat, in een land met recordbelastingen, er voorwaarden staan tegenover een gunstig fiscaal stelsel tussen volwassenen die beiden capabel zijn om te gaan werken want de voorwaarden zoals zorg voor kinderen of zorgbehoevende ouders waar jij en anderen zich achter verschuilen hier, en waar in andere meelijwekkende artikels in kranten gewag van wordt gemaakt maar die in de praktijk niet gecontroleerd worden.

Dat de Belgische single het meest belast is van alle inwoners van de OESO is ook een feit.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220524_97147874

Dat is dus géén gevoel van oneerlijkheid, dat is gewoon vanuit een individueel perspectief: feitelijk oneerlijk.

Als je daar tegenin wilt brengen dat "kwekende" koppels inderdaad de motor van 't voorbehoud van de samenleving zijn... prima, maar zoals ik, anderen en intussen @Vega nog het best heeft aangehaald: genoeg gezinnen met tweeverdieners - desnoods één deeltijds - die ook in die missie slagen en daar niet dezelfde extra hulp bij krijgen van de overheid.

Je kan dan inderdaad gaan rekenen en zeggen, maar aha! Die dienstencheques die dat koppel krijgt kosten de staat meer dan dat het huwelijksquotiënt voor een huismoeder kost... maar het is net dan dat je om jouw woorden te gebruiken, een heleboel andere baten maar half bekijkt.

Als die huisvrouw(/vader) gaat werken, zelfs al is het maar deeltijds:
  • draait zij(/hij) mee in de economie, werkervaring op cv, eigen sociale zekerheid opbouwen en pensioenrechten, ook kosten die wegvallen voor de overheid.
  • meer sociaal netwerk en integratie
  • gaat het kind meer naar opvang (toegegeven deels weer gesubsidieerd voor de overheid) waar, als we dan toch mensen met migratieachtergrond viseren zogezegd, dat er dan eindelijk wat meer contact is met één van de landstalen.
  • kan de algemene belastingdruk, en misschien dan inderdaad eerst op groepen die nu het meest belast worden, naar omlaag.
  • ...
De baat van sommige koppels wél de gunst te gunnen van een partner voltijds te laten thuis te blijven mét belastingsteun en anderen niet?
Die ontgaat mij eerlijk gezegd, toch zeker als daar géén enkele concrete voorwaarde aan gekoppeld is (bv. zorg voor jonge kinderen).
 
Beetje een absurde stelling, want dat is immers reeds de huidige situatie: als single/alleenwonende betaal je een pak meer belastingen, al helemaal wanneer je geen kinderen hebt,
Is dat ook niet gewoon logisch, over de lange termijn en gemiddeld gezien is de single zonder kinderen gewoon vele malen minder waard voor de maatschappij dan bijna gelijk welke andere categorie. Dus moet je er uit halen wat er in zit, geld.

edit: en je zegt oneerlijk. Helemaal niet toch? Het is pas oneerlijk als je gelijke zaken verschillend behandelt. Hier behandel je verschillende groepen verschillend.
 
Dat de Belgische single het meest belast is van alle inwoners van de OESO is ook een feit.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220524_97147874

Dat is dus géén gevoel van oneerlijkheid, dat is gewoon vanuit een individueel perspectief: feitelijk oneerlijk.
Aangezien je het blijft herhalen: dat is een foute weergave. Het is de theoretische belastingsdruk op het fiscale inkomen, zoals ook OESO het correct definieert.

Niet de effectieve belastingsdruk op het effectieve inkomen.
 
Aangezien je het blijft herhalen: dat is een foute weergave. Het is de theoretische belastingsdruk op het fiscale inkomen, zoals ook OESO het correct definieert.

Niet de effectieve belastingsdruk op het effectieve inkomen.

[citation needed] + cijfers graag. Gemakkelijk gezegd, het enige wat je hier tot dusver hebt tegenin gebracht is anekdotisch bewijs van mensen die jij geholpen hebt met hun belastingaangifte.

Is dat ook niet gewoon logisch, over de lange termijn en gemiddeld gezien is de single zonder kinderen gewoon vele malen minder waard voor de maatschappij dan bijna gelijk welke andere categorie. Dus moet je er uit halen wat er in zit, geld.

edit: en je zegt oneerlijk. Helemaal niet toch? Het is pas oneerlijk als je gelijke zaken verschillend behandelt. Hier behandel je verschillende groepen verschillend.

Niemand bepleit hier om koppels mét kinderen aan dezelfde voorwaarden te belasten als mensen zonder. Al ben ik dan eerder voorstander van steun rechtstreeks richting de kinderen.

Maar voorbij bepaalde grenzen kan je wel spreken van oneerlijkheid, zeker wanneer je "theoretische belastingdruk" kampioen is in de OESO en de 50% ruim overschrijdt en als je ziet dat eveneens kinderloze koppels of koppels wiens kleine kinderen reeds groot genoeg zijn, nog eens een stevige extra belastingkorting krijgen (richting € 1200 per jaar).

Je mag/moet dan ook eens de werkende moeder vergelijken met de thuisblijvende huismoeder denk ik dan. Want nogmaals: mijn moeder en heel wat vrouwen in mijn omgeving hebben gewoon een hele loopbaan gewerkt én kinderen opgevoed hoor (en de vader heeft ook niet niets gedaan).
 
[citation needed] + cijfers graag. Gemakkelijk gezegd, het enige wat je hier tot dusver hebt tegenin gebracht is anekdotisch bewijs van mensen die jij geholpen hebt met hun belastingaangifte.
anekdotisch? Ik denk dat je stukken van statbel overgeslaan hebt + je hebt duidelijk het rapport niet gelezen waarnaar je verwijst.


Daar staat héél duidelijk in dat ze enkel rekening houden met het brutoloon, dus met het fiscale. Bovendien is het altijd een berekening op basis daarvan, niet cijfers die opgevraagd zijn bij de belastingsdienst naar de effectieve taxatie. Cijfers die ze echter gewoon kunnen vinden via o.a. statbel en RSZ (algemeen) en waarschijnlijk vanuit hun functie ook wel apart per categorie van mensen.
 
ouders die van het werk naar de naschoolse opvang racen om soms in het beste geval om 18u thuis toe te komen met een huilend, oververmoeid kind, daar worden noch de kinderen, noch de ouders blij van he. Ook een kind van 5 hoort normaal om 19u in bed te liggen en liefst wat Quality time gehad te hebben met de ouders daarvoor...

Vergeet de vers bereide maaltijd, niet later dan 18h op tafel, vooral ook niet :crazy.

Een nefast culinair gevolg van het tweeverdiengevlieg is dan ook dat er, uit noodzaak, vaak gegrepen wordt naar kant-en-klaar-maaltijden (al dan niet diepvries-), geleverd eten...
De explosieve toename van de inname van dergelijk vaak zwaar bewerkt voedsel zien we al een tijd terug in de obesitasstatistieken (& zou, behalve voor de lijn, ook nogal nefast zijn voor het brein).

Wat dus ook weer een significante kost betekent voor de samenleving.
 
Vergeet de vers bereide maaltijd, niet later dan 18h op tafel, vooral ook niet :crazy.

Een nefast culinair gevolg van het tweeverdiengevlieg is dan ook dat er, uit noodzaak, vaak gegrepen wordt naar kant-en-klaar-maaltijden (al dan niet diepvries-), geleverd eten...
De explosieve toename van de inname van dergelijk vaak zwaar bewerkt voedsel zien we al een tijd terug in de obesitasstatistieken (& zou, behalve voor de lijn, ook nogal nefast zijn voor het brein).

Wat dus ook weer een significante kost betekent voor de samenleving.

De opkomst van kant en klaremaaltijden was al in de jaren '60'.
En ultrabewerkt voedsel is eigenlijk "goedkoop" ten opzichte van een gewone maaltijd. Ik durf te zeggen dat inflatie eerder een impact heeft daarop dan het tweeverdienersmodel.

(Idioot voorbeeld. Een diepvriespizza kost 2-3 euro. Niet zo voor de hand liggend om voor die prijs een evenwichtige en gevarieerde maaltijd klaar te maken. Of het wordt vaak pasta met een wortel, ajuin en een tomaat :p.)


En dat rijmt niet met het feit dat hoe hoger het gezinsinkomen is, hoe lager het gebruik van ultrabewerkt voedsel is. Dus tweeverdieners zouden eigenlijk dan eerder gezonder eten dan éénverdieners.


Eetpatronen met meer ultra-bewerkte voeding zijn goedkoper

Er is een significant verschil tussen de kostprijs van verschillende voedingspatronen in ons land: hoe minder ultra-bewerkte voeding deel uitmaakt van het voedingspatroon, hoe meer de mensen moeten betalen voor hun dagelijkse voeding. Bovendien zijn ultra-bewerkte voedingsmiddelen (€0,55/100 kcal) opvallend minder duur dan minimaal bewerkte of onbewerkte voedingsmiddelen (€1,29/100 kcal). Gezinnen met een lager inkomen kiezen logischerwijs voor voeding die binnen hun budget past. Dit betekent dat ultra-bewerkte voeding voorrang krijgt op gezonde, minimaal bewerkte voedingsmiddelen.



Om het anders te stellen, er ligt niet veel gezond eten of onbewerkt voedsel in de Aldi. :p
 
Laatst bewerkt:
De opkomst van kant en klaremaaltijden was al in de jaren '60'.
En ultrabewerkt voedsel is eigenlijk "goedkoop" ten opzichte van een gewone maaltijd. Ik durf te zeggen dat inflatie eerder een impact heeft daarop dan het tweeverdienersmodel.

(Idioot voorbeeld. Een diepvriespizza kost 2-3 euro. Niet zo voor de hand liggend om voor die prijs een evenwichtige en gevarieerde maaltijd klaar te maken. Of het wordt vaak pasta met een wortel, ajuin en een tomaat :p.)


En dat rijmt niet met het feit dat hoe hoger het gezinsinkomen is, hoe lager het gebruik van ultrabewerkt voedsel is. Dus tweeverdieners zouden eigenlijk dan eerder gezonder eten dan éénverdieners.


Eetpatronen met meer ultra-bewerkte voeding zijn goedkoper

Er is een significant verschil tussen de kostprijs van verschillende voedingspatronen in ons land: hoe minder ultra-bewerkte voeding deel uitmaakt van het voedingspatroon, hoe meer de mensen moeten betalen voor hun dagelijkse voeding. Bovendien zijn ultra-bewerkte voedingsmiddelen (€0,55/100 kcal) opvallend minder duur dan minimaal bewerkte of onbewerkte voedingsmiddelen (€1,29/100 kcal). Gezinnen met een lager inkomen kiezen logischerwijs voor voeding die binnen hun budget past. Dit betekent dat ultra-bewerkte voeding voorrang krijgt op gezonde, minimaal bewerkte voedingsmiddelen.
Dit is wel redelijk alarmerend:
  • de consumptie van ultra-bewerkte voedingsproducten is het hoogst bij kinderen
 
Dit is wel redelijk alarmerend:

Welja, Nutella, dino-koeken, plopkoeken, Chips met K3 op de zakken, kroketten in een plezante vorm, kindersurprise, kinderbueno, abc-koekjes, "schoolkoeken",...

Wat is het doelpubliek daarvan?
Ik zie weinig volwassen nog plopkoeken eten.


Dat heeft niets te maken met tijdsgebrek in een tweeverdienersgezin.
 
Welja, Nutella, dino-koeken, plopkoeken, Chips met K3 op de zakken, kroketten in een plezante vorm, kindersurprise, kinderbueno, abc-koekjes, "schoolkoeken",...

Wat is het doelpubliek daarvan?
Ik zie weinig volwassen nog plopkoeken eten.


Dat heeft niets te maken met tijdsgebrek in een tweeverdienersgezin.
Die dino-koeken staan bij onze (volwassen) vriendengroep toch nog altijd bovenaan het boodschappenlijstje voor weekends en skivakanties. Meer dan een sporadische lege verpakkingen komt daar niet van mee naar huis.

Vroeger bakte men die koeken/wafels/cake nog zelf (al was/is dit m.i. ook ultrabewerkt voedsel) Dat men dat nu minder doet is m.i. inderdaad niet uit tijdsgebrek maar eerder een combinatie van prioriteiten + comfort + kostprijs. Waarom zou je zelf wafels/koeken bakken als je voor de kostprijs van de ingrediënten de reeds gebakken koekjes kan kopen en die tijd kan instagrammen.

Maar idem met de gezonde dingen, al die voorverpakte kant en klare groenten of verse soep. Dat is er m.i. niet gekomen door "tijdsgebrek" maar eerder door "gemakzucht" of "comfort" in combinatie met een relatief lage kostprijs. Mijn ouders - tweeverdieners - schilden en sneden hun groenten en aardappelen zelf i.p.v. deze voorverpakt te kopen zoals wij nu (soms) doen. Morgen geen tijd om te koken, dan begon mijn moeder s'avonds nog aan de lasagne voor de volgende dag i.p.v. deze kant en klaar te kopen en een avondje blind getrouwd kijkt zoals nu vaak gebeurd.

Vergeet de vers bereide maaltijd, niet later dan 18h op tafel, vooral ook niet :crazy.

Een nefast culinair gevolg van het tweeverdiengevlieg is dan ook dat er, uit noodzaak, vaak gegrepen wordt naar kant-en-klaar-maaltijden (al dan niet diepvries-), geleverd eten...
.
"Tijdsgebrek" en het "uit noodzaak" grijpen naar kant-en klaar door tweeverdieners is m.i. dan ook vals voorwendsel en is de oorzaak hiervan eerder prioriteiten en comfort.

Persoonlijk ken ik zelfs een pak meer alleenstaanden die naar kant en klaar grijpen dan tweeverdieners/gezinnen. Gewoon omdat "het voor één persoon niet de moeite is om zelf te koken". Toen ik nog alleen was werd ik ook "zot" verklaard omdat ik 1x vers kookte maar onmiddellijk voor 3 dagen (en dan vb 3 dagen dezelfde wok at) "je kon toch veel gezonder en gevarieerder eten door elke dag een andere kant en klare maaltijd te kopen"...
 
"Tijdsgebrek" en het "uit noodzaak" grijpen naar kant-en klaar door tweeverdieners is m.i. dan ook vals voorwendsel en is de oorzaak hiervan eerder prioriteiten en comfort.

Persoonlijk ken ik zelfs een pak meer alleenstaanden die naar kant en klaar grijpen dan tweeverdieners/gezinnen. Gewoon omdat "het voor één persoon niet de moeite is om zelf te koken". Toen ik nog alleen was werd ik ook "zot" verklaard omdat ik 1x vers kookte maar onmiddellijk voor 3 dagen (en dan vb 3 dagen dezelfde wok at) "je kon toch veel gezonder en gevarieerder eten door elke dag een andere kant en klare maaltijd te kopen"...
Dat zijn 2 aparte cases he.
Alleenstaande grijpen inderdaad naar kant-en-klaar omdat koken voor 1 persoon veel werk is.
Maar tweeverdieners die laat thuis zijn, grijpen wel degelijk naar kant-en-klaar omdat ze gewoon geen tijd hebben om te koken.
Een kind dat van school komt gaat om 19u slapen he, als je hem pas om 18u kan gaan halen lukt het niet om dan nog vers te koken.

Hier staat bijna elke avond vers eten op tafel, maar ik ben daar 's avonds nog 45 minuten tot een uur aan bezig.
 
Wij koken 's avonds voor onszelf maar dat is dan pas wanneer de kinderen al in bed liggen. Niet zelden eten wij daardoor pas rond 20:30, wat ook niet gezond is. De kinderen eten daarom op school warm. Aan de menu te zien is dat ook niet fantastisch gezond, maar ja. In deze wereld zijn alle keuzes die je maakt slecht, lijkt het wel.
 
Dat zijn 2 aparte cases he.
Alleenstaande grijpen inderdaad naar kant-en-klaar omdat koken voor 1 persoon veel werk is.
Maar tweeverdieners die laat thuis zijn, grijpen wel degelijk naar kant-en-klaar omdat ze gewoon geen tijd hebben om te koken.
Een kind dat van school komt gaat om 19u slapen he, als je hem pas om 18u kan gaan halen lukt het niet om dan nog vers te koken.
Ik zie daar niet veel aparte case in. Een alleenstaande met kinderen moet alles alleen doen, dan is het elke dag kiezen: of tijd steken in huiswerk opvolgen of eten maken. (en ja, in de praktijk moet je dan toch beide doen)

Swat, ik slaag er evengoed in als alleenstaande om quasi altijd zelf vers te koken, met of zonder kinderen in huis. Overschot gaat in de diepvriezer. In het begin is dat wat zoeken maar met een beetje systeem is dat best wel te doen. (in mijn persoonlijke situatie)
 
Ik zie daar niet veel aparte case in. Een alleenstaande met kinderen moet alles alleen doen, dan is het elke dag kiezen: of tijd steken in huiswerk opvolgen of eten maken. (en ja, in de praktijk moet je dan toch beide doen)

Swat, ik slaag er evengoed in als alleenstaande om quasi altijd zelf vers te koken, met of zonder kinderen in huis. Overschot gaat in de diepvriezer. In het begin is dat wat zoeken maar met een beetje systeem is dat best wel te doen. (in mijn persoonlijke situatie)
Ik snap uw punt niet? Het gaat over een alleenstaande zonder kinderen vs een koppel met kinderen. Geen idee wat een alleenstaande met kinderen daarmee te doen heeft?
 
Terug
Bovenaan