Het rusthuis, (straks) niet meer voor iedereen?

Ik heb niet alles doorlezen, maar klopt het dat je verplicht bent als kind om het rusthuis van je ouders te betalen?

In mijn geval heb ik dus al sinds mijn 2 jaar geen contact meer met mijn vader.
Dus stel dat hij zijn rusthuis niet kan betalen dan kan het zijn dat de bij mij zouden aankloppen ook al ken ik die mens van haar noch pluimen?
 
De bejaarde die heel zijn leven relatief weinig tot niets heeft bijgedragen aan het systeem, behoort niet evenveel te krijgen als iemand die véél heeft bijgedragen. Niet qua pensioen, niet qua "gratis" (lees: betaald door de samenleving) zorg.
Er behoort een minimum aan zorg te zijn omdat ik geen bejaarden wil zien verkommeren, maar ik wil dan wél een stevige controle op vermogen dat de bejaarde in zijn leven opgebouwd, verspild en/of verborgen heeft. Zie bijvoorbeeld ook dat verhaal van de verhoogde tegemoetkoming voor mensen die 5 huurappartementen hebben, maar een laag pensioentje. Dat lijkt mij net een vrij (centrum-)links standpunt, zonder extreem-links te zijn.
Jij veronderstelt dan dat iedereen dezelfde capaciteiten heeft om tijdens zijn leven gelijkaardige bedragen bij te dragen tot de sociale zekerheid. Ik ben het met je eens dat alle inkomsten in rekening mogen worden gebracht (voor zover dat nog niet gebeurt, geen idee eigenlijk), dus iemand die naast zijn pensioen ook nog huurinkomsten heeft mag gerust verplicht worden om ook die inkomsten te gebruiken voor de financiering van WZC verblijf.

Echter, de sociale bijdrage is voor iedereen die werkt hetzelfde, namelijk 13,02%. Iedereen draagt dus gelijkwaardig bij om de sociale zorg te financieren. Dus iedereen heeft evenveel recht op die 'gratis' zorg. Zoals jij het stelt zouden bejaarden met hoge lonen tijdens de actieve arbeidsperiode meer rechten opbouwen dan de groep die aan een lager loon heeft gewerkt.

Wat die bejaarde 'verspild' heeft tijdens zijn leven lijkt me weinig relevant. Ten eerste, in wat voor een politiestaat komen we wel niet terecht als de overheid alle uitgaven van mensen gaat controleren. Ten tweede, hoe ga je in godsnaam geldverspilling definiëren? Sorry, jij bent tijdens je leven wel heel vaak op restaurant geweest terwijl je evengoed thuis had kunnen eten... Dus nu moet je op je oude dag ook niet rekenen op de staat. Daar kan je volgens mij maar moeilijk arbitraire grenzen in trekken.

Overigens heb je ook nog een groep die simpelweg niet kan bijdragen omwille van omstandigheden zoals ziekte, beperking, pech,... Het is toch ook om die groep niet de uit de boot te laten vallen dat iedereen die kan bijdragen elke maand 13,02% van zijn bruto loon afstaat?

In een zorgstaat waar iedereen die het kan een gelijkwaardige bijdrage levert aan de sociale zekerheid moet ook iedereen recht krijgen op een kwalitatieve zorg. Simpel.
 
Ik heb niet alles doorlezen, maar klopt het dat je verplicht bent als kind om het rusthuis van je ouders te betalen?

In mijn geval heb ik dus al sinds mijn 2 jaar geen contact meer met mijn vader.
Dus stel dat hij zijn rusthuis niet kan betalen dan kan het zijn dat de bij mij zouden aankloppen ook al ken ik die mens van haar noch pluimen?
Kort gezegd:

OCMW komt tussen, OCMW kan daarna (een deel van) de kosten verhalen op echtgenoot/kinderen en in sommige (zelden) gevallen de kleinkinderen.

OCMW kan beslissen dat de onderhoudsbijdrage niet betaald moet worden bij bewijs van zeer slechte relatie/geen contact etc, maar ik weet niet hoe ze dat bepalen.
 
Daar is helemaal niks links en solidair aan. Wat jij voorstelt, is gewoon dat eenieder op basis van zijn sociale bijdragen over de jaren heen een soort van "verzorgplan" scoort wanneer hij/zij naar een WZC gaat. Dat is vrij elitair eigenlijk waarbij de grootverdieners die veel afstaan tijdens hun loopbaan een betere situatie tewerkstelligen dan zij weinig afstaan. Met andere woorden, als je een kassierster bent geweest heel je leven lang is het maar "normaal" dat je een veel minder kwalitatieve zorg krijgt dan een kaderlid van een groot bedrijf.

