Maar waar vaak de keuze voor een aanpak waarbij het kind met het slecht gedrag niet comfortabel is wel de meeste effectieve.
Jij lijkt aan te geven dat leerkrachten gerust wat harder mogen optreden om kinderen met 'slecht gedrag' aan te pakken. Je zegt zelfs dat dit het meest effectief is. Waar baseer jij je op? Je buikgevoel omdat je vindt dat de huidige generatie op niets trekt?
Waar trek je de grens? Een tik op de vingers? Vastbinden met ductape? Hoe veel pijn moet het kind volgens jou lijden of hoe hard moet het vernederd worden om 'een les geleerd te hebben'?
Los dat ik mij niet uitsprak over die casus op zichzelf ga ik u een andere casus geven.
Stel een schooltje met duidelijke regel van niet tijdens de les naar het toilet, dit stoort de les en kinderen die zomaar in de gangen rondzwerven is niet ideaal.
Maar goed meisje van 6, maandag moet ze om 11u tijdens de les naar het toilet, leerkracht zegt duidelijk dat dit niet de bedoeling is want regels en blabla. Kind dringt toch aan en goed ze mag gaan.
Donderdag om 13u idem, zelfde kind moet naar toilet tijdens de les, zelfde uitleg.
Goed dat spelletje gaat zo een week of 2 verder, leerkracht houdt kind tijdens de pauzes in het oog en merkt op dat het kind tijdens de pauzes gewoon niet naar toilet gaat. Nu goed een les daarna moet het kind wederom tijdens de les plassen, leerkracht spreekt kind aan en zegt dat er tijdens de pauzes moet gegaan worden, er gezien is dat ze dit niet doet en dat ze niet mag gaan.
Wat doe je?
Goed in uw achterhoofd houden dat een kind niet verlegen is om expres om de leerkracht/ ouder/ grootouder of whatever te kloten in hun broek te plassen. Want jij verbiedt mij iets, ik zal u eens terugpakken.
Dat is gewoon een situatie die zeer moeilijk is en als het kind al meermaals aangesproken en bijgestuurd is geweest is het niet zo evident om een pasklaar antwoord te formuleren.
Je kan dan kiezen om gewoon voor de goede vrede het kind haar zin te geven, maar wat leert het kind dan?
Een trauma is ook weer zo een zwaarwichtige uitspraak. Je kan ook gewoon met uw neus tegen de muur lopen, een eye-opener krijgen zonder daar levenslang nachtmerries van te hebben.
Als ik morgen tegen een schrikdraad plas en ik krijg daar een schok van mijn leven dan weet ik dat ik dat niet meer moet doen. Men moet dan niet de spanning van die schrikdraad halen want stel u voor dat iemand ertegen zou plassen en een trauma eraan zou overhouden.
Als we verder gaan op deze casus. Het spelletje gaat zo een week of 2 verder en de leerkracht laat het kind tijdens de les niet plassen. Nadien vindt de andere gebeurtenis plaats, waarbij de leerkracht beslist om het kind zich te laten uitkleden voor de klas en haar halfnaakt door de gang te laten lopen.
Dat is dan wel ok voor jou?
Ik denk dat ik begrijp wat je wil zeggen. Afspraken maken op scholen is niet evident. Omgaan met kinderen die moeilijk gedrag stellen is ook niet evident. Maar op geen enkel moment moet dit resulteren in pestgedrag en vernedering.