De bewust werkloos / tijdelijke onderbreking / werk-sabbatical / ... thread

Als ik niets doe, doe ik op de een of andere manier minimum €100 op per dag. Werkelijk niets doen in combinatie met weinig geld opdoen werkt niet voor mij. Ik voel mij dan ook nutteloos waardoor ik opnieuw begin te werken om met een voldaan gevoel thuis te komen.

Sommigen zijn jaloers op profiteurs met een uitkering maar ik zou het echt niet kunnen.
 
Als ik niets doe, doe ik op de een of andere manier minimum €100 op per dag. Werkelijk niets doen in combinatie met weinig geld opdoen werkt niet voor mij. Ik voel mij dan ook nutteloos waardoor ik opnieuw begin te werken om met een voldaan gevoel thuis te komen.

Sommigen zijn jaloers op profiteurs met een uitkering maar ik zou het echt niet kunnen.
Ben blij dat ik niet de enige ben. Langer dan 2 weken verlof kan ik niet aan. Ik ben ook gelukkiger geworden met meer te werken (kwam uit het onderwijs...).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leeftijd: 40
Opleiding(sniveau): middelbaar
Aantal jaar aan het werk:
19
Arbeidsregime: voltijds
Aantal jobs: 2
Langste onderbreking+motivatie:
geen :(
Motivatie: zou wel willen een sabbat jaar, maar dan is mijn job weg vrees ik. bovendien denk ik dat ik wat die boot heb laten varen .... Want nu heb ik ook inwonende partner, dus die zou dan ook al een sabbat jaar moeten nemen.
ik mik gewoon eerder op: vroeger stoppen met werken, en dan sabbatjar(EN) nemen.
 
Als ik niets doe, doe ik op de een of andere manier minimum €100 op per dag. Werkelijk niets doen in combinatie met weinig geld opdoen werkt niet voor mij. Ik voel mij dan ook nutteloos waardoor ik opnieuw begin te werken om met een voldaan gevoel thuis te komen.

Sommigen zijn jaloers op profiteurs met een uitkering maar ik zou het echt niet kunnen.
Ben blij dat ik niet de enige ben. Langer dan 2 weken verlof kan ik niet aan. Ik ben ook gelukkiger geworden met meer te werken (kwam uit het onderwijs...).
Niet werken hoeft natuurlijk ook niet te betekenen "niets doen". In mijn verlof kan ik ook niet langer dan een paar uren per dag echt stil zitten...

Ik overweeg bvb. een onderbrekeing omdat ik te weinig tijd heb om de vele andere dingen te doen die mij ook interesseren. Dat beperkt zich niet tot bvb. tijd met mijn gezin, maar ook bepaalde vaardigheden die ik graag zou leren, maar niet relevant zijn voor mijn job. Als dertiger vind ik het werk+gezinsleven zodanig allesbepalend dat er voor zo'n zaken gewoonweg geen tijd is. In andere levensfases is daar misschien meer tijd voor (grote vraag...als mid-twintiger had ik meer tijd lijkt me), maar er zijn werkelijk zo veel dingen die mij interesseren dat ik mij niet kan inbeelden dat ik mijn tijd niet gevuld zou krijgen wanneer ik minder zou werken.

Hebben jullie voldoende vrije tijd om naast job en gezin andere zaken te doen? Of hebben jullie weinig interesse in het ontwikkelen van andere vaardigheden?

Ook @TRUMP bvb., waarom zou je per se samen met je partner een onderbreking moeten nemen? Opnieuw, dat hoeft ook geen jaar te zijn. Bvb. twee maanden, al is het om eindelijk eens die tuin opnieuw aan te leggen wat je al zo lang wil doen (om maar een onnozel voorbeeld te geven, het moet natuurlijk wel iets zijn dat je graag wil doen). Zonder al je (weinige) vrije tijd daaraan te moeten opofferen gedurende een jaar. Het hoeft toch niet de klassieke wereldreis te zijn?

Edit: tuinaanleg lijkt me nog een goed voorbeeld. Je kan dat ook doen als je kinderen het huis uit zijn of je gepensioneerd bent (als je het fysiek nog kan), maar dan heb je tien-twintig-dertig jaar op een tuin gekeken die je wou heraanleggen. Hoe triest is dat? Allemaal in de veronderstelling dat je zoiets zelf wil doen en niet uit handen wil/kan geven.
 
Laatst bewerkt:
Leeftijd: 33
Opleiding(sniveau): industrieel ing
Aantal jaar aan het werk: 11
Arbeidsregime: voltijds
Aantal jobs: eerste job
Langste onderbreking+motivatie: 2 maanden verlof in de zomer, een aantal jaar geleden. Had meer dan de gebruikelijke werk/recuperatie regeling in het buitenland gewerkt dus veel recup opgebouwd. Had zelfs nog een maand meer kunnen nemen en achteraf spijt dat ik dat niet gedaan had. Mij geen dag verveeld; 2 keer 2 weken op vakantie in't buitenland geweest en voor de rest van de Belgische zomer genoten.
Motivatie: Zou het zo opnieuw doen maar door familiale omstandigheden kan ik nu niet zoveel meer naar het buitenland gaan en recup opbouwen. Nu plannen om toch nog eens te gaan en het normale Belgisch verlof plus de recup in te zetten om dan zomer/najaar 2024 hetzelfde te doen. Indien het niet lukt en de financiële situatie het toelaat zal ik het met onbetaald verlof oplossen. Werkgever doet daar absoluut niet moeilijk over :love: Ik doe mijn job graag, maar er om de zoveel tijd eens 'volledig uit te zijn' doet echt deugd. Voor mij ligt het minimum om er volledig uit te zijn op een 3-4 weken.
Op middellange termijn sowieso kijken om 4/5de te kunnen werken. Of een job vinden waar er een aantal weken verlof meer per jaar valt te rapen.
 
Ook @TRUMP bvb., waarom zou je per se samen met je partner een onderbreking moeten nemen? Opnieuw, dat hoeft ook geen jaar te zijn. Bvb. twee maanden, al is het om eindelijk eens die tuin opnieuw aan te leggen wat je al zo lang wil doen (om maar een onnozel voorbeeld te geven, het moet natuurlijk wel iets zijn dat je graag wil doen). Zonder al je (weinige) vrije tijd daaraan te moeten opofferen gedurende een jaar. Het hoeft toch niet de klassieke wereldreis te zijn?

Edit: tuinaanleg lijkt me nog een goed voorbeeld. Je kan dat ook doen als je kinderen het huis uit zijn of je gepensioneerd bent (als je het fysiek nog kan), maar dan heb je tien-twintig-dertig jaar op een tuin gekeken die je wou heraanleggen. Hoe triest is dat? Allemaal in de veronderstelling dat je zoiets zelf wil doen en niet uit handen wil/kan geven.
We hebben geen geplande werken in het vooruitzicht, het enige wat we zouden willen doen is een verre reis maken voor langere tijd, dus dat kan je toch moeilijk alleen doen vind ik, en je partner laten verder werken :p
Zou nogal egoïstisch zijn.

Aangezien ik de enige bediende ben in het bedrijf, is dat gewoon niet mogelijk. Dus de enige mogelijkheid die ik dan zie is ontslag nemen, maar dan moet ik opnieuw beginnen solliciteren op mijn 40e en dat zie ik ook niet echt zitten.

Och eigenlijk kunnen wij niet veel klagen vind ik, ik heb mijn bouwverlof en die komt min of meer hetzelfde uit als mijn vrouw haar schoolvakantie verlof.
Dwz: 3 weken in de zomer, 1 week met pasen , 1 week met november, 1 week met kerst. Dat is toch al een aardige tijd hé, das 6 weken om op reis te gaan per jaar.
Ja soms moeten we wat schuiven: In de zomer heeft mijn vrouw nog 2 weken extra verlof, en ik in december 1 week extra. Dus dan is dat puzzelen: ik een week langer, zij 2 weken langer op reis blijven..... maar goed.
zijn ook wel de duurdere periode's maar goed, ideaal bestaat imo niet. Zeker niet als je met 2 rekening moet houden.
 
Leeftijd: 31
Opleiding(sniveau): Master Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk: 8 jaar (6 maanden in huidige functie)
Arbeidsregime: 90% (vorige job had een werkweek van 36u, heb dit doorgezet naar nieuwe job waar de standaard 40u is)
Aantal jobs: 4e job nu
Langste onderbreking: Vanaf half januari een maand werkloos thuis gezeten na faillissement. Daarvoor was de langste onderbreking 3 weken vakantie. Dat was eenmalig, verder is het altijd 2 weken geweest.
Motivatie: Heb bij dat faillissement meteen een nieuwe job gezocht omdat er een tweede kindje onderweg was en ik het dus niet kon veroorloven om werkloos te zijn. Als dit niet het geval was geweest had ik waarschijnlijk meer tijd genomen om te bezinnen en ontdekken wat ik nu eigenlijk graag zou willen doen. Kan niet zeggen dat ik nu de job doe die ik de rest van m'n leven wil doen.
 
Ik heb op mijn 30ste een sabbatical genomen, die uiteindelijk 3 jaar geduurd heeft.

En al ons geld op.

Maar niet alles is verloren, we hebben er een buitenverblijf aan overgehouden in een zonnige regio ... vanwaaruit ik dit bericht typ aan het begin van 6 weken congé.
Da's een grote win in mijn ogen.
 
Zou een ww daar echt zo moeilijk over doen? Lijkt me zelfs mooi om een verhaal aan te geven.. iemand al echt deksel op de neus gehad?
 
Zou een ww daar echt zo moeilijk over doen? Lijkt me zelfs mooi om een verhaal aan te geven.. iemand al echt deksel op de neus gehad?
Zelf niet, kameraad wel. WG was bang dat hij gewoon een tijdje kwam werken tot hij zogezegd terug geld had om terug op reis te gaan. WG zocht iemand waar hij meer zekerheid had, dat deze voor langere tijd in dienst wou blijven.
 
Zelf niet, kameraad wel. WG was bang dat hij gewoon een tijdje kwam werken tot hij zogezegd terug geld had om terug op reis te gaan. WG zocht iemand waar hij meer zekerheid had, dat deze voor langere tijd in dienst wou blijven.
Tenzij je om de één-twee-drie jaar een onderbreking neemt lijkt me dat een drogreden. Zekerheid heb je nooit als werkgever (werknemer): je kan denken dat er een goede klik zal zijn, goed profiel, nog nooit een onderbreking genomen, enz. Maar die klik kan er uiteindelijk toch niet zijn en je op papier goede werknemer (werkgever) is weer weg na een aantal maanden/jaren. Voorspellen wie bvb .>3j zal blijven lijkt me erg moeilijk: zelfs al is er initieel een goede klik, wensen en noden van de werknemer en de werkgever kunnen veranderen op zo'n termijn.
 
Leeftijd: 35
Opleiding(sniveau): Master (ingenieur)
Aantal jaar aan het werk: 12 jaar (2 jaar in huidige functie) + 15 maanden bijberoep
Arbeidsregime: 80% + bijberoep
Aantal jobs: stuk of 8
Langste onderbreking: 7 weken
Motivatie:

Sinds ik beginnen werken ben stoorde ik mij aan het opgeven van een zeer belangrijk voordeel als student: veel vrije tijd in de vorm van een 3 maanden durende zomervakantie. Hoewel ik altijd aan de maximale dagen vakantiewerk zat en weekendwerk deed, vond ik dat gewoon een zalige tijd. Ik was verre van lui, maar voelde mij gewoon vrij. Ik had een Mercedes, spaarde 20K tijdens m'n studies, ging met intersoc 6 weken naar de Cote d'azur als vrijwilliger, gewoon een zalig leven.

Toen ik begon te werken had ik het al snel gehad met amper 32 dagen verlof en vooral die struggle van de zomervakantie, rekening houden met collega's om verlof te nemen, permanentie verzekeren, bah niks voor een autist als mij.

Al snel overgestapt in een offshore regime, 14 dagen werken, 14 thuis, toen kon je nog eens 6 weken thuis blijven door verlof te nemen.

Nadien wat jobs in de privé gedaan, ook wel eens een maand ouderschapsverlof genomen aansluitend op geboorteverlof, dus 7 weken thuis na geboorte eerste kind. Dat was gewoon zalig, maar stond haakse op de West-Vlaamse mentaliteit.

Het jaar nadien in ruzie gekomen met een WG over recup-uren als bediende, heel de winter overuren gedaan, alles opgeschreven, meer dan 200 uren staan, plots stond er een dag recup op loonbrief als afwezigheid zonder wedde. Ik verhaal halen, ja maar je bent bediende, dat gaat zo niet, dat is eigen aan de functie. Simpel opgelost: briefje gaan halen voor een maand, toevallig net voor het verlof, werkgever heeft die maand mogen betalen, weer 7 weken thuis.

Tussendoor Corona met werkloosheid, dus ook eens 6 weken thuis, ideaal om heel het huis te schilderen, te fietsen en tijd te spenderen met het gezin.

Jaar nadien in het onderwijs gestapt, tussen privé en onderwijs 6 weken werkloosheid, toevallig in de zomer, weer een lange zomervakantie.

Nu al 2 jaar in het onderwijs, standaard verlof van 1 juli t.e.m. 15 augustus, waarvan ik een maand niks doe, geen bijberoep, geen schoolwerk, enkel 3 weken op reis. De rest van de weken werk ik wel in bijberoep, 2-3 dagen per week. Ook gedurende het schooljaar werk ik 2-3 dagen per week in bijberoep. Herfstvakantie houd ik vrij, kerstvakantie werk ik maar 2,3 dagen, krokusvakantie werk ik in bijberoep, paasvakantie ga ik ook 2 weken op reis.

De grote insteek is: veel tijd met het gezin nu de kinderen klein zijn. Luxe interesseert mij niet. Ook geen zin meer om een werkgever te verrijken waarbij er een eenmansverrijking plaats vindt.
 
Leeftijd: 35
Opleiding(sniveau): Bachelor
Aantal jaar aan het werk: 14j
Arbeidsregime: voltijds
Aantal jobs: 2
Langste onderbreking+motivatie:
  • 6 maand om te alleen te backpacken in Zuidoost-Azië (onbetaald verlof bij werkgever)
  • 6 maand om samen met partner te reizen in Azië & Nieuw-Zeeland (zelfstandige, mijn opdracht stopgezet & appartement verhuurd)
  • 3 maand om het even rustiger aan te doen (zelfstandige, mijn opdracht stopgezet)
Motivatie: Waarom ook niet? Je bent maar één keer jong, er is nog genoeg tijd om te werken en geld te verdienen. Nog nooit iemand gehad die daarover vragen stelde bij een sollicitatie/interview.

Als het financieel lukt en je hebt er vertrouwen in dat je met je ervaring en profiel snel werk kan vinden zou ik er niet over twijfelen.
Zodra je enkele weken terug bezig bent lijkt het alsof je nooit gestopt of weg geweest bent, de wereld draait verder.
 
Laatst bewerkt:
Langste onderbreking:
- 6 maanden, wereldreis met vriendin (was langer gepland maar covid ...)
- 3 maanden, toen nog single op reis in Azie
- Een jaar gehad met iedere maand een ander land (vaak wel < 1 week of lang weekend)

Motivatie ... Vrijheid? Genieten? Ontdekken? Verbreden? Ik weet zelfs niet waar te beginnen :biglaugh: ik leef(de) voor reizen
Ongetwijfeld heel veel mooie herinneringen :) Ken het gevoel hier, maar met verbouwing en baby is heel onze wereld even op zijn kop. Hoop er ook nog wel eens langer tussen uit te kunnen met drie, geen idee of dat dezelfde ervaring gaat zijn. :tongue:
 
Ongetwijfeld heel veel mooie herinneringen :) Ken het gevoel hier, maar met verbouwing en baby is heel onze wereld even op zijn kop. Hoop er ook nog wel eens langer tussen uit te kunnen met drie, geen idee of dat dezelfde ervaring gaat zijn. :tongue:
Wij hebben net oplevering van onze totaal renovatie gehad hier! Toch een dikke 2 jaar bezig geweest. En de kleinste is net op dag 1 in de creche. Snap ik volledig dus.

Low cost
Voor ons zal het 9 kansen van de 10 bikepacking richting zuiden worden binnen x jaar, gezien we de fietsen en al het materiaal al hebben. En grote kans dat we onderweg deeltijds remote kunnen werken (beide in IT)

Medium cost
Moest het erg goed gaan hoop ik met auto / tweedehands uit de kluiten gewassen caravan rond europa tuffen.

The dream
Catamaran :biglaugh: eventueel herlocaties of via via, maar de kans is zeer klein. Ook eens een excel maken met kopen en terug verkopen binnen het jaar.
 
Wij hebben net oplevering van onze totaal renovatie gehad hier! Toch een dikke 2 jaar bezig geweest. En de kleinste is net op dag 1 in de creche. Snap ik volledig dus.

Low cost
Voor ons zal het 9 kansen van de 10 bikepacking richting zuiden worden binnen x jaar, gezien we de fietsen en al het materiaal al hebben. En grote kans dat we onderweg deeltijds remote kunnen werken (beide in IT)

Medium cost
Moest het erg goed gaan hoop ik met auto / tweedehands uit de kluiten gewassen caravan rond europa tuffen.

The dream
Catamaran :biglaugh: eventueel herlocaties of via via, maar de kans is zeer klein. Ook eens een excel maken met kopen en terug verkopen binnen het jaar.
Al eens gedacht hoe je denk het te doen dan met school van kindje? Vanaf 2de kleuterklasje is er schoolplicht.
Dat is misschien wel even sidetracking van het topic :shutup:
 
Al eens gedacht hoe je denk het te doen dan met school van kindje? Vanaf 2de kleuterklasje is er schoolplicht.
Dat is misschien wel even sidetracking van het topic :shutup:
er is in Belgie leerplicht geen schoolplicht :coolbrows:
Mijn vriendin heeft ook haar lerarenopleiding dus dat zou moeten lukken. Nu dat is inderdaad ook wat zoeken naar wat het beste is voor de kinderen, op welke leeftijd, etc. Je wilt ze niet zo maar uit school halen in het midden van hun traject bvb, en dat ze dan het jaar er op een volledig nieuwe klas hebben.
 
Terug
Bovenaan