Pestgedrag van leerkrachten op school

Vermoedelijk deden.
Bedankt voor deze nuance. Wat maakt dat precies uit in dit gesprek? Als Timothy het over "regelneverij" heeft of "niks mag nog". Natuurlijk gaat het over "vermoedelijk deden", maar er is eigenlijk niemand die het ontkent, volgens mij.
 
In Nederland is het rookverbod ingegaan in 1978, het jaartal voor België vind ik niet direct, maar zal ook wel in die periode geweest zijn.
Jij hebt het dus niét meegemaakt dat er nog leerkrachten in de klas rookten.
Ik ben zelf in 2007 afgestudeerd van het middelbaar en kan bevestigen dat ik ook nog een leerkracht heb gehad die rookte in de klas. Dat was wel enkel tijdens mondelinge examens, en aan het raam. Het verbod bestond al, maar daarom wordt dat niet nageleefd.

Verver ben ik het met Timothy stellig oneens. Ik had vooral in het 6e leerjaar een leraar die vandaag de dag gelyncht zou worden door ouders. Op boekentassen schoppen als ze niet proper stonden, roken in de klas (alweer, aan het raam), smijten met zijn sleutelbos van 50 sleutels, smijten met houten bordenwissers, etc etc. Ik heb in dat jaar zelfs nog een lap gekregen van de directeur. Stel u voor dat dat vandaag zou gebeuren.
Die leraar stond trouwens ook dagelijks te roken op het dak van de sporthal. Hij heeft daar zelfs eens een leerling zijn boekentas afgesmeten omdat die leerling iets lomp had gedaan.

In het 1e middelbaar ooit een leraar gehad die mij bij mijn haar de klas uit getrokken heeft. Ik heb toen uit koppigheid 2 weken lang elke wiskunde les buiten gestaan in de gang.

Allemaal dingen die vandaag niet meer kunnen en ik betreur dat absoluut niet.
 
Maar je bent het toch eens met dat wat die leerkrachten deden niet kan? Wat is daar van overregulering aan? Of dat er "niks nog mag"?
Die dingen zijn er inderdaad grotendeels over. Maar eens een kind op z’n knieën in de hoek zetten, da’s iets helemaal anders dan ze kapot pesten.

Verder stel ik, vanuit eigen ervaring, dat kinderen met dergelijke problematiek zeer veel aandacht kunnen vragen. Het lukt bij mij ook niet alle dagen even goed, en sommige dagen is plakband verleidelijk :D
 
Ik ben zelf in 2007 afgestudeerd van het middelbaar en kan bevestigen dat ik ook nog een leerkracht heb gehad die rookte in de klas. Dat was wel enkel tijdens mondelinge examens, en aan het raam. Het verbod bestond al, maar daarom wordt dat niet nageleefd.

Verver ben ik het met Timothy stellig oneens. Ik had vooral in het 6e leerjaar een leraar die vandaag de dag gelyncht zou worden door ouders. Op boekentassen schoppen als ze niet proper stonden, roken in de klas (alweer, aan het raam), smijten met zijn sleutelbos van 50 sleutels, smijten met houten bordenwissers, etc etc. Ik heb in dat jaar zelfs nog een lap gekregen van de directeur. Stel u voor dat dat vandaag zou gebeuren.
Die leraar stond trouwens ook dagelijks te roken op het dak van de sporthal. Hij heeft daar zelfs eens een leerling zijn boekentas afgesmeten omdat die leerling iets lomp had gedaan.

In het 1e middelbaar ooit een leraar gehad die mij bij mijn haar de klas uit getrokken heeft. Ik heb toen uit koppigheid 2 weken lang elke wiskunde les buiten gestaan in de gang.

Allemaal dingen die vandaag niet meer kunnen en ik betreur dat absoluut niet.
Waarom trok die leerkracht jou bij de haren uit de klas?

Ik zeg niet dat jij niks misdaan hebt, maar kinderen zijn geen engeltjes.

Een bepaalde dag in de week ga ik (meestal mijn vrouw, maar soms ik) onze dochter een kwartiertje ophalen voor het einde van de schooltijd om haar naar haar therapie te voeren.

Ik moet dan vaak enkele minuutjes wachten in de klas voor ze klaar is.

Ik heb al tegen m’n vrouw gezegd “chapeau voor die leerkrachten, sommige van die kinderen had ik al gehandicapt gestampt en ik zat al in den bak”.

Het gaat dan om 10-11 jarige kinderen e… je hebt geen idee hoe irritant ze kunnen zijn.

Ik heb 1 keer via de leerkracht gehoord dat mijn dochter iemand gepest had (meegedaan met de groep). Ze organiseren dan tegenwoordig gesprekken met de klas. Ge moogt gerust weten dat ik mijn dochter die dag een ferme bolwassing gegeven heb. Ze gaat dat niet meer doen.
 
Voor een 6-jarig kind is het heel normaal dat die tijdens de pauze nog niet moet, en 10 minuten later in de les wel. Iedereen met kinderen kent toch het "ga nog even naar het wc voor we met de auto vertrekken" en dan 10 minuten verder "papa, ik moet plassen". Zou je dan als ouder zeggen "dan had je daarnet maar moeten gaan, ik stop niet, pis maar in uw broek"...
Onafhanklijk of dat nu elke keer zo is, of 1x, als een kind aangeeft dat die naar het toilet moet, laat je die gaan.

Er zit hier een 33jarige in de Zetel die na 10min rijden standaard moet pissen. Of na 10 min skien. Of na 5 min in de klimzaal. Allemaal toplocaties om te pissen.

Ik laat die gewoon in haar broek pissen hoor. Een 6 jarige kan in pauses pissen, zij moet het ook maar kunnen.

Ik verschiet er wel van dat er pas een rookverbod op school kwam vanaf 2008 en uitgebreid in 2018. Zot laat eigenlijk.
Roken in de klas vind ik ook niet meteen terug. Ook nooit meegemaakt. Wel een leerkracht wiskunde gehad (ook een fan van groene michel) die tussen 2 uren ging roken in het opslag kot in de gang.

Wij hadden een zatlap die naar de drank rook. Het is niet omdat het niet mocht/mag fat het gebeurt. Iemand verwonderd dat een school met 100en (benoemde) leerkrachten een fractie zatlappen, agressos, of weirdos heeft?

Bij ons zat er ook een veroordeelde pedo. Dat mag ook niet, he. Sinds 1900 weet ik hoeveel.
 
Totaal offtopic. Maar je mag ook naar het resultaat kijken: klimaatopwarming die we niet kunnen keren, een verkeersinfarct met jaarlijks meer en meer doden, gezondheidszorg onder stress door de rokers en een sociaal vangnet dat op knappen staat met grote staatsschulden door al dat zwartwerk... maar wel duidelijker.

Er zijn toch steeds minder verkeersdoden?



Een bepaalde dag in de week ga ik (meestal mijn vrouw, maar soms ik) onze dochter een kwartiertje ophalen voor het einde van de schooltijd om haar naar haar therapie te voeren.

Wow, speciale regels en uitzonderingen omdat jouw dochter zo'n sneeuwvlokje is? Wat een maatschappij.
 
Waarom trok die leerkracht jou bij de haren uit de klas?

Ik zeg niet dat jij niks misdaan hebt, maar kinderen zijn geen engeltjes.

Een bepaalde dag in de week ga ik (meestal mijn vrouw, maar soms ik) onze dochter een kwartiertje ophalen voor het einde van de schooltijd om haar naar haar therapie te voeren.

Ik moet dan vaak enkele minuutjes wachten in de klas voor ze klaar is.

Ik heb al tegen m’n vrouw gezegd “chapeau voor die leerkrachten, sommige van die kinderen had ik al gehandicapt gestampt en ik zat al in den bak”.

Het gaat dan om 10-11 jarige kinderen e… je hebt geen idee hoe irritant ze kunnen zijn.

Ik heb 1 keer via de leerkracht gehoord dat mijn dochter iemand gepest had (meegedaan met de groep). Ze organiseren dan tegenwoordig gesprekken met de klas. Ge moogt gerust weten dat ik mijn dochter die dag een ferme bolwassing gegeven heb. Ze gaat dat niet meer doen.
Volledig akkoord. Tegenwoordig mogen kinderen echt alles en als er dan eens leerkrachten of ouders zijn die kinderen met de harde hand opvoeden, wordt het meteen mishandelen of traumatiseren genoemd. Tuurlijk moeten er grenzen zijn, maar er wordt tegenwoordig nogal snel moord en brand geroepen. We zijn een veel te softe maatschappij geworden. Ik ben vroeger met de harde hand opgevoed en ik heb daar echt geen trauma's aan overgehouden. Integendeel, ik ga dezelfde opvoeding toepassen op mijn toekomstige kinderen. Of dat nu oké wordt geacht in de huidige maatschappij of niet, dat maakt me geen barst uit. Ik heb liever dat er achter mijn rug gezegd wordt dat ik te hard ben voor m'n kinderen dan dat ik zo'n rotjong heb dat er tegenwoordig veel te veel rondloopt.
 
Ik verschiet er wel van dat er pas een rookverbod op school kwam vanaf 2008 en uitgebreid in 2018. Zot laat eigenlijk.
Roken in de klas vind ik ook niet meteen terug. Ook nooit meegemaakt. Wel een leerkracht wiskunde gehad (ook een fan van groene michel) die tussen 2 uren ging roken in het opslag kot in de gang.
Een globaal rookverbod in school is er idd pas vanaf 2008, een rookverbod in gesloten ruimten was er al wat vroeger, 't was maar in de openlucht dat je nog lang kon roken (de uitbreidin in 2018 was er voor de periode NA en voor school. Zo kan je bvb nu géén schoolfeesten meer hebben waar (wettelijk) nog gerookt mag worden.
 
Ik ben vroeger met de harde hand opgevoed en ik heb daar echt geen trauma's aan overgehouden.

Dat zijn uiteraard non-argumenten hè. Er zijn ook mensen die na een overval geen trauma hieraan overhouden. Er zijn ook mensen die na grensoverschrijdend gedrag hier geen trauma aan overhouden. Dat maakt nog niet dat we deze zaken maar moeten aanvaarden. Ik verwijs ook nogmaals graag naar het standpunt van het kinderrechtencommissariaat: "Een straf mag nooit de waardigheid van het kind aantasten. Er kan geen sprake zijn van vernedering of geweld. Elk kind heeft recht op bescherming van zijn fysieke en mentale integriteit. Volwassenen moeten die integriteit respecteren en garanderen."

Het valt me ook op dat al die mensen die roepen dat kinderen met de harde hand moeten opgevoed worden nooit een grens kunnen aangeven. Wat is die harde hand en wanneer gaat die er wel over? En hoe bepaal je die afhankelijk van welk kind er voor je staat? Je kan uiteraard nooit inschatten welke invloed een harde hand heeft op de toekomst van een kind.

De pedagogische tik is ok? Iemand vernederen voor de klas is ok? Een kleuter in de kou buiten zetten is ok? Een leerling uitschelden is ok?
 
Het is ook een beetje grappig dat doorheen de geschiedenis, waarin continue de normen en waarden veranderden, dat punt waar iemand van 30-40 werd opgevoed plots zaligmakend was op vlak van opvoeding.

Ik heb het al eens gezegd, maar het feit dat veel gedrag dat we nu linken aan marginalen vroeger veel breder voorkwam (denk maar aan mensen fysiek aanvallen op café), zou dat iets te maken kunnen hebben met het feit dat kinderen van jongsaf thuis en op school lijfstraffen konden krijgen? Iets met normalisatie van gewelddadig gedrag? Ik weet niet of de cijfers op vlak van partnergeweld vroeger anders waren (de machtsverhoudingen wel), maar als ik kan afgaan op mijn grootvader die met de harde hand was opgevoed en mijn moeder zo heeft opgevoed, zou ik denken van wel.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook een beetje grappig dat doorheen de geschiedenis, waarin continue de normen en waarden veranderden, dat punt waar iemand van 30-40 werd opgevoed plots zaligmakend was op vlak van opvoeding.

Ik heb het al eens gezegd, maar het feit dat veel gedrag dat we nu linken aan marginalen vroeger veel breder voorkwam (denk maar aan mensen fysiek aanvallen op café), zou dat iets te maken kunnen hebben met het feit dat kinderen van jongsaf thuis en op school lijfstraffen konden krijgen? Iets met normalisatie van gewelddadig gedrag? Ik weet niet of de cijfers op vlak van partnergeweld vroeger anders waren (de machtsverhoudingen wel), maar als ik kan afgaan op mijn grootvader die met de harde hand was opgevoed en mijn moeder zo heeft opgevoed, zou ik denken van wel.
Dit dus:
"ik ben met de harde hand opgevoed, en ik heb er geen trauma's aan overgehouden dus ik ga het ook doen" terwijl de ouders dan waarschijnlijk nog zijn opgevoed in een periode waarin het doodnormaal was om kinderen te slaan. En die hun ouders mochten nog in fabrieken gaan werken en die hun ouders op de boerderij en zo kunnen we terug gaan naar de middeleeuwen en zeggen "maar daar heeft toch niemand trauma's aan overgehouden"?

Ik vind het ook grappig dat "daar heeft toch niemand iets aan overgehouden" als argument gebruikt wordt, terwijl we de eerste generatie zijn waar zaken als een burnout etc naar boven komen. Zou het misschien komen omdat ze er toch wel iets aan hebben overgehouden?
 
Waarom trok die leerkracht jou bij de haren uit de klas?

Ik zeg niet dat jij niks misdaan hebt, maar kinderen zijn geen engeltjes.
Omdat ik een taak niet afgewerkt had waarvan ik niet wist dat ik ze moest afwerken. De volgende dag moest ik ze dan dubbel maken, maar daar was ik dan te koppig voor. Dat zo een keer of 2 nog herhalen en uiteindelijk dus aan de haren uit de klas getrokken.

Kinderen zijn geen engeltjes, maar iedereen is kind geweest dus leerkrachten weten toch ongeveer waar ze aan beginnen. Fysiek geweld is nooit OK, en al zeker niet van een leerkracht.
 
Omdat ik een taak niet afgewerkt had waarvan ik niet wist dat ik ze moest afwerken. De volgende dag moest ik ze dan dubbel maken, maar daar was ik dan te koppig voor. Dat zo een keer of 2 nog herhalen en uiteindelijk dus aan de haren uit de klas getrokken.

Kinderen zijn geen engeltjes, maar iedereen is kind geweest dus leerkrachten weten toch ongeveer waar ze aan beginnen. Fysiek geweld is nooit OK, en al zeker niet van een leerkracht.
‘Fysiek geweld’…

Weet je wat ik daar onder versta? Je kind de tanden uitkloppen. Zo hard slaan dat ze KO gaan. Schoppen zo hard dat ze kneuzingen hebben. Dat keur ik enorm hard af. Kinderen zijn onschuldige wezentjes. Ik keur het trouwens ook af mocht je dat op een volwassene gebruiken.

‘een pedagogische tik’: even in het oor knijpen om te laten verstaan dat ze moeten luisteren. Tik met de vlakke hand op de poep en 10 minuten in de hoek staan. Daar hou je toch écht geen trauma’s aan over?
Kom met me maar eens verbieden. Ik was, dixit mijn ouders, geen moeilijk kind maar zoals elk kind heb ik het af en toe eens uitgehangen. Ik heb af en toe een tik gekregen (dus toch geen fysiek geweld volgens mij) en toch heb ik het grootste respect dat er op aarde kan bestaan voor mijn vader. Nu ik ouder ben kan ik het zeggen (in modernere taal dan hij gebruikt): die opvoeding, he nailed it.
 
Dit dus:
"ik ben met de harde hand opgevoed, en ik heb er geen trauma's aan overgehouden dus ik ga het ook doen" terwijl de ouders dan waarschijnlijk nog zijn opgevoed in een periode waarin het doodnormaal was om kinderen te slaan. En die hun ouders mochten nog in fabrieken gaan werken en die hun ouders op de boerderij en zo kunnen we terug gaan naar de middeleeuwen en zeggen "maar daar heeft toch niemand trauma's aan overgehouden"?

Ik vind het ook grappig dat "daar heeft toch niemand iets aan overgehouden" als argument gebruikt wordt, terwijl we de eerste generatie zijn waar zaken als een burnout etc naar boven komen. Zou het misschien komen omdat ze er toch wel iets aan hebben overgehouden?
maar omgekeerd ook natuurlijk.
Ik denk dat de jeugd van vandaag een heel pak moeilijker is als 20 jaar geleden.
Ik zou alvast geen leerkracht of politieagent willen zijn vandaag.

(in dit topic gaat het uiteraard niet over kinderen die bewust 'meer aandacht' nodig hebben)
Omdat ik een taak niet afgewerkt had waarvan ik niet wist dat ik ze moest afwerken. De volgende dag moest ik ze dan dubbel maken, maar daar was ik dan te koppig voor. Dat zo een keer of 2 nog herhalen en uiteindelijk dus aan de haren uit de klas getrokken.

Kinderen zijn geen engeltjes, maar iedereen is kind geweest dus leerkrachten weten toch ongeveer waar ze aan beginnen. Fysiek geweld is nooit OK, en al zeker niet van een leerkracht.
Puur hypothetisch als jij de leerkracht nu had geslagen, of gezegd dat je zijn dokter wel is goed zou pakken na de uren (dat gebeurd vandaag hé). (zie topic rellen ook). Zou de leerkracht dan wel iets mogen doen? (ik bedoel een duw geven, schokeffect, niet de tanden eruit kloppen hé)
 
‘Fysiek geweld’…

Weet je wat ik daar onder versta? Je kind de tanden uitkloppen. Zo hard slaan dat ze KO gaan. Schoppen zo hard dat ze kneuzingen hebben. Dat keur ik enorm hard af. Kinderen zijn onschuldige wezentjes. Ik keur het trouwens ook af mocht je dat op een volwassene gebruiken.

‘een pedagogische tik’: even in het oor knijpen om te laten verstaan dat ze moeten luisteren. Tik met de vlakke hand op de poep en 10 minuten in de hoek staan. Daar hou je toch écht geen trauma’s aan over?
Kom met me maar eens verbieden. Ik was, dixit mijn ouders, geen moeilijk kind maar zoals elk kind heb ik het af en toe eens uitgehangen. Ik heb af en toe een tik gekregen (dus toch geen fysiek geweld volgens mij) en toch heb ik het grootste respect dat er op aarde kan bestaan voor mijn vader. Nu ik ouder ben kan ik het zeggen (in modernere taal dan hij gebruikt): die opvoeding, he nailed it.
Trauma's misschien niet maar ik ben ondertussen (bijna) 3 keer zo oud en ik herinner mij dat wel nog levendig. Normaal lijkt me dat niet.
 
‘Fysiek geweld’…

Weet je wat ik daar onder versta? Je kind de tanden uitkloppen. Zo hard slaan dat ze KO gaan. Schoppen zo hard dat ze kneuzingen hebben. Dat keur ik enorm hard af. Kinderen zijn onschuldige wezentjes. Ik keur het trouwens ook af mocht je dat op een volwassene gebruiken.

‘een pedagogische tik’: even in het oor knijpen om te laten verstaan dat ze moeten luisteren. Tik met de vlakke hand op de poep en 10 minuten in de hoek staan. Daar hou je toch écht geen trauma’s aan over?
Kom met me maar eens verbieden. Ik was, dixit mijn ouders, geen moeilijk kind maar zoals elk kind heb ik het af en toe eens uitgehangen. Ik heb af en toe een tik gekregen (dus toch geen fysiek geweld volgens mij) en toch heb ik het grootste respect dat er op aarde kan bestaan voor mijn vader. Nu ik ouder ben kan ik het zeggen (in modernere taal dan hij gebruikt): die opvoeding, he nailed it.
Ik zal het zo stellen zou je het aanvaarden dat uw chef/baas/manager op het werk u fysiek buiten werkt omdat je te laat bent met iets, iets vergeten bent, wat dan ook? Ik vermoed van niet. OF is het dan ook ' het is ok want ik ging niet KO toen de manager me sloeg?'

En terzijde mijn vorige comment is hier verwijderd maar is het toeval dat al degenen die aan de 'wel het is toch niet zo erg, voor mij was het ook zo en kijk eens, geen problemen' zijn ook degenen die een lange geschiedenis hebben op dit forum van ofwel trolling ofwel gedrag/meningen te verdedigen die over het algemeen als problematisch beschouwd worden.
 
‘Fysiek geweld’…

Weet je wat ik daar onder versta? Je kind de tanden uitkloppen. Zo hard slaan dat ze KO gaan. Schoppen zo hard dat ze kneuzingen hebben. Dat keur ik enorm hard af. Kinderen zijn onschuldige wezentjes. Ik keur het trouwens ook af mocht je dat op een volwassene gebruiken.

‘een pedagogische tik’: even in het oor knijpen om te laten verstaan dat ze moeten luisteren. Tik met de vlakke hand op de poep en 10 minuten in de hoek staan. Daar hou je toch écht geen trauma’s aan over?
Kom met me maar eens verbieden. Ik was, dixit mijn ouders, geen moeilijk kind maar zoals elk kind heb ik het af en toe eens uitgehangen. Ik heb af en toe een tik gekregen (dus toch geen fysiek geweld volgens mij) en toch heb ik het grootste respect dat er op aarde kan bestaan voor mijn vader. Nu ik ouder ben kan ik het zeggen (in modernere taal dan hij gebruikt): die opvoeding, he nailed it.
Maar jij zit hier nu toch al heel de tijd enorm anekdotisch in discussie te gaan? Dat het met jou is 'goed gekomen' (dat zal vrijwel iedereen wel van zichzelf zeggen zeker, dus we zullen je maar op je woord geloven) wilt toch niet zeggen dat dat de manier van doen is? Zo zullen er wel hopen kinderen zijn met wie het niet is goed gekomen, bijvoorbeeld. Jouw eigen persoonlijke voorbeeldje maakt in deze discussie weinig tot niks uit.

En voorts is er een huizenhoog verschil tussen ouders die eens in het oor van hun kind knijpen en leerkrachten die lichamelijke straffen uitdelen of kinderen gaan vernederen voor een hele klas. Lijfelijke straffen mogen niet, psychisch geweld mag ook niet: waar jij dan de grens legt (en die ligt schijnbaar wel heel ver bij jou; zolang ze geen kneuzingen krijgen of KO gaan mag je er dus op meppen?) maakt op zich niet uit. Het is not done in het onderwijs. Dat jij dan als ouder beslist om met 'de harde hand' op te voeden is jouw zaak, leerkrachten moeten hun handen thuis houden, want het grote merendeel van de ouders voedt hun kinderen niet op die manier op.
 
Terug
Bovenaan