Dat is helemaal niet zo, je kan dan nog steeds een soort van herverdeling hebben, maar je kan wél een discussie hebben over binnen welke grenzen die solidariteit moet werken.
Ik bedoeld daarbij eerder het kan niet zijn dat er een basis verzorgplan voorzien wordt wél voor de één, en niet voor de ander. Zeker niet wanneer je het gaat betalen via "solidariteit".

Zo zou het niet mogen werken. Dezelfde standaard zou aan iedereen toegekend moeten worden, ongeacht de bijgedragen hoeveelheid tijdens uw loopbaan. En voor alle extraatjes, dient er apart betaalt te worden. En dat gebeurt dan op basis van opgespaard bezit/eigendommen doorheen uw leven. Dus zo'n kaderlid zal uiteindelijk wel een betere zorg krijgen, maar dan vanwege de eigen inbreng en niet omdat de overheid dat beslist.

Dit dus, maar ook dit is momenteel niet zo: degenen die braaf heel hun leven gewerkt hebben en voor hun oude dag gespaard hebben zoals bijvoorbeeld mijn ouders, zullen de volle pot betalen. Voor mensen die niet of onvoldoende hebben bijgedragen komt de overheid véél meer tussen. Contrasteer dit met systemen zoals kindergeld waarbij we ook niet zeggen: u verdient te veel dus u krijgt géén kindergeld meer...
Al besef ik natuurlijk wel dat sommigen dit bepleiten (inclusief mezelf voor een deel) om minder kindergeld en meer netto-voordelen te geven.

Ik zou dan eerder zaken als tekorten voor de financiering van woonzorgcentra eens gaan zoeken bij intergenerationele solidariteit, en niet intragenerationele solidariteit: laat de bejaarde met 5 huurappartementen maar eens meer betalen voor zijn generatiegenoot die tekort komt.
In plaats van naar een steeds kleiner wordende bodem van de leeftijdspiramide te kijken.

Los daarvan, de titel van dit topic is gewoon een feit. We leven allemaal langer, krijgen minder kinderen, er komt een massale vergrijzingsgolf aan en rusthuismedewerkers staan enerzijds onder gigantische stress en krijgen anderzijds vrij weinig betaald. Succes om ze te vinden, mensen die voor minder dan 2500 euro netto, elke dag bejaarden willen verversen. Ik zou het alleszins nooit van mijn leven doen, dus ik begrijp het gebrek aan personeel maar al te goed. Ik denk overigens niet dat je dat met 10-20% loonsverhoging uberhaupt opgelost krijgt.

Ik zou het ook niet willen/kunnen doen, maar minder dan €2500 netto, denk dat de lonen hier op BG toch echt vertekend zijn...
ik verdien zelf echt niet veel meer hoor.
Voor de context: een mediaanloon anno 2023 is € 2700 als ik naar statbel kijk en de cijfers even indexeer met de gezondheidsindex.
En zorgkundige is dan inderdaad een zware job, maar voorlopig één waarvoor enkel een diploma middelbaar onderwijs vereist is.
 
Ik heb niet alles doorlezen, maar klopt het dat je verplicht bent als kind om het rusthuis van je ouders te betalen?

In mijn geval heb ik dus al sinds mijn 2 jaar geen contact meer met mijn vader.
Dus stel dat hij zijn rusthuis niet kan betalen dan kan het zijn dat de bij mij zouden aankloppen ook al ken ik die mens van haar noch pluimen?
Je hebt de zorgplicht maar er kan van afgeweken worden in bepaalde gevallen. Uitspraak gebeurt dan door een rechter.
 
Mijn ouders zijn slecht mobiel en wonen sinds deze zomer is een assistentiewoning (appartement). Ze hebben daar ook een dienstencentrum waar vanalles wordt georganiseerd voor de bewoners (kaarten, taartnamiddag, etc). Voor mijn moeder alleszins ideaal om haar sociale contacten te onderhouden. Ik hoop dat ze daar nog lang (of voor altijd) kunnen blijven en een rusthuis hun gespaard kan blijven.
 
Ik maak mij (bevoorrechte positie, uiteraard) veel meer zorgen om de gebrekkige kwaliteit dan de kostprijs. Enfin, 'gebrekkige kwaliteit', dan lijkt het alsof we gewoon klagen over de hardheid van de matras of de smaak van het eten. Op dit moment is het bij veel rusthuizen juister om te spreken van mishandeling en ontmenselijking.
 
