Reservist bij Defensie

Plottwist: toch goedgekeurd :D

Het is te zeggen. Ik ben dus enkel afgekeurd voor pure gevechtsfuncties. Echter, dit lijkt niet op te gaan voor (onder)officiersfuncties, voor één of andere reden. Soldaat Infanterie gaat dus niet, maar (onder)officier infanterie dan weer wel. Ook voor bvb. Marine Fusilier ben ik geschikt, terwijl dat toch eigenlijk ook een gevechtsfunctie is. Dit is hoe het ongeveer is verlopen.

  • 6/11: (voorlopig) afgekeurd wegens kapotte ruggenwervel. Terugkomen voor CT-scan
  • 13/11 8u: CT-scan genomen. Bij de orthopedist wat oefeningen moeten doen zoals bukken en hinkelen en die zei dat het allemaal oké was zolang ik niet voor voltijds paracommando ging. Goedgekeurd dus.
  • 13/11 10u : naar de 'laatste' dokter voor de finale uitslag. Die komt mij plots vertellen dat ik toch ben afgekeurd voor alle gevechtsfuncties, inclusief infanterie (ook als officier).
  • 13/11 10u30: naar HR om te bekijken welke functies ik wel kan doen. Daar blijkt dat ik wel alle functies kan doen waarvoor ik had gesolliciteerd.
Eind november terug voor de sportproeven.

???????????

Toch eind goed al goed dus. Enfin, nu komt feitelijk het 'moeilijkste': de sportproeven. Dat lopen was voor mij niks, maar die zijdelingse brug enzo verliepen moeilijker ginder en op zo'n onmenselijk vroeg uur dan thuis of in de fitness op de (yoga)mat. 😂
 
???????????

Toch eind goed al goed dus. Enfin, nu komt feitelijk het 'moeilijkste': de sportproeven. Dat lopen was voor mij niks, maar die zijdelingse brug enzo verliepen moeilijker ginder en op zo'n onmenselijk vroeg uur dan thuis of in de fitness op de (yoga)mat. 😂

Goh, omdat de vacatures waarvoor ik heb gesolliciteerd in de database dan blijkbaar toch niet onder 'gevechtsfuncties' vallen moet ik ook de gevechtstesten niet doen. Enkel de 'gewone' sportproef. En ik was aan het trainen voor de gevechtstesten, dus dat komt wel goed.
 
Heeft iemand hier een idee wat de consequenties zijn als je stopt als reservist.
Kan je gewoon je ontslag nemen? Of kan dat geweigerd worden?En blijf je na ontslag dan nog enkele jaren sowieso oproepbaar?
 
Heeft iemand hier een idee wat de consequenties zijn als je stopt als reservist.
Kan je gewoon je ontslag nemen? Of kan dat geweigerd worden?En blijf je na ontslag dan nog enkele jaren sowieso oproepbaar?
Als je stopt als gewone soldaat word je automatisch 10 jaar niet actief reservist, ik veronderstel dat het voor actieve reservisten hetzelde zal zijn.
 
Heeft iemand hier een idee wat de consequenties zijn als je stopt als reservist.
Kan je gewoon je ontslag nemen? Of kan dat geweigerd worden?En blijf je na ontslag dan nog enkele jaren sowieso oproepbaar?
Ik had begrepen dat wanneer je je oproepingsdagen niet doet je automatisch in de niet-actieve reserve terechtkomt en je niet meer oproepbaar bent. In vredestijden toch. In oorlogstijd kan het anders zitten.
 
Heeft iemand hier een idee wat de consequenties zijn als je stopt als reservist.
Kan je gewoon je ontslag nemen? Of kan dat geweigerd worden?En blijf je na ontslag dan nog enkele jaren sowieso oproepbaar?

Stoppen stoppen of gewoon aangeven dat je geen tijd meer hebt?
In het tweede geval switcht je 'status' naar niet-actieve reservist. In het eerste geval, geen idee, maar denk dat je wel gewoon ontslag kunt nemen.
 
Als je stopt als gewone soldaat word je automatisch 10 jaar niet actief reservist, ik veronderstel dat het voor actieve reservisten hetzelde zal zijn.
OK, dus als je na een week merkt dat hetniets voor jou is hang je er toch nog een hele tijd aan vast. Toch wel iets om rekening mee te houden dan.
 
OK, dus als je na een week merkt dat hetniets voor jou is hang je er toch nog een hele tijd aan vast. Toch wel iets om rekening mee te houden dan.
Vasthangen is een groot woord. Een brief net nadat ik mijn ontslag gegeven had met de mededeling dat ik de eerste 10 jaar niet actoef reservist was en deze zomer na 4 jaar nog een brief om te vragen of ik toch niet terug actief reservist wou worden.

Nu zie ik wel geen nut om iemand die zijn opleiding niet afgewerkt heeft toe te voegen tot de niet actieve reserve.
 
Vasthangen is een groot woord. Een brief net nadat ik mijn ontslag gegeven had met de mededeling dat ik de eerste 10 jaar niet actoef reservist was en deze zomer na 4 jaar nog een brief om te vragen of ik toch niet terug actief reservist wou worden.

