Filmreview: PANDÆMONIUM

Bij het bekijken van de trailer krijg je onmiddellijk een indruk van de intense horror in de film PANDÆMONIUM. Het verhaal volgt Lizzy, die terugkeert naar haar ouderlijk huis om haar zieke moeder bij te staan. Al snel ontdekt ze echter de duistere krachten die haar familie in hun greep houden.

De Belgische filmmaker Brandon Gotto heeft na twee dramafilms, waarin horror verweven was, besloten zich in zijn nieuwste film volledig op het genre te storten en zich te wijden aan pure horror. Zijn passie voor het genre, evenals zijn bewondering voor klassiekers zoals The Exorcist en The Conjuring, zorgden ervoor dat Gotto een film over demonische bezetenheid besloot te maken.

PANDÆMONIUM (1).jpg

Ziek of bezeten?​

Elizabeth, ook wel Lizzy genoemd, keert na vier jaar terug naar haar ouderlijk huis, waar haar moeder nog steeds woont. Haar moeder is ziek en ondanks dat Lizzy alle banden had verbroken, voelt ze de noodzaak om haar moeder bij te staan. In het huis ontdekt ze haar oude slaapkamer, onveranderd sinds haar vertrek. Hoewel de kamer bekend aanvoelt, merkt Lizzy dat ze er niet langer thuishoort. Er hing altijd al een onheilspellende sfeer in het huis en haar moeder heeft Lizzy nooit gesteund in haar gevoelens hierover; ze drong erop aan dat Lizzy psychische hulp zou zoeken. Via dromen en flashbacks krijgt de kijker een inzicht in haar verleden.

In het huis hing altijd al een onheilspellende sfeer, een duisternis die nooit leek te verdwijnen.


De gezondheid van haar moeder verslechtert elke dag; ze lijdt aan onophoudelijke hoestbuien die haar lijken te verteren. Lizzy doet haar best om te helpen, maar al snel wordt duidelijk dat er duistere krachten in het spel zijn. Als Lizzy enkele tapes en notitieboeken ontdekt in de kelder, wordt het angstaanjagend helder dat haar moeder bezeten is. Lizzy staat voor de uitdaging om te vechten tegen deze bovennatuurlijke krachten om haar moeder en zichzelf te redden. De confrontatie met het verleden en de duistere geheimen van het huis onthullen een huiveringwekkende waarheid die Lizzy onder ogen moet zien om de bezetenheid te stoppen.

PANDÆMONIUM (2).jpg

Enge sfeer​

Zoals in zijn eerdere werken, hanteert de regisseur opnieuw een kleine cast en werkt hij graag samen met zijn vertrouwde crew. Het vertolken van een bezeten personage is geen eenvoudige taak, maar Annick Cornette levert een indrukwekkende prestatie in haar rol als de moeder. Ze weet op overtuigende wijze de veranderingen en bezetenheid over te brengen, waarbij haar duistere kant authentiek dreigend aanvoelt. Maar ook Margaux Colarusso schittert in de rol van Lizzy. In deze film vervulde make-up een essentiële rol, waarbij Alysson B. Changelyn op voortreffelijke wijze het belang van dit aspect heeft weten te benadrukken.

Met een korte speelduur van 53 minuten weet Gotto op doeltreffende wijze de essentie vast te leggen en de kijker mee te nemen in een horrorervaring. Hij bouwt de spanning subtiel op en de muziek versterkt het gevoel dat er iets onheilspellends gaat plaatsvinden. Ik kon niet altijd tegen de akelige en gespannen sfeer, waardoor ik af en toe mijn blik moest afwenden – maar ik ben dan ook een angsthaas. De sporadische clichés en soms bedenkelijke keuzes van het hoofdpersonage - die typisch lijken voor het genre - waren wel makkelijk te negeren. Toch vraag ik me af of deze aspecten, die een constante lijken, onvermijdelijk zijn in horrorfilms. PANDÆMONIUM zal vanaf 2024 beschikbaar zijn via streamingdiensten, waaronder Amazon Prime Video.

Conclusie

PANDÆMONIUM is een horrorfilm die je regelmatig op het puntje van je stoel laat zitten. Regisseur Brandon Gotto weet met zijn vertrouwde cast en crew indruk te maken in deze compacte 53 minuten durende horrorervaring. De film bouwt subtiel spanning op en levert een angstaanjagende belevenis, waarbij het goed doordachte verhaal ook opvalt. Ondanks enkele clichés en bedenkelijke keuzes van het hoofdpersonage blijft de huiveringwekkende sfeer intrigerend. Een aanrader voor liefhebbers van het horrorgenre.

Pro

  • Griezelige sfeer
  • Angstaanjagend geluidsontwerp
  • Creatief ondanks een klein budget

Con

  • Soms onrealistische beslissingen
  • Uitdagingen door beperkt budget
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

17 november 2023

Genre

  1. Horror

Speelduur

53 minuten

Regie

Brandon Gotto

Cast

Margaux Colarusso, Annick Cornette ...

Uitgever

Deep Dreams Films
 
Terug
Bovenaan