Het rusthuis, (straks) niet meer voor iedereen?

Squidward

Redacteur
Ik vind de titel van het artikel (HLN, sorry) op zich al iffy want volgens mij zijn er behoorlijk wat mensen voor wie het nu al geen echte optie is.

Wij hebben een overgrootmoeder aan Mr S’ kant in een rustoord - een WZC, pardon - die dik €2000 per maand legt om ‘s morgen naar een zaal gerold te worden voor een ontbijt, daarna aan een raam geparkeerd te worden tot de lunch, de middag ‘mag’ rusten (dus in haar kamer gerold wordt met de tv aan) en ‘s avonds op diezelfde kamer eet. Ze kan kaartspelen of een mis volgen. Voor de rest is het goed dat ze graag VRT kijkt.

Mijn grootmoeder heeft haar laatste drie jaar in een WZC gesleten van het OCMW, daar waren die uitrollen in de ochtend al niet meer bij. Pas op, daarvoor zat ze in een sociaal woonblok van OCMW waar ze als 94-jarige moederziel alleen in haar stuk woonde, zes op de tien andere units afgesloten waren voor sloop en de bewoonden eerder vluchtelingen waren. (Noch mijn toen nog levende moeder, noch ik kon zich anders veroorloven).

Nu komt dus met rasse schreden het steeds ouder worden van steeds meer mensen en er is geen plaats bij de welvaartsstaat om hen een plaats te bieden met zorg. Wat wél kan is dagzorg en ‘s avonds naar huis gaan slapen (maar dan is het grootste deel van de opvang toch voorzien, dat bed zou dan toch moeten kunnen?), thuisverzorging tout court of - natuurlijk - familie kan inspringen.

Op zich blijft het al vreselijk dat je een leven werkt om dan nog je huis te moeten verkopen voor zorg. Al kan je de zaak maken ‘als je naar een tehuis gaat, is je huis nog nodig?’ Maar blijft wel dat je (bijna) een volledige nalatenschap kan verliezen aan betalen voor op zijn best middelmatige zorg (zie het zwaar chique WZC in Antwerpen - dacht ik - waar de zorg in feite geen fluit waard was). Familie kan ook inspringen, maar die worden óók ouder én zal veel langer moeten werken. Om daar dan mammie of pappie bij te nemen, is niet zo vanzelfsprekend.

Dan is er nog het ‘beslissingssysteem’ dat men wil opzetten om uit te maken wie wel en wie niet. Waarvan ze nu al zeggen dat het niet voor de hand zal liggen. (‘Ze’ is de topvrouw van Icuro). Want wie bepaalt wat ‘licht’ psychische problemen zijn (en dat kan snel verergeren). Er zal ook niet noodzakelijk voldoende (en gewillig) personeel zijn voor enkel die ouderen met zware zorgnoden - psychisch of mentaal. Afgaande van de uitdrukking dat de verblijfstermijnen hier te lang zijn, ligt de nadruk nog zwaarder op ‘je gaat er om te sterven’ (18 maanden hier gemiddeld, dat is te lang en het moet eerder naar de Nederlandse termijn van acht maanden tot een jaar). Wat toch kan indiceren dat familie langer met echt wel bijna end-of-life personen kan blijven zitten. Wat voor echt niemand toch leefbaar is? Maar is een mottig WZC voor je erfenis dan beter?

Wij denken er hier af en toe eens over na. Mijn ouders zijn te snel gestorven om een issue te zijn, de ouders van Mr S zijn nog relatief oké maar gesplitst qua mening of ze het ooit zouden overwegen. Wij zouden allebei liever vroeg doodvallen dan in de zorg te moeten. Maar realistisch gezien kan je het natuurlijk nooit weten en met twee kinderen die het al niet onder de markt gaan hebben, is *niet* in die erfenis snijden iets wat ons nauw aan het hart ligt. Dus ofwel miljonair worden of geen tachtig?

Wat zijn jullie contingentie-plannen of wensen voor als jullie grijze en/of hulpbehoevende BG’ers zijn? We leven weliswaar langer en er zijn veel flukse tachtigers, maar er blijft toch nog veel een tien, twintig (of meer!) jaar over waar je gewoon ‘oud’ bent. Zijn er oplossingen waar Icuro over aan het kijken is?
 
Hier zijn alle grootouders gestorven vooraleer ze in een rusthuis konden belanden.
Mijn ene grootmoeder aan kanker toen mijn vader 12j was.
Haar echtgenoot heeft zelfmoord gepleegd met zijn eigen diagnose van kanker toen hij een zeventiger was.
Mijn andere grootmoeder kreeg als prille zestiger de diagnose van kanker en de familie is ingesprongen: er werd een volledige studio gebouwd in de tuin van 1 van mijn tantes waar mijn grootouder nog enkele jaren geleefd hebben vooraleer ook zij de pijp aan Maarten gaven.

Mijn moeder weet dat, als het nodig is, hier een zorgcontainer (hetzelfde dus als de studio van haar ouders) in de tuin mag gezet worden als ze alleen komt te staan. Mijn vader zal waarschijnlijk het pad van zijn vader volgen en er zelf een einde aan maken als het TE lastig wordt en hij er alleen voor staat.
Zelf willen ze zo lang mogelijk thuis blijven. "Desnoods al kruipend" zeggen ze zelf. Hun woning is volledig aangepast aan de oude dag: rolstoeltoegankelijk, traplift, beugels aan wc en bad,... Gezien beide fysiek al serieus mankeren.
Dat zijn mensen die zich niet krampachtig gaan vastklampen aan het leven maar ermee gaan stoppen als het te zwaar wordt.
Zelf ook van die ingesteldheid: als er te weinig levensvreugde zal zijn, dan zal het leven wel stoppen, al dan niet met hulp.

Persoonlijk vind ik dat euthanasie OOK een "behandelingsmethode" zou mogen zijn vanaf een bepaalde leeftijd. Natuurlijk moet er wel goed over gewaakt worden dat dat de wens van de patiënt zelf is en niet de druk van familie die gewoon wil cashen...
 
Alles zal afhangen van hoe we / onze ouders oud worden.
Grootmoeder:
- Mijn ouders hebben destijds beslist om dicht bij mijn grootmoeder te blijven wonen (grootvader is vroeg gestorven). Thuiszorg zorgt in de ochtend dat ze verzorgd/aangekleed wordt, kleine zaken overdag zorgen mijn ouders voor nu (vader is op pensioen, daarvoor kon mijn grootmoeder het meeste overdag nog zelf). Dit lijkt mij de "ideale" situatie als je dan och hulpbehoevender wordt.

Ouders:
- Ouders willen zo lang mogelijk thuis wonen, dus zolang dat kan met wat thuiszorg, is dat de optie.
- Als dat niet meer kan, maar het enkel oud worden is en overdag + in de avond/nacht hulp nodig: bij het zoeken van een huis specifiek gekeken naar een huis waar een kamer op het gelijkvloers als slaapruimte kan gemaakt worden, en opbergruimte naar een extra wasruimte kan omgezet worden (ok, dan is de rest zeer beperkt, maar het is iets). Dus dan neem ik ze in huis.
- Als dat ook niet meer kan in eerste instantie dagopvang zoals hierboven aangegeven.
- Als laatste optie is een rusthuis. Niet vanwege de kost, maar omdat we al elk familielid dat door omstandigheden naar een rusthuis hebben zien gaan gewoonweg mentaal zeer snel sterk hebben zien aftakelen.

Voor mezelf:
- Om eerlijk te zijn, ben ik best een eenzaat, na 8 uur werken ben ik nu ook blij dat ik in de avond mij thuis kan afzonderen. Dus dan is het overdag opgevangen worden en in de avond mijn eigen ding doen misschien de oplossing... Als ik al zover geraak, want er is al voldoende mis met mijn lichaam.

Persoonlijk vind ik dat euthanasie OOK een "behandelingsmethode" zou mogen zijn vanaf een bepaalde leeftijd. Natuurlijk moet er wel goed over gewaakt worden dat dat de wens van de patiënt zelf is en niet de druk van familie die gewoon wil cashen...
Edit om te quoten:
Ik zie dit zelfs niet als iets waar de leeftijd op moet staan, eerder de levenswaarde. Iemand van 60 die door omstandigheden al volledig afgetakeld is, en niet meer waardig leeft, mag dit gerust. Het gaat er wel om vanaf welk "lijden" het toegestaan is. Daar zijn nu al kriteria voor, en die mogen wel eens bekeken worden. Zelf ken ik mensen die euthanasie hebben gedaan omdat de behandeling geen menswaardig leven meer konden bieden (ze konden hen nog makkelijk 5 jaar in leven houden, maar nu hebben ze 6 maanden nog menswaardig geleefd, wat anders niet ging).
Vereenzaming is trouwens ook een vorm van lijden daarbij in mijn ogen, en daar zit ook in vervat dat de persoon het zelf wil. Ook daar mogen eerst "behandelingen" uitgevoerd worden. Maar wegkwijnen in een rusthuis om toch maar blijven leven, nee dank u, daar verliest iedereen aan. De persoon zelf (geen goed leven meer), het rusthuis (moet tijd in je steken), de maatschappij (want er zullen nog wel andere kosten blijven), andere mensen die de zorg nog willen/kunnen gebruiken (plaatsgebrek).
 
Laatst bewerkt:
Mijn ouders zijn 65 en 68 jaar - in prima gezondheid.

Toch hebben wij besloten om hun huis over te nemen en een (volwaardige!) zorgwoning te bouwen achterin de tuin waar de vrijstaande garage nu nog is. De bouw start in 2024.

Ik wil dat mijn ouders zo lang mogelijk thuis kunnen wonen, totdat het echt niet meer houdbaar is. Het heeft nu de eerste jaren (of zolang ze in goede gezondheid zijn) heel wat voordelen, ivm gedeelde kosten (energie, water, internet, ..) - ook het perceel zorgt ervoor dat er meer dan voldoende privacy is voor beide partijen.

Uiteraard niet mogelijk bij iedereen, maar ik denk wel een fenomeen wat we vaker gaan zien.
 
