Pestgedrag van leerkrachten op school

Er is een verschil tussen niet mogen en het proberen te beperken tot de vaste pauzes.
Kinderen hebben meermaals een pauze per dag, een pauze waarin er naar het toilet zou moeten gegaan worden.
In scholen organiseert men zelfs vaste toiletmomenten

Zomaar toestaan zonder meer dat kinderen tijdens de les naar het toilet gaan is toch een lastige.
Ten eerste zwerft het kind rond in de gangen op zijn eentje en ten tweede heb je 15 andere, als elke uur er zo 5 naar het toilet moeten is dat toch niet ideaal.
Dus ja het is wel van nut dat een kind toch leert en probeert om op bepaalde momenten te gaan, en ook snapt dat dit niet op elk moment kan.
Wat niet wilt zeggen dat dit niet kan, maar het moet wel duidelijk zijn dat dit een uitzondering is.


Maar daar gaat het mij niet om. Mij gaat het vooral erom dat tegenwoordig precies alles maar moet kunnen. En dat leerkrachten defacto enkel nog maar zaken verkeerd kunnen doen.
Alles moet met de mantel der liefde behandeld worden en mijn kind mooi kind en een leerkracht heeft niks te zeggen over mijn kind.
Ik zie daar grote problematiek in.

Net zoals kinderen vastbinden of stelselmatig vernederen trouwens ook problematisch is.
Begrijp me daarin niet verkeerd.
Ik weet niet hoe dat met uw kinderen zit (of hoe oud ze zijn), maar zes jarigen hebben zo nogal de neiging van 'niet te moeten' en het dan 15 minuten later niet meer te kunnen houden.

Het is relatief moeilijk om u niet 'verkeerd' te begrijpen als je in dit soort discussie het nodig vindt om toch de "goede kant" te proberen belichten van iemand die zijn/haar machtspositie misbruikt tov kleine kinderen
 
Ik kijk er niet van op, dat dit anno 2022 nog gebeurd.
In 1995- 1996 is het mij ook te beurt gevallen. Dat jaar zat er een typische alfaman in de klas, al twee jaar ouder dan al de anderen.
Direct had hij mij in het vizier, hij genoot zichtbaar van zijn onschendbaarheid, hem toebedeeld door zowel leerlingen als leraren.
Ze stonden erbij en keken ernaar.
Les Nederlands, een vraag - antwoord opdracht, mondeling. De klas stelde vragen aan een bekend persoon, geïmiteerd door een leerling.
Ik stelde Kris Van Den Durpel voor, heeft welgeteld 30seconden geduurd, de leerkracht ging vlotjes mee in de pesterijen en verwensingen.
Ooit nam een vervangende leerkracht technisch tekenen mij in een soort wurggreep, omdat mijn pc weer eens nukkig deed, hij zei stilletjes "i'm gonna kill you". De rest van de klas juichte dit luidop toe, hun mening was duidelijk. Ik liep voor hun voeten, ik die anders redeneerde en anders overkwam, ik die hen zoveel angst aanjaagde.
Het rotste gevoel als 15jarige, met tranen in de ogen alleen zitten nadenken over zelfmoord.
De alfaman heeft mij nog klop verkocht, rochels achtergelaten in mijn boekentas. De leraren wuifden het weg met de simpelste uitleg, "hier moet je maar door". Thuis dezelfde flauwe zever, "dat betert wel met de jaren".
Als ik die klootzakken ooit kan terugpakken, zal ik niet twijfelen.
 
Ik weet niet hoe dat met uw kinderen zit (of hoe oud ze zijn), maar zes jarigen hebben zo nogal de neiging van 'niet te moeten' en het dan 15 minuten later niet meer te kunnen houden.

Het is relatief moeilijk om u niet 'verkeerd' te begrijpen als je in dit soort discussie het nodig vindt om toch de "goede kant" te proberen belichten van iemand die zijn/haar machtspositie misbruikt tov kleine kinderen
Maar is dat dan geen gedrag dat we willen afleren en een beetje in willen bijsturen?
Je kan niet in hun hoofd kijken of weten wat er speelt, maar is tijdens de pauze gaan terwijl je misschien niet echt moet is wel een goede reflex.

Maar keur ik het goed dat een leerkracht een kind haar broek laat uitdoen om dan in haar blootje te laten rondlopen? Nee natuurlijk niet.

Maar het punt is dat we toch begrijpen waarom kinderen in feite niet tijdens de les naar het toilet mogen, en waarom ze in principe dit in de pauzes moeten doen.
Stel dat de school zegt dat iedereen op elk moment naar het toilet mag, dan is het meer een duivenkot dan een klaslokaal. Want je weet zelf ook dat dit de deuren openzet voor misbruik, want in de gang is er geen controle en tijdens de lessen op de toiletten ook niet.
 
Misschien wel interessant om te delen dat in het laatste jaarverslag van het Kinderrechtencommissariaat dat vorige week is voorgesteld ook aandacht is voor pestgedrag van leerkrachten. Ook met een vergelijkbare casus van het meisje dat zich moest uitkleden voor de klas die we hier al hebben besproken.

We kregen het afgelopen jaar opnieuw veel meldingen over verbale of fysieke agressie van leraars, andere personeelsleden of directie tegenover leerlingen. Het gaat om klachten over schelden, intimideren, vernederen, maar ook om het schenden van de privacy of het hardhandig aanpakken van leerlingen, bijvoorbeeld door fixatietechnieken te gebruiken of een klap in het gezicht te geven.
Een vader meldde ons dat zijn zoontje van zes onheus behandeld werd door de turnleerkracht. Tijdens de turnles wou hij niet onmiddellijk stoppen met babbelen en spelen met zijn vriendje. De turnleerkracht gaf de jongens een sanctie: ze moesten zich omkleden op het midden van de speelplaats, in de kou, tot op hun ondergoed. De jongen was hiervan danig onder de indruk en zei bang te zijn voor de leerkracht. De vader vroeg of een leerkracht op deze manier met kinderen mag omgaan. Wij benadrukten dat het gedrag van de turnleerkracht absoluut niet door de beugel kan. Een straf mag nooit de waardigheid van het kind aantasten. Er kan geen sprake zijn van vernedering of geweld. Elk kind heeft recht op bescherming van zijn fysieke en mentale integriteit. Volwassenen moeten die integriteit respecteren en garanderen. De vader ging met deze informatie het gesprek aan met de directie. Die veroordeelde het handelen van de leerkracht en organiseerde een herstelgesprek met excuses tussen de jongens en de leerkracht
 
Maar het punt is dat we toch begrijpen waarom kinderen in feite niet tijdens de les naar het toilet mogen, en waarom ze in principe dit in de pauzes moeten doen.
Stel dat de school zegt dat iedereen op elk moment naar het toilet mag, dan is het meer een duivenkot dan een klaslokaal. Want je weet zelf ook dat dit de deuren openzet voor misbruik, want in de gang is er geen controle en tijdens de lessen op de toiletten ook niet.

Waarom stoppen op school? We kunnen de werkgevers anders ook die macht geven à la Amazon. Plas pauzes op timer. 10 seconden te laat? ai ai dat is dan een waarschuwing. 3 keer naar het toilet moeten buiten uw afgelijnde pauzes? Ontslag! Je begrijpt toch ook waarom dat dat niet productief is? Toilet tijdens het werk? Afschaffen!

Akkoord, volwassenen en kinderen zijn niet gelijk, maar hier heb ik toch moeite om te begrijpen waarom die regels anders zijn. Ik heb zelf al sinds mijn puberjaren darmproblemen en dat heeft toch net geen trauma's opgeleverd. De angst dat ik naar het toilet zou moeten en niet zou mogen. Dat elke keer moeten vragen. Vreselijk en belachelijk.

Er is ook zo'n magische lijn tussen middelbaar en uni/werk dat je in het eerste geval als een baby wordt behandeld en dan magisch 3 maand later zelfstandig mag functioneren. Belachelijk. Stel je eens voor dat je in een aula van 200 man moet vragen tijdens een lezing "euh ja meneer de prof, ik moet naar het toilet". Als ik nu zoiets zou moeten doen zou ik eens goed lachen en naar de wc gaan.

Als ik ooit hoor dat mijn dochter niet naar het toilet mocht dan gaan er harde woorden vallen met de nodige instanties erbij. Omdat de kans groot is dat ze dezelfde problemen als mij gaat hebben, maar ook omdat het hele principe belachelijk is. Iedereen moet naar het toilet. De walgelijke drang van een instantie, dat eigenlijk jonge mensen naar volwassenheid moet begeleiden, om elk aspect van het leven te beheersen, verandert daar niets aan.
 
Mijn twee dochters hebben ADHD (vastgesteld na grondig onderzoek, ik zeg dat niet ‘zomaar’ + krijgen therapie en medicatie, doen het wel echt super op school en in alle omstandigheden, zou m’n meisjes voor niks of niemand willen omruilen).

Dat vastbinden, soms lijkt dat een fantastisch idee :D

Ik kan me écht wel voorstellen dat je voor zo’n klas ECHT je geduld verliest als leerkracht. Ik heb er 2, en ik zie ze doodgraag, en ik verlies soms al m’n geduld…
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Nog een reden om de vaste benoemingen te herbekijken.
Ik heb deze post geliket, maar wou toch nog even apart reageren.
Dit is echt wel heel essentieel, omdat voor sommige leerkrachten/proffen een benoeming opeens gelijk staat aan een vrijgeleide om bepaalde normen en waarden te overschrijden.
Men voelt zich onterecht onschendbaar, terwijl in werkelijkheid ze enkel x aantal jaren anciënniteit hebben, geslaagd zijn voor een statutarisatieproef, etc...
Maar dat maakt hen niet beter dan een andere!
 
Maar is dat dan geen gedrag dat we willen afleren en een beetje in willen bijsturen?
Je kan niet in hun hoofd kijken of weten wat er speelt, maar is tijdens de pauze gaan terwijl je misschien niet echt moet is wel een goede reflex.

Het is nu ook niet dat die kinderen volslagen vreemden zijn voor de leerkracht. Dus normaal gaat die wel kunnen inschatten of dat vaak voorkomt of niet. Als een kind heel sporadisch eens vraagt om tijdens de les naar het toilet te gaan, is er geen probleem. Dan moet dat ook gewoon kunnen.

Is dat iets dat vaker gebeurd kan die leerkracht perfect eens met dat kind praten om te zoeken naar het achterliggende probleem en dat kan dan medisch zijn en dan moeten de ouders mee betrokken worden. Dat kan inderdaad een spelletje zijn, maar als dat kind gewoon mag gaan als het moet is die kans klein. Maar dat kan bv ook een manier zijn om te vluchten van bepaalde situaties in de klas (subtiel pestgedrag van klasgenootjes, angst bij bepaalde oefeningen om te moeten antwoorden....). Een individueel gesprek met dat kind waardoor dat probleem kan aangepakt worden gaat dan veel nuttiger zijn, dan gewoon initieel verbieden om naar het toilet te gaan.
 
Ik heb zo het gevoel dat jij niet door hebt dat kinderen van 6 biologisch en psychologisch nogal wat verschillen van kinderen van 16.
Begrijp ik nu de context verkeerd, of is het tegenwoordig niet meer normaal dat een 6jarig kind tijdens de pauze naar het toilet gaat en niet tijdens de les?
Uitzonderingen daar gelaten, dat je eens onverwacht dringend moet. Maar dat heb je ook aan 16 jaar wel eens voor. En een normale leerkracht beseft dat ook wel en gaat daar hopelijk niets tegen op hebben.
Of bij medische uitzonderingen, wij hadden ene met een kleine blaas en die mocht wel tijdens de lessen naar het toilet.

Dit wel even los van heel de situatie in de media, een kind kleineren is sowieso not done.
 
Begrijp ik nu de context verkeerd, of is het tegenwoordig niet meer normaal dat een 6jarig kind tijdens de pauze naar het toilet gaat en niet tijdens de les?
Uitzonderingen daar gelaten, dat je eens onverwacht dringend moet. Maar dat heb je ook aan 16 jaar wel eens voor. En een normale leerkracht beseft dat ook wel en gaat daar hopelijk niets tegen op hebben.
Of bij medische uitzonderingen, wij hadden ene met een kleine blaas en die mocht wel tijdens de lessen naar het toilet.

Dit wel even los van heel de situatie in de media, een kind kleineren is sowieso not done.
Voor een 6-jarig kind is het heel normaal dat die tijdens de pauze nog niet moet, en 10 minuten later in de les wel. Iedereen met kinderen kent toch het "ga nog even naar het wc voor we met de auto vertrekken" en dan 10 minuten verder "papa, ik moet plassen". Zou je dan als ouder zeggen "dan had je daarnet maar moeten gaan, ik stop niet, pis maar in uw broek"...
Onafhanklijk of dat nu elke keer zo is, of 1x, als een kind aangeeft dat die naar het toilet moet, laat je die gaan.
 
Voor een 6-jarig kind is het heel normaal dat die tijdens de pauze nog niet moet, en 10 minuten later in de les wel. Iedereen met kinderen kent toch het "ga nog even naar het wc voor we met de auto vertrekken" en dan 10 minuten verder "papa, ik moet plassen". Zou je dan als ouder zeggen "dan had je daarnet maar moeten gaan, ik stop niet, pis maar in uw broek"...
Onafhanklijk of dat nu elke keer zo is, of 1x, als een kind aangeeft dat die naar het toilet moet, laat je die gaan.
Nochtans ging dat bij mij in de klas zonder problemen toen ik in het eerste leerjaar zat.

De situatie is ook wat anders dan bij vertrekken met de auto. Op school heb je routine en ga je meestal uit automatisme naar het toilet.
Een lange rit met de auto is meestal geen routine.
 
Nochtans ging dat bij mij in de klas zonder problemen toen ik in het eerste leerjaar zat.
Herinnert ge u nog veel van toen jij in het eerste leerjaar zat? En hoe vaak je toen naar het toilet moest? Want dat zou heel straf zijn ;).

Om het met een aangepaste quote van een pedagoog te zeggen "een kind kan biologisch zijn plas wel 2u ophouden. Een volwassene kan ook 3 dagen zonder water."
 
Herinnert ge u nog veel van toen jij in het eerste leerjaar zat? En hoe vaak je toen naar het toilet moest? Want dat zou heel straf zijn ;).

Om het met een aangepaste quote van een pedagoog te zeggen "een kind kan biologisch zijn plas wel 2u ophouden. Een volwassene kan ook 3 dagen zonder water."
Ik herinner mij daar nog genoeg van om te weten dat ik tijdens de pauze naar het toilet ging en niet tijdens de les.
Zeker omdat er in onze klas ene zat met een kleine blaas en die mocht wel tijdens de les naar het toilet.

Misschien hadden we elk uur plaspauze ofzo, dat weet ik wel niet meer.
 
Hier onlangs ook een verhaal gehoord, dochter van een collega die in het eerste of tweede leerjaar zat. Moest naar het toilet maar mocht niet, moest maar in de pauze gaan. Uiteindelijk pipi in de broek.

Ze moest vervolgens broek/onderbroek uitdoen vooraan de klas en in haar blote poep naar het secretariaat gaan achter propere kledij.

Fucking absurd.
Die zever van niet naar toilet gaan tijdens de lessen mogen ze echt eens mee stoppen. Dat ze eens 2 keer nadenken ook. Hoeveel toiletten zijn er? En hoeveel leerlingen? Wij hadden op de lagere school misschien 1 toilet op 50-80 leerlingen. Als die allemaal op 10 min naar de wc moeten gaan amai. Zelfde in het middelbaar, waar de inspectie zelfs een opmerking gemaakt heeft op het tekort aan toiletten. Op 1 campus hadden we een 5-tal toiletten, in de eetzaal een 4-tal en op de andere campus nog eens per geslacht een 4-tal. Da's wel op dik 1000 leerlingen.

Idem met eten en drinken in de les. Zo lang ze niet storen snap ik het nut niet van zo dingen te verbieden.
 
Wat lees je hier toch allemaal.

Mocht mijn dochter zich moeten uitkleden hebben vooraan in de klas en dan naar buiten doorheen de gangen, op laste van de leerkracht, dan zou die leerkracht gegarandeerd kletsen krijgen. Dat is er vér over hoor.
 
Nooit pestgedrag door leerkrachten ervaren, wel had mijn klastitularis van het 6e leerjaar "ne pik op mij"... Heb altijd een goede relatie gehad met de leerkrachten maar diene paljas mocht mij gewoon niet.

Paar voorbeelden die ik me nog herinner is dat ik een boekbespreking had gedaan van Pietje Bell en hij niet wilde geloven dat dat een echt boek was, hij dacht dat ik me even een boek uit mijn duim had gezogen en maakte mij voor de klas wat belachelijk (had me nog wel net erdoor gelaten maar soit). Tweede voorbeeld is dat hij voor heel de klas verkondigde "niet moeilijk dat uw moeder grijze haren krijgt van u" de dag na oudercontact, heb dat jaar toch geen plezant jaar gehad op school.
 
Terug
Bovenaan