Echter, de sociale bijdrage is voor iedereen die werkt hetzelfde, namelijk 13,02%. Iedereen draagt dus gelijkwaardig bij om de sociale zorg te financieren.
Relatief gezien is die hetzelfde (en het is 13,07% dacht ik :p ), absoluut natuurlijk niet.
En zelfs relatief klopt het niet 100%. Want voor extralegale voordelen (o.a. nettovergoeding, bedrijfswagen, maaltijdcheques, eco-cheques, koopkrachtpremie, ...) of loonbonus of ... is er een gunstig tarief of wordt er zelfs geen RSZ ingehouden (tot een bepaald bedrag of zelfs in totaal).
 
Ik heb niet alles doorlezen, maar klopt het dat je verplicht bent als kind om het rusthuis van je ouders te betalen?

In mijn geval heb ik dus al sinds mijn 2 jaar geen contact meer met mijn vader.
Dus stel dat hij zijn rusthuis niet kan betalen dan kan het zijn dat de bij mij zouden aankloppen ook al ken ik die mens van haar noch pluimen?
Gelijkaardige situatie hier.
Er is tijdens zijn 6jarig verblijf in dat rusthuis nooit bij mij aangeklopt geweest. Ook niet toen wij de laatste 6 maanden van zijn leven terug een band hadden en nadien bij overlijden nog wat vragen hadden. Toen hij overleed ook gewoon de erfenis geweigerd. Weigeren voor mijn kinderen was wel nog niet mogelijk die zullen dat op hun 18de moeten doen.
 
Relatief gezien is die hetzelfde (en het is 13,07% dacht ik :p ), absoluut natuurlijk niet.
En zelfs relatief klopt het niet 100%. Want voor extralegale voordelen (o.a. nettovergoeding, bedrijfswagen, maaltijdcheques, eco-cheques, koopkrachtpremie, ...) of loonbonus of ... is er een gunstig tarief of wordt er zelfs geen RSZ ingehouden (tot een bepaald bedrag of zelfs in totaal).
Dan kan je ook loonplafond van 71,6k voor de pensieonberekening meenemen.
Al dat je meer dan dat bruto per jaar aan inkomen hebt telt gewoonweg niet mee voor je pensioen.

"Als het totale loon per jaar hoger is dan een bepaald plafondbedrag, dan beperken we het loon in de pensioenberekening aan dit loonplafond.
Voor 2022 is het loonplafond 71 519,98 euro voor een volledig jaar."

Eén van de redenen waarom we het zo goed doen in de gini index en andere...
 
Voor mij is het een non-discussie. Zorg kost nu eenmaal geld. Mensen dienen tijdens hun leven ook maar eens stil te staan op welke wijze ze hun oude dag willen slijten en daartoe de nodige verantwoordelijkheid nemen.

1. Indien je spaargeld hebt gebruik je dit om bij te leggen bovenop je pensioen of andere inkomsten om in een WZC te verlijven.
2. Indien je een woning hebt verkoop je deze, met dit bedrag kan je al een lange tijd in een WZC verblijven.
3. Indien je geen woning hebt maar wel kinderen dienen deze kinderen evenredig bij te dragen in de kosten van het WZC op basis van hun onderhoudsplicht.
4. Heb je geen kinderen of enkel kinderen die om welke reden dan ook niet kunnen bijdragen in het onderhoud, dan kan er altijd een borgstelling bij het OCMW gevraagd worden.

Mijn oma verblijft ondertussen reeds 11 jaar in een WZC. Zij betaalt daar flink voor. Omgekeerd zie ik daar ook voldoende mensen die mits tussenkomst van het OCMW daar verblijven en exact dezelfde (goede) zorg krijgen.

Tegenwoordig willen we maar vanalles in de maatschappij maar het mag allemaal niet veel kosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Gelijkaardige situatie hier.
Er is tijdens zijn 6jarig verblijf in dat rusthuis nooit bij mij aangeklopt geweest. Ook niet toen wij de laatste 6 maanden van zijn leven terug een band hadden en nadien bij overlijden nog wat vragen hadden. Toen hij overleed ook gewoon de erfenis geweigerd. Weigeren voor mijn kinderen was wel nog niet mogelijk die zullen dat op hun 18de moeten doen.

dat hangt er vanaf hoe hij de betaling van dat WZC regelt.

Indien daar tussenkomst van het OCMW is zullen zij i.p. een sociaal onderzoek doen om te kijken of er kinderen zijn die kunnen bijdragen. Omwille van billijkheidsredenen kan daar vanaf geweken worden.
 
Voor mij is het een non-discussie. Zorg kost nu eenmaal geld.

Zou je het dan ook zien zitten als we die zorg wat ruimer zien - dat is meer dan de kost van een RVT, dat zijn ook de ziekenhuizen, tandarts, middelen voor invaliden, thuiszorg, .... aangezien ik voorlopig gezond ben stel ik voor om de budgetten te verschuiven van, wat gaan we nemen - bezoek aan huisarts en ziekenhuiskosten zou ik graag verhuizen naar ouderenzorg.
 
Zou je het dan ook zien zitten als we die zorg wat ruimer zien - dat is meer dan de kost van een RVT, dat zijn ook de ziekenhuizen, tandarts, middelen voor invaliden, thuiszorg, .... aangezien ik voorlopig gezond ben stel ik voor om de budgetten te verschuiven van, wat gaan we nemen - bezoek aan huisarts en ziekenhuiskosten zou ik graag verhuizen naar ouderenzorg.

Budgetten verschuiven niet nee. Want de zaken die jij opnoemt zijn ook broodnodig. Wat wel moet is dat al deze zaken continue kritisch onder de loep genomen worden om excessen en misbruiken tegen te gaan.

Het wil ook niet zeggen dat wanneer je ouder wordt je per definitie naar een WZC moet gaan he. Er zijn ook veel mogelijkheden met thuiszorg of als je gezegd bent met kinderen die de zorg willen (en kunnen) opnemen geniet dit uiteraard steeds de voorkeur. Mensen die er gemakshalve voor kiezen om toch naar een WZC te gaan (waar voor alle duidelijkheid helemaal niets mis mee is), daar hoeft de maatschappij toch niet per definitie voor op te draaien?
 
Wees content dat er nog een nalatenschap is om aan te besteden. Als je uit de onderlaag komt, mag je als kind/kleinkind afdokken op het moment dat je ouders/grootouders in zo'n WZC zitten met spaargeld in totaal van twee maanden WZC zonder vastgoed of iets.
Voelt een beetje aan alsof je gestraft wordt om te proberen uit de onderlaag te komen. :p

"Gij zijt arm opgegroeid. Betaal extra belastingen omdat je arme ouders hebt"

Ik zit al op voorhand te kijken hoe een erfenis te verwerpen. :p

Dit is dus wat ik bedoelde met één van mijn "oneerlijke" scenario's:
Arme bejaarden met kinderen: diens kinderen krijgen een belasting in hun nek om het zorgtekort te financieren.
Diezelfde bejaarde maar kinderloos? De samenleving financiert volledig, beetje erg oneerlijk naar de kinderen in het voorgaande scenario toe.
Zo hou je generaties in de armoede. Voor zaken waar zij ook niets aan kunnen doen: ouders die "arm" zijn en lang leven.

Jij veronderstelt dan dat iedereen dezelfde capaciteiten heeft om tijdens zijn leven gelijkaardige bedragen bij te dragen tot de sociale zekerheid. Ik ben het met je eens dat alle inkomsten in rekening mogen worden gebracht (voor zover dat nog niet gebeurt, geen idee eigenlijk), dus iemand die naast zijn pensioen ook nog huurinkomsten heeft mag gerust verplicht worden om ook die inkomsten te gebruiken voor de financiering van WZC verblijf.

Echter, de sociale bijdrage is voor iedereen die werkt hetzelfde, namelijk 13,02%. Iedereen draagt dus gelijkwaardig bij om de sociale zorg te financieren. Dus iedereen heeft evenveel recht op die 'gratis' zorg. Zoals jij het stelt zouden bejaarden met hoge lonen tijdens de actieve arbeidsperiode meer rechten opbouwen dan de groep die aan een lager loon heeft gewerkt.

Wat die bejaarde 'verspild' heeft tijdens zijn leven lijkt me weinig relevant. Ten eerste, in wat voor een politiestaat komen we wel niet terecht als de overheid alle uitgaven van mensen gaat controleren. Ten tweede, hoe ga je in godsnaam geldverspilling definiëren? Sorry, jij bent tijdens je leven wel heel vaak op restaurant geweest terwijl je evengoed thuis had kunnen eten... Dus nu moet je op je oude dag ook niet rekenen op de staat. Daar kan je volgens mij maar moeilijk arbitraire grenzen in trekken.

Aan het einde van de rit moet de factuur ook kloppen natuurlijk.
Die 13,02% RSZ is nu reeds onvoldoende om de gehele factuur te dekken.

Die "politiestaat": ik zou inderdaad wél correct vermogen in kaart brengen zoals huurappartementen die op naam van kinderen zijn gezet bijvoorbeeld. Wie heel z'n leven liederlijk heeft geleefd, daar kunnen we niets aan veranderen. Je kan wel een discussie voeren over wat de absolute noodzakelijke basiszorg is die de samenleving gemeenschappelijk moet financieren is, en wat luxe is voor mensen die wél meer hebben bijgedragen in hun loopbaan.

Van die verhalen zoals een paar jaar terug van de vrouw die bijna een hele loopbaan werkloos was, die een praktisch even hoog pensioen kreeg als haar werkende (oké, zelfstandige) vriendin, ondergraven heel het krediet van je sociaal systeem.

Overigens heb je ook nog een groep die simpelweg niet kan bijdragen omwille van omstandigheden zoals ziekte, beperking, pech,... Het is toch ook om die groep niet de uit de boot te laten vallen dat iedereen die kan bijdragen elke maand 13,02% van zijn bruto loon afstaat?

In een zorgstaat waar iedereen die het kan een gelijkwaardige bijdrage levert aan de sociale zekerheid moet ook iedereen recht krijgen op een kwalitatieve zorg. Simpel.

Er is denk ik geen discussie hier over zieken of mensen met een beperking. Maar een zorgstaat kan alleen maar functioneren met genoeg mensen aan de slag op één of andere vorm.

En nogmaals kort samengevat: het is niet omdat iedereen die het kan 13,02% van zijn brutoloon afstaat voor een sociale zekerheid, dat dit volstaat (dat doet het nu al niet) voor een kwalitatieve sociale zekerheid en gezondheidszorg voor iedereen te voorzien, zeker niet wanneer die eerste groep niet groot genoeg (meer) is.
 
Dit is dus wat ik bedoelde met één van mijn "oneerlijke" scenario's:
Arme bejaarden met kinderen: diens kinderen krijgen een belasting in hun nek om het zorgtekort te financieren.
Diezelfde bejaarde maar kinderloos? De samenleving financiert volledig, beetje erg oneerlijk naar de kinderen in het voorgaande scenario toe.
Zo hou je generaties in de armoede. Voor zaken waar zij ook niets aan kunnen doen: ouders die "arm" zijn en lang leven.

Dit zijn geen assumptievrije scenario's.
Een bejaarde zonder kinderen die niet langer thuis kan wonen heeft geen keus. Een bejaarde met kinderen kan altijd nog bij de kinderen terecht. Zien kinderen dit niet zitten omdat ze mantelzorg maar niets vinden, dan kunnen ze voor een WZC kiezen. Vrij logisch dat daar dan een kost tegenover staat voor de kinderen. Niet echt te vergelijken dus imo.
 
Zien kinderen dit niet zitten omdat ze mantelzorg maar niets vinden, dan kunnen ze voor een WZC kiezen. Vrij logisch dat daar dan een kost tegenover staat voor de kinderen. Niet echt te vergelijken dus imo.
En wat als die kinderen die zorg niet KUNNEN opnemen? Bvb een dementerende ouder die gaat rondzwerven en geen moment alleen gelaten kan worden, een ouder met heel zware fysieke beperkingen waardoor die anders compleet bedgebonden zou zijn omdat de kinderen geen rolstoeltoegankelijk huis hebben, geen aangepaste badkamer,...
Wat met het enige kind dat zelf in een 1slaapkamerappartement woont, het kind dat zèlf al een kind met een beperking heeft waarvoor extra zorgen nodig zijn,......
Nog steeds "normaal" dat ze dan maar "moeten" opdraaien voor de BASISzorg voor hun eigen ouders?
 
Ik begrijp niet goed waarom dit soort discussies altijd moeten verzanden in edge cases. Een dementerende die gaat rondzwerven ja hallo, dat is volgens mij gewoon een verplichte opname op een bepaald punt.

Maar in "normale" gevallen, zelfs die waar de ouder bedlegerig is: ja uiteraard vind ik dat normaal dat kinderen moeten "opdraaien" voor de BASISzorg van hun eigen ouders. In wat voor maatschappij zijn we toch eigenlijk belandt dat je dat niet meer normaal mag vinden of mag verwachten. Maak je de keuze dat je dat zelf niet ziet zitten en dat je liever 2K per maand betaalt, dan moet je gewoon 2K per maand betalen. Er is een keuze hoor.
 
Ik maak mij (bevoorrechte positie, uiteraard) veel meer zorgen om de gebrekkige kwaliteit dan de kostprijs. Enfin, 'gebrekkige kwaliteit', dan lijkt het alsof we gewoon klagen over de hardheid van de matras of de smaak van het eten. Op dit moment is het bij veel rusthuizen juister om te spreken van mishandeling en ontmenselijking.
Dit, ik vind de discussie over kost wel fundamenteel, maar ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat zorg nu eenmaal geld kost. Die 100% uitbesteden aan een WZC gaat dus altijd wel "duur" zijn, tenzij we die kost natuurlijk laten dragen door al de belastingsbetalers (maar ik vermoed dat daar ook geen groot draagvlak voor is.

Waar ik me meer zorgen om maak is dat de kwaliteit niet gegarandeerd is. Zoals ook bij onze kinderzorg (zie eerdere threads), draait heel het systeem op mensen die eigenlijk niet zo goed betaald worden voor -letterlijk- de shit die ze tegenkomen op het werk en de felixibiliteit/werkuren die noodzakelijk zijn.

Mijn vrouw werkt in de keuken van een privaat, duur WZC. Tot enige tijd terug had men een manager die alles maar liet betijen, en die nu dan ook werd vervangen. Het resultaat was een algemeen gebrek aan personeel. Het is te zeggen, op papier was er mogelijk geen gebrek, maar als er een cultuur begint te heersen van "ik heb vandaag geen zin, maar wat gaan ze doen ze vinden toch niemand anders", dan zit je wel met tekorten. Dan moest mijn vrouw op zondag soms bijspringen om het eten rond te brengen, waar ze dan schrijnende toestanden zag van hulpbehoevende mensen die vanuit hun kamer schreeuwden omdat ze dorst of honger hadden, of naar het toilet moesten. Ah, ja, er hadden dan die dag een paar mensen hun kat gestuurd voor de zondagshift want plots "ziek" ook al werd dit nooit gecontroleerd.

Op dit moment heeft dat WZC zich herpakt, ook na een negatieve evaluatie en klachten van kinderen die hun ouders bezochten, maar je ouders moesten er maar zitten wachten elke zondag.
 
Dit zijn geen assumptievrije scenario's.
Een bejaarde zonder kinderen die niet langer thuis kan wonen heeft geen keus. Een bejaarde met kinderen kan altijd nog bij de kinderen terecht. Zien kinderen dit niet zitten omdat ze mantelzorg maar niets vinden, dan kunnen ze voor een WZC kiezen. Vrij logisch dat daar dan een kost tegenover staat voor de kinderen. Niet echt te vergelijken dus imo.

Qua basiszorg: neen, daar mag je verwachten dat indien de overheid dit voorziet voor sommige ouderen, dat ze het ook voorziet voor anderen.
Zoals ik elders het voorbeeld al gaf: we geven toch ook nog steeds kindergeld aan kinderen van rijkere ouders.

Uiteraard bestaat dit systeem in andere landen ook, maar in Duitsland heeft men er toch al een stevige ondergrens op gezet vooraleer je meebetaalt voor je ouders:
Actualisatie 6-1-2020: Per januari 2020 is het Angehörigen-Entlastungsgesetz van kracht geworden. Hierdoor betalen alleen nog mensen die meer dan 100.000 euro per jaar verdienen een bijdrage aan de zorgkosten voor hun ouder(s).

Het huidig (Belgisch) systeem straft eigenlijk mensen met arme ouders. If anything (en daar ga ik kritiek op krijgen hier) moet je die ouders zelf straffen: geleefd als een krekel? Dan heb je een karige oude dag. Jammer.
Maar dit geld gaan halen bij de kinderen? Dan schuif je gewoon armoede een generatie op, met scenario's als deze:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/0...betalen-verplicht-900-euro-per-maand-voor-he/

Over waar die basiszorg uit moet bestaan, kunnen we discussiëren.
Eigendommen mogen gerust na het pensioen "opgegeten" worden voor een belangrijk deel (kunt eventueel nog een deeltje vrijstellen voor "erfenis"/luxe van de bejaarde.
Maar een overheid mag ook een vorm van gelijkheid voorzien in hoeveel ze bijspringt voor mensen hun oude dag.
 
Terug
Bovenaan