Ik heb mijn huis verbouwd, gestart 10 jaar geleden al, met een kangoeroe gedeelte omdat ik al voorzien had dat deze situatie eraan ging komen.
Mijn voorspelling:
1. Luxe rusthuizen met deftige zorg, privé , enkel voor de elite.
2. Andere massa rusthuizen, zoals de naam het al aangeeft, voor de massa zorgbehoevenden die permanente zorg nodig hebben. Ik durf niet teveel stil te staan wat de kwaliteit van de zorg zal zijn.
3. Vele die uit de boot zullen vallen en thuis moeten blijven wonen. Mijn ouders blijven hopelijk gespaard van zware zorgnoden en hebben het geld niet voor luxe verblijf. Dan voorzie ik de mogelijkheid thuis op te vangen.
4. Ocharme diegene die optie 1,2 & 3 niet hebben. Gans leven gewerkt (hopelijk) voor een pensioen om dat niet deftig te kunnen gebruiken wegens gebrek aan opties
 
Ik heb nog één grootouder die momenteel in een rusthuis verblijft maar die wordt daar wel véél beter verzorgd dan wat jij beschrijft. Maar ze betaalt ook veel meer dan 2000 euro. Incl haar bezoekje aan de kapper af en toe en een koffie in de grote cafetaria schommelt het rond de 3500 euro/maand. Maar ik begrijp ook heel goed dat een groot deel van de bevolking niet eventjes 3500 euro maandelijks kan neerleggen.

Voor haar is het echter een goeie zaak: mijn grootmoeder is sociaal aangelegd en doet alle activiteiten mee, door het gevarieerd eten wat ze daar krijgen heeft die weer meer energie dan vroeger, ze wordt tegelijk ook goed opgevolgd dat ze alle nodige medicatie pakt (bloedverdunners enz),... Mijn grootmoeder ziet er nu jonger uit dan 5 jaar geleden, en je merkt dat ook. Die is in de 90 en gaat nog zonder wandelstok, looprekje of rolstoel.

Wat mijn eigen plan is weet ik niet. Daar heb ik nooit over nagedacht. Ik hoop nog heel lang gezond te mogen leven (en ja ook te blijven werken).
 
Sta mij toe om hier toch enkele vragen bij te stellen, sinds wanneer is het noodzakelijk dat er een erfenis is voor de nabestaanden? Het is toch niet dat alsof de maatschappij opeens moet instaan voor al uw basisbehoeftes wanneer je nood hebt aan een plek in een zorgcentrum. Of verwachten we ook dat de maatschappij voorziet in eten en huisvesting wanneer je nog niet in pensioen bent om een zo hoog mogelijke erfenis te vergaren voor uw nabestaanden? Imo is het maar redelijk normaal dat wanneer je op latere leeftijd zorg nodig hebt dat ofwel dit voorzien wordt door de nabestaanden ofwel dat men er voor betaald. Wat trouwens al lange tijd zo is, het enige dat in hoog tempo veranderd is de bereidheid van de nabestaanden om die zorg op hun te nemen.
 
Sta mij toe om hier toch enkele vragen bij te stellen, sinds wanneer is het noodzakelijk dat er een erfenis is voor de nabestaanden? Het is toch niet dat alsof de maatschappij opeens moet instaan voor al uw basisbehoeftes wanneer je nood hebt aan een plek in een zorgcentrum. Of verwachten we ook dat de maatschappij voorziet in eten en huisvesting wanneer je nog niet in pensioen bent om een zo hoog mogelijke erfenis te vergaren voor uw nabestaanden? Imo is het maar redelijk normaal dat wanneer je op latere leeftijd zorg nodig hebt dat ofwel dit voorzien wordt door de nabestaanden ofwel dat men er voor betaald.

Klopt, je hebt géén recht op een erfenis & nabestaanden hebben de plicht om zorg te voorzien voor hun ouders op bepaalde uitzonderingen na.
Maar je kan je ook héél wat vragen stellen bij de (on)eerlijkheid van een aantal situaties.

  1. Bejaarde A zonder kinderen moet naar het woonzorgcentrum, heeft geleefd als een krekel en heeft een karig pensioentje, dus de maatschappij moet tussenkomen om die van een basiszorg te voorzien.
    Bejaarde B met kinderen heeft heel zijn leven gespaard, eigen woning, karig pensioentje dus soepeert de eigen woning op, maar bekomt daarmee niet eens betere zorg dan A...
    De kinderen betalen ondertussen via hun belastingen mee voor de zorg voor A, terwijl ze het nalatenschap van B ook nog eens verliezen, door bijvoorbeeld het ouderlijk huis te verkopen en op te souperen.
    Ik verwacht in zo'n scenario minstens een "malus" voor A, en een betere zorg voor B.
  2. Bejaarde C en D, zelfde aantal kinderen, zelfde financiële situatie: pensioen komt niet toe voor bejaardentehuis dus het OCMW moet bijspringen. Gelukkig voor de kinderen van C woont C in een gemeente waar het OCMW die last op zich neemt.
    De kinderen van D hebben pech: de gemeente waar D naar het woonzorgcentrum staat, gaat die kost verhalen op de kinderen.
    Nog meer pech voor kind D1 want die heeft nog een oké inkomen en zijn broer/zus D2 niet, dus D1 mag de volle pot ophoesten, D2 (omdat die zelf op het OCMW staat) draagt niets extra bij. Het leven voor D1 wordt een pak moelijker, wat hij/zij later aan zijn/haar eigen kinderen kan doorgeven krimpt immens.
    Ik verwacht in zo'n scenario eigenlijk een gelijke behandeling ongeacht de woonplaats, plus mogelijks wél enige tussenkomst want datzelfde nageslacht D1 betaalt dus én voor de zorg voor z'n eigen ouder rechtstreeks, én onrechtstreeks voor het deel van D2, voor de zorg van A in het vorige scenario.
Op dit moment werkt de overheid mee aan het versterken van bepaalde oneerlijkheden.
Over de (zwarte) vermogens van bepaalde bejaarden is er op dit moment nog een andere interessante zijdiscussie mogelijk. Zie ook de verontwaardiging van tandartsen/orthodontisten over de verhoogde tegemoetkoming.

