Review: Song of Nunu: A League of Legends Story

Wie mijn gamescom-preview van Song of Nunu: A League of Legends Story gelezen heeft, weet dat ik was verkocht aan het spel. Ondanks de korte speelduur in Keulen wist het spel me te overtuigen. Het Spaanse Tequila Works verraste me niet voor de eerste keer. In 2017 deden ze dat zelfs twee keer. Enerzijds met het knappe RiME, anderzijds met het speciale The Sexy Brutale. De spellen erna liet ik links liggen, maar nu heeft de ontwikkelstudio me weer mee. Waarom? Dat lees je in onderstaande review.

Wie meent al een review gelezen te hebben van Song of Nunu: A League of Legends Story, heeft gelijk. Collega @Tova reviewde bij de lancering van het spel eind vorig jaar de Nintendo Switch-versie. Gelijktijdig werd ook de pc-versie uitgebracht. PlayStation- en Xbox-fans moesten dus tot nu wachten, maar de game is het wachten meer dan waard. Door die eerder verschenen review hou ik deze wat beperkter. Song of Nunu: A League of Legends Story is trouwens niet de eerste game die de subtitel A League of Legends Story draagt, want in het verleden verscheen onder andere Convergence: A League of Legends Story en volgende maand verschijnt Bandle Tale: A League of Legends Story. Het lijkt er dus op dat Riot Games, of in dit geval dochterbedrijf Riot Forge, een succesverhaal met kleinere games rond League of Legends heeft.

Nunu 4.jpg

Welkom in Freljord​

Terug naar Song of Nunu: A League of Legends Story. Het verhaal neemt je mee naar winterse landschappen waarbij Nunu, een achtjarig jongetje, een avontuur beleeft met de laatste yeti op aarde, Willump genaamd. Zelf ben ik geen fan van winters. Dan is het te koud en als het een halve millimeter gesneeuwd heeft, is blijkbaar iedereen vergeten hoe ze met de auto moeten rijden. Geef mij maar een zonnige dag bij maximaal 25 graden. Gelukkig voel je de koude uit Freljord niet. En moest dat wel het geval zijn, dan zal het warme verhaal je wel weten te ontdooien. Nunu is op zoek naar zijn moeder en samen met yeti Willump vormt hij een onafscheidelijk duo dat jij als speler controleert, terwijl ze zich door een groot aantal besneeuwde gebieden begeven.

In de avonturengame bestuur je voornamelijk Nunu, maar heel regelmatig neemt Willump je mee op z'n nek, waarna je de grote, witblauwe reus kunt besturen. Dat laatste is vooral belangrijk in gevechten met onder andere wolven, want het kleine baasje is op z'n eentje nogal hulpeloos. Dat wil echter niet zeggen dat je als Nunu niks kunt uitvoeren, want hoewel z'n leeftijd amper acht jaar is, lukt het hem aardig goed om soms complexere puzzels op te lossen. Puzzels passeren dan ook regelmatig de revue. Daar waar je het ene moment op de juiste drums moet slaan, moet je op andere momenten een poort openen door drie kettingen te bedienen waaraan wat ontploffende planten hangen. Bij mij was het soms een kwestie van goed geluk, maar echt heel complex worden ze gelukkig nooit.


Welgemikte klappen​

Ik had het in de vorige alinea al over gevechten. Die voer je altijd uit als Willump, terwijl je Nunu op je nek draagt. Met z'n klauwen kan hij zowel een lichte als zware aanval uitvoeren en ook aanvallen ontwijken is mogelijk. Verwacht op vlak van combat geen diepgaande gameplay, het is allemaal heel basic. Ook combo's zijn er bijvoorbeeld niet, maar in een spel als dit stoort dat hoegenaamd niet. Er zijn wel een aantal diverse vijanden waartegen je het moet opnemen en elk hebben ze hun aanvalspatronen. En hoewel Willump het nogal eentonig aanpakt, kun je wel elke vijand afmaken met een speciale finisher move. Hiervoor druk je op het juiste moment even op de correcte knop (op PlayStation is dat het driehoekje), waarna een van de speciale finishers uit Willumps harige armen wordt geschud. Altijd tof om te zien!

Een warm verhaal kenmerkt Song of Nunu: A League of Legends Story.


Het duo voert gedurende de game ook een pak interactie. Willump trekt al graag eens gekke bekken en als je een sneeuwbal naar z'n kop gooit, houdt hij zich niet in om je te trakteren op een paar van die witte, koude bollen. Sneeuwbalgevechten komen trouwens regelmatig terug, waarbij je als Nunu een poging moet doen om ze allemaal te winnen. Ook de omgeving reageert op je aanwezigheid. Kleine beestjes graven zich onder de grond als je te dichtbij komt en als je wat heerlijk winters fruit passeert, duurt het niet lang of Willump steekt het in zijn gigantische mond. Een grote buik is nooit gevuld. Ik spreek uit ervaring.

Hoewel ik tijdens gamescom direct verkocht was, moet ik toegeven dat ook Song of Nunu: A League of Legends Story z'n tekortkomingen heeft. Oké, veel zijn het er niet, maar af en toe merk je dat de game het moeilijk heeft om het aantal frames per seconde stabiel te houden. Een euvel dat de overige versies blijkbaar ook hebben. Heel storend is het echter nooit. Daarnaast moet ik ook toegeven dat er best weinig uitdaging zit. Hardcore gamers zullen hierdoor door de game vliegen, maar Song of Nunu: A League of Legends Story moet je kopen voor de narratieve ervaring. 't Is het waard!

Conclusie

Song of Nunu: A League of Legends Story is een hartverwarmend avontuur dat je meeneemt naar koude landschappen. De vriendschap tussen de achtjarige Nunu en de laatste yeti op aarde Willump wordt schitterend in beeld gebracht, terwijl je kennismaakt met helden uit League of Legends en uiteraard ook slechteriken tegen het lijf loopt. Kennis van League of Legends heb je niet nodig, als zul je wel wat informatie missen. Laat dat echter geen reden zijn om dit spel links te laten liggen, want Song of Nunu: A League of Legends Story wil je gespeeld hebben.

Pro

  • Perfect zonder kennis van LoL te spelen
  • Mooie verhaallijn
  • Willump!
  • Spot-on gameplay

Con

  • Soms framedrops
  • Mist wat uitdaging
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

31 januari 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 5
  4. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Tequila Works

Uitgever

  1. Riot Forge
 
Terug
Bovenaan