Pestgedrag van leerkrachten op school

Maar waar vaak de keuze voor een aanpak waarbij het kind met het slecht gedrag niet comfortabel is wel de meeste effectieve.

Jij lijkt aan te geven dat leerkrachten gerust wat harder mogen optreden om kinderen met 'slecht gedrag' aan te pakken. Je zegt zelfs dat dit het meest effectief is. Waar baseer jij je op? Je buikgevoel omdat je vindt dat de huidige generatie op niets trekt?

Waar trek je de grens? Een tik op de vingers? Vastbinden met ductape? Hoe veel pijn moet het kind volgens jou lijden of hoe hard moet het vernederd worden om 'een les geleerd te hebben'?

Los dat ik mij niet uitsprak over die casus op zichzelf ga ik u een andere casus geven.

Stel een schooltje met duidelijke regel van niet tijdens de les naar het toilet, dit stoort de les en kinderen die zomaar in de gangen rondzwerven is niet ideaal.
Maar goed meisje van 6, maandag moet ze om 11u tijdens de les naar het toilet, leerkracht zegt duidelijk dat dit niet de bedoeling is want regels en blabla. Kind dringt toch aan en goed ze mag gaan.
Donderdag om 13u idem, zelfde kind moet naar toilet tijdens de les, zelfde uitleg.
Goed dat spelletje gaat zo een week of 2 verder, leerkracht houdt kind tijdens de pauzes in het oog en merkt op dat het kind tijdens de pauzes gewoon niet naar toilet gaat. Nu goed een les daarna moet het kind wederom tijdens de les plassen, leerkracht spreekt kind aan en zegt dat er tijdens de pauzes moet gegaan worden, er gezien is dat ze dit niet doet en dat ze niet mag gaan.

Wat doe je?

Goed in uw achterhoofd houden dat een kind niet verlegen is om expres om de leerkracht/ ouder/ grootouder of whatever te kloten in hun broek te plassen. Want jij verbiedt mij iets, ik zal u eens terugpakken.
Dat is gewoon een situatie die zeer moeilijk is en als het kind al meermaals aangesproken en bijgestuurd is geweest is het niet zo evident om een pasklaar antwoord te formuleren.
Je kan dan kiezen om gewoon voor de goede vrede het kind haar zin te geven, maar wat leert het kind dan?

Een trauma is ook weer zo een zwaarwichtige uitspraak. Je kan ook gewoon met uw neus tegen de muur lopen, een eye-opener krijgen zonder daar levenslang nachtmerries van te hebben.
Als ik morgen tegen een schrikdraad plas en ik krijg daar een schok van mijn leven dan weet ik dat ik dat niet meer moet doen. Men moet dan niet de spanning van die schrikdraad halen want stel u voor dat iemand ertegen zou plassen en een trauma eraan zou overhouden.

Als we verder gaan op deze casus. Het spelletje gaat zo een week of 2 verder en de leerkracht laat het kind tijdens de les niet plassen. Nadien vindt de andere gebeurtenis plaats, waarbij de leerkracht beslist om het kind zich te laten uitkleden voor de klas en haar halfnaakt door de gang te laten lopen.

Dat is dan wel ok voor jou?

Ik denk dat ik begrijp wat je wil zeggen. Afspraken maken op scholen is niet evident. Omgaan met kinderen die moeilijk gedrag stellen is ook niet evident. Maar op geen enkel moment moet dit resulteren in pestgedrag en vernedering.
 
Los dat ik mij niet uitsprak over die casus op zichzelf ga ik u een andere casus geven.

Stel een schooltje met duidelijke regel van niet tijdens de les naar het toilet, dit stoort de les en kinderen die zomaar in de gangen rondzwerven is niet ideaal.
Maar goed meisje van 6, maandag moet ze om 11u tijdens de les naar het toilet, leerkracht zegt duidelijk dat dit niet de bedoeling is want regels en blabla. Kind dringt toch aan en goed ze mag gaan.
Donderdag om 13u idem, zelfde kind moet naar toilet tijdens de les, zelfde uitleg.
Goed dat spelletje gaat zo een week of 2 verder, leerkracht houdt kind tijdens de pauzes in het oog en merkt op dat het kind tijdens de pauzes gewoon niet naar toilet gaat. Nu goed een les daarna moet het kind wederom tijdens de les plassen, leerkracht spreekt kind aan en zegt dat er tijdens de pauzes moet gegaan worden, er gezien is dat ze dit niet doet en dat ze niet mag gaan.

Wat doe je?

Goed in uw achterhoofd houden dat een kind niet verlegen is om expres om de leerkracht/ ouder/ grootouder of whatever te kloten in hun broek te plassen. Want jij verbiedt mij iets, ik zal u eens terugpakken.
Dat is gewoon een situatie die zeer moeilijk is en als het kind al meermaals aangesproken en bijgestuurd is geweest is het niet zo evident om een pasklaar antwoord te formuleren.
Je kan dan kiezen om gewoon voor de goede vrede het kind haar zin te geven, maar wat leert het kind dan?

Een trauma is ook weer zo een zwaarwichtige uitspraak. Je kan ook gewoon met uw neus tegen de muur lopen, een eye-opener krijgen zonder daar levenslang nachtmerries van te hebben.
Als ik morgen tegen een schrikdraad plas en ik krijg daar een schok van mijn leven dan weet ik dat ik dat niet meer moet doen. Men moet dan niet de spanning van die schrikdraad halen want stel u voor dat iemand ertegen zou plassen en een trauma eraan zou overhouden.
Ongeacht dit een fictief voorbeeld is kunnen er wel gegronde redenen zijn. Misschien heeft dat kind plasangst, durft het niet tijdens de pauzes naar toilet wegens de drukte en weet de leerkracht dit niet. 7% van vrouwen en 15% van mannen heeft er last van. In deze casus geef je dat kind nog een extra trauma erbij. Een leerkracht is uiteraard geen dokter en veel zou kunnen opgelost worden met goede en eerlijke communicatie maar ik zie een kind van 5-10 jaar dit nog niet doen. Thuis kan er mss ook geen probleem zijn omdat dit een veilige omgeving is en de ouders zich van geen kwaad bewust zijn.
Een ethische notenkraker :p
 
Ongeacht dit een fictief voorbeeld is kunnen er wel gegronde redenen zijn. Misschien heeft dat kind plasangst, durft het niet tijdens de pauzes naar toilet wegens de drukte en weet de leerkracht dit niet. 7% van vrouwen en 15% van mannen heeft er last van. In deze casus geef je dat kind nog een extra trauma erbij. Een leerkracht is uiteraard geen dokter en veel zou kunnen opgelost worden met goede en eerlijke communicatie maar ik zie een kind van 5-10 jaar dit nog niet doen. Thuis kan er mss ook geen probleem zijn omdat dit een veilige omgeving is en de ouders zich van geen kwaad bewust zijn.
Een ethische notenkraker :p
zie daar niet meteen een notenkraker in hoor. Wel eerder iemand die geen flauw benul heeft waarover hij spreekt omdat hij zelf geen ervaring heeft ofwel met pedagogische context ofwel gewoon zelf geen kinderen heeft
 
Hier onlangs ook een verhaal gehoord, dochter van een collega die in het eerste of tweede leerjaar zat. Moest naar het toilet maar mocht niet, moest maar in de pauze gaan. Uiteindelijk pipi in de broek.

Ze moest vervolgens broek/onderbroek uitdoen vooraan de klas en in haar blote poep naar het secretariaat gaan achter propere kledij.

Fucking absurd.
Sorry, maar ik heb toch wel enorm veel moeite om dit te geloven.
 
Los dat ik mij niet uitsprak over die casus op zichzelf ga ik u een andere casus geven.

Stel een schooltje met duidelijke regel van niet tijdens de les naar het toilet, dit stoort de les en kinderen die zomaar in de gangen rondzwerven is niet ideaal.
Maar goed meisje van 6, maandag moet ze om 11u tijdens de les naar het toilet, leerkracht zegt duidelijk dat dit niet de bedoeling is want regels en blabla. Kind dringt toch aan en goed ze mag gaan.
Donderdag om 13u idem, zelfde kind moet naar toilet tijdens de les, zelfde uitleg.
Goed dat spelletje gaat zo een week of 2 verder, leerkracht houdt kind tijdens de pauzes in het oog en merkt op dat het kind tijdens de pauzes gewoon niet naar toilet gaat. Nu goed een les daarna moet het kind wederom tijdens de les plassen, leerkracht spreekt kind aan en zegt dat er tijdens de pauzes moet gegaan worden, er gezien is dat ze dit niet doet en dat ze niet mag gaan.

Wat doe je?

Goed in uw achterhoofd houden dat een kind niet verlegen is om expres om de leerkracht/ ouder/ grootouder of whatever te kloten in hun broek te plassen. Want jij verbiedt mij iets, ik zal u eens terugpakken.
Dat is gewoon een situatie die zeer moeilijk is en als het kind al meermaals aangesproken en bijgestuurd is geweest is het niet zo evident om een pasklaar antwoord te formuleren.
Je kan dan kiezen om gewoon voor de goede vrede het kind haar zin te geven, maar wat leert het kind dan?

Een trauma is ook weer zo een zwaarwichtige uitspraak. Je kan ook gewoon met uw neus tegen de muur lopen, een eye-opener krijgen zonder daar levenslang nachtmerries van te hebben.
Als ik morgen tegen een schrikdraad plas en ik krijg daar een schok van mijn leven dan weet ik dat ik dat niet meer moet doen. Men moet dan niet de spanning van die schrikdraad halen want stel u voor dat iemand ertegen zou plassen en een trauma eraan zou overhouden.
Als iemand met darmproblemen, ook als kind al, word ik echt kwaad van uwe zever te lezen.
Als je naar het toilet moet, moet je naar het toilet PUNT!

Pipi of kaka lang ophouden is ook enorm ongezond.

Ik heb het nu nog geregeld, als ik voel dat ik naar het toilet moet, moet ik binnen het kwartier op ne pot zitten of het is in mijn broek (ok, nu als volwassene kan ik het beter inhouden, maar als kind is het vaak op het nippertje geweest). In mijn eerste job was ik elke dag met de auto op de baan, ik had altijd een rol wc-papier bij, en ben geregeld "in de bosjes" gaan kakken.

Gelukkig had ik vroeger begripvolle leerkrachten in het lager die me lieten gaan als ik moest. En ja, dat kon meermaals op een halve dag zijn. En in de pauze gaan als ik toen net niet moest lukte ook niet hoor.

Maar goedpraten dat een kind van 6 jaar in haar bloot gat door de gangen moest lopen is gewoon walgelijk. Wat die leerkracht deed is machtsmisbruik, seksuele intimidatie van een minderjarige, ... noem maar op...

En dan nog vergelijken met iets als tegen een schrikdraad lopen, komaan zeg.. hoe hard kan je dit in het belachelijke trekken?
 
Los dat ik mij niet uitsprak over die casus op zichzelf ga ik u een andere casus geven.
Je sprak je er wel over uit: Het is niet zeker of het fout is of niet van die leerkracht, omdat je het hele verhaal niet kent.
Het is echter wel zeker dat het fout is van die leerkracht, ongeacht wat het hele verhaal is.

Maar goed meisje van 6 (...)

Goed in uw achterhoofd houden dat een kind niet verlegen is om om expres de leerkracht te kloten in hun broek te plassen.
Ik denk vooral dat het 1. duidelijk is en 2. maar goed is dat je geen leraar bent.
 
Sorry, maar ik heb toch wel enorm veel moeite om dit te geloven.

Ik heb ook moeite om te geloven dat leerlingen met ductape worden vastgebonden aan stoelen en daar foto's van worden gedeeld in een whatsapp groep. Ik heb ook moeite om te geloven dat een kindje met ductape aan zijn bed wordt vastgeplakt in een kinderopvang. Ik heb ook moeite om te geloven dat kinderen met hun hoofd in een toilet worden geduwd in een kinderopvang.

Maar toch blijkt dit vandaag allemaal realiteit te zijn...
 
Gebeurt waarschijnlijk heel vaak.

Als je mensen met autismespectrumstoornis generaliseert en/of als minderwaardig en/of anders/niet als mensen beschouwt, dan leidt dat vanzelf tot zo een gedrag. Ook heb ik het gevoel dat mensen - zelfs in jobs waarmee ze dagelijks in contact komen met mensen met ASS - eigenlijk geen idee hebben wat ASS inhoudt.

Edit Crew: persoonlijke aanval verwijderd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook moeite om te geloven dat leerlingen met ductape worden vastgebonden aan stoelen en daar foto's van worden gedeeld in een whatsapp groep. Ik heb ook moeite om te geloven dat een kindje met ductape aan zijn bed wordt vastgeplakt in een kinderopvang. Ik heb ook moeite om te geloven dat kinderen met hun hoofd in een toilet worden geduwd in een kinderopvang.

Maar toch blijkt dit vandaag allemaal realiteit te zijn...
Ik weet dat ik in het vijfde en zesde leerjaar, en dat was op een normale school, dat ik ook apart werd gezet met "houten planken" rondom me heen omdat ik te storend zou zijn voor andere leerlingen omdat ik te veel praat. En omdat ik te veel afgeleid zou zijn door anderen. Toen vond ik dat 'normaal', maar nu zou duidelijk moeten zijn dat dat niet normaal was. Zo erg als de toestanden beschreven in dit artikel is dat natuurlijk niet, maar ik vind het nog altijd geen correcte of juiste oplossing. In het middelbaar onderwijs hebben ze verder nooit problemen gehad met mij.

Nu normaal zou ik nooit het normaal onderwijs mogen volgen hebben omdat altijd gezegd was dat ik het niet zou kunnen. Er was een advies gegeven voor bijzonder onderwijs deels omdat ik op intellectueel niveau niet in staat geacht werd om gewoon onderwijs aan te kunnen (of er nog niet klaar voor was), maar dat werd niet gevolgd wegens plaatsgebrek toen, en uiteindelijk ben ik het normale onderwijs blijven volgen, omdat de resultaten er tegen verwachting wel waren. Daarom dat ik bijvoorbeeld vandaag denk dat veel te veel mensen (onterecht) naar bijzonder onderwijs wordt gestuurd.

Ik las onlangs dit


Ik vind dat triestig om te lezen, omdat ik van mening dat de meesten wel gewoon normaal onderwijs zouden kunnen volgen, en je veel kansen afneemt van anderen door ze elders te steken.
 
Los dat ik mij niet uitsprak over die casus op zichzelf ga ik u een andere casus geven.

Stel een schooltje met duidelijke regel van niet tijdens de les naar het toilet, dit stoort de les en kinderen die zomaar in de gangen rondzwerven is niet ideaal.
Maar goed meisje van 6, maandag moet ze om 11u tijdens de les naar het toilet, leerkracht zegt duidelijk dat dit niet de bedoeling is want regels en blabla. Kind dringt toch aan en goed ze mag gaan.
Donderdag om 13u idem, zelfde kind moet naar toilet tijdens de les, zelfde uitleg.
Goed dat spelletje gaat zo een week of 2 verder, leerkracht houdt kind tijdens de pauzes in het oog en merkt op dat het kind tijdens de pauzes gewoon niet naar toilet gaat. Nu goed een les daarna moet het kind wederom tijdens de les plassen, leerkracht spreekt kind aan en zegt dat er tijdens de pauzes moet gegaan worden, er gezien is dat ze dit niet doet en dat ze niet mag gaan.

Wat doe je?

Goed in uw achterhoofd houden dat een kind niet verlegen is om expres om de leerkracht/ ouder/ grootouder of whatever te kloten in hun broek te plassen. Want jij verbiedt mij iets, ik zal u eens terugpakken.
Dat is gewoon een situatie die zeer moeilijk is en als het kind al meermaals aangesproken en bijgestuurd is geweest is het niet zo evident om een pasklaar antwoord te formuleren.
Je kan dan kiezen om gewoon voor de goede vrede het kind haar zin te geven, maar wat leert het kind dan?

Een trauma is ook weer zo een zwaarwichtige uitspraak. Je kan ook gewoon met uw neus tegen de muur lopen, een eye-opener krijgen zonder daar levenslang nachtmerries van te hebben.
Als ik morgen tegen een schrikdraad plas en ik krijg daar een schok van mijn leven dan weet ik dat ik dat niet meer moet doen. Men moet dan niet de spanning van die schrikdraad halen want stel u voor dat iemand ertegen zou plassen en een trauma eraan zou overhouden.
Meent ge dat nu serieus?
Het is een kind van 6 jaar. Als dat kind moet plassen, moet het plassen.
Als uw baas morgen zegt "ge moogt niet meer naar het toilet tijdens de werkuren", dan ga je daar gewoon mee akkoord?

En precies alsof uw lichaam zo werkt dat je "op commando" tijdens de pauze kan plassen, moest dat het geval zijn hadden er geen publiek toegankelijke wc's moeten bestaan, want je kan toch inhouden tot je thuis bent.
 
Meent ge dat nu serieus?
Het is een kind van 6 jaar. Als dat kind moet plassen, moet het plassen.
Als uw baas morgen zegt "ge moogt niet meer naar het toilet tijdens de werkuren", dan ga je daar gewoon mee akkoord?

En precies alsof uw lichaam zo werkt dat je "op commando" tijdens de pauze kan plassen, moest dat het geval zijn hadden er geen publiek toegankelijke wc's moeten bestaan, want je kan toch inhouden tot je thuis bent.
Hangt af van de job he. Een kraanmachinist in de haven van antwerpen zal wel niet kunnen zeggen... how jonges... effe plaspauze terwijl er daar een last aan de kraan hangt. Een hartchirurg die effe een plaspauze neemt tijdens de operatie zie ik nu ook niet gebeuren. Een piloot die een landing gaat inzetten zal ook niet eerst een rondje rond zaventem vliegen.
Ikzelf daarentegen op de kantoorjob zou eens goed lachen met mijn baas... dat wel :p
 
Hangt af van de job he. Een kraanmachinist in de haven van antwerpen zal wel niet kunnen zeggen... how jonges... effe plaspauze terwijl er daar een last aan de kraan hangt. Een hartchirurg die effe een plaspauze neemt tijdens de operatie zie ik nu ook niet gebeuren. Een piloot die een landing gaat inzetten zal ook niet eerst een rondje rond zaventem vliegen.
Ikzelf daarentegen op de kantoorjob zou eens goed lachen met mijn baas... dat wel :p
Maar dat verschil dat dat al volwassenen zijn. De vergelijkbare tijdspanne is niet "terwijl er iets aan de kraan hangt" of "tijdens de landing", maar "heel de dag".

Als een hartchirurg trouwens dringend moet kiezen tussen gaan plassen of in zijn broek plassen, gaat die 100% zeker eerst plassen hoor. Idem voor de 2 andere gevallen.
 
Totaal andere casus.
Want ik hoop toch dat je gewoon de leerkracht hebt ingelicht? Een kind dat ziek is is een andere kwestie dan mijn voorbeeld.
Dat zie je toch zelf ook wel in denk ik?


Ik spreek me dan ook niet uit over de eerste casus.
Ik geef er zelf één en zeg dat het allemaal niet zo evident hoeft te zijn. Het is niet evident om een pasklare oplossing te geven die effectief is en die terwijl ook nog wel aanvaardbaar is.
Gewoon maar toestaan zonder meer, is de deuren openzetten voor elke regel is maar puur theoretisch en in de praktijk kan en mag alles.


Ik kan 1001 voorbeelden geven waar reageren op slecht gedrag niet zo evident is.
Maar waar vaak de keuze voor een aanpak waarbij het kind met het slecht gedrag niet comfortabel is wel de meeste effectieve.

Je gaat daar wel eventjes helemaal los met 20/20 hindsight én gaat er vanuit dat communicatie school / ouders / leerkracht enorm efficiënt verloopt. Hoewel situaties uiteraard niet steeds evident hoeven te zijn, dient de reactie daarop dat wel te zijn.
Er zijn bovendien talloze gradaties waarbij je ongewenst gedrag aanpakt, zonder daarbij te vervallen in fysieke handelingen of psychologische trauma's creëren.

Anekdotisch, maar als 5-6 jarige liep ik op school ook rond met een knoert van een blaasontsteking, geweten door niemand (incl mezelf). Men is er op uit gekomen nadat ik verteld had dat ik bloed aan het plassen was. Ik liep dus al een tijdje rond met veelvuldige wc-bezoeken, zowel tijdens de les als tijdens de pauzes. Moest ik nu een lastige leerling geweest zijn, dan mocht mijn leerkracht mij dus ook in mijn bloot gat zetten voor de klas omdat hij "wist" dat ik lastig deed?

Je kan misschien 1001 voorbeelden geven waar een reactie op slecht gedrag niet evident is, maar ik heb zo een vermoeden dat jouw reactie in die situaties bij velen de wenkbrauwen zou doen fronsen.
 
Op staande voet ontslagen, maarja...

Dit is het zwakste van het zwakste dat je maar kan doen in je job, dit zijn waarschijnlijk gefrustreerde mensen die niet blij zijn in hun eigen leven en dan maar andere mensen hun leven zuur maken?

Om te spauwen, mag gerust een strafrechtelijk onderzoek naar komen in mijn ogen, kan me inbeelden dat er wel een (of meerdere) wet overtreden is.
 
Sorry, maar ik heb toch wel enorm veel moeite om dit te geloven.

Ja?

Ik heb een leraat die letterlijk zei. "Op je 40 is het een gummy zwabber ipv een beton paal. Jongens en meisjes, ervan profiteren nu het kan". Hilariteit Alom bij de jongens.

Achteraf gezien nogal fout...

Of een klasgenoot waarvan zijn ex (die hem bedrogen had) op haar 16 sterft aan aggressive kanker (schoolgenote). Hij geeft aan niet naar de begrafenis te willen gaan en hij wordt dagen lang publiek onder druk gezet door leerkracht A om te moeten gaan omdat hij haar laatste lief was. Hij gaat niet en krijgt uiteindelijk strafstudie. Iedereen WTF en dan een opmerking van "wie harteloos is, moet maar voelen".

Zeer proper.

Ik heb zelf nog straf gekregen omdat ik buiten de uren door het rood fietste en een leraar had dat gezien. Dus ja, ik verschiet van niks. Tussen die 100 leraars in een school zitten er wel altijd een paar die niet zo goed met macht om kunnen.

Ooit een zot gehad die straf per 100 blz gaf. Die was na paar weken wel verdwenen. Nooit een wacko interim gehad?

Ik verschiet van niks...
 
Gebeurt waarschijnlijk heel vaak.

Als je mensen met autismespectrumstoornis generaliseert en/of als minderwaardig en/of anders/niet als mensen beschouwt, dan leidt dat vanzelf tot zo een gedrag. Ook heb ik het gevoel dat mensen - zelfs in jobs waarmee ze dagelijks in contact komen met mensen met ASS - eigenlijk geen idee hebben wat ASS inhoudt.

Edit Crew: persoonlijke aanval verwijderd
Alez ze, eens kritiek geven op een mod en gebanned. Niemand die kon afleiden over welke mod het ging en het was allesbehalve overdreven. Hoewel het mij niet zou verbazen dat het over @vishnusixclix gaat.

Goed bezig jongens, dit is meteen ook mijn laatste post.
 
Ferme beschuldiging, wat gewoon smaad zou zijn. Dat is er gebeurd. Waanzin!

Ik walg van de feiten waarover deze thread gaan. Mijn job draait rond het lesgeven en begeleiden van jongeren met autisme. Jonge mensen met hun autisme leren omgaan, lesmateriaal schrijven/uitwerken opdat het beter werkt bij deze jongeren, dat is gewoon mijn leven. Ik sta ermee op en ga ermee slapen. Levenslange ervaring heb ik ermee.

Insinueren dat ik ooit iets gelijkaardigs gedaan heb als beschreven in het artikel is gewoon met de haren getrokken en het geeft me een héél vieze smaak in de mond.
 
Laatst bewerkt:
mag gerust een strafrechtelijk onderzoek naar komen in mijn ogen, kan me inbeelden dat er wel een (of meerdere) wet overtreden is.

Zijn er toevallig juristen aanwezig hier op het forum?
Onder welke rubriek/artikel in het strafrecht zou zoiets kunnen vallen?
Ik dacht eerst "pesterijen op het werk", maar gezien de machtsverhouding leraar/kind (waarbij kinderen geen werknemers van een school zijn), lijkt dit minder geschikt.
 
Laatst bewerkt:
Meent ge dat nu serieus?
Het is een kind van 6 jaar. Als dat kind moet plassen, moet het plassen.
Als uw baas morgen zegt "ge moogt niet meer naar het toilet tijdens de werkuren", dan ga je daar gewoon mee akkoord?

En precies alsof uw lichaam zo werkt dat je "op commando" tijdens de pauze kan plassen, moest dat het geval zijn hadden er geen publiek toegankelijke wc's moeten bestaan, want je kan toch inhouden tot je thuis bent.
Er is een verschil tussen niet mogen en het proberen te beperken tot de vaste pauzes.
Kinderen hebben meermaals een pauze per dag, een pauze waarin er naar het toilet zou moeten gegaan worden.
In scholen organiseert men zelfs vaste toiletmomenten

Zomaar toestaan zonder meer dat kinderen tijdens de les naar het toilet gaan is toch een lastige.
Ten eerste zwerft het kind rond in de gangen op zijn eentje en ten tweede heb je 15 andere, als elke uur er zo 5 naar het toilet moeten is dat toch niet ideaal.
Dus ja het is wel van nut dat een kind toch leert en probeert om op bepaalde momenten te gaan, en ook snapt dat dit niet op elk moment kan.
Wat niet wilt zeggen dat dit niet kan, maar het moet wel duidelijk zijn dat dit een uitzondering is.


Maar daar gaat het mij niet om. Mij gaat het vooral erom dat tegenwoordig precies alles maar moet kunnen. En dat leerkrachten defacto enkel nog maar zaken verkeerd kunnen doen.
Alles moet met de mantel der liefde behandeld worden en mijn kind mooi kind en een leerkracht heeft niks te zeggen over mijn kind.
Ik zie daar grote problematiek in.

Net zoals kinderen vastbinden of stelselmatig vernederen trouwens ook problematisch is.
Begrijp me daarin niet verkeerd.
 
Terug
Bovenaan