Wat trouwens al lange tijd zo is, het enige dat in hoog tempo veranderd is de bereidheid van de nabestaanden om die zorg op hun te nemen.

Sorry, maar ik pik deze er even uit als iets apart: de bereidheid van nabestaanden is natuurlijk mee gekrompen samen met een aantal andere maatschappelijke evoluties:
  • het aantal kinderen per gezin is stevig teruggelopen. Eén van de acht kinderen die de mama/papa in huis neemt nadat diens partner overleden is, is een pak realistisch dan het enige kind dat dat doet.
  • het tweeverdienersmodel is (terug) de standaard geworden, vroeger kon je als werkende (man)/single een standaard eigen huis verwerven op één inkomen, nu écht niet meer. En in een klein appartement moet je geen ouder bij in huis nemen.
    • de thuisblijvende partner kon dan ook meer zorg voor één van de ouders op zich nemen.
  • mensen worden globaal ook nog eens ouder en de zorgnoden op die hogere leeftijden nemen daarbij verhoudingsgewijs meer toe.
 
Klopt, je hebt géén recht op een erfenis & nabestaanden hebben de plicht om zorg te voorzien voor hun ouders op bepaalde uitzonderingen na.
Maar je kan je ook héél wat vragen stellen bij de (on)eerlijkheid van een aantal situaties.

  1. Bejaarde A zonder kinderen moet naar het woonzorgcentrum, heeft geleefd als een krekel en heeft een karig pensioentje, dus de maatschappij moet tussenkomen om die van een basiszorg te voorzien.
    Bejaarde B met kinderen heeft heel zijn leven gespaard, eigen woning, karig pensioentje dus soepeert de eigen woning op, maar bekomt daarmee niet eens betere zorg dan A...
    De kinderen betalen ondertussen via hun belastingen mee voor de zorg voor A, terwijl ze het nalatenschap van B ook nog eens verliezen, door bijvoorbeeld het ouderlijk huis te verkopen en op te souperen.
    Ik verwacht in zo'n scenario minstens een "malus" voor A, en een betere zorg voor B.
  2. Bejaarde C en D, zelfde aantal kinderen, zelfde financiële situatie: pensioen komt niet toe voor bejaardentehuis dus het OCMW moet bijspringen. Gelukkig voor de kinderen van C woont C in een gemeente waar het OCMW die last op zich neemt.
    De kinderen van D hebben pech: de gemeente waar D naar het woonzorgcentrum staat, gaat die kost verhalen op de kinderen.
    Nog meer pech voor kind D1 want die heeft nog een oké inkomen en zijn broer/zus D2 niet, dus D1 mag de volle pot ophoesten, D2 (omdat die zelf op het OCMW staat) draagt niets extra bij. Het leven voor D1 wordt een pak moelijker, wat hij/zij later aan zijn/haar eigen kinderen kan doorgeven krimpt immens.
    Ik verwacht in zo'n scenario eigenlijk een gelijke behandeling ongeacht de woonplaats, plus mogelijks wél enige tussenkomst want datzelfde nageslacht D1 betaalt dus én voor de zorg voor z'n eigen ouder rechtstreeks, én onrechtstreeks voor het deel van D2, voor de zorg van A in het vorige scenario.
Op dit moment werkt de overheid mee aan het versterken van bepaalde oneerlijkheden.
Over de (zwarte) vermogens van bepaalde bejaarden is er op dit moment nog een andere interessante zijdiscussie mogelijk. Zie ook de verontwaardiging van tandartsen/orthodontisten over de verhoogde tegemoetkoming.
Dus dan moeten we maar de sociale zekerheid afschaffen? Voor iemand die zichzelf links noemt heb je toch wel een rare zienswijze op solidariteit hoor.
Je vergeet in uw betoog er wel bij te vermelden dat bovenstaande zaken wel enkel opgaan voor openbaar uitgebate woonzorgcentra. Bij prive woonzorgcentra zou (dat zegt men toch) je een betere zorg kunnen krijgen als je daar wenst voor te betalen. OCMW kan enkel tussenkomen bij rusthuizen uitgebaat door het OCMW
(https://www.euromex.be/safety-world... zijn factuur,dus niet bij private rusthuizen. )
Wat de kwaliteit van de zorg betreft, dat is nu eenmaal een groot probleem omwille van het tekort aan zorgpersoneel dus als we daar een verbetering willen krijgen gaat er toch terug meer geld naar toe moeten gaan en dan zijn we terug aan het begin van de discussie wie dat zou moeten betalen.
Sorry, maar ik pik deze er even uit als iets apart: de bereidheid van nabestaanden is natuurlijk mee gekrompen samen met een aantal andere maatschappelijke evoluties:
  • het aantal kinderen per gezin is stevig teruggelopen. Eén van de acht kinderen die de mama/papa in huis neemt nadat diens partner overleden is, is een pak realistisch dan het enige kind dat dat doet.
  • het tweeverdienersmodel is (terug) de standaard geworden, vroeger kon je als werkende (man)/single een standaard eigen huis verwerven op één inkomen, nu écht niet meer. En in een klein appartement moet je geen ouder bij in huis nemen.
    • de thuisblijvende partner kon dan ook meer zorg voor één van de ouders op zich nemen.
  • mensen worden globaal ook nog eens ouder en de zorgnoden op die hogere leeftijden nemen daarbij verhoudingsgewijs meer toe.
Allemaal zaken die waar zijn maar het gaat er hier over dat men er problemen mee heeft dat de eigendommen van de ouderen zouden moeten verkocht worden om de zorg te betalen. Wil je dat niet en wil je dat er een erfenis overblijft is het vrij simpel natuurlijk, dan moet je maar opofferingen maken om er zeker van te zijn dat er nog iets over blijft.
 
