Pestgedrag van leerkrachten op school

C11

Well-known member
Dit maakt me echt zo kwaad :angry: Er is veel aandacht voor de kinderopvang, maar dit gaat allemaal al even ver (of zelfs verder...).
Leerlingen met autisme uitgelachen, vernederd en zelfs vastgebonden door leerkrachten op middelbare school: “Pure terreur”

Enkele voorbeelden uit het artikel:
De leerlingen worden uitgemaakt voor ‘bende apen'. Zo schreef een leerkracht in het begin van de les de naam van één van de leerlingen op het bord. Met daarnaast: ‘is gelijk aan LOMP'. De hele klas moest daar een heel lesuur naar kijken. Die leerling kampte op dat moment met zelfmoordgedachten.
Wie de vier poten van zijn stoel niet op de grond houdt, krijgt een duw zodat ie op de grond valt
Zo wordt een jongen met ADHD, die door de leerkrachten als ‘lastig en druk' wordt ervaren, door een leerkracht met ducttape vastgebonden op zijn stoel. De foto ervan, die onze redactie kon zien, verschijnt in de whatsappgroep met de tekst: “Zot word ik er van..” De collega's van de leerkracht vinden de foto duidelijk hilarisch, want ze reageren met lachende smileys.
Tijdens een klassenraad maakt een leerkracht een opmerking over een zwaarlijvige jongen. “Elke keer ik hem zie aanlopen, is het alsof ik in een ‘Baywatch'-film zit. Ge weet toch waarom? Met zijn dikke tetten.

Wanneer er aan de alarmbel wordt getrokken door andere leerkrachten krijgen ze veel reactie van dit groepje. De klokkenluiders worden uitgescholden, lesvoorbereidingen worden in de vuilbak gegooid, ... Het ging zelfs zo ver dat leden van de groep de lessen van kritische collega's moedwillig kwamen verstoren. “Eén van hen verstopte zich tijdens de les van een collega een uur lang achter een kast terwijl hij dierengeluiden maakte. De leerlingen moesten verplicht hun mond houden."

Al in 2021 werd er een eerste melding gedaan bij de directie... Erger nog, bij een melding werd de klokkenluider gewoon afgewimpeld.
Toen in de lente van dit jaar een andere leerkracht opnieuw melding maakte bij de directrice van de Middenschool werd ze, naar eigen zeggen, afgewimpeld. “De directrice deed het hele gebeuren af als ‘ventileren' in moeilijke omstandigheden. Ze wilde niets doen met de klacht.” Bovendien ‘lekte' de directrice de naam van de klokkenluider bij de rest van het team, waardoor samenwerken al helemaal niet meer mogelijk was.

De algemene directeur van de scholengroep heeft toen wel ingegrepen, maar duidelijk niet voldoende. Ze laten nu uiteraard weten dat ze het opnieuw gaan bekijken...

:angry:
 
Bij mijn zus op de lagere school hebben ze ook zo'n leerkracht die de kindjes nogal racistisch bejengend. Zo van: hoe je wil je appel niet eten? Is dat omdat ze bij u in Afrika alleen maar bananen eten? Ga dan terug he.
Er komen meer en meer klachten binnen over die leerkracht maar wat moet de directie doen, ontslaan? Er hebben nu al mensje zonder enig diploma een klas. Die leerkracht weet ook dat de school haar harder nodig heeft als omgekeerd.

Uiteindelijk is dit iets dat we als gemeenschap mee gecreëerd hebben. Moesten er simpelweg genoeg mensen zijn die willen werken zou die leerkracht zich zo machtig niet voelen.
 
Bij mijn zus op de lagere school hebben ze ook zo'n leerkracht die de kindjes nogal racistisch bejengend. Zo van: hoe je wil je appel niet eten? Is dat omdat ze bij u in Afrika alleen maar bananen eten? Ga dan terug he.
Er komen meer en meer klachten binnen over die leerkracht maar wat moet de directie doen, ontslaan? Er hebben nu al mensje zonder enig diploma een klas. Die leerkracht weet ook dat de school haar harder nodig heeft als omgekeerd.

