Pestgedrag van leerkrachten op school

Ik zal het zo stellen zou je het aanvaarden dat uw chef/baas/manager op het werk u fysiek buiten werkt omdat je te laat bent met iets, iets vergeten bent, wat dan ook? Ik vermoed van niet. OF is het dan ook ' het is ok want ik ging niet KO toen de manager me sloeg?'

En terzijde mijn vorige comment is hier verwijderd maar is het toeval dat al degenen die aan de 'wel het is toch niet zo erg, voor mij was het ook zo en kijk eens, geen problemen' zijn ook degenen die een lange geschiedenis hebben op dit forum van ofwel trolling ofwel gedrag/meningen te verdedigen die over het algemeen als problematisch beschouwd worden.
Juist ja. Een afwijkende mening hebben (op best wel wat gebieden, dat geef ik graag toe) is hier ‘trolling’.

Het is hier off-topic, maar je ooit al eens afgevraagd hoe dat voelt, het met 75% van de dingen niet eens zijn?
Anders, stuur me een PM, ik zal het je gerust uitleggen!
 
Laatst bewerkt:
‘Fysiek geweld’…

Weet je wat ik daar onder versta? Je kind de tanden uitkloppen. Zo hard slaan dat ze KO gaan. Schoppen zo hard dat ze kneuzingen hebben. Dat keur ik enorm hard af. Kinderen zijn onschuldige wezentjes. Ik keur het trouwens ook af mocht je dat op een volwassene gebruiken.
Hij spreekt over een kind bij zijn haren uit de klas sleuren. Dat jij dat geen fysiek geweld vindt, ja eerlijk who cares? De wet volgens mij wel. Zo kan ik ook eens tegen je auto rijden, heel de deur bekrassen en zeggen dat voor mij werkelijke schade toch wat anders is.
‘een pedagogische tik’: even in het oor knijpen om te laten verstaan dat ze moeten luisteren. Tik met de vlakke hand op de poep en 10 minuten in de hoek staan. Daar hou je toch écht geen trauma’s aan over?
Kom met me maar eens verbieden.
Ok, Johnny.
Ik was, dixit mijn ouders, geen moeilijk kind maar zoals elk kind heb ik het af en toe eens uitgehangen. Ik heb af en toe een tik gekregen (dus toch geen fysiek geweld volgens mij) en toch heb ik het grootste respect dat er op aarde kan bestaan voor mijn vader. Nu ik ouder ben kan ik het zeggen (in modernere taal dan hij gebruikt): die opvoeding, he nailed it.
Maar allez, hoeveel mensen ga je vinden die hun eigen opvoeding niet ok vonden eigenlijk?
 
maar omgekeerd ook natuurlijk.
Ik denk dat de jeugd van vandaag een heel pak moeilijker is als 20 jaar geleden.
Ik zou alvast geen leerkracht of politieagent willen zijn vandaag.

(in dit topic gaat het uiteraard niet over kinderen die bewust 'meer aandacht' nodig hebben)
Ik denk dat eigenlijk niet, dat de jeugd nu een pak "moeilijker" is. Er zijn meer kinderen met psychische aandoeningen, ook niet echt verwonderlijk als je ziet in wat voor omgeving we kinderen doen opgroeien momenteel. Maar als je als leerkracht die kinderen als "moeilijk" omschrijft, dan is leerkracht niet de job voor jou...

Ik dénk dat de meeste leerkrachten nu ondervinden dat jongeren geen machtsmisbruik meer toelaten en dat "de leerkracht" niet meer heilig is. En dat daardoor hun job lastiger geworden is. Maar daar ligt het probleem imo toch écht bij het machtsmisbruik dat veel leerkrachten persé willen uiten. In mijn eigen ervaring loopt alles 100x vlotter in een leerkracht die meeleeft met de leerlingen ipv autoritair vanvoor zijn uitleg gaat doen.
 
Puur hypothetisch als jij de leerkracht nu had geslagen, of gezegd dat je zijn dokter wel is goed zou pakken na de uren (dat gebeurd vandaag hé). (zie topic rellen ook). Zou de leerkracht dan wel iets mogen doen? (ik bedoel een duw geven, schokeffect, niet de tanden eruit kloppen hé)
Nee natuurlijk niet. Als het zover komt mag je je verdedigen natuurlijk, maar als je als leerkracht onder de indruk bent van een bedreiging door een puber dan moet je echt van job of doelpubliek veranderen.
 
Maar jij zit hier nu toch al heel de tijd enorm anekdotisch in discussie te gaan? Dat het met jou is 'goed gekomen' (dat zal vrijwel iedereen wel van zichzelf zeggen zeker, dus we zullen je maar op je woord geloven) wilt toch niet zeggen dat dat de manier van doen is? Zo zullen er wel hopen kinderen zijn met wie het niet is goed gekomen, bijvoorbeeld. Jouw eigen persoonlijke voorbeeldje maakt in deze discussie weinig tot niks uit.

En voorts is er een huizenhoog verschil tussen ouders die eens in het oor van hun kind knijpen en leerkrachten die lichamelijke straffen uitdelen of kinderen gaan vernederen voor een hele klas. Lijfelijke straffen mogen niet, psychisch geweld mag ook niet: waar jij dan de grens legt (en die ligt schijnbaar wel heel ver bij jou; zolang ze geen kneuzingen krijgen of KO gaan mag je er dus op meppen?) maakt op zich niet uit. Het is not done in het onderwijs. Dat jij dan als ouder beslist om met 'de harde hand' op te voeden is jouw zaak, leerkrachten moeten hun handen thuis houden, want het grote merendeel van de ouders voedt hun kinderen niet op die manier op.
Je verdraait mijn hele punt. Psychisch geweld mag niet. “Nu ga je luisteren of de Sint komt zeker niet bij jou”, is dat psychisch geweld? En een kind keihard vernederen met een kakabroek voor een hele klas, is dat psychisch geweld?

Het eerste vind ik absoluut geen probleem, het tweede zou niet mogen gebeuren.

Moet ik nu werkelijk elke situatie in de wereld uittypen voor je niet gaat cherry-picken in m’n posts?

Neen, een mep waarbij het kind duidelijk pijn heeft maar niet KO gaat is NIET ok. Nu goed?

Je stem verheffen, een kind bij z’n oor naar de berging mee ‘begeleiden’ het daar 5 minuten laten afkoelen? Meh…
En neen, dan niet omdat er stomme regels zijn als ge moogt alleen maar gaan pissen tijdens de speeltijd en vervolgens een accidentje heeft. Maar wel als ze het ‘varken’ uithangen.

Als een kind daarvan al ‘schade’ zou lijden, dan stel ik voor dat je dat kind inschrijft in een cursus om wat weerbaarheid te kweken. Grow a pair, ook al zijn het bij mij dochters en geen zonen, is van toepassing. Vaak komen ze eens Wenen en toon ik begrip voor hun verdriet maar leg ik ook gewoon uit dat dat soms de wereld is (onlangs nog, dochter moest 3 woordpakketten schrijven terwijl ze enkel antwoordde op een vriendinnetje die herhaaldelijk vragen stelde, en waar de juf haar maar niet het vriendinnetje strafte - ik zet er de hele context er maar bij want hier weet je maar nooit).
 
Ik denk dat eigenlijk niet, dat de jeugd nu een pak "moeilijker" is. Er zijn meer kinderen met psychische aandoeningen, ook niet echt verwonderlijk als je ziet in wat voor omgeving we kinderen doen opgroeien momenteel. Maar als je als leerkracht die kinderen als "moeilijk" omschrijft, dan is leerkracht niet de job voor jou...
De groep is gewoon veel heterogener. Vroeger kwam 99% van de leerkrachten enkel in contact met "typische" studenten, die thuis Nederlands spraken, waarvan de ouders tot de juiste zuil behoorden, enz.

Wie niet in dat plaatste paste ging gewoon elders of werd buitengewerkt. Zware dyslexie? Te dom om te helpen donderden. Zware ADHD? Een dikke ambetanterik die er nooit zou komen. Anderstalig? Spijtig, dat ze Vlaams leren, de debielen.
Ik dénk dat de meeste leerkrachten nu ondervinden dat jongeren geen machtsmisbruik meer toelaten en dat "de leerkracht" niet meer heilig is. En dat daardoor hun job lastiger geworden is. Maar daar ligt het probleem imo toch écht bij het machtsmisbruik dat veel leerkrachten persé willen uiten. In mijn eigen ervaring loopt alles 100x vlotter in een leerkracht die meeleeft met de leerlingen ipv autoritair vanvoor zijn uitleg gaat doen.
Ik vind dat nu wel zwart-wit, ik denk dat "mijn kind, schoon kind", waar veel kinderen kennelijk te speciaal zijn om regels te volgen, alsook de "iedereen expert"-mentaliteit die elke vorm van gezagd aantast, de zaken nu wel bemoeilijken hoor.
 
Hij spreekt over een kind bij zijn haren uit de klas sleuren. Dat jij dat geen fysiek geweld vindt, ja eerlijk who cares? De wet volgens mij wel. Zo kan ik ook eens tegen je auto rijden, heel de deur bekrassen en zeggen dat voor mij werkelijke schade toch wat anders is.

Ok, Johnny.

Maar allez, hoeveel mensen ga je vinden die hun eigen opvoeding niet ok vonden eigenlijk?
Ik heb toch nergens gezegd dat ik DAT ok vind?

Het is Timothy, niet Johnny. Ok Jean?

Mijn vrouw vond haar eigen opvoeding bvb. niet best, begint vaak te wenen uit emotie omdat mijn pa haar al eens een knuffel kan geven (wat ze thuis nooit kreeg).
Al kan je veel erger af zijn, ze heeft altijd eten, een dak en alle benodigdheden gehad.
 
Juist ja. Een afwijkende mening hebben (op best wel wat gebieden, dat geef ik graag toe) is hier ‘trolling’.

Het is hier off-topic, maar je ooit al eens afgevraagd hoe dat voelt, het met 75% van de dingen niet eens zijn?
Anders, stuur me een PM, ik zal het je gerust uitleggen!
Je negeert het belangrijkere eerste stuk natuurlijk dat wel aan jou gericht was.
 
Ik heb toch nergens gezegd dat ik DAT ok vind?

Als reactie op het bij de haren buiten sleuren:

‘Fysiek geweld’…

Weet je wat ik daar onder versta? Je kind de tanden uitkloppen. Zo hard slaan dat ze KO gaan. Schoppen zo hard dat ze kneuzingen hebben. Dat keur ik enorm hard af. Kinderen zijn onschuldige wezentjes. Ik keur het trouwens ook af mocht je dat op een volwassene gebruiken.

‘een pedagogische tik’: even in het oor knijpen om te laten verstaan dat ze moeten luisteren. Tik met de vlakke hand op de poep en 10 minuten in de hoek staan. Daar hou je toch écht geen trauma’s aan over?
Kom met me maar eens verbieden

Toch moeilijk anders te interpreteren dan dat je dat ok vindt en ik ben niet de enige dus je zal je beter moeten leren uitdrukken of anders gewoon achter uw woorden staan.
 
Ik heb toch nergens gezegd dat ik DAT ok vind?
Heel de uitwisseling tussen jou en @Muscleduck gaat daarover. Jij vraagt hem waarom hij uit de klas werd getrokken, hij zegt waarom en dat fysiek geweld niet ok is, waarop jij begint dat fysiek geweld voor jou toch iets anders is.

Is het belangrijker contrair te zijn dan consistent?
Het is Timothy, niet Johnny. Ok Jean?
Mensen die afkomen van "kom het me maar eens verbieden" staan voor mij gewoon op dezelfde hoogte als de Johnnies destijds die wel eens wilden afspreken aan de kerk. Ongetwijfeld vonden die zichzelf ook goed opgevoed.
Mijn vrouw vond haar eigen opvoeding bvb. niet best, begint vaak te wenen uit emotie omdat mijn pa haar al eens een knuffel kan geven (wat ze thuis nooit kreeg).
Al kan je veel erger af zijn, ze heeft altijd eten, een dak en alle benodigdheden gehad.
Oh nee, een anekdote. Je hebt gelijk, mensen die hun eigen opvoeding evalueren zijn compleet objectief daarin en hebben altijd gelijk.
 
Als een kind daarvan al ‘schade’ zou lijden, dan stel ik voor dat je dat kind inschrijft in een cursus om wat weerbaarheid te kweken. Grow a pair, ook al zijn het bij mij dochters en geen zonen, is van toepassing.
Ja kijk, daar eindigt de discussie dus bij mij. Dat is zo een typische dooddoener die maar al te vaak wordt gebruikt door die 'harde types' met een gebrek aan empathie wat er toe leidt dat ze zich niet kunnen inbeelden dat andere mensen wel eens anders zouden kunnen reageren op bepaalde zaken.

Waar ligt dan de grens? Die bepaal jij dan toch gewoon? Mag ik dan als collega of baas tegen jouw schenen komen stampen als jij in mijn ogen iets fout doet onder het mom 'grow a pair'? Mag ik jouw dochters de hele dag in de koude laten staan omdat ze mij irriteren als leerkracht onder het mom 'grow a pair'? Want voor mij moet dat allemaal kunnen, jij of je dochters moeten dan maar wat weerbaarder zijn, en als jij dan vindt dat ik niet tegen je schenen mag stampen dan moet je maar op cursus gaan.

Je ziet toch zelf hoe dat niet kan werken? Het is toch gewoon veel beter om dat soort zaken gewoon te verbieden, zeker wanneer je met kwetsbare groepen (kinderen) werkt? Dat jij als ouder eens af en toe aan het oor van je kind trekt, dat zal mij worst wezen (en vind ik ook geen mishandeling of weet ik veel; het is maar dat je het weet) want dat is tussen ouders en kinderen, en ouders bepalen (binnen wettelijke grenzen) zelf hoe ze hun kinderen opvoeden. Maar voor een leerkracht mogen fysieke (en psychische) straffen niet. Blijf gewoon met je poten van die kinderen af, zo simpel is het.
 
Ik vind dat nu wel zwart-wit, ik denk dat "mijn kind, schoon kind", waar veel kinderen kennelijk te speciaal zijn om regels te volgen, alsook de "iedereen expert"-mentaliteit die elke vorm van gezagd aantast, de zaken nu wel bemoeilijken hoor.
Dat speelt zeker deels ook mee. Al komt dat (imo) voor een groot stuk door de prestatiedrang in de maatschappij (voor zowel ouders als kinderen).
 
Dat speelt zeker deels ook mee. Al komt dat (imo) voor een groot stuk door de prestatiedrang in de maatschappij (voor zowel ouders als kinderen).
Goh, ik herinner me nog hoe een poster hier van leer trok over de achterlijke leerkracht van een van zijn kinderen, en over hoe hij aan dat kind duidelijk maakte dat die leerkracht ongelijk had. Ik kan me inbeelden dat je als hogergeschoolde het beter weet dan de gemiddelde leerkracht wanneer het over je specialisatie gaat, maar tenzij het echt compleet verkeerd is lijkt het mij zeer gezagsondermijnend om dat gewoon tegen je kind te zeggen.

Waarmee we komen op het gebrek aan respect voor gezag in het algemeen, en specifiek bij leerkrachten. Vroeger was dat een van de belangrijke mensen in het dorp, de meester. Dat liet machtsmisbruik toe, zeker, wat zeer schadelijk was. Maar ik stel me wel de vraag of we momenteel niet teveel de andere richting uitgaan, waar leerkrachten per definitie domme luierikken zijn met veel vakantie, die een vuilbakbachelor hebben gevolgd.

Volgens moet er nog wel een sweet spot bestaan tussen verafgoding van leerkrachten en misbruik toestaan, en de verkettering die we nu soms zien.
 
Je negeert het belangrijkere eerste stuk natuurlijk dat wel aan jou gericht was.
Sorry, over gelezen om een of andere reden.

Neen, ik moet niet ‘opgevoed’ worden. Indien ik niet doe wat van me gevraagd wordt, mag ik uiteraard op de gepaste wijze gesanctioneerd worden.

Maar stel nu dat ik echt iets zwaar fout doe op het werk: ik zou liever een muilpeer krijgen dan een bonus verliezen of ontslaan worden :D
But that’s just me.
 
Heel de uitwisseling tussen jou en @Muscleduck gaat daarover. Jij vraagt hem waarom hij uit de klas werd getrokken, hij zegt waarom en dat fysiek geweld niet ok is, waarop jij begint dat fysiek geweld voor jou toch iets anders is.

Is het belangrijker contrair te zijn dan consistent?

Mensen die afkomen van "kom het me maar eens verbieden" staan voor mij gewoon op dezelfde hoogte als de Johnnies destijds die wel eens wilden afspreken aan de kerk. Ongetwijfeld vonden die zichzelf ook goed opgevoed.

Oh nee, een anekdote. Je hebt gelijk, mensen die hun eigen opvoeding evalueren zijn compleet objectief daarin en hebben altijd gelijk.
Hoe kan ik dan ongelijk aantonen? Een anekdote mag niet. Gewoon zeggen dat ik ongelijk heb en mijn bakkes houden? Maar waarom is het dan een forum? Niet naar alles zijn studies gebeurd, al zal men hier ongetwijfeld beweren van wel.
 
Goh, ik herinner me nog hoe een poster hier van leer trok over de achterlijke leerkracht van een van zijn kinderen, en over hoe hij aan dat kind duidelijk maakte dat die leerkracht ongelijk had. Ik kan me inbeelden dat je als hogergeschoolde het beter weet dan de gemiddelde leerkracht wanneer het over je specialisatie gaat, maar tenzij het echt compleet verkeerd is lijkt het mij zeer gezagsondermijnend om dat gewoon tegen je kind te zeggen.

Waarmee we komen op het gebrek aan respect voor gezag in het algemeen, en specifiek bij leerkrachten. Vroeger was dat een van de belangrijke mensen in het dorp, de meester. Dat liet machtsmisbruik toe, zeker, wat zeer schadelijk was. Maar ik stel me wel de vraag of we momenteel niet teveel de andere richting uitgaan, waar leerkrachten per definitie domme luierikken zijn met veel vakantie, die een vuilbakbachelor hebben gevolgd.

Volgens moet er nog wel een sweet spot bestaan tussen verafgoding van leerkrachten en misbruik toestaan, en de verkettering die we nu soms zien.
Kijk, we zijn het zowaar eens!

Een leerkracht respecteer je, en als je er problemen mee hebt ga je er mee praten (niet als in: kloppen, maar écht praten) ZONDER hem/haar af te breken waar je kind het hoort, en als dat echt nog niet helpt ga je naar de directeur als het echt te gortig is.

Als je als ouder leerkrachten keer op keer gaat afbreken, zelfs al hebben ze ongelijk of doen ze al eens iets wat niet ‘kan’ (neen, niet doodmeppen of verkrachten), je kinderen moeten op dat moment in mijn ogen gewoon hun plaats kennen.

Ze hebben recht op een volwaardige en inclusieve behandeling, maar in the end of the day wil ik dat ze luisteren naar de leerkracht.

Anekdotegevaar: mijn jongste dochter is enorm gevoelig. Ze voelt het heel snel wanneer een leerkracht haar niet ligt en kan daardoor heel slechte gevoelens hebben. Ik probeer haar uit te leggen dat het echte leven ook zo is, in plaats van die leerkracht af te breken.
 
Goh, ik herinner me nog hoe een poster hier van leer trok over de achterlijke leerkracht van een van zijn kinderen, en over hoe hij aan dat kind duidelijk maakte dat die leerkracht ongelijk had. Ik kan me inbeelden dat je als hogergeschoolde het beter weet dan de gemiddelde leerkracht wanneer het over je specialisatie gaat, maar tenzij het echt compleet verkeerd is lijkt het mij zeer gezagsondermijnend om dat gewoon tegen je kind te zeggen.

Waarmee we komen op het gebrek aan respect voor gezag in het algemeen, en specifiek bij leerkrachten. Vroeger was dat een van de belangrijke mensen in het dorp, de meester. Dat liet machtsmisbruik toe, zeker, wat zeer schadelijk was. Maar ik stel me wel de vraag of we momenteel niet teveel de andere richting uitgaan, waar leerkrachten per definitie domme luierikken zijn met veel vakantie, die een vuilbakbachelor hebben gevolgd.

Volgens moet er nog wel een sweet spot bestaan tussen verafgoding van leerkrachten en misbruik toestaan, en de verkettering die we nu soms zien.
Ik vrees dat de kwaliteit van de lerarenopleiding etc daar ook een probleem vormt. Mijn vrouw heeft toevallig veel vrienden die actief bezig zijn met het herwerken van het onderwijs naar meer "pedagogisch verantwoorde" manieren (zaken als ondersteuning kinderen met leerproblemen etc), en de politiek blokkeert dat constant ("vroeger was alles beter") of de leerkrachten zelf (specifiek voorbeeld: meer integreren van informatica in leerplan. Daar kwam een "maar dan moeten de leerkrachten dat ook kunnen" als feedback). Dan blijft de lerarenopleiding natuurlijk ook achter lopen...

Daarnaast is leerkracht nu eenmaal ook een "uitlooprichting" geworden waar mensen zonder motivatie in terecht komen, en dat is héél jammer voor diegenen die wel vol passie en enthousiasme voor de klas staan. Maar als je naar je eigen traject kijkt, kan je waarschijnlijk ook zelf aanduiden welke leerkrachten hun job graag deden en welke niet he...

Maar je hebt zeker een punt dat er vaak kritiek komt over leerkrachten, die (misschien wel terecht, maar ook) onnodig is.
 
Ik kan me inbeelden dat je als hogergeschoolde het beter weet dan de gemiddelde leerkracht wanneer het over je specialisatie gaat,

Men denkt dat vaak, maar dat is bijlange niet altijd zo.
Het is niet omdat je zogezegd hogergeschoold bent dat iemand die dan minder hoog geschoold is dan u niet een betere kennis over iets kan hebben. Dat is nu net een belangrijke les die kinderen zeker moeten leren, handel en denk niet in vooroordelen maar benader alles met een open geest.
 
Men denkt dat vaak, maar dat is bijlange niet altijd zo.
Het is niet omdat je zogezegd hogergeschoold bent dat iemand die dan minder hoog geschoold is dan u niet een betere kennis over iets kan hebben. Dat is nu net een belangrijke les die kinderen zeker moeten leren, handel en denk niet in vooroordelen maar benader alles met een open geest.
Maar als je over je eigen specialiteit niet beter op de hoogte bent dan een leraar dan zoek je beter een andere job. Een leraar moet basiskennis hebben maar ook niet meer dan dat.
 
Maar als je over je eigen specialiteit niet beter op de hoogte bent dan een leraar dan zoek je beter een andere job. Een leraar moet basiskennis hebben maar ook niet meer dan dat.
Ligt eraan over welke leraar je spreekt natuurlijk.
Ik had een leraar in het middelbaar die basis elektriciteit en elektronica gaf, was toen 3de en 4de middelbaar.
Is daarna samen toen ik naar het hoger ging meegegaan en gaf toen verscheidene vakken in de bachelor industrieel ingenieur en ook een vak in de master.

Die man was industrieel ingenieur, veel ervaring in de proces en energiesector en heeft verscheidene operationele en management functies bekleed. Die man maakte je niks wijs.

Idem met de man van wie ik wiskunde kreeg in de derde graad. Was een master in de wiskunde,.
Het voordeel van een leraar te zijn is dat theoretisch bezig zijn met iets uw core business is en dat je ook mee moet zijn met de ontwikkelingen.
In de privé is het vooral mee zijn met wat er in uw bedrijf gebruikt wordt. Theoretische kennis vervaagt en praktische kennis versmalt ook.
 
Terug
Bovenaan