Review: Song of Nunu: A League of Legends Story

Toen gevraagd werd wie Song of Nunu: A League of Legends Story wou reviewen, had ik eerst de nodige scepsis. League of Legends, LoL, daar heb ik weinig kaas van gegeten. Buiten een eenmalige passage op de LoL-booth op Facts heb ik bitter weinig ervaring in deze wereld. Met het lezen van de preview van @Joeri en het bekijken van de eerste trailers was ook ik alvast snel overtuigd. Heb ik het me beklaagd tijdens het spelen van Song of Nunu? Allesbehalve! Song of Nunu: A League of Legends Story heeft zelf mijn liefde voor de winter aangewakkerd. Ga mee op stap met Nunu en Willump, naast andere League of Legends-karakters, in het ijzige winterlandschap.

Waar ondergetekende de voorkeur heeft voor de zomerperiode en een frisse pint en stiekem niet de grootste voorstander is voor witte drek op de Belgische banen, ben ik via Song of Nunu: A League of Legends Story toch gecharmeerd geraakt. Een bevroren wereld waar Nunu en Willump, twee champions uit Leageau of Legends, op stap gaan. Nunu is een achtjarig jongetje dat op zoek is naar zijn mama en een held wil zijn. Willump kwam op zijn pad als allerlaatste yeti, en de twee werden beste vrienden. Twee handen op Willumps buik. Enkel door samen te werken zullen deze twee helden het tot een goed einde brengen.

Starten doen we in de onontdekte hoeken van Freljord, waar deze one-player adventure game zich afspeelt. Een bevroren bergachtige wereld waar ik gaandeweg meer te weten kom als League of Legends-leek. Een aantrekkelijk landschap waar kleine wezentjes rondlopen tot ze terug in de grond kruipen als je ze passeert en waar een verdwaalde blauwe bessenstruik snel aangevallen wordt door de eeuwig hongerige Willump. Het eerste uur lopen we langsheen bevroren schepen en leren we meer over de schattige en minder schattige personages, maar wanneer we het eerste sneeuwballengevecht houden, gaat de bal pas echt aan het rollen ...

NSwitchDS_SongOfNunuALeagueOfLegendsStory_01.jpg

Blauwe bessen zorgen ervoor dat Willump zeker niet uitgehongerd is​

Het laat me dan ook terugkeren naar een zeldzame winterdag 25 jaar geleden, toen ik als achtjarige zelf op de speelplaats een sneeuwbal gooide. Onbezonnen, stressloos, chill … zo voelt het leven van Nunu en Willump aan op dit moment. En hoe leuk is het ook dat je als Nunu een sneeuwbal kan gooien naar die laatste yeti. Het voelt aan als een oneerlijke strijd. En wanneer Willump de laatste sneeuwbal in mijn gezicht gooit, is dit eerste gevecht dan ook afgelopen met een sisser. Hopelijk gaan de volgende gevechten me beter af.

Winter is coming, maar Song of Nunu zal je hart verwarmen!


Tijdens het doorlopen van het verhaal, speel je heel vaak als Nunu. Terwijl Willump op dat moment rond aan het lopen is als een halve gare of een beetje verder aan het wachten is en wat blauwe bessen binnensteekt. Wat kan die yeti toch eten. Een halve seconde later spring je op de rug van Willump om langs een gletsjer naar beneden te glijden en niet veel later word je de lucht ingesmeten om zo via een aparte weg toch terug bij elkaar te komen. De ontwikkelaars van Tequila Works hadden duidelijk geen glaasje te veel op, want deze overgangen zijn steeds zeer smooth en voelen natuurlijk aan. Het wordt nog beter als je op de rug van Willump langs de bergwand klimt en ondertussen ook als Nunu de fluit kan bespelen of in het wilde weg wat sneeuwballen rond ligt te gooien. Song of Nunu laat zich zeer vlot bespelen met de twee protagonisten.

NSwitchDS_SongOfNunuALeagueOfLegendsStory_02.jpg

De fluit van Nunu wordt vaak bovengehaald​

Godvergeten, laten we het even over de fluit van Nunu hebben. De fluit van Nunu heeft een belangrijke rol in het spel. Een aantal puzzels laat zich enkel oplossen door de juiste toonaard aan te houden of de juiste noten te spelen. Hierdoor laat je via magie de omgeving de juiste richting uitdraaien en heb je impact op de omgeving. Spiegels draaien om het zonlicht te laten reflecteren, platformen bewegen omhoog, cirkels draaien rond om de explosiecascade verder te laten doorlopen … Je kan het zo gek genoeg niet bedenken. Hier zal de Tequila misschien wel zijn werk gedaan hebben om inspiratie op te doen. Een uitstekende timing bij het bespelen van de fluit is hier uitermate belangrijk en zowat alle knoppen van de controller komen aan bod. Je krijgt zowaar het gevoel dat je zelf een instrument aan het bespelen bent. Wanneer je je timing echter mist of bij de negende noot de verkeerde combinatie indrukt, zal Willump eens diep zuchten en kan je opnieuw beginnen.

Song of Nunu: A League of Legends Story is gelukkig een vergevingsgezind spel. Haal je het onderspit in een gevecht, val je per ongeluk in het ijskoude water of is je timing nét niet goed genoeg, dan respawn je net voor je doodging op dezelfde locatie of kan je opnieuw beginnen. Geen eindeloos terugkeren naar het laatste savepoint in Song of Nunu, maar straight back in action. The action is go! En toch ontwikkelt zich naast de actie, ook een ganse verhaallijn. Je leert Nunu en Willump beter kennen als twee zorgeloze vrienden die van geen gevaar bewust zijn. Fijne dialogen en cutscenes zorgen ervoor dat de karakters, die uiteraard al sterk uitgebouwd zijn door League of Legends, ook een menselijke zijde krijgen.


De Freljord houdt me warm​

Laten we het dan nog eens hebben over de League of Legends. Zelf ken ik deze wereld niet, waardoor ik waarschijnlijk een aantal finesses of easter eggs over het hoofd heb gezien. Maar wanneer Braum als Heart of the Freljord je te hulp schiet en een resem wolven de lucht in klopt met zijn schild, weet je dat er nog een gans leger aan helden bestaat buiten Nunu en Willump. Een wereld waar ook Lissandra, de ijskoningin, de pure kracht van zwart ijs tot haar recht laat komen. Er staan een aantal welgekomen gevechten op de planning die voor een perfecte balans zorgen tussen het verhaal, doorlopen van levels en puzzels en de goed vormgegeven omgeving. Laat daarbij nog een uitgekiende achtergrondmuziek neerdalen over deze League of Legends-spin-off en dan weet je dat je een topspel vasthebt.

Song of Nunu heb ik gespeeld op de Nintendo Switch, waarbij er buiten een enkele glitch geen grote fouten naar boven gekomen zijn. Ik kan me echter wel voorstellen dat Song of Nunu pas volledig tot zijn recht komt op de PlayStation- of Xbox-consoles of op pc. De Switch kan Song of Nunu zeker aan qua performance en het aansturen van Nunu of Willump voelt zeer natuurlijk. Song of Nunu: A League of Legends Story zal zowel voor de jonge spelers goed speelbaar zijn, maar ook voor de spelers die onder een dekentje aan het haardvuur een rustige winter willen beleven. Je hebt geen voorkennis nodig van League of Legends, waardoor deze topgame echt voor iedereen aan te bevelen is.

Conclusie

Song of Nunu: A League of Legends Story neemt je mee naar een betoverende winterwereld waar Nunu en Willump op een hartverwarmend avontuur gaan. De gameplay is vloeiend en de puzzels waar Nunu’s fluit bovengehaald wordt, zorgen voor een aangename afwisseling tussen klimmen, klauteren, sneeuwballen gooien, gevechten, magie en mysterie. Van begin tot het veel te vroege einde krijg je het gevoel dat je een winterspel zonder scherpe ijsrandjes aan het spelen bent. Song of Nunu heeft mijn liefde voor de winter aangewakkerd en is voor iedereen een must play. Voor de League of Legends-fans zijn er alvast easter eggs in november.

Pro

  • Respawn-mode
  • "Smooth" spelmechanisme
  • Warme verhaallijn
  • De fluit van Nunu komt vaak boven
  • Geen voorkennis van LoL nodig

Con

  • Waarschijnlijk heb ik een aantal easter eggs over het hoofd gezien
  • Veel te snel gedaan
  • Soms iets te eenvoudige gevechten
9

Over

Beschikbaar vanaf

1 november 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Tequila Works

Uitgever

  1. Riot Forge
 
Terug
Bovenaan