Reservist bij Defensie

@Tjiftjaf & @Karton: er zijn gisteren nog meer vacatures voor reservisten bijgekomen. Wel nog altijd geen gevechtsfuncties voor officieren, maar bon mss komt dat er over enkele dagen nog op.
 
@Tjiftjaf & @Karton: er zijn gisteren nog meer vacatures voor reservisten bijgekomen. Wel nog altijd geen gevechtsfuncties voor officieren, maar bon mss komt dat er over enkele dagen nog op.
Enig idee tot wanneer er nog vacatures bijkomen?
Wel interesse in de 1CN operationele reserve "badgers" uit Leopoldsburg eerlijk gezegd.
Enkel nog eens checken met de WG want ze verwachten toch wel een 30tal dagen beschikbaarheid per jaar blijkbaar.
 
Met mijn 42 jaar mag ik dus geen klusjesman of kok of chauffeur/magazijnier/logistiek medewerker ed. zijn.

Dat lijken mij net functies waarbij een beetje ervaring toch nuttig lijkt?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben "verplicht" 10 jaar reservist na 13jaar als beroeps, weliswaar niet actief.

Ik heb zelf operatie vigiliant meegedaan en zou op sommige momenten echt wel niet gelukkig zijn geweest met een "getrainde" reservist naast me die met 4 weken basisopleiding de straat is opgestuurd.
Heb je een voorbeeld van een situatie dat jij zelf tijdens die operatie meegemaakt hebt waarbij dat een verschil zou gemaakt hebben?
 
Heb je een voorbeeld van een situatie dat jij zelf tijdens die operatie meegemaakt hebt waarbij dat een verschil zou gemaakt hebben?
Ik denk dat er maar enkele situaties tijdens heel die operatie zijn geweest waar het verschil zou kunnen uitmaken. Het is pas als er iets gebeurd dat je moet terugvallen op automatismes en die kweek je niet op 2 of 4 weken.
 
Ik denk dat er maar enkele situaties tijdens heel die operatie zijn geweest waar het verschil zou kunnen uitmaken. Het is pas als er iets gebeurd dat je moet terugvallen op automatismes en die kweek je niet op 2 of 4 weken.
Lijkt me toch wel sterk overdreven.
Patrouilleren in de straten van Antwerpen is toch niet hetzelfde als in Afghanistan in een konvooi rijden? Dat was toch vooral als afschrikmiddel om de politie wat bij te staan?
 
Lijkt me toch wel sterk overdreven.
Patrouilleren in de straten van Antwerpen is toch niet hetzelfde als in Afghanistan in een konvooi rijden? Dat was toch vooral als afschrikmiddel om de politie wat bij te staan?
Tot je aangevallen wordt met een mes en je daar op moet reageren.

Het risico was inderdaad een heel pak lager, maar ik heb me 2 keer niet op mijn gemak gevoeld in mijn jaren als soldaat en een ervan was in België. Da andere keer was aan de grens tussen Libanon en Israel.
 
Enig idee tot wanneer er nog vacatures bijkomen?
Wel interesse in de 1CN operationele reserve "badgers" uit Leopoldsburg eerlijk gezegd.
Enkel nog eens checken met de WG want ze verwachten toch wel een 30tal dagen beschikbaarheid per jaar blijkbaar.

Geen idee, zal één van de dagen eens bellen hoe dat zit met mijn situatie (student reserve officier -> reserve officier) en of er nog wat vacatures voor masters opkomen die minder van zittende aard zijn. 😂

Wel opmerkelijk dat bij die functies een maximum leeftijd staat…

Is toch ergens logisch? Soldaten en matrozen doen vaak heel fysiek werk, en defensie moet ook wel zien dat ze van nieuwe getrainde reservisten nog wel een aantal jaar 'gebruik' kan maken zonder dat het allemaal te zwaar wordt. Je kan op uw 42e ofzo nog perfect zeer fit zijn, maar doe er nog eens 15 jaar bij en je bent al bijna 60. Mensen die op hun 60 nog de bakermat van kracht en energie zijn, zijn ook niet echt de norm. Je moet ook nog wel ergens kunnen 'concurreren' met gewone fulltime militairen eh, en die zijn ook nooit zo oud meer. Het leger is het witte huis niet eh...
Leeftijdsgrens van 34 is wel heel laag imo (ik zou dat eerder op 40 ofzo zetten, behalve voor gevechtspiloten, etc.), maar bon dat is de keuze van defensie.

Ga je dan kijken naar (reserve-)officieren is de max. leeftijd wel 50. Die moeten vooral 'mentaal' zittend werk doen, dus die max. leeftijd is een stuk hoger. Maar ook niet zo heel hoog. Defensie wil gewoon dat ze aan iemand in wie ze tijd en geld steken voor de opleiding nog wel gedurende een mooi aantal jaar iets hebben. Laat je iemand van pakweg 57 toe, hoeveel jaar hebben ze na de opleiding (die als je werkt toch wel een aantal jaar duurt) nog iets aan die mens?
Voor burgers binnen defensie ligt de leeftijdsgrens wel op 65, maar die moeten natuurlijk geen militaire opleiding krijgen.
 
@Tjiftjaf & @Karton: er zijn gisteren nog meer vacatures voor reservisten bijgekomen. Wel nog altijd geen gevechtsfuncties voor officieren, maar bon mss komt dat er over enkele dagen nog op.
Hopelijk. Ik ben in elk geval reeds ingeschreven voor de vacatures Onderofficier Marine Fusilier en Soldaat Infanterie :)

6 november mag ik al de eerste testen gaan doen. Schrik dat ik word afgekeurd voor mijn rug.
 
Enig idee tot wanneer er nog vacatures bijkomen?
Wel interesse in de 1CN operationele reserve "badgers" uit Leopoldsburg eerlijk gezegd.
Enkel nog eens checken met de WG want ze verwachten toch wel een 30tal dagen beschikbaarheid per jaar blijkbaar.

30 dagen? Waar haal je dat? De eerste 3 jaar (minstens) moet je je basisopleiding volbrengen die je ~10 werkdagen per jaar kosten. De opleidingen die daarna worden voorzien bij 1CN zijn meestal van donderdag tot dinsdag zodat je door het weekend twee dagen verlof uitspaart.
 
Met mijn 42 jaar mag ik dus geen klusjesman of kok of chauffeur/magazijnier/logistiek medewerker ed. zijn.

Dat lijken mij net functies waarbij een beetje ervaring toch nuttig lijkt?

Dat begrijp ik ook niet zo goed. Voor gevechtsfuncties kan ik dit begrijpen, maar ik zie niet in waarom een 40-jarige geen kok of klusjesman zou kunnen worden bij Defensie.
 
Hopelijk. Ik ben in elk geval reeds ingeschreven voor de vacatures Onderofficier Marine Fusilier en Soldaat Infanterie :)

6 november mag ik al de eerste testen gaan doen. Schrik dat ik word afgekeurd voor mijn rug.

Moet je niet zoveel schrik voor hebben. Tenzij je echt gebreken (zowel mentaal als fysiek) hebt die normaal functioneren belemmert en problemen oplevert tijdens de opleiding, keuren ze u niet af, zeker niet als reservist. Het enige waarvoor ze u wel direct zonder pardon afkeuren is overgewicht. BMI boven de 30 (denk ik) is niet toegelaten, en alles boven de 25 wordt ook vermeld in het medisch verslag. Maar bon, dat zijn ook niet de mensen die direct voor hun plezier bij defensie gaan. 😂

Zolang uwe rug niet totaal kapot is, ge 27 bouten en schroeven erin hebt of ge scoliose ofzo hebt denk ik niet dat er een probleem is.
 
Moet je niet zoveel schrik voor hebben. Tenzij je echt gebreken (zowel mentaal als fysiek) hebt die normaal functioneren belemmert en problemen oplevert tijdens de opleiding, keuren ze u niet af, zeker niet als reservist. Het enige waarvoor ze u wel direct zonder pardon afkeuren is overgewicht. BMI boven de 30 (denk ik) is niet toegelaten, en alles boven de 25 wordt ook vermeld in het medisch verslag. Maar bon, dat zijn ook niet de mensen die direct voor hun plezier bij defensie gaan. 😂

Zolang uwe rug niet totaal kapot is, ge 27 bouten en schroeven erin hebt of ge scoliose ofzo hebt denk ik niet dat er een probleem is.

Ok, goed om te horen. Wel jammer dat ze een verouderde maatstaf als BMI nog gebruiken. Omdat ik al jaren aan krachttraining doe heb ik veel 'extra' gewicht aan spiermassa waardoor ik een BMI van 27 heb wat technisch gezien overgewicht is. Desondanks weet ik dat ik hoog zal scoren op de fysieke proeven (naast krachttraining loop ik ook veel). Hopelijk word hier op één of andere manier toch rekening mee gehouden.
 
Ok, goed om te horen. Wel jammer dat ze een verouderde maatstaf als BMI nog gebruiken. Omdat ik al jaren aan krachttraining doe heb ik veel 'extra' gewicht aan spiermassa waardoor ik een BMI van 27 heb wat technisch gezien overgewicht is. Desondanks weet ik dat ik hoog zal scoren op de fysieke proeven (naast krachttraining loop ik ook veel). Hopelijk word hier op één of andere manier toch rekening mee gehouden.

Ja, ze gebruiken BMI nog altijd als maatstaf. Maar ze houden ook rekening met uw lichaamsbouw. Een BMI boven de 30 is wel sowieso een uitsluiting.
 
ge scoliose ofzo hebt denk ik niet dat er een probleem is.
En zelfs als ge dat hebt, lijkt me dat niet echt een groot probleem?

Ik heb zelf lichte scoliose, maar ben nu 40 jaar, en heb daar nog nooit last van gehad of ook maar 1 dag van niet kunnen werken;
 
Terug
Bovenaan