We vergeten iets: OCMW kan de toelage terugvorderen kinderen of kleinkinderen die dat bedrag dan 80% fiscaal mogen inbrengen.

Maar België zou België niet zijn zonder enige absurditeit: onderhoudsgelden worden voor de ontvanger beschouwd als inkomen en dus belastbaar.

Stel in bovenstaand voorbeeld:

- Factuur WZC: 3.500
- Pensioen bijvoorbeeld: 1500
- Te financieren: 2000

Dan moeten die kinderen dus eigenlijk meer als 2000 euro steun geven om eerste de fiscus te betalen als ze zelf het bedrag fiscaal willen aftrekken. Indien de kinderen de steun niet fiscaal aftrekken dan hoeft de ontvanger ook geen belasting te betalen.

Uitbreiding van de fiscale aftrekbaarheid bij rechtstreekse tussenkomst aan de kosten van een WZC zou het financieel dragelijker maken voor wie nog kinderen heeft.
 
Dus dan moeten we maar de sociale zekerheid afschaffen? Voor iemand die zichzelf links noemt heb je toch wel een rare zienswijze op solidariteit hoor.
Je vergeet in uw betoog er wel bij te vermelden dat bovenstaande zaken wel enkel opgaan voor openbaar uitgebate woonzorgcentra. Bij prive woonzorgcentra zou (dat zegt men toch) je een betere zorg kunnen krijgen als je daar wenst voor te betalen. OCMW kan enkel tussenkomen bij rusthuizen uitgebaat door het OCMW
(https://www.euromex.be/safety-world/wat-als-je-ouder-de-opname-in-een-zorginstelling-niet-zelf-kan-betalen#:~:text=Een rusthuisbewoner die zijn factuur,dus niet bij private rusthuizen. )
Wat de kwaliteit van de zorg betreft, dat is nu eenmaal een groot probleem omwille van het tekort aan zorgpersoneel dus als we daar een verbetering willen krijgen gaat er toch terug meer geld naar toe moeten gaan en dan zijn we terug aan het begin van de discussie wie dat zou moeten betalen.

Ik wil helemaal niet de sociale zekerheid afschaffen.
Maar sociale zekerheid behoort ook te schalen met enige eerlijkheid.

De bejaarde die heel zijn leven relatief weinig tot niets heeft bijgedragen aan het systeem, behoort niet evenveel te krijgen als iemand die véél heeft bijgedragen. Niet qua pensioen, niet qua "gratis" (lees: betaald door de samenleving) zorg.
Er behoort een minimum aan zorg te zijn omdat ik geen bejaarden wil zien verkommeren, maar ik wil dan wél een stevige controle op vermogen dat de bejaarde in zijn leven opgebouwd, verspild en/of verborgen heeft. Zie bijvoorbeeld ook dat verhaal van de verhoogde tegemoetkoming voor mensen die 5 huurappartementen hebben, maar een laag pensioentje. Dat lijkt mij net een vrij (centrum-)links standpunt, zonder extreem-links te zijn.

Kinderen die door het OCMW worden verplicht bij te dragen, dat hoort ook geen loterij te zijn naargelang je woonplaats:
Als alleenwonende zou plots op dit moment in mijn carrière toch, maandelijks € 300 moeten bijleggen voor het OCMW rusthuis van mijn ouders een zéér zure appel zijn. Iemand in een andere gemeente zou dat dan mogelijks niet moeten betalen? Well, f*ck dat.
Nu dat gaat natuurlijk niet gebeuren omdat mijn ouders net zoals ze mij hebben opgevoed iets spaarzamer zijn en reeds lang een eigen huis hebben natuurlijk.

Om het langs "links" te bekijken, het zou een stevige duw terug richting armoede zijn voor veel "kinderen".

Allemaal zaken die waar zijn maar het gaat er hier over dat men er problemen mee heeft dat de eigendommen van de ouderen zouden moeten verkocht worden om de zorg te betalen. Wil je dat niet en wil je dat er een erfenis overblijft is het vrij simpel natuurlijk, dan moet je maar opofferingen maken om er zeker van te zijn dat er nog iets over blijft.

Ik heb daar op zich geen probleem mee dat eigendommen verkocht worden. Ik geef je daar gelijk in.
Alleen de mate waarin: ik vind vergelijkbaar met kindergeld dat als we dan toch gaan tussenkomen voor de zorg voor sommige ouderen, dat we voor alle ouderen kunnen nadenken over een concept als "basis-ouderenzorg". Voor mijn part zelfs te betalen door een hogere belasting op hogere pensioenen, tweede pensioenpijlers, vermogens van ouderen.
 
Ik wil helemaal niet de sociale zekerheid afschaffen.
Maar sociale zekerheid behoort ook te schalen met enige eerlijkheid.

De bejaarde die heel zijn leven relatief weinig tot niets heeft bijgedragen aan het systeem, behoort niet evenveel te krijgen als iemand die véél heeft bijgedragen. Niet qua pensioen, niet qua "gratis" (lees: betaald door de samenleving) zorg.
Er behoort een minimum aan zorg te zijn omdat ik geen bejaarden wil zien verkommeren, maar ik wil dan wél een stevige controle op vermogen dat de bejaarde in zijn leven opgebouwd, verspild en/of verborgen heeft. Zie bijvoorbeeld ook dat verhaal van de verhoogde tegemoetkoming voor mensen die 5 huurappartementen hebben, maar een laag pensioentje. Dat lijkt mij net een vrij (centrum-)links standpunt, zonder extreem-links te zijn.

Kinderen die door het OCMW worden verplicht bij te dragen, dat hoort ook geen loterij te zijn naargelang je woonplaats:
Op die manier ben ik volledig akkoord met wat je zegt.
Als alleenwonende zou plots op dit moment in mijn carrière toch, maandelijks € 300 moeten bijleggen voor het OCMW rusthuis van mijn ouders een zéér zure appel zijn. Iemand in een andere gemeente zou dat dan mogelijks niet moeten betalen? Well, f*ck dat.
Nu dat gaat natuurlijk niet gebeuren omdat mijn ouders net zoals ze mij hebben opgevoed iets spaarzamer zijn en reeds lang een eigen huis hebben natuurlijk.

Om het langs "links" te bekijken, het zou een stevige duw terug richting armoede zijn voor veel "kinderen".
Perfect begrijpbaar en inderdaad normaal dat gemeenten zelf kunnen beslissen wat het beleid hieromtrent is.
Ik heb daar op zich geen probleem mee dat eigendommen verkocht worden. Ik geef je daar gelijk in.
Alleen de mate waarin: ik vind vergelijkbaar met kindergeld dat als we dan toch gaan tussenkomen voor de zorg voor sommige ouderen, dat we voor alle ouderen kunnen nadenken over een concept als "basis-ouderenzorg". Voor mijn part zelfs te betalen door een hogere belasting op hogere pensioenen, tweede pensioenpijlers, vermogens van ouderen.
Ik ben toch eerder voorstander dat mensen dit zelf zouden betalen en dat de overheid pas bijspringt wanneer die mensen geen "financiële" bezittingen meer hebben, net zoals men poogt te doen met mensen die leven van het OCMW, als je rekent op de samenleving om te voorzien in als uw behoeftes mag de samenleving ook vragen dat men daarvoor inlevert op financiële bezittingen. We vragen dat namelijk ook aan wie een OCMW uitkering krijgt.
 
Op die manier ben ik volledig akkoord met wat je zegt.

Perfect begrijpbaar en inderdaad normaal dat gemeenten zelf kunnen beslissen wat het beleid hieromtrent is.

Ik ben toch eerder voorstander dat mensen dit zelf zouden betalen en dat de overheid pas bijspringt wanneer die mensen geen "financiële" bezittingen meer hebben, net zoals men poogt te doen met mensen die leven van het OCMW, als je rekent op de samenleving om te voorzien in als uw behoeftes mag de samenleving ook vragen dat men daarvoor inlevert op financiële bezittingen. We vragen dat namelijk ook aan wie een OCMW uitkering krijgt.

Iemand met veel vermogen zal dan ook zorgen dat het vermogen op tijd en stond verhuisd geraakt naar erfgenamen, om allerlei extra belastingen (of extra uitgaven) te kunnen ontlopen. Dat zou ik dan toch doen ...
Zoals erfenissen vs schenkingen bvb
 
De bejaarde die heel zijn leven relatief weinig tot niets heeft bijgedragen aan het systeem, behoort niet evenveel te krijgen als iemand die véél heeft bijgedragen. Niet qua pensioen, niet qua "gratis" (lees: betaald door de samenleving) zorg.
Er behoort een minimum aan zorg te zijn omdat ik geen bejaarden wil zien verkommeren, maar ik wil dan wél een stevige controle op vermogen dat de bejaarde in zijn leven opgebouwd, verspild en/of verborgen heeft. Zie bijvoorbeeld ook dat verhaal van de verhoogde tegemoetkoming voor mensen die 5 huurappartementen hebben, maar een laag pensioentje. Dat lijkt mij net een vrij (centrum-)links standpunt, zonder extreem-links te zijn.

Daar is helemaal niks links en solidair aan. Wat jij voorstelt, is gewoon dat eenieder op basis van zijn sociale bijdragen over de jaren heen een soort van "verzorgplan" scoort wanneer hij/zij naar een WZC gaat. Dat is vrij elitair eigenlijk waarbij de grootverdieners die veel afstaan tijdens hun loopbaan een betere situatie tewerkstelligen dan zij weinig afstaan. Met andere woorden, als je een kassierster bent geweest heel je leven lang is het maar "normaal" dat je een veel minder kwalitatieve zorg krijgt dan een kaderlid van een groot bedrijf.

Zo zou het niet mogen werken. Dezelfde standaard zou aan iedereen toegekend moeten worden, ongeacht de bijgedragen hoeveelheid tijdens uw loopbaan. En voor alle extraatjes, dient er apart betaalt te worden. En dat gebeurt dan op basis van opgespaard bezit/eigendommen doorheen uw leven. Dus zo'n kaderlid zal uiteindelijk wel een betere zorg krijgen, maar dan vanwege de eigen inbreng en niet omdat de overheid dat beslist.

Los daarvan, de titel van dit topic is gewoon een feit. We leven allemaal langer, krijgen minder kinderen, er komt een massale vergrijzingsgolf aan en rusthuismedewerkers staan enerzijds onder gigantische stress en krijgen anderzijds vrij weinig betaald. Succes om ze te vinden, mensen die voor minder dan 2500 euro netto, elke dag bejaarden willen verversen. Ik zou het alleszins nooit van mijn leven doen, dus ik begrijp het gebrek aan personeel maar al te goed. Ik denk overigens niet dat je dat met 10-20% loonsverhoging uberhaupt opgelost krijgt.
 
Iemand met veel vermogen zal dan ook zorgen dat het vermogen op tijd en stond verhuisd geraakt naar erfgenamen, om allerlei extra belastingen (of extra uitgaven) te kunnen ontlopen. Dat zou ik dan toch doen ...
Zoals erfenissen vs schenkingen bvb
Zoals altijd zeker, dat is wat je nu ook ziet.
 
Daar is helemaal niks links en solidair aan. Wat jij voorstelt, is gewoon dat eenieder op basis van zijn sociale bijdragen over de jaren heen een soort van "verzorgplan" scoort wanneer hij/zij naar een WZC gaat. Dat is vrij elitair eigenlijk waarbij de grootverdieners die veel afstaan tijdens hun loopbaan een betere situatie tewerkstelligen dan zij weinig afstaan. Met andere woorden, als je een kassierster bent geweest heel je leven lang is het maar "normaal" dat je een veel minder kwalitatieve zorg krijgt dan een kaderlid van een groot bedrijf.

Zo zou het niet mogen werken. Dezelfde standaard zou aan iedereen toegekend moeten worden, ongeacht de bijgedragen hoeveelheid tijdens uw loopbaan. En voor alle extraatjes, dient er apart betaalt te worden. En dat gebeurt dan op basis van opgespaard bezit/eigendommen doorheen uw leven. Dus zo'n kaderlid zal uiteindelijk wel een betere zorg krijgen, maar dan vanwege de eigen inbreng en niet omdat de overheid dat beslist.

Los daarvan, de titel van dit topic is gewoon een feit. We leven allemaal langer, krijgen minder kinderen, er komt een massale vergrijzingsgolf aan en rusthuismedewerkers staan enerzijds onder gigantische stress en krijgen anderzijds vrij weinig betaald. Succes om ze te vinden, mensen die voor minder dan 2500 euro netto, elke dag bejaarden willen verversen. Ik zou het alleszins nooit van mijn leven doen, dus ik begrijp het gebrek aan personeel maar al te goed. Ik denk overigens niet dat je dat met 10-20% loonsverhoging uberhaupt opgelost krijgt.
Ik denk dat hier het grootste probleem zit, men roept als jaren dat de vergrijzing er aan komt en eigenlijk zijn we helemaal niet voorbereid. En hoewel het misschien grof klinkt zijn diegenen die nu de zorg zullen nodig hebben daar wel de oorzaak van. Wederom een voorbeeld dat de maatschappij krijgt wat ze verdient.
 
We vergeten iets: OCMW kan de toelage terugvorderen kinderen of kleinkinderen die dat bedrag dan 80% fiscaal mogen inbrengen.

Er zijn wel wat kleine kanttekening hierbij.

OCMW "terugvorderen" klinkt als een gedwongen betaling van een onderhoudsuitkering. die zijn niet altijd fiscaal inbrengbaar naar gelang de situatie.

Bijvoorbeeld, iemand die loonbeslag heeft gekregen om die onderhoudsuitkeringen te betalen, kan ze niet fiscaal inbrengen.
Op zich blijft het al vreselijk dat je een leven werkt om dan nog je huis te moeten verkopen voor zorg. Al kan je de zaak maken ‘als je naar een tehuis gaat, is je huis nog nodig?’ Maar blijft wel dat je (bijna) een volledige nalatenschap kan verliezen aan betalen voor op zijn best middelmatige zorg (zie het zwaar chique WZC in Antwerpen - dacht ik - waar de zorg in feite geen fluit waard was). Familie kan ook inspringen, maar die worden óók ouder én zal veel langer moeten werken. Om daar dan mammie of pappie bij te nemen, is niet zo vanzelfsprekend.


Wees content dat er nog een nalatenschap is om aan te besteden. Als je uit de onderlaag komt, mag je als kind/kleinkind afdokken op het moment dat je ouders/grootouders in zo'n WZC zitten met spaargeld in totaal van twee maanden WZC zonder vastgoed of iets.
Voelt een beetje aan alsof je gestraft wordt om te proberen uit de onderlaag te komen. :p

"Gij zijt arm opgegroeid. Betaal extra belastingen omdat je arme ouders hebt"

Ik zit al op voorhand te kijken hoe een erfenis te verwerpen. :p
 
Wees content dat er nog een nalatenschap is om aan te besteden. Als je uit de onderlaag komt, mag je als kind/kleinkind afdokken op het moment dat je ouders/grootouders in zo'n WZC zitten met spaargeld in totaal van twee maanden WZC zonder vastgoed of iets.
Voelt een beetje aan alsof je gestraft wordt om te proberen uit de onderlaag te komen. :p

"Gij zijt arm opgegroeid. Betaal extra belastingen omdat je arme ouders hebt"

Ik zit al op voorhand te kijken hoe een erfenis te verwerpen. :p

Ik heb zo afgelopen zomer contact gekregen van mijn tante met de opmerking om als ik de vraag krijg om de erfenis van mijn grootmoeder langs vaderskant (die ik overigens nooit onmoet heb) te aanvaarden/verwerpen, die te verwerpen want er zitten enkele tienduizenden euro's schulden aan vast omdat ze in een rusthuis in Frankrijk voor bijna 10 jaar zat. En dan was er ook nog de mogelijkheid dat als mijn pa (die ik ook al 25 jaar niet meer gezien heb) de erfenis zou accepteren, men alsnog gewoon bij mij zou aankloppen omdat hij geen geld heeft om de schulden af te betalen.
Weet ook niet goed of alles wat ze zei, klopte, maar toch maar een apart systeem.
 
Sparen voor je oude dag krijgt zo wel een letterlijke invulling natuurlijk, niet meteen een prettig of geruststellend vooruitzicht natuurlijk. Toch ook niet onbelangrijk.
 
Ik heb nog één grootouder die momenteel in een rusthuis verblijft maar die wordt daar wel véél beter verzorgd dan wat jij beschrijft. Maar ze betaalt ook veel meer dan 2000 euro. Incl haar bezoekje aan de kapper af en toe en een koffie in de grote cafetaria schommelt het rond de 3500 euro/maand. Maar ik begrijp ook heel goed dat een groot deel van de bevolking niet eventjes 3500 euro maandelijks kan neerleggen.

Voor haar is het echter een goeie zaak: mijn grootmoeder is sociaal aangelegd en doet alle activiteiten mee, door het gevarieerd eten wat ze daar krijgen heeft die weer meer energie dan vroeger, ze wordt tegelijk ook goed opgevolgd dat ze alle nodige medicatie pakt (bloedverdunners enz),... Mijn grootmoeder ziet er nu jonger uit dan 5 jaar geleden, en je merkt dat ook. Die is in de 90 en gaat nog zonder wandelstok, looprekje of rolstoel.

Wat mijn eigen plan is weet ik niet. Daar heb ik nooit over nagedacht. Ik hoop nog heel lang gezond te mogen leven (en ja ook te blijven werken).
Het logische verschil zit daar dan ook in de prijs. En in de dingen die veel mensen niet zien of beseffen.

De dingen die "logisch" zijn en aan de basis liggen zijn verblijf, eten en drinken & nutsvoorzieningen (al vergeten sommige mensen dat ook al). Daar zit al een groot verschil in luxe & voorzieningen.

De grootste brok is echter personeel, want veel mensen beseffen niet dat voor elke verzorger die je ziet er 3 of meer FTE's nodig zijn. Hoe meer personeel, hoe meer persoonlijke opvolging & activiteiten (zoals bij je grootmoeder).
Om die 3 of meer FTE's te kaderen, dit hangt natuurlijk af van WZC tot WZC, maar 3 is zowat de standaard voor verzorgend personeel. Je zit met meerder shifts en dit 7 dagen op 7.
Als ik kijk naar het WZC waar mijn grootmoeder zat (is al enkele jaren geleden, dus denk niet dat de prijs nu nog hetzelfde is maar zal in dezelfde grootorde liggen als het voorbeeld hierboven denk ik), daar ben ik genoeg geweest om een zicht te krijgen op het personeel. Dat was een WZC met meerdere verdiepingen, 2 "afdelingen" per verdieping, 10 bewoners per afdeling. Overdag (ook in het weekend, op feestdagen, ...) waren daar 2 verzorgers per afdeling, in 2 shiften. Dit vertaalde zich naar 6 voltijdse verzorgers in dienst per afdeling. Dan was er 'snachts ook altijd 1 iemand aanwezig per verdieping, gezien dit ook 7/7 was, vertaalde dit naar 2 of 3 FTE's per verdieping, laat ons 2 nemen om makkelijk te rekenen; dus 1 per afdeling. Zo komen we al op 7 FTE verzorgend personeel per 10 bewoners, terwijl er maar 2 zichtbaar waren als je op bezoek gaat. Dan waren er ook nog administratieve mensen in dienst, kuispersoneel, .... Dat loopt natuurlijk allemaal op en gaat zich ook vertalen in de kostprijs voor de bewoners.

Dus ja, emotioneel vind ik ook dat het allemaal veel te duur is. Maar als je een stap achteruit doet en het rationeel bekijkt, is de kost meestal wel te verklaren.

[edit]vergissing verdieping <> afdeling geccorrigeerd
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan