Moeten huismoeders aan de slag?

Maar tweeverdieners die laat thuis zijn, grijpen wel degelijk naar kant-en-klaar omdat ze gewoon geen tijd hebben om te koken.
Een kind dat van school komt gaat om 19u slapen he, als je hem pas om 18u kan gaan halen lukt het niet om dan nog vers te koken.

Hier staat bijna elke avond vers eten op tafel, maar ik ben daar 's avonds nog 45 minuten tot een uur aan bezig.
Ik weet niet bij welke categorie jij hoort (twee of eenverdieners) maar lijkt me elkaar wat tegen te spreken. "geen tijd om te koken" - "hier staat elke avond vers eten op tafel".

Voor alle duidelijkheid, "vers" wil bij mij ook niet zeggen dat je nog à la minute van scratch moet beginnen.
Avond voordien vers koken en opwarmen is m.i. ook "vers".
Aardappelen worden hier soms ook voor 2 dagen gekookt als er tijd is zodat je op een dag dat je (met kids) pas om 18u thuis bent enkel kort vlees moet bakken en dit na 10 min samen met de koude groenten (nee niet uit een zakje of blik) op tafel hebt staan.
Of de bolognese saus zodat je enkel pasta moet koken...

Ik ga niet beweren dat tweeverdieners "uit gemak/comfort" niet naar kant en klaar zullen grijpen maar dat is m.i. niet uit tijdsgebrek. Als die kids om 19u slapen heb je nog 3-4u tijd om jezelf culinair uit te leven. Meerdere gezinnen die ik ken lossen dit zelfs op door zelf pas 20-20.30 u te eten(nadat ze vers gekookt hebben) en dit de volgende dag voor hun kinderen op te warmen alvorens zelf opnieuw te koken om 20-20.30u
 
Ik weet niet bij welke categorie jij hoort (twee of eenverdieners) maar lijkt me elkaar wat tegen te spreken. "geen tijd om te koken" - "hier staat elke avond vers eten op tafel".

Voor alle duidelijkheid, "vers" wil bij mij ook niet zeggen dat je nog à la minute van scratch moet beginnen.
Avond voordien vers koken en opwarmen is m.i. ook "vers".
Aardappelen worden hier soms ook voor 2 dagen gekookt als er tijd is zodat je op een dag dat je (met kids) pas om 18u thuis bent enkel kort vlees moet bakken en dit na 10 min samen met de koude groenten (nee niet uit een zakje of blik) op tafel hebt staan.
Of de bolognese saus zodat je enkel pasta moet koken...

Ik ga niet beweren dat tweeverdieners "uit gemak/comfort" niet naar kant en klaar zullen grijpen maar dat is m.i. niet uit tijdsgebrek. Als die kids om 19u slapen heb je nog 3-4u tijd om jezelf culinair uit te leven. Meerdere gezinnen die ik ken lossen dit zelfs op door zelf pas 20-20.30 u te eten(nadat ze vers gekookt hebben) en dit de volgende dag voor hun kinderen op te warmen alvorens zelf opnieuw te koken om 20-20.30u
Mijn vrouw is thuis, bijgevolg moet ik de dochter niet gaan halen en kan ik direct na het werk (ik werk dan nog thuis) ook beginnen koken. En de dochter doet nog middagdutjes, dus haar bedtijd is pas half 9 he.
Het zijn de gevallen waarbij de kinderen om 19u gaan slapen en die met 2 tot 18u werken dat het problematisch wordt om te koken
 
Ik denk in dit topic als we spreken over
éénverdieners dat een koppel is waar maar één kostwinnaar is met kinderen
tweeverdieners dat een koppel is waar er twee voltijdse werkenden zijn met kinderen.


Ik geloof er niet in dat éénverdieners gezonder eten dan de tweeverdieners.
Gezond eten hangt af van de financiële gezondheid van het gezin, niet van "beschikbare tijd".
 
Ik denk in dit topic als we spreken over
éénverdieners dat een koppel is waar maar één kostwinnaar is met kinderen
tweeverdieners dat een koppel is waar er twee voltijdse werkenden zijn met kinderen.


Ik geloof er niet in dat éénverdieners gezonder eten dan de tweeverdieners.
Gezond eten hangt af van de financiële gezondheid van het gezin, niet van "beschikbare tijd".
Maar eenverdieners zijn niet per definitie armer dan tweeverdieners ;)
 
Maar eenverdieners zijn niet per definitie armer dan tweeverdieners ;)

Niet altijd nee daarmee dat ik zeg "hangt af van de financiële gezondheid".

Een éénverdiener gezin die financieel gezond is, zal waarschijnlijk gezonder eten (in de zin van minder ultra bewerk voedsel) dan een éénverdiener gezin die financiële moeilijkheden heeft.
Een tweeverdiener gezin die financieel gezond is, zal waarschijnlijk gezonder eten ((in de zin van minder ultra bewerk voedsel)) dan een tweeverdiener gezin die financiële moeilijkheden heeft.


Waar ik niet akkoord mee ben is dat een éénverdiener gezin die financieel gezond is, gezonder eet (in de zin van minder ultra bewerkt voedsel) dan een tweeverdienergezin die financieel gezond is.


Ik denk nu wel niet dat de gemiddelde éénverdiener gezin even financieel gezond is als de gemiddelde tweeverdiener gezin in België.
 
Hier staat elke weekdag en 1 weekenddag vers eten op tafel. Ik werk voltijds, de madam sinds begin deze maand 4/5. Zij heeft geen thuiswerk, ik 2d. We eten vaak wel ten vroegste 20u. Dochter eet mee, en is het altijd gewend geweest pas tegen 20u30 te gaan slapen, want de mama is pas om 19u30 thuis.

Nu met een 2e kind die sinds begin deze maand naar de creche gaat is het nog wat zoeken, en eten we bijna nooit samen maar in shiften.

Maar hier staat elke dag vers eten op tafel. Regelmatig wel een ovenschotel die de dag nadien ook opgewarmd kan worden. Maar kant-en-klaar? Bijna nooit. 1 weekenddag per week frietjes of pizza. That's it.
 
Wij eten elke dag vers en dat rond 18u. Mijn vriendin werkt niet op dinsdag namiddag en vrijdag en ik werk 2 dagen van thuis uit.
Meestal doe ik op maandag de voorbereidingen zodat het werk beperkt blijft 's avonds. Dinsdag kookt mijn vriendin + maaltijd voor woensdag.
Donderdag werkt ze 's avonds dus ofwel kook iets simpels ofwel is't uit de diepvries (overschotjes). Vrijdag kookt zij. Zaterdag en zondag thuis en soms bereiden we het eten voor maandag ook wel eens in't weekend voor.

Ik snap dat mensen uit noodzaak niet samen eten met hun kinderen. Maar ik kan me dat moeilijk voorstellen. Da's echt een moment dat we 5 samen zitten, soms zelfs het eerste moment van de dag dat we dat kunnen. Da's toch iets dat ik zou missen mocht dat veranderen.
 
Hier hebben we het geluk dat mijn vrouw kok is. Dat is letterlijk 30 seconden in de koelkast kijken en zonder enig weekmenu of planning gewoon iets beginnen koken. Zij is normaal om 15u30 thuis ook, dus wij kunnen zowat elke dag vers eten. Wanneer zij in het weekend werkt kook ik dan terwijl de dochter een dutje doet.

We vinden beiden vers eten belangrijk, dus trekken we er ook wel tijd en geld voor uit. Nu goed, het is makkelijker praten natuurlijk aangezien de "skills" aanwezig zijn en we ook niet op het voedingsbudget letten.
 
Hier wordt er niet vers gekookt, wel quasi elke dag gekookt. Maar wat is de definitie van 'vers'?
Bij ons is het vaak vlees, meestal uit vriezer, groenten uit bokaal/vriezer + pasta/rijst/puree uit vriezer.

Vlees uit vriezer is niet vers, maar ga maar eens elke dag of om de twee dagen naar de slager hiervoor...
Groenten uit bokaal/vriezer is niet vers, maar na oogst wordt dit onmiddellijk verwerkt. Zijn groenten uit de winkel dan verser als ze daar waarschijnlijk al een paar dagen liggen en al een paar dagen onderweg zijn?
En maakt hier echt iemand zelf pasta? :unsure:

Ik kook 4 weekdagen omdat ik vroeger thuis ben. We eten tegen dat mijn partner thuis komt, tegen +-18u.
Eten maken duurt +-20 minuten, maar ipv koken is het hier eerder bakken/opwarmen. 😅
 
Ja, dat ging hier over ultrabewerkt voeding, pipo's. Niet over vers/diepvries wat je de dag of de zondag voordien hebt geprept. :p


De term ‘ultrabewerkte voeding’ verwijst naar alle voedingsmiddelen die complexe industriële processen ondergingen: fractionering, chemische modificatie, extrusie … Dat klinkt allemaal moeilijk, en dat is het ook: het zijn processen die je niet zomaar thuis kunt uitvoeren. Ultrabewerkte voedingsmiddelen herken je aan hun etiket: vaak hebben ze een lange lijst van bekende en onbekende ingrediënten en additieven. Veel gebruikte ingrediënten zijn onder meer suiker, geraffineerde bloem, palmolie (en andere vetten rijk aan verzadigde vetzuren) en zout.
 
Ja, dat ging hier over ultrabewerkt voeding, pipo's. Niet over vers/diepvries wat je de dag of de zondag voordien hebt geprept. :p


De term ‘ultrabewerkte voeding’ verwijst naar alle voedingsmiddelen die complexe industriële processen ondergingen: fractionering, chemische modificatie, extrusie … Dat klinkt allemaal moeilijk, en dat is het ook: het zijn processen die je niet zomaar thuis kunt uitvoeren. Ultrabewerkte voedingsmiddelen herken je aan hun etiket: vaak hebben ze een lange lijst van bekende en onbekende ingrediënten en additieven. Veel gebruikte ingrediënten zijn onder meer suiker, geraffineerde bloem, palmolie (en andere vetten rijk aan verzadigde vetzuren) en zout.
Ik ga ervan uit dat wanneer men over vers koken spreekt, men bedoelt zelf koken met relatief onbewerkte ingrediënten. Anders zal niemand "vers" koken tenzij ze een gigantische moestuin hebben en eventueel nog beesten houden.
 
Terug
Bovenaan