Squidward
Redacteur
Volgende doet zich voor, het spijt mij dat het erg lang wordt, maar ik zit er enorm mee.
Ik geef Nederlands in de tweede graad. Ik heb daar twee collega's. Eentje daarvan zit er al 27 jaar, maar zij is en blijft gewoon leerkracht Nederlands, dus zij is geen 'graad-coördinator' of op enige manier 'meer' dan de andere lk of mij.
Normaal gezien werk ik altijd volgens de leerplandoelen en het boek, aftoetsend wat aan het eind van elke periode bereikt moet zijn en zorg ik dat ik daar geraak. De manier waarop ik de lessen geef (theorie naar oef of oef naar theorie) pas ik aan naar mijn leerlingen en hun niveau. Dit jaar bijvoorbeeld zijn ze vrij zwak, dus geef ik de theorie en oefenen we daar op want uit oefeningen regels gaan puren is voor hen een zware.
Toetsen neem ik de blauwdruk van de parallel leerkrachten máár als ik het ene belangrijker vind dan het andere, kan ik wel eens aanpassen hoeveel van het ene versus het andere. 90% van de toetsen blijft identiek. Idem voor het examen.
Nu het probleem:
Begin van het jaar is een thema waarin de basisvaardigheden worden 'heropgestart' na een zomer stil te liggen (zinsontleding, vervoeging, etc). Mijn klas bleek veeeeeel niet meer te weten. Dus heb ik daar toch een paar lessen meer aan besteed.
De meer seniore collega heeft mij op het matje geroepen omdat mijn agenda niet identiek liep aan de hare. Na drie weken schooljaar al. Ze is vier weken (dat is zestien lesuren) terug naar de directie geweest om te melden dat mijn agenda 'helemaal anders is dan de hare'. Ik heb dan maar mijn manier van doen omgegooid. Daarmee heb ik nu maandag en dinsdag nog drie lessen 'over'. Ik had gezegd dat mijn timing zou kloppen, maar door haar klacht bij de directie ben ik dus toch wat in paniek geschoten. En nu krijg ik eergisteren van haar de opmerking 'ah, heb jij zóveel herhalingsles over?'.
Ik heb dus gevraagd aan haar: als ik vanaf januari jouw agenda woord voor woord over neem en compleet hetzelfde werk als jij, is dat dan zoals het moet? Ja, kennelijk is dat de manier van doen. Volgens mij is dat niet iets dat zij als 'gewoon collega' kan afdwingen tot op zo een niveau? Heb ik nul eigen inbreng in mijn eigen lessen? Dat kan toch niet?
Volgende incident:
Twee weken terug komt er een spreker. Normaal houdt die collega zich daar mee bezig. Zij zegt aan mij in september 'op die datum komt die man'. That' it. Einde boodschap. Drie weken terug vraag ik haar 'ach ja, in welk lokaal gaat dat door?' Waarop ik een mail krijg met 'hoe, er is nog niks geregeld???' en een waslijst aan nodige dingen. Dus, ik regel het lokaal en ik ga met mijn klas op de dag van dat lokaal klaarzetten.
Net voor de spreekbeurt was er een incident met een leerlinge van mijn klas. Aan het einde van de spreekbeurt zie ik dat de andere collega (seniore was er niet bij) leerlingen aan het dirigeren is om alles terug op te ruimen, dus ik ga snel op zoek naar mijn leerlinge.
Vrijdag zitten we samen om het examen te bespreken. Dacht ik. Neen. Ze zitten daar met twee want: die spreekbeurt was tijdens een vrij moment van collega twee, zij moest daar helemaal niet zijn. Dat wist ik niet. Ik was kennelijk weggelopen en had haar daar heel dat lokaal zelf laten opruimen (ze stond gewoon aanwijzingen te geven aan ongeveer twintig leerlingen, voor tien banken en vijftig stoelen was dat voldoende?). Het was zeer teleurstellend van mij dat ik ten eerste al die spreekbeurt niet georganiseerd had (???) en dat ik mijn collega zo had laten staan (als je er normaal niet moet zijn en je zegt mij niets in die trend, moet ik gedachten lezen?).
Ook nogmaals gehoord dat ik zeer oncollegiaal ben door mijn agenda niet als kopie van de hare te doen.
Toen ik afwezig was door rugklachten, had ik een leuke opdracht gevonden rond lesonderdeel 'leenwoorden' met Het Verhaal van Vlaanderen. Had ik naar mijn leerlingen gezonden voor hun uur studie. Dat was ook oncollegiaal, zij kende die opdracht niet en zij kon dus niet oordelen of dat oké was of niet. Opnieuw dus in feite nadruk op niets doen dat niet exact is wat zij doet.
Ergste voorval dan vrijdagmiddag:
's Morgens een les bij mijn klas. Herhaling. De eerste rij let op, de rest is al piepedada met hun gedachten bij de lunch. Dus ik zeg al lachend aan de eerste rij 'weet je, ik zou kunnen het examen projecteren en de rest zou het nooit zien'.
Richting einde les sluit ik een pdf over veelvoorkomende taalfouten. Ik sluit die en wat staat daaronder? De pdf van het examen. Als ik op mijn laptop de browser of word, excel, adobe, etc open dan opent het ook steeds waar ik laatst gebleven was. Ik weet niet hoe of waarom, maar aangezien ik vaak lesboeken openstaan heb, is het op zich wel handig. Bref, voorblad van het examen met hoofding en letterlijk twee zinnen van een leestekst (geen vragen, niks) stond welgeteld - echt - drie seconden op de muur geprojecteerd.
De opletters dus aan de rest 'haha het examen stond op de muur' en de rest natuurlijk kwaad dat ze het gemist hadden. Al was er dus écht écht niks te zien.
Wat hebben ze dus gedaan, vanuit de niet-opletters, naar die seniore collega: ah, mevrouw, we hebben in de les van Squid héél uw examen overlopen en het is zo moeilijk, je moet dat aanpassen, wij kunnen dat niet.'
Waarop seniore collega niet naar mij gekomen is, maar naar de directie gegaan is met de boodschap dat ik dus mijn (ons) examen aan de klas heb laten zien en antwoorden doorgaf.
Waardoor ik dus bij de directie moest komen. Ik heb het daar uitgelegd en ze begreep wat er was voorgevallen. Maar ondertussen is dat dus wel voorgevallen.
Ik heb die seniore collega dan aangesproken om uit te leggen hoe het zat, maar zij was uitermate afwimpelend. Toen ik haar vertelde dat mijn docs openen bij laatst gebruikt 'maar Squid, IK heb dat toch nooit voor hoor *oogrol*' en 'de leerlingen zeiden anders wel dat het zo gebeurde, hoor' 'Squid, het is al het zovéélste dat fout loopt dit trimester' (zie bovenstaande dus, letterlijk met de woorden 'fout loopt'). Ze sloot af met 'ja, mag ik dan nu weg want ik moet nog ...' dus maw ze gelooft mij niet.
Ik heb vrijdag twee uur zitten huilen op school, ik ben er echt niet goed van. Er waren wel collega's die heel vriendelijk waren en aangeven dat ze inderdaad hautain is en zich ongelofelijk vastklampt aan een trede hoger staan dan ieder ander (ook al heeft ze dus geen enkele hogere positie op school). Voor mijn ervaring heb ik al van heel het begin van het jaar gewoon afgedaan voor haar. Haar direct naar directie lopen is niet wat volgens mij de 'open communicatie onder collega's' is die de school zo graag uitspeelt. Haar eis dat ik identiek hetzelfde doe op precies dezelfde timing als zij, is volgens mij echt niet iets dat zij tot dat niveau kán eisen? Ik mag toch zelfs met parallel nog een beetje zelf kiezen hoe ik mijn lessen geef naargelang hoe mijn klassen zijn? Inspectie al wat je wil, maar zelfs een inspectie vraagt toch geen 100% gelijklopende timing en testing zonder énige afwijking?
Ik had - bijvoorbeeld - voor mijn klas de theorie uit het boek gepuurd, zodat ze een korte pdf hadden om te gaan toepassen op andere oefeningen. Zodat ze de volgorde hadden vanuit de les en niet moesten teksten gaan uitspitten om tot de theorie te komen. Ik had dit voor hen geupload. Zij heeft mijn upload gewist. Ook al had dit niets met haar klas te maken.
Ik ben in feite nu al de moed kwijt dat ik volgend jaar nog een plaats heb daar, zoals zij mij bij iedereen gaat afschilderen gaat er altijd wel iets blijven plakken. Ik ben natuurlijk geen perfect leerkracht, maar ik heb dit trimester echt mijn best gedaan (en ook ouders die zeggen dat het goed loopt) en dan wordt je in feite zo door één iemand plat gewalst.
Komt nog bij dat ik al die angst en paniek heb, dus dat ik nu volkomen in zak en as zit en gewoon bang ben van dat mens. Mr S zegt dat ik gewoon moet doorgeven aan haar dat ik het allesbehalve collegiaal en professioneel vond (gewoon dat, geen tirade) en er mij niets moet van aantrekken. Maar ik doe dan mijn best, probeer sociaal te zijn en behulpzaam, zoek leuke werkvormen (en geef die ook echt wel door) en die ene vrouw heeft duidelijk beslist dat ik het niet ben en ook niet ga worden. Ik kan met geen mogelijkheid zeggen hoe ik haar zo gebruuskeerd zou hebben.
Enfin, het is erg lang, sorry daarvoor, maar Squid ziet het even helemaal niet meer zitten.
Ik geef Nederlands in de tweede graad. Ik heb daar twee collega's. Eentje daarvan zit er al 27 jaar, maar zij is en blijft gewoon leerkracht Nederlands, dus zij is geen 'graad-coördinator' of op enige manier 'meer' dan de andere lk of mij.
Normaal gezien werk ik altijd volgens de leerplandoelen en het boek, aftoetsend wat aan het eind van elke periode bereikt moet zijn en zorg ik dat ik daar geraak. De manier waarop ik de lessen geef (theorie naar oef of oef naar theorie) pas ik aan naar mijn leerlingen en hun niveau. Dit jaar bijvoorbeeld zijn ze vrij zwak, dus geef ik de theorie en oefenen we daar op want uit oefeningen regels gaan puren is voor hen een zware.
Toetsen neem ik de blauwdruk van de parallel leerkrachten máár als ik het ene belangrijker vind dan het andere, kan ik wel eens aanpassen hoeveel van het ene versus het andere. 90% van de toetsen blijft identiek. Idem voor het examen.
Nu het probleem:
Begin van het jaar is een thema waarin de basisvaardigheden worden 'heropgestart' na een zomer stil te liggen (zinsontleding, vervoeging, etc). Mijn klas bleek veeeeeel niet meer te weten. Dus heb ik daar toch een paar lessen meer aan besteed.
De meer seniore collega heeft mij op het matje geroepen omdat mijn agenda niet identiek liep aan de hare. Na drie weken schooljaar al. Ze is vier weken (dat is zestien lesuren) terug naar de directie geweest om te melden dat mijn agenda 'helemaal anders is dan de hare'. Ik heb dan maar mijn manier van doen omgegooid. Daarmee heb ik nu maandag en dinsdag nog drie lessen 'over'. Ik had gezegd dat mijn timing zou kloppen, maar door haar klacht bij de directie ben ik dus toch wat in paniek geschoten. En nu krijg ik eergisteren van haar de opmerking 'ah, heb jij zóveel herhalingsles over?'.
Ik heb dus gevraagd aan haar: als ik vanaf januari jouw agenda woord voor woord over neem en compleet hetzelfde werk als jij, is dat dan zoals het moet? Ja, kennelijk is dat de manier van doen. Volgens mij is dat niet iets dat zij als 'gewoon collega' kan afdwingen tot op zo een niveau? Heb ik nul eigen inbreng in mijn eigen lessen? Dat kan toch niet?
Volgende incident:
Twee weken terug komt er een spreker. Normaal houdt die collega zich daar mee bezig. Zij zegt aan mij in september 'op die datum komt die man'. That' it. Einde boodschap. Drie weken terug vraag ik haar 'ach ja, in welk lokaal gaat dat door?' Waarop ik een mail krijg met 'hoe, er is nog niks geregeld???' en een waslijst aan nodige dingen. Dus, ik regel het lokaal en ik ga met mijn klas op de dag van dat lokaal klaarzetten.
Net voor de spreekbeurt was er een incident met een leerlinge van mijn klas. Aan het einde van de spreekbeurt zie ik dat de andere collega (seniore was er niet bij) leerlingen aan het dirigeren is om alles terug op te ruimen, dus ik ga snel op zoek naar mijn leerlinge.
Vrijdag zitten we samen om het examen te bespreken. Dacht ik. Neen. Ze zitten daar met twee want: die spreekbeurt was tijdens een vrij moment van collega twee, zij moest daar helemaal niet zijn. Dat wist ik niet. Ik was kennelijk weggelopen en had haar daar heel dat lokaal zelf laten opruimen (ze stond gewoon aanwijzingen te geven aan ongeveer twintig leerlingen, voor tien banken en vijftig stoelen was dat voldoende?). Het was zeer teleurstellend van mij dat ik ten eerste al die spreekbeurt niet georganiseerd had (???) en dat ik mijn collega zo had laten staan (als je er normaal niet moet zijn en je zegt mij niets in die trend, moet ik gedachten lezen?).
Ook nogmaals gehoord dat ik zeer oncollegiaal ben door mijn agenda niet als kopie van de hare te doen.
Toen ik afwezig was door rugklachten, had ik een leuke opdracht gevonden rond lesonderdeel 'leenwoorden' met Het Verhaal van Vlaanderen. Had ik naar mijn leerlingen gezonden voor hun uur studie. Dat was ook oncollegiaal, zij kende die opdracht niet en zij kon dus niet oordelen of dat oké was of niet. Opnieuw dus in feite nadruk op niets doen dat niet exact is wat zij doet.
Ergste voorval dan vrijdagmiddag:
's Morgens een les bij mijn klas. Herhaling. De eerste rij let op, de rest is al piepedada met hun gedachten bij de lunch. Dus ik zeg al lachend aan de eerste rij 'weet je, ik zou kunnen het examen projecteren en de rest zou het nooit zien'.
Richting einde les sluit ik een pdf over veelvoorkomende taalfouten. Ik sluit die en wat staat daaronder? De pdf van het examen. Als ik op mijn laptop de browser of word, excel, adobe, etc open dan opent het ook steeds waar ik laatst gebleven was. Ik weet niet hoe of waarom, maar aangezien ik vaak lesboeken openstaan heb, is het op zich wel handig. Bref, voorblad van het examen met hoofding en letterlijk twee zinnen van een leestekst (geen vragen, niks) stond welgeteld - echt - drie seconden op de muur geprojecteerd.
De opletters dus aan de rest 'haha het examen stond op de muur' en de rest natuurlijk kwaad dat ze het gemist hadden. Al was er dus écht écht niks te zien.
Wat hebben ze dus gedaan, vanuit de niet-opletters, naar die seniore collega: ah, mevrouw, we hebben in de les van Squid héél uw examen overlopen en het is zo moeilijk, je moet dat aanpassen, wij kunnen dat niet.'
Waarop seniore collega niet naar mij gekomen is, maar naar de directie gegaan is met de boodschap dat ik dus mijn (ons) examen aan de klas heb laten zien en antwoorden doorgaf.
Waardoor ik dus bij de directie moest komen. Ik heb het daar uitgelegd en ze begreep wat er was voorgevallen. Maar ondertussen is dat dus wel voorgevallen.
Ik heb die seniore collega dan aangesproken om uit te leggen hoe het zat, maar zij was uitermate afwimpelend. Toen ik haar vertelde dat mijn docs openen bij laatst gebruikt 'maar Squid, IK heb dat toch nooit voor hoor *oogrol*' en 'de leerlingen zeiden anders wel dat het zo gebeurde, hoor' 'Squid, het is al het zovéélste dat fout loopt dit trimester' (zie bovenstaande dus, letterlijk met de woorden 'fout loopt'). Ze sloot af met 'ja, mag ik dan nu weg want ik moet nog ...' dus maw ze gelooft mij niet.
Ik heb vrijdag twee uur zitten huilen op school, ik ben er echt niet goed van. Er waren wel collega's die heel vriendelijk waren en aangeven dat ze inderdaad hautain is en zich ongelofelijk vastklampt aan een trede hoger staan dan ieder ander (ook al heeft ze dus geen enkele hogere positie op school). Voor mijn ervaring heb ik al van heel het begin van het jaar gewoon afgedaan voor haar. Haar direct naar directie lopen is niet wat volgens mij de 'open communicatie onder collega's' is die de school zo graag uitspeelt. Haar eis dat ik identiek hetzelfde doe op precies dezelfde timing als zij, is volgens mij echt niet iets dat zij tot dat niveau kán eisen? Ik mag toch zelfs met parallel nog een beetje zelf kiezen hoe ik mijn lessen geef naargelang hoe mijn klassen zijn? Inspectie al wat je wil, maar zelfs een inspectie vraagt toch geen 100% gelijklopende timing en testing zonder énige afwijking?
Ik had - bijvoorbeeld - voor mijn klas de theorie uit het boek gepuurd, zodat ze een korte pdf hadden om te gaan toepassen op andere oefeningen. Zodat ze de volgorde hadden vanuit de les en niet moesten teksten gaan uitspitten om tot de theorie te komen. Ik had dit voor hen geupload. Zij heeft mijn upload gewist. Ook al had dit niets met haar klas te maken.
Ik ben in feite nu al de moed kwijt dat ik volgend jaar nog een plaats heb daar, zoals zij mij bij iedereen gaat afschilderen gaat er altijd wel iets blijven plakken. Ik ben natuurlijk geen perfect leerkracht, maar ik heb dit trimester echt mijn best gedaan (en ook ouders die zeggen dat het goed loopt) en dan wordt je in feite zo door één iemand plat gewalst.
Komt nog bij dat ik al die angst en paniek heb, dus dat ik nu volkomen in zak en as zit en gewoon bang ben van dat mens. Mr S zegt dat ik gewoon moet doorgeven aan haar dat ik het allesbehalve collegiaal en professioneel vond (gewoon dat, geen tirade) en er mij niets moet van aantrekken. Maar ik doe dan mijn best, probeer sociaal te zijn en behulpzaam, zoek leuke werkvormen (en geef die ook echt wel door) en die ene vrouw heeft duidelijk beslist dat ik het niet ben en ook niet ga worden. Ik kan met geen mogelijkheid zeggen hoe ik haar zo gebruuskeerd zou hebben.
Enfin, het is erg lang, sorry daarvoor, maar Squid ziet het even helemaal niet meer zitten.