Nu zie ik wel geen nut om iemand die zijn opleiding niet afgewerkt heeft toe te voegen tot de niet actieve reserve.
Akkoord, maar in theorie kunnen ze u bij wijze van spreken morgen oproepen om mee te gaan op een fregat naar de rode zee. Leuk als je defensie leuk vond natuurlijk, maar wel sneu als dat niet zo was 🙂
 
Ze kunnen enkel mensen oproepen die op z'n minst hun MIF hebben doorlopen. Het wetgevend kader is in het algemeen nog heel ambigu over reservisten, aangezien dat een redelijk nieuw statuut is, i.t.t. andere NAVO-landen. Zelfs beroepsmilitairen weten niet echt wat ze met reservisten moeten aanvangen. Beetje typerend voor de erbarmelijke staat van Defensie, het is allemaal nog een parodie à la Xavier Waterslaeghers. Maar ik zou mij als reservist toch niet al te veel zorgen maken dat ze je gaan 'draften'... tenzij den Duits hier terug binnenvalt. :hurrr:

Ik herinner mij m'n DStart in Neder-over-Heembeek nog: kalk die van de muren valt, overal (bruine) vochtplekken, een wc die nog dateert van 1960 ofzo, etc. Allemaal spannend en relatief als reservist, maar ik zou nog liever doodvallen dan beroepsmilitair in België te moeten zijn. :oi22:
 
Ze kunnen enkel mensen oproepen die op z'n minst hun MIF hebben doorlopen. Het wetgevend kader is in het algemeen nog heel ambigu over reservisten, aangezien dat een redelijk nieuw statuut is, i.t.t. andere NAVO-landen. Zelfs beroepsmilitairen weten niet echt wat ze met reservisten moeten aanvangen. Beetje typerend voor de erbarmelijke staat van Defensie, het is allemaal nog een parodie à la Xavier Waterslaeghers. Maar ik zou mij als reservist toch niet al te veel zorgen maken dat ze je gaan 'draften'... tenzij den Duits hier terug binnenvalt. :hurrr:
Heb het nagevraagd en vanaf inlijving blijf je hoedan ook 10 jaar reservist. Ook al stop je voor de MIF of op welk punt dan ook.
 
De laatste maanden opmerkelijk veel oproepen om reservist te worden. Vanuit verschillende hoeken. Ongetwijfeld zit dit topic daar voor iets mee tussen. Maar het zou ook aan de oorlog in Oekraine kunnen liggen.
 
Het is ook wel leuk en interessant om toch op z'n minst de basistraining te doen, dan heb je dat ook weer mee, nog los van een oorlogsdreiging. Ik weet wel niet hoe ze het logistiek gaan bolwerken als er opeens een grote toevloed aan kandidaten is. Ik heb de MIF en GMO twee à drie jaar geleden gedaan en toen waren we met ongeveer 20 man voor 4 instructeurs, dat viel wel mee maar een veel grotere groep moest het toch niet zijn. Echter waren de plannen toen om het aantal kandidaten per instructeur te verdubbelen en die instructeurs wisten zelf ook niet hoe ze dat precies gingen moeten doen. Dus ik hoop dat de opleiding wel praktisch blijft om te doen en dat de groepen niet te groot worden voor de instructeurs.
 
Heb het nagevraagd en vanaf inlijving blijf je hoedan ook 10 jaar reservist. Ook al stop je voor de MIF of op welk punt dan ook.

Opgeroepen worden zonder dat je je MIF afgerond hebt? 😂 Dan zijn het helemaal Xavier Waterslaeghers toestanden; soldaten die niet eens kunnen schieten.
 
Hoe word je opgeroepen? Bellen ze jou als ze u nodig hebben of zijn er op voorhand afgesproken dagen wanneer je aanwezig moet zijn?
 
Hoe word je opgeroepen? Bellen ze jou als ze u nodig hebben of zijn er op voorhand afgesproken dagen wanneer je aanwezig moet zijn?

Je hebt daar zelf inspraak in, dus ze kunnen je niet zomaar te pas en te onpas oproepen. Grotendeels is dat dus op voorhand afgesproken. Tenzij er natuurlijk zich onverwachts één of andere ramp voordoet. In dat geval zullen ze zoveel mogelijk reservisten trachten te mobiliseren maar kan je dat -denk ik- altijd weigeren als het niet in je planning past.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kaas
Das wel interessant, weet je ook wat je zoal moet doen van taken tijdens normale opkomstmomenten (geen rampen dus)? Doe je dan gewoon wat normale militairen doen of krijg je andere taken? Ik vind het nogal lastig om gedetailleerde informatie te vinden hierover.
 
Das wel interessant, weet je ook wat je zoal moet doen van taken tijdens normale opkomstmomenten (geen rampen dus)? Doe je dan gewoon wat normale militairen doen of krijg je andere taken? Ik vind het nogal lastig om gedetailleerde informatie te vinden hierover.

Wat je exacte taken zijn hangt van je eenheid en je graad af natuurlijk. Maar voor bijvoorbeeld soldaten bij gevechtseenheden zullen dat geen spectaculaire operaties zijn. Eerder bewakingsopdrachten en dergelijke.

Maar vergeet niet dat je naast je effectieve inzet ook trainingen zal moeten volgen. Die zijn meestal wel wat ruiger.
 
Terug
Bovenaan