Problematische collega

Squidward

Redacteur
Volgende doet zich voor, het spijt mij dat het erg lang wordt, maar ik zit er enorm mee.

Ik geef Nederlands in de tweede graad. Ik heb daar twee collega's. Eentje daarvan zit er al 27 jaar, maar zij is en blijft gewoon leerkracht Nederlands, dus zij is geen 'graad-coördinator' of op enige manier 'meer' dan de andere lk of mij.
Normaal gezien werk ik altijd volgens de leerplandoelen en het boek, aftoetsend wat aan het eind van elke periode bereikt moet zijn en zorg ik dat ik daar geraak. De manier waarop ik de lessen geef (theorie naar oef of oef naar theorie) pas ik aan naar mijn leerlingen en hun niveau. Dit jaar bijvoorbeeld zijn ze vrij zwak, dus geef ik de theorie en oefenen we daar op want uit oefeningen regels gaan puren is voor hen een zware.
Toetsen neem ik de blauwdruk van de parallel leerkrachten máár als ik het ene belangrijker vind dan het andere, kan ik wel eens aanpassen hoeveel van het ene versus het andere. 90% van de toetsen blijft identiek. Idem voor het examen.
Nu het probleem:

Begin van het jaar is een thema waarin de basisvaardigheden worden 'heropgestart' na een zomer stil te liggen (zinsontleding, vervoeging, etc). Mijn klas bleek veeeeeel niet meer te weten. Dus heb ik daar toch een paar lessen meer aan besteed.
De meer seniore collega heeft mij op het matje geroepen omdat mijn agenda niet identiek liep aan de hare. Na drie weken schooljaar al. Ze is vier weken (dat is zestien lesuren) terug naar de directie geweest om te melden dat mijn agenda 'helemaal anders is dan de hare'. Ik heb dan maar mijn manier van doen omgegooid. Daarmee heb ik nu maandag en dinsdag nog drie lessen 'over'. Ik had gezegd dat mijn timing zou kloppen, maar door haar klacht bij de directie ben ik dus toch wat in paniek geschoten. En nu krijg ik eergisteren van haar de opmerking 'ah, heb jij zóveel herhalingsles over?'.
Ik heb dus gevraagd aan haar: als ik vanaf januari jouw agenda woord voor woord over neem en compleet hetzelfde werk als jij, is dat dan zoals het moet? Ja, kennelijk is dat de manier van doen. Volgens mij is dat niet iets dat zij als 'gewoon collega' kan afdwingen tot op zo een niveau? Heb ik nul eigen inbreng in mijn eigen lessen? Dat kan toch niet?

Volgende incident:
Twee weken terug komt er een spreker. Normaal houdt die collega zich daar mee bezig. Zij zegt aan mij in september 'op die datum komt die man'. That' it. Einde boodschap. Drie weken terug vraag ik haar 'ach ja, in welk lokaal gaat dat door?' Waarop ik een mail krijg met 'hoe, er is nog niks geregeld???' en een waslijst aan nodige dingen. Dus, ik regel het lokaal en ik ga met mijn klas op de dag van dat lokaal klaarzetten.
Net voor de spreekbeurt was er een incident met een leerlinge van mijn klas. Aan het einde van de spreekbeurt zie ik dat de andere collega (seniore was er niet bij) leerlingen aan het dirigeren is om alles terug op te ruimen, dus ik ga snel op zoek naar mijn leerlinge.
Vrijdag zitten we samen om het examen te bespreken. Dacht ik. Neen. Ze zitten daar met twee want: die spreekbeurt was tijdens een vrij moment van collega twee, zij moest daar helemaal niet zijn. Dat wist ik niet. Ik was kennelijk weggelopen en had haar daar heel dat lokaal zelf laten opruimen (ze stond gewoon aanwijzingen te geven aan ongeveer twintig leerlingen, voor tien banken en vijftig stoelen was dat voldoende?). Het was zeer teleurstellend van mij dat ik ten eerste al die spreekbeurt niet georganiseerd had (???) en dat ik mijn collega zo had laten staan (als je er normaal niet moet zijn en je zegt mij niets in die trend, moet ik gedachten lezen?).
Ook nogmaals gehoord dat ik zeer oncollegiaal ben door mijn agenda niet als kopie van de hare te doen.
Toen ik afwezig was door rugklachten, had ik een leuke opdracht gevonden rond lesonderdeel 'leenwoorden' met Het Verhaal van Vlaanderen. Had ik naar mijn leerlingen gezonden voor hun uur studie. Dat was ook oncollegiaal, zij kende die opdracht niet en zij kon dus niet oordelen of dat oké was of niet. Opnieuw dus in feite nadruk op niets doen dat niet exact is wat zij doet.