Uiteindelijk is dit iets dat we als gemeenschap mee gecreëerd hebben. Moesten er simpelweg genoeg mensen zijn die willen werken zou die leerkracht zich zo machtig niet voelen.
Er is nu wel nog een verschil tussen jezelf onmisbaar wanen door het leerkrachtentekort, en een directie die niet weet hoe dat aan te pakken enerzijds, en die post hierboven, waar het eerder lijkt alsof een hele kerngroep van directie en leerkrachten zich zo gedraagt en ze niet eens meer lijken te beseffen hoe schadelijk hun gedrag is.

Dat is toch wel een rotte appel vs zowat de hele mand.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn zus op de lagere school hebben ze ook zo'n leerkracht die de kindjes nogal racistisch bejengend. Zo van: hoe je wil je appel niet eten? Is dat omdat ze bij u in Afrika alleen maar bananen eten? Ga dan terug he.
Er komen meer en meer klachten binnen over die leerkracht maar wat moet de directie doen, ontslaan? Er hebben nu al mensje zonder enig diploma een klas. Die leerkracht weet ook dat de school haar harder nodig heeft als omgekeerd.

Uiteindelijk is dit iets dat we als gemeenschap mee gecreëerd hebben. Moesten er simpelweg genoeg mensen zijn die willen werken zou die leerkracht zich zo machtig niet voelen.

Namen en shamen verdomme!

Moesten hun namen in de openbaarheid komen ze zouden 2 keer nadenken voor ze hun nog es in hun machtspositie berusten.
 
Hier onlangs ook een verhaal gehoord, dochter van een collega die in het eerste of tweede leerjaar zat. Moest naar het toilet maar mocht niet, moest maar in de pauze gaan. Uiteindelijk pipi in de broek.

Ze moest vervolgens broek/onderbroek uitdoen vooraan de klas en in haar blote poep naar het secretariaat gaan achter propere kledij.

Fucking absurd.
 
Hier onlangs ook een verhaal gehoord, dochter van een collega die in het eerste of tweede leerjaar zat. Moest naar het toilet maar mocht niet, moest maar in de pauze gaan. Uiteindelijk pipi in de broek.

Ze moest vervolgens broek/onderbroek uitdoen vooraan de klas en in haar blote poep naar het secretariaat gaan achter propere kledij.

Fucking absurd.
Dat klinkt echt zo als gedrag van de "oude garde" toen ik 30 jaar geleden in het lager onderwijs zat. Toch gek dat iemand vandaag de dag nog met zoiets afkomt, kinderen een beetje traumatiseren.
 
Hier onlangs ook een verhaal gehoord, dochter van een collega die in het eerste of tweede leerjaar zat. Moest naar het toilet maar mocht niet, moest maar in de pauze gaan. Uiteindelijk pipi in de broek.

Ze moest vervolgens broek/onderbroek uitdoen vooraan de klas en in haar blote poep naar het secretariaat gaan achter propere kledij.

Fucking absurd.
Je kent ook niet het hele verhaal of daar ga ik alvast toch van uit.

Het is ook belangrijk dat bepaalde regels en normen gevolgd worden. En soms moet je eens met uw neus tegen de muur lopen om te beseffen dat die niet vrijblijvend zijn.
De beste lessen zijn nog altijd diegene die je pijn doen of waar je vernedert werd door ze niet te volgen.

We moeten ook niet gaan naar een onderwijs of maatschappij waar het volgen van regels en normen vrijblijvend zijn omdat ze niet afdwingbaar zijn omdat er niks meer mag gezegd of gedaan worden.

En voor alle duidelijkheid zeg ik niet dat we kinderen maar consequent moeten belachelijk maken of hardhandig moeten aanpakken. Maar we moeten ook niet alles met de mantel der liefde bedekken en alles laten ontsporen omdat niks nog kan en mag.

Dat klinkt echt zo als gedrag van de "oude garde" toen ik 30 jaar geleden in het lager onderwijs zat. Toch gek dat iemand vandaag de dag nog met zoiets afkomt, kinderen een beetje traumatiseren.
Ik wou het niet zeggen maar inderdaad vroeger kon dat gebeuren.
Maar als ik terugkijk dan was die manier van aanpakken van die oude garde niet zo slecht.
Als ik mijn ouders en grootouders hoor dan is het verschil in gedrag tussen mijn generatie en de huidige kinderen van 0-10 toch groot.
 
Doet me weer terugdenken aan mijn derde middelbaar in VTI Brugge, inmiddels al 20 jaar geleden...

Al is het vele malen erger voor deze jongeren, bij mij was dat ze eerder negeerden als ik zichtbaar gepest werd door andere jongeren. Draaiden gewoon de andere kant op ipv tussen te komen.
 
Je kent ook niet het hele verhaal of daar ga ik alvast toch van uit.

Het is ook belangrijk dat bepaalde regels en normen gevolgd worden. En soms moet je eens met uw neus tegen de muur lopen om te beseffen dat die niet vrijblijvend zijn.
Ik denk niet echt dat het er toe doet of je al dan niet het volledige verhaal kent als de leerkracht iemand zo goed als naakt door de gangen/speelplaats laat lopen achter propere kledij.

Ik ga akkoord dat er regels zijn a la "enkel toilet tijdens de pauze" oid maar als een kind echt blijft aandringen...

De beste lessen zijn nog altijd diegene die je pijn doen of waar je vernedert werd door ze niet te volgen.
Traumas dus :unsure:


De leerkracht is ondertussen wel ontslagen btw of toch naar een andere school verpatst
 
Je kent ook niet het hele verhaal of daar ga ik alvast toch van uit.

Het is ook belangrijk dat bepaalde regels en normen gevolgd worden. En soms moet je eens met uw neus tegen de muur lopen om te beseffen dat die niet vrijblijvend zijn.
De beste lessen zijn nog altijd diegene die je pijn doen of waar je vernedert werd door ze niet te volgen.

We moeten ook niet gaan naar een onderwijs of maatschappij waar het volgen van regels en normen vrijblijvend zijn omdat ze niet afdwingbaar zijn omdat er niks meer mag gezegd of gedaan worden.

En voor alle duidelijkheid zeg ik niet dat we kinderen maar consequent moeten belachelijk maken of hardhandig moeten aanpakken. Maar we moeten ook niet alles met de mantel der liefde bedekken en alles laten ontsporen omdat niks nog kan en mag.


Ik wou het niet zeggen maar inderdaad vroeger kon dat gebeuren.
Maar als ik terugkijk dan was die manier van aanpakken van die oude garde niet zo slecht.
Als ik mijn ouders en grootouders hoor dan is het verschil in gedrag tussen mijn generatie en de huidige kinderen van 0-10 toch groot.

Serieus?! Een 6 jarig meisje moet zich uitkleden voor heel de klas en half naakt naar het secretariaat toe gaan? Los van het feit of dit het hele verhaal is, is er echt wel geen enkel excuus om zo'n gedrag van een leerkracht goed te praten. Punt.

Het is al helemaal absurd om met regels en normen te beginnen zwaaien bij een 6 jarig meisje dat haar plas niet kan ophouden tot aan de pauze. Het is al even absurd om een kind op de grond te duwen omdat zijn stoel niet met 4 poten op de grond staat.
En ja, ik mag hopen dat je inziet dat het ook volledig fout is om een leerling met ductape vast te binden omdat die lastig doet.

Dat heeft toch helemaal niets met regels en normen te maken?!
En nee, de beste lessen zijn niet diegene die je pijn doen of je vernederen. Dat noemen ze in de volksmond trouwens ook trauma.
 
Triestig. Dat kinderen elkaar pesten is op zich al erg, maar volwassenen zouden toch echt beter moeten weten.
Er wordt veel aandacht geschonken aan racisme/LGBT+ discriminatiebestrijding maar hier zou ook meer aandacht aan geschonken moeten worden. Want ADHD en autisme valt niet zo op als een andere huidskleur maar die kinderen zijn dikwijls wel minder mondig om zich te verdedigen.
 
Serieus?! Een 6 jarig meisje moet zich uitkleden voor heel de klas en half naakt naar het secretariaat toe gaan? Los van het feit of dit het hele verhaal is, is er echt wel geen enkel excuus om zo'n gedrag van een leerkracht goed te praten. Punt.

Het is al helemaal absurd om met regels en normen te beginnen zwaaien bij een 6 jarig meisje dat haar plas niet kan ophouden tot aan de pauze. Het is al even absurd om een kind op de grond te duwen omdat zijn stoel niet met 4 poten op de grond staat.
En ja, ik mag hopen dat je inziet dat het ook volledig fout is om een leerling met ductape vast te binden omdat die lastig doet.

Dat heeft toch helemaal niets met regels en normen te maken?!
En nee, de beste lessen zijn niet diegene die je pijn doen of je vernederen. Dat noemen ze in de volksmond trouwens ook trauma.
Los dat ik mij niet uitsprak over die casus op zichzelf ga ik u een andere casus geven.

Stel een schooltje met duidelijke regel van niet tijdens de les naar het toilet, dit stoort de les en kinderen die zomaar in de gangen rondzwerven is niet ideaal.
Maar goed meisje van 6, maandag moet ze om 11u tijdens de les naar het toilet, leerkracht zegt duidelijk dat dit niet de bedoeling is want regels en blabla. Kind dringt toch aan en goed ze mag gaan.
Donderdag om 13u idem, zelfde kind moet naar toilet tijdens de les, zelfde uitleg.
Goed dat spelletje gaat zo een week of 2 verder, leerkracht houdt kind tijdens de pauzes in het oog en merkt op dat het kind tijdens de pauzes gewoon niet naar toilet gaat. Nu goed een les daarna moet het kind wederom tijdens de les plassen, leerkracht spreekt kind aan en zegt dat er tijdens de pauzes moet gegaan worden, er gezien is dat ze dit niet doet en dat ze niet mag gaan.

Wat doe je?

Goed in uw achterhoofd houden dat een kind niet verlegen is om expres om de leerkracht/ ouder/ grootouder of whatever te kloten in hun broek te plassen. Want jij verbiedt mij iets, ik zal u eens terugpakken.
Dat is gewoon een situatie die zeer moeilijk is en als het kind al meermaals aangesproken en bijgestuurd is geweest is het niet zo evident om een pasklaar antwoord te formuleren.
Je kan dan kiezen om gewoon voor de goede vrede het kind haar zin te geven, maar wat leert het kind dan?

Een trauma is ook weer zo een zwaarwichtige uitspraak. Je kan ook gewoon met uw neus tegen de muur lopen, een eye-opener krijgen zonder daar levenslang nachtmerries van te hebben.
Als ik morgen tegen een schrikdraad plas en ik krijg daar een schok van mijn leven dan weet ik dat ik dat niet meer moet doen. Men moet dan niet de spanning van die schrikdraad halen want stel u voor dat iemand ertegen zou plassen en een trauma eraan zou overhouden.
 
Laatst bewerkt:
Achteraf gezien heb ik toch ook al vaak gedacht "WTF staken die leraars allemaal uit in het middelbaar". Bij ons was het ook bon ton om de punten voor toetsen van hoog naar laag af te lezen. En de sukkeltjes van de klas collectief uitlachen...

Of je mocht nooit naar de wc tijdens de les. Zelfs als je het vroeg, no go. Zelfs niet in 5e if 6e middelbaar. Dus volwassen mensen die niet mogen gaan pissen. Absurd. Ik ga mijn kinderen opvoeden "als je moet pissen, vraag je het. Als je niet mag, sta recht en ga".

Ik heb ook tientallen bladzijden straf gekregen in 1 jaar omdat mijn agenda de maandag niet getekend was door mijn ouders (en daar stond dus niks in behalve de lessen die we gehad hadden, ik had nooit slechte punten of notas of zo). Mijn ma maanden in ziekenhuis, mijn pa werkte in Brussel en was van 6 tot 20h niet thuis. Proberen de boel met 3 kinderen te doen draaien en heel het weekend bij pikkelen. Ja, die agenda was soms niet getekend. Standaard tarief, 10 blz. Ik maar schrijven bijna elke week (en dat was zo'n anal dude, die checkte de agenda op vrijdag: niet getekend en op maandag moest die getekend zijn). Mijn pa was dat beu en die tekende pro actief tot het einde van het jaar. En ik mocht als straf heel mijn agenda overschrijven in een nieuwe agenda. En de weken nadien begon het spelletje opnieuw, 10blz, 10blz, ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Los dat ik mij niet uitsprak over die casus op zichzelf ga ik u een andere casus geven.

Stel een schooltje met duidelijke regel van niet tijdens de les naar het toilet, dit stoort de les en kinderen die zomaar in de gangen rondzwerven is niet ideaal.
Maar goed meisje van 6, maandag moet ze om 11u tijdens de les naar het toilet, leerkracht zegt duidelijk dat dit niet de bedoeling is want regels en blabla. Kind dringt toch aan en goed ze mag gaan.
Donderdag om 13u idem, zelfde kind moet naar toilet tijdens de les, zelfde uitleg.
Goed dat spelletje gaat zo een week of 2 verder, leerkracht houdt kind tijdens de pauzes in het oog en merkt op dat het kind tijdens de pauzes gewoon niet naar toilet gaat. Nu goed een les daarna moet het kind wederom tijdens de les plassen, leerkracht spreekt kind aan en zegt dat er tijdens de pauzes moet gegaan worden, er gezien is dat ze dit niet doet en dat ze niet mag gaan.

Wat doe je?

Goed in uw achterhoofd houden dat een kind niet verlegen is om expres om de leerkracht/ ouder/ grootouder of whatever te kloten in hun broek te plassen. Want jij verbiedt mij iets, ik zal u eens terugpakken.
Dat is gewoon een situatie die zeer moeilijk is en als het kind al meermaals aangesproken en bijgestuurd is geweest is het niet zo evident om een pasklaar antwoord te formuleren.

Je kan dan kiezen om gewoon voor de goede vrede het kind haar zin te geven, maar wat leert het kind dan?

Be stupid, get stupid?

Denk je dat een kind spelletjes blijft spelen als hij 2x in de les mag gaan pissen ? Nee. Dan heeft die door, meh, ik mag gewoon gaan pissen. En dan stopt dat vanzelf. En de uitzondering kan dan tijdens de les gewoon gaan pissen. Wie voert er nu power plays met kinderen over pissen ? Die van mij zijn 2y en rete ambetant. Als je die 10 minuten negeert is het ook al "ik moet kaka doen op potje" en "ik wil boke eten". Als je die aandacht geeft en er power play van maakt, ja dan kun je je wel een halve dag bezig houden...
 
Los dat ik mij niet uitsprak over die casus op zichzelf ga ik u een andere casus geven.

Stel een schooltje met duidelijke regel van niet tijdens de les naar het toilet, dit stoort de les en kinderen die zomaar in de gangen rondzwerven is niet ideaal.
Maar goed meisje van 6, maandag moet ze om 11u tijdens de les naar het toilet, leerkracht zegt duidelijk dat dit niet de bedoeling is want regels en blabla. Kind dringt toch aan en goed ze mag gaan.
Donderdag om 13u idem, zelfde kind moet naar toilet tijdens de les, zelfde uitleg.
Goed dat spelletje gaat zo een week of 2 verder, leerkracht houdt kind tijdens de pauzes in het oog en merkt op dat het kind tijdens de pauzes gewoon niet naar toilet gaat. Nu goed een les daarna moet het kind wederom tijdens de les plassen, leerkracht spreekt kind aan en zegt dat er tijdens de pauzes moet gegaan worden, er gezien is dat ze dit niet doet en dat ze niet mag gaan.

Wat doe je?

Goed in uw achterhoofd houden dat een kind niet verlegen is om expres om de leerkracht/ ouder/ grootouder of whatever te kloten in hun broek te plassen. Want jij verbiedt mij iets, ik zal u eens terugpakken.
Dat is gewoon een situatie die zeer moeilijk is en als het kind al meermaals aangesproken en bijgestuurd is geweest is het niet zo evident om een pasklaar antwoord te formuleren.
Je kan dan kiezen om gewoon voor de goede vrede het kind haar zin te geven, maar wat leert het kind dan?
Mijn dochter heeft al weken last van een urineweginfectie, al meermaals behandeld met antibiotica.
Mocht deze week ook niet naar het toilet van de juf want de speeltijd was net gedaan. Tof om te horen als ouder natuurlijk terwijl je er alles aan doet om haar juiste routines aan te leren.

Maar een leerkracht zal wel beter kunnen inschatten of een kind "uit koppigheid" in zijn broek plast of niet natuurlijk...

Op GEEN ENKEL MOMENT en geen enkele manier is het okee een kind halfnaakt door een publieke ruimte te laten wandelen. Stel dat jij als ouder je ziek kind komt oppikken, je gaat naar het secretariaat en ziet daar een kleintje halfnaakt door de gang rondlopen... Dan is jouw spontaan idee "dat kind zal dat wel verdiend hebben!"?
Of toch eerder: "Mocht dit mijn kind zijn, ik zou de leerkracht willen wurgen!"?
 
Mijn dochter heeft al weken last van een urineweginfectie, al meermaals behandeld met antibiotica.
Mocht deze week ook niet naar het toilet van de juf want de speeltijd was net gedaan. Tof om te horen als ouder natuurlijk terwijl je er alles aan doet om haar juiste routines aan te leren.

Maar een leerkracht zal wel beter kunnen inschatten of een kind "uit koppigheid" in zijn broek plast of niet natuurlijk...
Totaal andere casus.
Want ik hoop toch dat je gewoon de leerkracht hebt ingelicht? Een kind dat ziek is is een andere kwestie dan mijn voorbeeld.
Dat zie je toch zelf ook wel in denk ik?
Op GEEN ENKEL MOMENT en geen enkele manier is het okee een kind halfnaakt door een publieke ruimte te laten wandelen. Stel dat jij als ouder je ziek kind komt oppikken, je gaat naar het secretariaat en ziet daar een kleintje halfnaakt door de gang rondlopen... Dan is jouw spontaan idee "dat kind zal dat wel verdiend hebben!"?
Of toch eerder: "Mocht dit mijn kind zijn, ik zou de leerkracht willen wurgen!"?

Ik spreek me dan ook niet uit over de eerste casus.
Ik geef er zelf één en zeg dat het allemaal niet zo evident hoeft te zijn. Het is niet evident om een pasklare oplossing te geven die effectief is en die terwijl ook nog wel aanvaardbaar is.
Gewoon maar toestaan zonder meer, is de deuren openzetten voor elke regel is maar puur theoretisch en in de praktijk kan en mag alles.


Ik kan 1001 voorbeelden geven waar reageren op slecht gedrag niet zo evident is.
Maar waar vaak de keuze voor een aanpak waarbij het kind met het slecht gedrag niet comfortabel is wel de meeste effectieve.
 
Er zitten toch veel leerkrachten met complexen in de scholen verstopt. Denk dat iedereen van mijn kennissen wel vreemde verhalen heeft.
 
Als ex-leerkracht vond ik het mentaal welzijn van een kind even belangrijk als mijn taak om dingen aan te leren. Gelukkig dacht zo goed als elke collega die ik had dat ook.

Neen, het is altijd fout om een kind bewust te vernederen.
 
Je kent ook niet het hele verhaal of daar ga ik alvast toch van uit.

Het is ook belangrijk dat bepaalde regels en normen gevolgd worden. En soms moet je eens met uw neus tegen de muur lopen om te beseffen dat die niet vrijblijvend zijn.
De beste lessen zijn nog altijd diegene die je pijn doen of waar je vernedert werd door ze niet te volgen.
Volgens mij spreekt praktisch al de kennis rond opvoeden je daarin tegen.
We moeten ook niet gaan naar een onderwijs of maatschappij waar het volgen van regels en normen vrijblijvend zijn omdat ze niet afdwingbaar zijn omdat er niks meer mag gezegd of gedaan worden.
Wat volgens mij niets te maken heeft met een kind in haar broek te laten plassen om een punt te maken. Het is een normaal biologische functie, dat je dan moeilijk doet als datzelfde kind dat meermaals doet, misschien, maar in welke normale situatie "in de maatschappij" moet je maar in je broek plassen omdat je niet even naar de WC mag?
En voor alle duidelijkheid zeg ik niet dat we kinderen maar consequent moeten belachelijk maken of hardhandig moeten aanpakken. Maar we moeten ook niet alles met de mantel der liefde bedekken en alles laten ontsporen omdat niks nog kan en mag.
Er is volgens mij een gigantische ruimte tussen alles toelaten en kinderen naar de WC laten gaan.
Ik wou het niet zeggen maar inderdaad vroeger kon dat gebeuren.
Maar als ik terugkijk dan was die manier van aanpakken van die oude garde niet zo slecht.
Als ik mijn ouders en grootouders hoor dan is het verschil in gedrag tussen mijn generatie en de huidige kinderen van 0-10 toch groot.
Vroeger gingen mensen veel vaker op de vuist, en viel je met enig spoor van gedragsproblemen wel ergens uit de boot om dan een jobje te doen dat nu al lang niet meer bestaat wegens geen commerciële meerwaarde in onze competitieve maatschappij.

Ik zou de verschillen die je aanhaalt eerder bij een algemeen wantrouwen van autoriteit en "mijn kind, schoon kind" zoeken, in plaats van het feit dat een leerkracht niet meer als een soort dictatoriale sociopaat 'zijn' kinderen kan traumatiseren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan