Reservist bij Defensie

En zelfs als ge dat hebt, lijkt me dat niet echt een groot probleem?

Ik heb zelf lichte scoliose, maar ben nu 40 jaar, en heb daar nog nooit last van gehad of ook maar 1 dag van niet kunnen werken;

Tja, defensie is een instelling van de oude stempel eh.

Als je 'solliciteert' bij defensie krijg je een medische vragenlijst waar er over letterlijk 1001 zaken wordt gevraagd. En tijdens die medische controles wordt er van alles scans genomen.
Bij mij was alles perfect in orde, maar toen wel ontdekt dat ik hoefijzernieren heb (maar waar ik nooit iets van heb gemerkt). :ROFLMAO:
 
Laatst bewerkt:
30 dagen? Waar haal je dat? De eerste 3 jaar (minstens) moet je je basisopleiding volbrengen die je ~10 werkdagen per jaar kosten. De opleidingen die daarna worden voorzien bij 1CN zijn meestal van donderdag tot dinsdag zodat je door het weekend twee dagen verlof uitspaart.
Dat hebben ze me bij defensie gezegd. Was wel met die weekenddagen in. Is niet verplicht en 5 a7 dagen is absolute minimum, maar volgens hen was +/- 30d voor een actieve gevechtseenheid wel nodig om goed te zijn.
Kan verkeerd zijn, maar dat is wat ze me in het infocentrum vertelden.
 
@Tjiftjaf, @Karton, @Lunatis: heb net gebeld met het contactcenter, en blijkbaar zijn er wel pure gevechtsfuncties voor reserveofficieren in de infanterie, maar die zijn gestationeerd in Wallonië en/of voorbehouden voor Franstaligen. 'Franstaligen' krijgen hun MIF in Marche-en-Famenne, en Vlamingen in Leopoldsburg. Functies staan uiteraard ook open voor Vlamingen die perfect Frans spreken.

Heb zelf eens wat gezocht op de 'Franstalige' zoeker en er staan helemaal andere vacatures op dan op de 'Vlaamse'. Ik ben vlot tweetalig, dus ik ga denk ik 'switchen' naar de vacature van reserveofficier in de infanterie in Heverlee.
 
@Tjiftjaf, @Karton, @Lunatis: heb net gebeld met het contactcenter, en blijkbaar zijn er wel pure gevechtsfuncties voor reserveofficieren in de infanterie, maar die zijn gestationeerd in Wallonië en/of voorbehouden voor Franstaligen. 'Franstaligen' krijgen hun MIF in Marche-en-Famenne, en Vlamingen in Leopoldsburg. Functies staan uiteraard ook open voor Vlamingen die perfect Frans spreken.

Heb zelf eens wat gezocht op de 'Franstalige' zoeker en er staan helemaal andere vacatures op dan op de 'Vlaamse'. Ik ben vlot tweetalig, dus ik ga denk ik 'switchen' naar de vacature van reserveofficier in de infanterie in Heverlee.

Ah da's minder. Mijn Frans is niet zo sterk. Bedankt voor de info wel. Morgen misschien ook eens bellen.

Ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen aangezien mijn doel is om Officier Infanterie te worden. Ofwel gaan voor Soldaat Infanterie en dan hopen dat ik na mijn inlijving nog kan solliciteren voor een officiersfunctie (verticale switch). Of solliciteren voor een andere niet-gevechtsfunctie in officiersrol en dan later switchen naar een gevechtsfunctie (horizontale switch).
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me nog steeds wel af wat het addertje onder het gras is van het statuut van reservist?
Het feit dat je het niet eenzijdig kan opzeggen? Of dat als ze echt willen je het niet kan weigeren om opgeroepen te worden?
 
Ik vraag me nog steeds wel af wat het addertje onder het gras is van het statuut van reservist?
Het feit dat je het niet eenzijdig kan opzeggen? Of dat als ze echt willen je het niet kan weigeren om opgeroepen te worden?

Zo veel moet je er niet achter zoeken. Als je niet meer actief wil zijn, moet dat ook niet.
En opgeroepen worden, tgoh zelfs in het ondenkbare worst case scenario dat Frankrijk of Duitsland hier binnenvalt: ze gaan reservisten niet inzetten als 'stoottroepen' eh. :ROFLMAO:
Reservist is gewoon een (redelijk goedkope) manier voor defensie om gemotiveerde mensen te vinden die jobs willen invullen waarvoor ze geen fulltime militair voor nodig hebben. En daarnaast ook om misschien een paar van die mensen te verleiden naar een fulltime positie binnen defensie.
Andere landen hebben vaak een lange traditie met reservisten, België was daar tot redelijk recent een ietwat uitzondering.
 
Mijn kandidatuur is binnen ondertussen.
Toch maar geen actieve gevechtsfunctie gekozen. Was een beetje bang dat ik fysiek niet sterk genoeg zou zijn om goed te klasseren bij de sportproeven.
Nu afwachten of ik aangenomen ga worden.
 
Mijn kandidatuur is binnen ondertussen.
Toch maar geen actieve gevechtsfunctie gekozen. Was een beetje bang dat ik fysiek niet sterk genoeg zou zijn om goed te klasseren bij de sportproeven.
Nu afwachten of ik aangenomen ga worden.

Voor welke functie heb je gesolliciteerd?
 
Gisteren de eerste testen gaan doen. Verdicht: afgekeurd wegens kapotte ruggenwervel :(

Moet volgende week nog terug voor een CT-scan, maar de kans dat ik op basis daarvan ineens wordt goegekeurd lijkt me bijzonder klein.

Zuur dit, had er enorm veel zin in.
 
Gisteren de eerste testen gaan doen. Verdicht: afgekeurd wegens kapotte ruggenwervel :(

Moet volgende week nog terug voor een CT-scan, maar de kans dat ik op basis daarvan ineens wordt goegekeurd lijkt me bijzonder klein.

Zuur dit, had er enorm veel zin in.

Dat was dus toch het geval?

Zolang uwe rug niet totaal kapot is, ge 27 bouten en schroeven erin hebt of ge scoliose ofzo hebt denk ik niet dat er een probleem is.


Je mocht precies wel al snel op medische controle. Weet nog dat er langer dan een maand tussen zat tussen het telefoontje van het contactcenter en de (eerste) controle.
 
Dat was dus toch het geval?




Je mocht precies wel al snel op medische controle. Weet nog dat er langer dan een maand tussen zat tussen het telefoontje van het contactcenter en de (eerste) controle.

Geen bouten of schroeven in mijn rug, maar wel een zwaar kapotte onderste wervel t.g.v. meerdere zwaarde hernia's. Ik kon destijds zelf zien op de scan dat er iets mis was. Desondanks toch geen last meer vandaag dankzij intensieve behandeling (kinesist, chiropractor, accupunctuur - alle mogelijke middelen ingeschakeld). De dokter vond het zelf ook jammer dat er voor reservisten nog geen aparte (lees: mildere) procedures zijn.

Ik heb mij rechtstreeks ingeschreven op de Dag van de Reserve, min of meer gelijktijdig met het verschijnen van de vacatures. Wellicht heb ik daarom één van de eerste plaatsen kunnen claimen.
 
Laatst bewerkt:
Geen bouten of schroeven in mijn rug, maar wel een zwaar kapotte onderste wervel t.g.v. meerdere zwaarde hernia's. Ik kon destijds zelf zien op de scan dat er iets mis was. Desondanks toch geen last meer vandaag dankzij intensieve behandeling (kinesist, chiropractor, accupunctuur - alle mogelijke middelen ingeschakeld). De dokter vond het zelf ook jammer dat er voor reservisten nog geen aparte (lees: mildere) procedures zijn.

Ik heb mij rechtstreeks ingeschreven op de Dag van de Reserve, min of meer gelijktijdig met het verschijnen van de vacatures. Wellicht heb ik daarom één van de eerste plaatsen kunnen claimen.

Tja, kan je weinig aan doen. Defensie blijft daar streng in, en misschien ook wel logisch. Militairen, ook al zijn het 'maar' reservisten, moeten in theorie in perfecte fysieke conditie/staat zijn en voor alles voorbereid zijn. Een zwakke rug hebben is in hun ogen dan natuurlijk een groot probleem.
 
Tja, kan je weinig aan doen. Defensie blijft daar streng in, en misschien ook wel logisch. Militairen, ook al zijn het 'maar' reservisten, moeten in theorie in perfecte fysieke conditie/staat zijn en voor alles voorbereid zijn. Een zwakke rug hebben is in hun ogen dan natuurlijk een groot probleem.

Ik kan er ook wel begrip voor opbrengen. Toch voor een gevechtsfunctie. It is wat it is :)
 
Ik ben enkele jaren geleden ook medisch afgekeurd als reservist omdat ik kleurenblind ben.
Spijtig gezien ik solliciteerde voor een communicatiefunctie.
 
Je wou het combineren? Een vaste job én reservist én brandweerman? 😵‍💫
Een dag is voor mij nu al veel te kort. :oi22:

Ja op zich is het wel combineerbaar hoor. De basisopleidingen voor reservist gaan door in in de grote vakantie tijdens weekdagen terwijl de brandweeropleiding net stopt in de grote vakantie en plaatsvindt tijdens het weekend. En de vervolgopleidingen kan je allemaal goed op voorhand inplannen zodat er geen overlap is met de brandweeropleidingen.

Enfin, nog altijd pittig, maar wel mogelijk voor iemand zonder kinderen.
 
Plottwist: toch goedgekeurd :D

Het is te zeggen. Ik ben dus enkel afgekeurd voor pure gevechtsfuncties. Echter, dit lijkt niet op te gaan voor (onder)officiersfuncties, voor één of andere reden. Soldaat Infanterie gaat dus niet, maar (onder)officier infanterie dan weer wel. Ook voor bvb. Marine Fusilier ben ik geschikt, terwijl dat toch eigenlijk ook een gevechtsfunctie is. Dit is hoe het ongeveer is verlopen.

  • 6/11: (voorlopig) afgekeurd wegens kapotte ruggenwervel. Terugkomen voor CT-scan
  • 13/11 8u: CT-scan genomen. Bij de orthopedist wat oefeningen moeten doen zoals bukken en hinkelen en die zei dat het allemaal oké was zolang ik niet voor voltijds paracommando ging. Goedgekeurd dus.
  • 13/11 10u : naar de 'laatste' dokter voor de finale uitslag. Die komt mij plots vertellen dat ik toch ben afgekeurd voor alle gevechtsfuncties, inclusief infanterie (ook als officier).
  • 13/11 10u30: naar HR om te bekijken welke functies ik wel kan doen. Daar blijkt dat ik wel alle functies kan doen waarvoor ik had gesolliciteerd.
Eind november terug voor de sportproeven.
 
Terug
Bovenaan