Ergste voorval dan vrijdagmiddag:
's Morgens een les bij mijn klas. Herhaling. De eerste rij let op, de rest is al piepedada met hun gedachten bij de lunch. Dus ik zeg al lachend aan de eerste rij 'weet je, ik zou kunnen het examen projecteren en de rest zou het nooit zien'.
Richting einde les sluit ik een pdf over veelvoorkomende taalfouten. Ik sluit die en wat staat daaronder? De pdf van het examen. Als ik op mijn laptop de browser of word, excel, adobe, etc open dan opent het ook steeds waar ik laatst gebleven was. Ik weet niet hoe of waarom, maar aangezien ik vaak lesboeken openstaan heb, is het op zich wel handig. Bref, voorblad van het examen met hoofding en letterlijk twee zinnen van een leestekst (geen vragen, niks) stond welgeteld - echt - drie seconden op de muur geprojecteerd.
De opletters dus aan de rest 'haha het examen stond op de muur' en de rest natuurlijk kwaad dat ze het gemist hadden. Al was er dus écht écht niks te zien.
Wat hebben ze dus gedaan, vanuit de niet-opletters, naar die seniore collega: ah, mevrouw, we hebben in de les van Squid héél uw examen overlopen en het is zo moeilijk, je moet dat aanpassen, wij kunnen dat niet.'
Waarop seniore collega niet naar mij gekomen is, maar naar de directie gegaan is met de boodschap dat ik dus mijn (ons) examen aan de klas heb laten zien en antwoorden doorgaf.
Waardoor ik dus bij de directie moest komen. Ik heb het daar uitgelegd en ze begreep wat er was voorgevallen. Maar ondertussen is dat dus wel voorgevallen.

Ik heb die seniore collega dan aangesproken om uit te leggen hoe het zat, maar zij was uitermate afwimpelend. Toen ik haar vertelde dat mijn docs openen bij laatst gebruikt 'maar Squid, IK heb dat toch nooit voor hoor *oogrol*' en 'de leerlingen zeiden anders wel dat het zo gebeurde, hoor' 'Squid, het is al het zovéélste dat fout loopt dit trimester' (zie bovenstaande dus, letterlijk met de woorden 'fout loopt'). Ze sloot af met 'ja, mag ik dan nu weg want ik moet nog ...' dus maw ze gelooft mij niet.

Ik heb vrijdag twee uur zitten huilen op school, ik ben er echt niet goed van. Er waren wel collega's die heel vriendelijk waren en aangeven dat ze inderdaad hautain is en zich ongelofelijk vastklampt aan een trede hoger staan dan ieder ander (ook al heeft ze dus geen enkele hogere positie op school). Voor mijn ervaring heb ik al van heel het begin van het jaar gewoon afgedaan voor haar. Haar direct naar directie lopen is niet wat volgens mij de 'open communicatie onder collega's' is die de school zo graag uitspeelt. Haar eis dat ik identiek hetzelfde doe op precies dezelfde timing als zij, is volgens mij echt niet iets dat zij tot dat niveau kán eisen? Ik mag toch zelfs met parallel nog een beetje zelf kiezen hoe ik mijn lessen geef naargelang hoe mijn klassen zijn? Inspectie al wat je wil, maar zelfs een inspectie vraagt toch geen 100% gelijklopende timing en testing zonder énige afwijking?

Ik had - bijvoorbeeld - voor mijn klas de theorie uit het boek gepuurd, zodat ze een korte pdf hadden om te gaan toepassen op andere oefeningen. Zodat ze de volgorde hadden vanuit de les en niet moesten teksten gaan uitspitten om tot de theorie te komen. Ik had dit voor hen geupload. Zij heeft mijn upload gewist. Ook al had dit niets met haar klas te maken.

Ik ben in feite nu al de moed kwijt dat ik volgend jaar nog een plaats heb daar, zoals zij mij bij iedereen gaat afschilderen gaat er altijd wel iets blijven plakken. Ik ben natuurlijk geen perfect leerkracht, maar ik heb dit trimester echt mijn best gedaan (en ook ouders die zeggen dat het goed loopt) en dan wordt je in feite zo door één iemand plat gewalst.
Komt nog bij dat ik al die angst en paniek heb, dus dat ik nu volkomen in zak en as zit en gewoon bang ben van dat mens. Mr S zegt dat ik gewoon moet doorgeven aan haar dat ik het allesbehalve collegiaal en professioneel vond (gewoon dat, geen tirade) en er mij niets moet van aantrekken. Maar ik doe dan mijn best, probeer sociaal te zijn en behulpzaam, zoek leuke werkvormen (en geef die ook echt wel door) en die ene vrouw heeft duidelijk beslist dat ik het niet ben en ook niet ga worden. Ik kan met geen mogelijkheid zeggen hoe ik haar zo gebruuskeerd zou hebben.

Enfin, het is erg lang, sorry daarvoor, maar Squid ziet het even helemaal niet meer zitten.
 
Geen idee waarom ze zo doet, aast ze op een hogere functie of is het gewoon een hautaine kalle, maar ik zou al beginnen met al die incidenten voor uzelf te documenteren zoals je hier hebt gedaan, de zuivere feiten en indien mogelijk incl. data wanneer wat is voorgevallen. Dat incident i.v.m. die externe die bij jullie komt spreken waarbij ze de hele voorbereiding zonder duidelijke afspraken bij u dumpt zou ik gemeld hebben bij de directie, maar geen ervaring met de dynamiek binnen een school dus geen idee of dat dan de juiste stap is. Verder: U geen zak aantrekken van alles waar zij niks over te zeggen heeft. En als het de spuitgaten uitloopt met uw gedocumenteerde incidenten naar directie stappen of een externe preventieadviseur of iets in die trant. Kwestie dat er mocht ze het beginnen leep spelen waardoor een aanstelling mogelijk echt op de helling kan staan er een spoor is van wat er aan de hand is. Zijn er andere collega's binnen de vakgroep die op de hoogte zijn van deze situatie?

Angst is een vies beestje en zij bespeelt die terwijl ze waarschijnlijk geen poot heeft om op te staan. Vandaar: Zorg dat jij wel het één en ander achter de hand hebt. Sommige collega's zijn gewoon fuckers, helaas.
 
Wat een bemoeial! Het is duidelijk dat jij het beste voor hebt met de leerlingen. Wat een zonde dat je je door zo iemand laat ontmoedigen.

Ik zou proberen eens een rustig gesprek met haar te hebben. Je kan dan aangeven dat je haar respecteert, gelet op haar jarenlange ervaring (wat complimenten kunnen nooit kwaad :) . Verder zou ik laten verstaan dat je opbouwende kritiek zeker apprecieert, maar dat ze hiervoor niet de directie hoeft te betrekken. Ik zou haar uitnodigen tot zuivere communicatie zodat misverstanden in de toekomst vermeden kunnen worden (zoals bv. die situatie met de gastspreker).

En verder zou ik idd voor jezelf het juiste relaas van de feiten noteren om achter de hand te houden, mocht je ooit op het 'matje' geroepen worden.
 
Dit lijkt een onfortuinlijke aaneenrijging van misverstanden, al lijkt ze ook wel graag van het slechte uit te gaan... Niet bij de pakken blijven zitten. Je stelt je helemaal niet oncollegiaal op, integendeel, je probeert je zoveel mogelijk aan te passen aan haar ritme en manier van aanpak. Zulke mensen hebben gewoon heel graag controle en dan kan je je nog dubbelplooien, ze zal altijd wel iets vinden. Het feit alleen al dat ze naar de directie stapt over dat examen in plaats van eerst bij jou af te toetsen of die leerlingen niet gewoon aan het zwanzen/overdrijven waren, daarmee toont ze zich zelf niet van haar meest collegiale kant.

Zoals Astrid zegt, zou ik ook bij haar de lucht proberen klaren. Ik snap dat je je liever aanpast aan haar om de vrede te bewaren, maar vergeet ook niet dat je zelf een ervaren leerkracht bent en haar manier niet de enige juiste manier van werken is. Laat dus niet op je kap zitten, je doet al genoeg moeite en moet je helemaal niet slecht voelen. Je hebt de juiste intenties en dat is nog altijd het belangrijkste.
 
Eigenlijk zijn dit een soort pesterijen. Het beste wat je kan doen is haar hierop aanspreken. Ik zou zeggen: xxxx heb je even, ik moet dringend iets met jou overleggen. Nadien moet je haar bestoken met volgende vragen en belangrijk om haar diep in de ogen te kijken:


* Mag ik eens iets vragen, heb jij iets tegen mij?
* Waarom doe je dan zo dom tegen mij?
* Waarom gedraag je jou zo bazig?
 
"Waarom doe je zo dom/bazig tegen mij" is ALTIJD aanvallend voor de ander.

Nounou, lange tenen. Als dat aanvallend is, zit ik in een oorlogsomgeving.

Denk je dat flippos die zo doen hun gedrag veranderen als je ze knuffelt?

Eat or be eaten.

Ik heb een shitlist met emails en bruikbare meeting notulen/slides/screenshots van meetings van iedereen die ik ooit onder de bus wil flikkeren. In veel gevallen is dat zelfs niet voldoende om gedrag te wijzigen.

Er zijn 2 opties. Suck it up en laat het passeren of prepared to fight en fight. Gewoon knuffelen of hopen dat het gedrag automatisch in jouw richting veranderd is naïef. Om Dr Phil te citeren. The best predictor of future behavior is past behavior.

Ik zou me ook niet bezig houden met "noteren voor het geval je op het matje geroepen wordt". Dat straalt zwakte uit. Gewoon proactief frontaal gaan of indien je op het matje geroepen wordt frontal gaan. Het is een school omgeving, geen politiek of legal tricky situatie waar je jezelf moet indekken.
 
Als iemand die doorgaans niet assertief is, op zo'n manier ineens aanvallend (want dat is het wel ja) uit de hoek komt, is de kans nog groot dat ze zich belachelijk gaat maken omdat ze rood gaat uitslaan, haar stem gaat overslaan, in tranen gaat schieten, ...

Dus squid: doe vooral bovenstaande niet en hou de eer aan jezelf.
 
Ik zou ook eens bezien of dat het überhaupt moet dat jij die collega haar plan volgt bij de directie?
Jij geeft wel direct toe, maar als zij zo spreekt en handelt, moet je bij andere mensen gaan informeren?

Allez geen idee hoe het op een school werkt, maar zoiets zou ik doen.
 
Klinkt als het klassieke geval van vastgeroeste taart die het niet kan verkroppen dat iemand van 20 jaar jonger op hetzelfde niveau staat als haar en mogelijks met betere ideeën komt waar zij zelf nooit zou aan gedacht hebben - heb ik in andere sectoren ook al gezien.

@MisterV's ideeën klinken goed: inderdaad zorgen dat er voldoende gedocumenteerd staat mocht dat nodig zijn. En overwegen om ook te escaleren naar de directie als dat pestgedrag blijft aanhouden. Kan je ook op een onschuldige manier doen, bv. wanneer er een hoop werk (zoals dat bezoek van die externe) zonder uitleg bij jou gedumpt wordt, eens vragen bij de directie of dat de gebruikelijke manier van werken is, of dat er iets fout loopt waardoor dat onverwacht op jouw schouders terecht komt.
Heb je geen collega die daar al langer meedraait, om eens je licht op te steken of die zuurpruim dat wel vaker gedaan heeft?
 
Als op een normale manier het gesprek aangaan geen optie is om welke reden dan ook.

Dan zou ik misschien gewoon uw gedachten op mail zetten en sturen naar zowel de directie als de bewuste 'collega'.
 
Ga in gesprek met de directie, stel uw vragen ivm uw lessen daar. Zij gaan nooit zeggen dat je haar woord per woord moet volgen.

Tenslotte geef je de les zoals je vroeger deed op uw manier en probeer je je van die collega niets aan te trekken.
 
Ik moet eerlijk bekennen dat je bij mij overkomt als iemand die niet sterk in zijn schoenen staat. Ik herinner mij recent die thread over pesten op school ook. Nochtans is dat wel nodig in het onderwijs omdat leerlingen naar een leerkracht opkijken. Er is niks mis met tegen leerlingen zeggen dat je zelf moeilijkheden hebt met vak X, maar 2u op school liggen wenen vind ik toch raar. Eens leerlingen uw rode knoppen gevonden hebben wordt het een stuk minder aangenaam voor een leerkracht.

In uw plaats zou ik eerst naar de directie gaan en zorgen dat eventuele misverstanden die kunnen bestaan uit de wereld geholpen worden. Wat die andere leerkracht denkt zou mij volledig koud laten, maar wat de directie denkt vind ik wel belangrijk.

Na uw gesprek met de directie zou ik wel die andere leerkracht even apart spreken. Face to face. Ik zou vragen waarom ze zo doet, wat ze van u verwacht enz. Wees ook voorbereid op antwoorden van haar en denk op voorhand na hoe ver je bereid bent mee te gaan in haar manier van les geven. Zoals @cege al zei: die haar gedrag gaat niet magisch veranderen. Zo’n mensen zijn er nu eenmaal. Of je dwingt die verandering af (in een gesprek met haar of onder druk van de directie), of je ondergaat haar bemoeizuchtig gedrag.
 
Laatst bewerkt:
Dat documenteren is vooral voor als het een groot probleem is waar echt iets mee gedaan moet worden, geen idee of dat nu al het geval is. Als het zover komt en uw directie volgt u niet, stap daarmee dan naar de externe preventiedienst. Het is vaak pas als die afkomen met een ferm dossier dat directies in gang willen/durven schieten.
Ik heb het hier op het werk ook meegemaakt (niet als rechtstreeks betrokkene, wel vanop de eerste rij). Altijd meegegeven aan de collega's: Documenteer alles wat gebeurt, maak screenshots van chats, telefoonhistoriek, mails enzoverder. Dossier is pas aangepakt geweest wanneer heel dat boeltje bij de arbeidspsycholoog zat en de werkgever een dossier had waar men niet meer naast kon kijken.

Het hoeft daarom allemaal niet zo dramatisch uit te draaien maar dan heb je al uw dossier voor mocht dat wel het geval zijn of de collega in kwestie u begint zwart te maken bij de directie en jij op het matje wordt geroepen. Dan hoef je er op dat moment niet veel energie meer in te steken want je hebt uw dossier al.
 
In uw plaats zou ik eerst naar de directie gaan en zorgen dat eventuele misverstanden die kunnen bestaan uit de wereld geholpen worden. Wat die andere leerkracht denkt zou mij volledig koud laten, maar wat de directie denkt vind ik wel belangrijk.

Na uw gesprek met de directie zou ik wel die andere leerkracht even apart spreken. Face to face. Ik zou vragen waarom ze zo doet, wat ze van u verwacht enz. Wees ook voorbereid op antwoorden van haar en denk op voorhand na hoe ver je bereid bent mee te gaan in haar manier van les geven. Zoals @cege al zei: die haar gedrag gaat niet magisch veranderen. Zo’n mensen zijn er nu eenmaal. Of je dwingt die verandering af (in een gesprek met haar of onder druk van de directie), of je ondergaat haar bemoeizuchtig gedrag.
Met die eerste alinea ga ik persoonlijk volledig akkoord.
De tweede alinea zou ik persoonlijk dan weer niet doen.

@Squidward
Laat die onbenulligheden uit het verleden gewoon zo, van sommige mensen krijg je toch nooit gelijk. Uw directie tilde er niet zwaar aan, doe dat zelf dan ook niet, wat je goed doet zal wel duust keer meer doorwegen dan zo'n zever. Gewoon vriendelijk zijn met die collega en het respect en vertrouwen zal wel komen met de tijd. Of niet, who cares, dat is uw probleem uiteindelijk niet, je deed wat je kon.

De "case" van de examenvragen op de muur is gebaseerd op de getuigenis van leerlingen van de tweede graad. Zoals judge Judy zou zeggen: "You know teenagers are lying when you see their lips move"... Ik denk dat de directie dat ook wel weet hoor, dus trek u daar aub niets van aan.

En bedankt vooral dat je die snotapen wat wil bijbrengen. Enkel gebaseerd op bijles die ik soms gaf aan tieners van vrienden of familie, dus puur anekdotisch, kreeg ik wel de indruk dat vele tieners nog meer dan vroeger denken dat alles zomaar uit de lucht valt, en daardoor nogal ongemotiveerd of ondankbaar overkomen. Sommigen schieten dan wel plots wakker eens ze in de hogeschool iets doen dat ze wel interesseert, maar dan is het wel even zweten als je soms moet beginnen bij de tafels van vermenigvuldiging die er nog niet zonder verpinken uitkomen. Gelukkig is hun brein tegen dan wel al volwassener en is het snel bijgewerkt en werd ik soms enorm positief verrast. Het is ongelooflijk hoe motivatie iemand die heel zijn/haar schoolcarriere slabakte plots kan transformeren.
Mijn eerste les in eender welk vak zou dus ook niet het leerplan volgen, maar zou gaan over "hoe lang denk je dat pappie en mammie je nog gaan van A tot Z bepamperen?", "wat gaat uw date denken als je zegt dat je in de kelder van je ouders woont?", over het gemiddeld huishuur, de prijs van een winkelkar, het maandloon in de MacDo NA belastingen en alle vorige zaken daar eens van aftrekken, "hoe ga je een werkgever of klant kunnen overtuigen om je meer te betalen dan in de MacDo", "wat wil je echt graag doen later en hoe denk je daar te geraken" enz... Kortom een rondje "Lose your illusions" ter algemene motivatie voor dat handvol jaren waar ze net voorstaan die levensbepalend kunnen zijn. De rest van de bevolking is je wel heel dankbaar dat jij het geduld hebt om die taak dag na dag op te nemen, geloof me :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan