Pestgedrag van leerkrachten op school

Ik ben nog helemaal niet zo oud (dertiger) en in de lagere school hadden we een leerkracht die boksen op de schouder uitdeelde als je het varken een beetje uithing. Dikwijls met een blauw aanvoelende schouder naar huis gekomen. Nu zou dat moord en brand zijn, toen zei niemand daar iets op. Ik ben ook ‘groot’ geworden en draag daar geen ondraaglijke gevolgen van.

Een andere leerkracht rookte continu groene Michel in de klas. Wij vonden dat de normaalste zaak van de wereld. Ik kan nog steeds ademen op vandaag…

Gaan we niet een beetje ver vandaag de dag met alles? Ik keur zeker niet alles goed, maar…

Waar ik over spreek is misschien 25 jaar geleden. Dat zijn niet de middeleeuwen hè…

Ik weet wel dat ik me in zo’n wereld vandaag gelukkiger zou voelen, vandaag de dag zit iedereen met vingers te wijzen en kleinzerig te zijn.
 
Ik ben nog helemaal niet zo oud (dertiger) en in de lagere school hadden we een leerkracht die boksen op de schouder uitdeelde als je het varken een beetje uithing. Dikwijls met een blauw aanvoelende schouder naar huis gekomen. Nu zou dat moord en brand zijn, toen zei niemand daar iets op. Ik ben ook ‘groot’ geworden en draag daar geen ondraaglijke gevolgen van.

Een andere leerkracht rookte continu groene Michel in de klas. Wij vonden dat de normaalste zaak van de wereld. Ik kan nog steeds ademen op vandaag…
Wij zijn waarschijnlijk ver even oud en ik kan je zeggen dat dit toen al zeker niet meer normaal was.
Gaan we niet een beetje ver vandaag de dag met alles? Ik keur zeker niet alles goed, maar…

Waar ik over spreek is misschien 25 jaar geleden. Dat zijn niet de middeleeuwen hè…
"Een beetje ver met alles", heb je de beginpost gelezen?
Ik weet wel dat ik me in zo’n wereld vandaag gelukkiger zou voelen, vandaag de dag zit iedereen met vingers te wijzen en kleinzerig te zijn.
Jij zou je gelukkiger voelen in een wereld waar mensen hun zin kunnen doen met een groep kinderen, omdat ze leerkracht zijn? Ik hoop dat je beseft dat we in zo'n wereld leefden, en in die gouden tijd mensen zoals jij ook hun mond moesten houden als de "serieuze mensen" spraken (= de leerkacht, de advocaat, de dokter, en de notaris van het dorp)?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog helemaal niet zo oud (dertiger) en in de lagere school hadden we een leerkracht die boksen op de schouder uitdeelde als je het varken een beetje uithing. Dikwijls met een blauw aanvoelende schouder naar huis gekomen. Nu zou dat moord en brand zijn, toen zei niemand daar iets op. Ik ben ook ‘groot’ geworden en draag daar geen ondraaglijke gevolgen van.

Een andere leerkracht rookte continu groene Michel in de klas. Wij vonden dat de normaalste zaak van de wereld. Ik kan nog steeds ademen op vandaag…

Gaan we niet een beetje ver vandaag de dag met alles? Ik keur zeker niet alles goed, maar…

Waar ik over spreek is misschien 25 jaar geleden. Dat zijn niet de middeleeuwen hè…

Ik weet wel dat ik me in zo’n wereld vandaag gelukkiger zou voelen, vandaag de dag zit iedereen met vingers te wijzen en kleinzerig te zijn.
In Nederland is het rookverbod ingegaan in 1978, het jaartal voor België vind ik niet direct, maar zal ook wel in die periode geweest zijn.
Jij hebt het dus niét meegemaakt dat er nog leerkrachten in de klas rookten.

En om uw soort van vergelijking door te trekken:
Kinderen gingen vroeger werken ipv naar school te gaan, die werden toch ook groot?
 
In Nederland is het rookverbod ingegaan in 1978, het jaartal voor België vind ik niet direct, maar zal ook wel in die periode geweest zijn.
Jij hebt het dus niét meegemaakt dat er nog leerkrachten in de klas rookten.
Ik verschiet er wel van dat er pas een rookverbod op school kwam vanaf 2008 en uitgebreid in 2018. Zot laat eigenlijk.
Roken in de klas vind ik ook niet meteen terug. Ook nooit meegemaakt. Wel een leerkracht wiskunde gehad (ook een fan van groene michel) die tussen 2 uren ging roken in het opslag kot in de gang.
 
In Nederland is het rookverbod ingegaan in 1978, het jaartal voor België vind ik niet direct, maar zal ook wel in die periode geweest zijn.
Jij hebt het dus niét meegemaakt dat er nog leerkrachten in de klas rookten.

En om uw soort van vergelijking door te trekken:
Kinderen gingen vroeger werken ipv naar school te gaan, die werden toch ook groot?
Ga jij nu komen beweren dat ik lieg?

Straf. Zonder dat je daar enige reden voor hebt? Die leerkracht rookte wel degelijk in de klas, en nog geen klein beetje. Zelf heb ik tot mijn 21 gestudeerd. Je kan er dus op verschillende manieren geraken.

En ja, mijn pa is op z’n 14de gestopt met school, en als ik op mijn 65ste sta waar hij nu staat dan ga ik blij zijn. Dat zegt dus inderdaad niets.
 
Hier ook tot ver in de jaren 90 rokende leerkrachten gehad in de middelbare school t schijnt. Van ene ben ik zeker dat hij het in 2006 nog deed omdat ik zelf in de klas zat toen :p .

Voor de rest triest he die linken de OP. Zeer streng straffen wat mij betreft.
 
Wij zijn hier quasi allemaal van +- dezelfde generatie, en die zaken (slagen uitdelen aan leerlingen, roken in de klas) waren toen ook al helemaal niet normaal meer. Dat het nog kon voorvallen, dat zal wel zijn. De feiten waarvoor dit topic is opgestart, bewijzen dat. Maar normaal? Niets van.
Ik zou er wel niet zo zeker van zijn dat die zaken niet normaal meer waren. Ligt ook misschien aan hoe ruraal de streek was? Maar bij ons was de leerkracht/directeur in het lager bekend om z'n losse handen. Die had een zegelring, en als het echt raak moest zijn, knotste hij daarmee op je kop. Meerdere leerlingen die ook door hem beschimpt werden, hij bedacht de spotnamen mee voor op de speelplaats.
Ook tot in het middelbaar leraren die graag eens een mot gaven (je mocht kiezen van welke hand en dan kreeg je er eentje van allebei).Het was de oudste generatie die toch op pensioen zou gaan, maar dan nog.

Tuurlijk is dat niet normaal, maar op dat moment wisten de ouders daar ook wel van, hoor. En dat werd gepikt.

Maar waar ik absoluut hoorndol van wordt, is dat eeuwige riedeltje dat "we tegenwoordig te ver gaan" of "tegenwoordig niks meer mag". Dat wat ik hierboven beschrijf, mag uiteraard niet meer en dat is maar goed ook. De losse handen zullen wellicht weinig trauma's opgeleverd hebben, de spotnamen al duidelijk meer. Het is niet aan leraren om mee te pesten.

Maar dat valt toch in het niets bij wat er in de openingspost staat, hè. Of bij dat kindje dat zich moest uitkleden. Als je dan nog durft te zeggen dat "tegenwoordig niks meer mag", dan moeten we gewoon blij zijn dat je geen beroep hebt waarbij je met kinderen in aanraking komt.
 
Ga jij nu komen beweren dat ik lieg?

Straf. Zonder dat je daar enige reden voor hebt? Die leerkracht rookte wel degelijk in de klas, en nog geen klein beetje. Zelf heb ik tot mijn 21 gestudeerd. Je kan er dus op verschillende manieren geraken.

En ja, mijn pa is op z’n 14de gestopt met school, en als ik op mijn 65ste sta waar hij nu staat dan ga ik blij zijn. Dat zegt dus inderdaad niets.
Als je leerkrachten hebt gehad die nog in de klas rookten, dan gingen die lijnrecht tegen de wet in. En jij verdedigt dat hier als "achja, ik ben er toch niet van gestorven". Los van het feit dat hij dus illegaal bezig was in zijn klas, bracht hij wel degelijk de gezondheid van de kinderen in gevaar. Daar is absoluut niks aan te verdedigen.

En ik had het niet over stoppen met school op 14 (waarschijnlijk leerkracht), maar kinderarbeid in de fabrieken ;). "Vroeger werden ze ook groot" is nooit een goed argument.
 
Een andere leerkracht rookte continu groene Michel in de klas. Wij vonden dat de normaalste zaak van de wereld. Ik kan nog steeds ademen op vandaag…
Ik weet wel dat ik me in zo’n wereld vandaag gelukkiger zou voelen, vandaag de dag zit iedereen met vingers te wijzen en kleinzerig te zijn.
De wereld waar leerkrachten roken in de klas?
Ik heb al veel misplaatste drang naar 'vroeger' gezien, maar dit is toch een mooie.

Ook tot in het middelbaar leraren die graag eens een mot gaven (je mocht kiezen van welke hand en dan kreeg je er eentje van allebei).
:laugh:
 
Ik heb inderdaad vaak een drang naar vroeger. Vreemd, maar het is niet anders. Las onlangs nog een artikel over autorijden vroeger: geen snelheidslimiet (wel ja, die van je auto), zuipen wat je wou en doe maar op. Roken kon overal. Iedereen die enigszins kon werkte in het zwart. Ik rook niet, drink enkel op vakantie (en daar rij ik niet met de auto) en ik ben bediende, dus doe geen van die drie, maar toch denk ik dat het vroeger allemaal…. Simpeler? Duidelijker? was.

Kinderen die niet luisteren kregen een tik. Punt. Wie niet horen wil moet voelen komt ergens vandaan.

Zijn we nu niet ongelofelijke regelneven geworden op elk gebied?
 
Ik heb inderdaad vaak een drang naar vroeger. Vreemd, maar het is niet anders. Las onlangs nog een artikel over autorijden vroeger: geen snelheidslimiet (wel ja, die van je auto), zuipen wat je wou en doe maar op. Roken kon overal. Iedereen die enigszins kon werkte in het zwart. Ik rook niet, drink enkel op vakantie (en daar rij ik niet met de auto) en ik ben bediende, dus doe geen van die drie, maar toch denk ik dat het vroeger allemaal…. Simpeler? Duidelijker? was.

Kinderen die niet luisteren kregen een tik. Punt. Wie niet horen wil moet voelen komt ergens vandaan.

Zijn we nu niet ongelofelijke regelneven geworden op elk gebied?
Totaal offtopic. Maar je mag ook naar het resultaat kijken: klimaatopwarming die we niet kunnen keren, een verkeersinfarct met jaarlijks meer en meer doden, gezondheidszorg onder stress door de rokers en een sociaal vangnet dat op knappen staat met grote staatsschulden door al dat zwartwerk... maar wel duidelijker.

En hoe we daar weer iets ontopics van kunnen maken: De gevolgen en het resultaat telt ook mee. We worden slimmer en evolueren. Ondertussen weten we dat eens goed meppen als ze niet luisteren niet werkt. Dus dan doen we dat niet meer, alleen de keikoppen die feiten naast hun neerleggen nog.

En dat duct tape niet werkt tegen ADHD, wisten ze vroeger ook al. Die hang naar het verleden, heb je die ook als je ziet dat leerkrachten pestfoto's delen op WhatsApp?

Edit: Je had nog geëdit... Regelneven op elk gebied. Bedoel je op het niet mishandelen en pesten van leerlingen in de klas?
 
Ik zat precies toch op een goede school dan :unsure:
Ik heb wel leerkrachten weten gooien met krijtjes enzo, maar echt leerlingen uitlachen e.d. heb ik nooit zien gebeuren. Wel pestgedrag tussen leerlingen (ik heb, ondanks enkele zaken, chance gehad dat ik quasi nooit werd gepest).

In het lager wel ooit een jongen die van de juf een tutter in zijn mond moest steken omdat hij teveel aan het babbelen was. Daar is ook nog een staartje aan gekomen toen de ouders daarvan op de hoogte kwamen, dus dat ging naar de normen van toen al te ver (dan spreek ik van ruwweg eind jaren 90).

Een whatsapp groepje waar leerkrachten spotten met leerlingen, dat is ziek en bovendien oliedom. Ongeacht wat je job is, kan je best ten allen tijde vermijden dat je persoonlijke opmerkingen neerschrijft in berichten of mails, want dat kan later altijd tegen je gebruikt worden. Mondelinge opmerkingen zijn ook te vermijden, he (en 100% als het gaat over kinderen).
 
Het was vroeger beter!
- iemand die nu leeft.

Men was vroeger vaak onwetender, dat wel. Het leven is ook simpeler als je simpel bent en wordt gehouden natuurlijk. Brede toegang tot informatie is iets vrij recent, dat ook nadelen heeft. Maar ik zou voor geen geld van de wereld willen wisselen.

Ik zat precies toch op een goede school dan :unsure:
Ik heb wel leerkrachten weten gooien met krijtjes enzo, maar echt leerlingen uitlachen e.d. heb ik nooit zien gebeuren. Wel pestgedrag tussen leerlingen (ik heb, ondanks enkele zaken, chance gehad dat ik quasi nooit werd gepest).

In het lager wel ooit een jongen die van de juf een tutter in zijn mond moest steken omdat hij teveel aan het babbelen was. Daar is ook nog een staartje aan gekomen toen de ouders daarvan op de hoogte kwamen, dus dat ging naar de normen van toen al te ver (dan spreek ik van ruwweg eind jaren 90).

Een whatsapp groepje waar leerkrachten spotten met leerlingen, dat is ziek en bovendien oliedom. Ongeacht wat je job is, kan je best ten allen tijde vermijden dat je persoonlijke opmerkingen neerschrijft in berichten of mails, want dat kan later altijd tegen je gebruikt worden. Mondelinge opmerkingen zijn ook te vermijden, he (en 100% als het gaat over kinderen).
Idem hier hoor, ik ging naar een strenge en relatief elitaire katholieke school tot 1998 maar meer dan wat publiek punten bekendmaken en op de knieën zitten voor de hele speeltijd wegens te veel roepen heb ik niet meegemaakt. Ik dacht niet dat iets zoals "ruraal" zijn (dixit @Loser) zo hard zou spelen, ik spreek over de Brusselse rand wel.
 
In het lager (leerkracht eerste lj): mijn mond toe geplakt met tape omdat ik te veel kletste, de "domkop" van de klas nog aan de kapstok gehangen, kinderen die moeilijkheden hadden werden wel enorm gepusht (lees: vernederend vooraan moeten komen) en toen mijn moeder op dezelfde school zat bij dezelfde leerkracht, heeft ze meermaals gezien dat kinderen werden gedwongen om te eten. Kotsen? Begin er maar opnieuw aan! Datzelfde bord MOEST leeg.

Op de knieën zitten gans de speeltijd met de armen in de lucht was toen ook een normale, gangbare straf.
 
Ik zou die toegang tot info ook niet willen missen, en denk finaal dat ik nu liever leef dan bijvoorbeeld 30 of 50 jaar geleden.

Alleen heb ik dus moeite met wat voor mij een overregulering is. Ik stel me vaak de vraag ‘zijn we nu allemaal mietjes geworden’?

Dat gaat over zo enorm veel meer dingen die hier ook off topic zijn.
 
Ik zou die toegang tot info ook niet willen missen, en denk finaal dat ik nu liever leef dan bijvoorbeeld 30 of 50 jaar geleden.

Alleen heb ik dus moeite met wat voor mij een overregulering is. Ik stel me vaak de vraag ‘zijn we nu allemaal mietjes geworden’?

Dat gaat over zo enorm veel meer dingen die hier ook off topic zijn.
Alleen mietjes zagen de hele tijd over de regels.
 
Alleen heb ik dus moeite met wat voor mij een overregulering is. Ik stel me vaak de vraag ‘zijn we nu allemaal mietjes geworden’?
Maar je bent het toch eens met dat wat die leerkrachten deden niet kan? Wat is daar van overregulering aan? Of dat er "niks nog mag"?
 
Het probleem zit niet alleen bij die leerkrachten zelf. Die leerkrachten zijn uiteraard het eerste probleem, maar het probleem dat ze bij de directie gewoon hun kop in het zand proberen steken is imo nog veel erger en dat is imo opnieuw gewoon te wijten dat veel schooldirecties gewoon niet capabel zijn voor die job.

Onzen directeur op mijn lagere school vroeger die trok zich alles aan, nen echten duizendpoot. Zat overal mee tussen, als er kinderen naar spoed moesten reed hij vaak zelf (mag niet meer tegenwoordig maar bon). Als ik dat vergelijk met de verhalen die ik nu van mijn vriendin hoor: op de 6,5 jaar dat wij samen zijn heeft zij 6 verschillende directrices gehad, eigenlijk 7 want op de school waar ze in het begin stond was het een duo-baan. Van die 6/7 zijn er dus 2 goeie geweest: die 1ste goeie op haar vorige school hebben ze met een aantal buiten gepest (die heeft het onderwijs ook verlaten intussen). Gelukkig heeft ze nu (sinds 1 september) op het eerste zicht terug een goeie. Maar voor de rest? Geen betrokkenheid, geen verantwoordelijkheid opnemen, geen sturende functie naar het team toe en vooral de oude/vastebenoemde garde op hun wenken bedienen... vorig jaar zelfs één die de 2 weken na het herfstverlof nog "bij nam" om een reis van 3 weken te kunnen maken :wtf: ge zijt directie... tijdens het schooljaar hoor je op school te zijn. Dat de inrichtende macht uberhaupt zo'n zaken toelaat kan er bij mij niet in.

Ook het feit dat iemand als directie kan werken EN dat halftijds kan doen zou gewoon niet mogen kunnen. Dat zou meteen een hele hoop fin-de-carriere mensen uitfilteren die het zich toch niet meer teveel aantrekken, zeker niet voor die paar uur die ze nog doen.

Als ze in het onderwijs écht iets willen doen aan retentie dan is het bij de directies dat ze moeten beginnen. Dat zijn de centrale figuren die ervoor kunnen dat een school kan draaien zoals moet en dat de leerkrachten de nodige ondersteuning krijgen. Ik snap dat het moeilijk is van vastbenoemde rotte appels eruit te krijgen maar directies moeten ervoor zorgen dat er een sterk team staat en dat die rotte appels buiten de groep gezet worden. Nu mogen ze al te vaak hun gang gaan en dat maakt gewoon volledige teams kapot.

Ik zat precies toch op een goede school dan :unsure:
Ik heb wel leerkrachten weten gooien met krijtjes enzo, maar echt leerlingen uitlachen e.d. heb ik nooit zien gebeuren. Wel pestgedrag tussen leerlingen (ik heb, ondanks enkele zaken, chance gehad dat ik quasi nooit werd gepest).

In het lager wel ooit een jongen die van de juf een tutter in zijn mond moest steken omdat hij teveel aan het babbelen was. Daar is ook nog een staartje aan gekomen toen de ouders daarvan op de hoogte kwamen, dus dat ging naar de normen van toen al te ver (dan spreek ik van ruwweg eind jaren 90).

Een whatsapp groepje waar leerkrachten spotten met leerlingen, dat is ziek en bovendien oliedom. Ongeacht wat je job is, kan je best ten allen tijde vermijden dat je persoonlijke opmerkingen neerschrijft in berichten of mails, want dat kan later altijd tegen je gebruikt worden. Mondelinge opmerkingen zijn ook te vermijden, he (en 100% als het gaat over kinderen).
Krijtjes... soms bordvegers (van die stoffenen, geen houten :unsure: ). Dat gebeurde meestal in situaties waar er al 3 keer gevraagd was om te zwijgen en dat toch niet zo goed lukte... daar had/heb ik dus weinig problemen mee. Ik heb wel eens ne leerkracht met nen bos sleutels weten gooien, dat is dan weer minder ok gezien potentiële letsels. Voor de rest kan ik weinig negatiefs zeggen over leerkrachten ondanks het feit dat ik zeker met een fair share aan varkens de schoolbanken gedeeld heb.

Wel in het lager (3de leerjaar) ne leerkracht gehad die nogal gekend stond voor het hebben van favorietjes (toevallig of niet altijd meisjes) en serieus van leer kon trekken tegen de kinderen (lees: jongens) die hij niet af kon. In hindsight was die man echt niet ok om les te geven, zeker niet aan kinderen van 8-9 jaar.
 
Terug
Bovenaan