Review: Chronos Racing

Nu de Gentse Feesten afgelopen zijn, daalt de rust terug in de Gentse binnenstad. Of dat is toch buiten de Sint-Niklaasstraat gerekend, op een honderdtal meter van de Korenmarkt. Daar brullen de (virtuele) motors nog bij Chronos Racing. Want dit maal geen Supercube Karting of The Park Playground VR, maar best of both worlds: een VR-racesimulatie. Het eerste VR Race Center in België heeft vijftien high-tech simulatoren staan die je de mogelijkheid biedt om individueel of in groep tegen elkaar te rijden. Benieuwd hoe de redactie het ervanaf bracht? Ready? Set. Go!

Racesimulatie of simracing is het virtueel beoefenen van autosport. It's all in the details, zal dus bij simracing uitermate belangrijk zijn. Iets waar ze bij Chronos Racing gelukkig de nodige aandacht aan hebben besteed. Zo is het carbon stuur een replica van de sturen die gebruikt worden in de echte formula wagens en zijn ze gekenmerkt door een diameter van 27 centimeter die snelle bewegingen en reacties mogelijk maken. De handgrepen werden vervaardigd uit alcantara, waardoor je ditmaal geen fluwelen handschoenen nodig hebt om je grip te behouden. Direct Drive Technology laat je toe om snelle en gedetailleerde feedback naar de krachtige servomotor te sturen. Dat zullen sommige onder ons dan ook direct gevoeld hebben. De pedalen zijn zo afgesteld om het gevoel van een racewagen te simuleren. Links remmen, rechts gas geven. Krachten tot negentig kilogram kan de rempedaal met gemak aan, waardoor het spiergeheugen kan getrained worden. Voeg daarbij een 2160 x 2160 pixels per oog VR HP Reverb bril en een simulator die je laat meebewegen en je hebt het gevoel dat je in de racewagen geplaatst wordt. Voor de Verstappens onder ons een gelukzalig gevoel, voor de mindere goden zal het een enkeltje rijschool worden. Chronos Racing komt met een race van de maand alvast met een eigen e-sports competitie, maar heeft met 116 tracks en 211 verschillende bolides gelukkig heel wat in petto.

Tova​

Als inwoner van de Gentse randgemeenten, ben ik altijd op mijn hoede om de superflitspaal en bijhorende Belgische staat niet te moeten spijzen. Het hoeft bijgevolg niet te verbazen dat de toptijden voor het jong racegeweld weggelegd waren. Hoe zij het ervan afbrengen lees je verder hieronder. Strijden voor de rode lantaarn is echter even beklijvend als de strijd om de eerste plaats, alhoewel @Sir. K bij de uiteindelijke race niet meer in mijn achteruitkijkspiegel te zien was. In de gewichtsklasse 'manueel' kan ik echter met de bronzen plak naar huis (of de Gentse Feesten in dit geval) keren. Het is alvast duidelijk dat Chronos Racing het simracing zo goed mogelijk wenst te benaderen. Elke misstap wordt genadeloos afgestraft, waardoor spelen in de zandbak dan ook betekent dat de rode lichten van racebot 14 na ronde twee niet meer terug te zien zijn. De Nissan GT-R Nismo GT3 heeft wel de nodige PK's in zich, maar ik krijg ze er helaas op de verkeerde momenten uit.

Being second is to be the first of the ones who lose. - Ayrton Senna


Met een snelste ronde van 1:39.385 kom ik niet in de buurt van de collega's, laat staan van de toptijd op het circuit. Want laat dit nu iets zijn waar Chronos Racing mijn hart als Math-Geek kan bekoren, alle data wordt automatisch en in real-time bijgehouden, waardoor je op elk moment kan kijken waar het exact beter kan. De volledige racetelemetrie (snelheid, versnellingsstanden, positie en kracht van de rempedalen, stuurpositie, ...) wordt bij het beëindigen van de rit gewoon in je inbox gestuurd. Fantastisch om elke ronde te evalueren waar je het anders en voornamelijk beter kan doen. Ik kan me voorstellen dat racesimfans hier hun hartje ophalen. Toch is Chronos Racing ook voor een groep vrienden, familie of collega's of als standaard vrijgezellenactiviteit weggelegd door de realistische race-ervaring en fungehalte. Je wordt namelijk ondergedompeld in een bewegende simulator en voelt de wind door de haren waaien. En waar we allemaal vooraf het meeste schrik van hadden, namelijk motion sickness, is bij iedereen toch uitgebleven dankzij de bewegende stoel. Bij Chronos Racing kan je terecht om een enkele heat te spelen en meedoen met de maandelijkse race of voor een Grand Prix racetornooi te gaan. Drie heats van twintig minuten komen dan neer op een € 48 per persoon. Voor de totaalbeleving in hartje Gent vind ik het aan de hogere kant, maar toch zal ik hier nog eens binnenspringen om een heat te racen.

1690445597191.png

Racen in downtown Gent​

Fre1509

Voor onze uitstap samen met @Sir. K, @Tova, @JohnnyricoMC en @Cerulean naar Chronos Racing in Gent mochten we de Grand Prix formule uittesten, hier kregen we drie rondes van elk twintig minuten; de testronde om het gewoon te worden met een simulator te rijden, de kwalificatie waar we een zo snel mogelijke rondetijd moesten neerzetten voor onze startpositie in de race, en de uiteindelijke race waar we het tegen elkaar moesten opnemen om te zien wie de beste racer is.

Toen we toekwamen was ik onder de indruk van hoe leuk en netjes de faciliteit van Chronos Racing eruitzag. De grijs-blauwe futuristische look werkt goed in samenhang met de VR-sfeer van de simulators en zelfs de computers waarop de game draait hebben hetzelfde kleurenschema. Vanop het eerste gezicht is het duidelijk dat er niet veel bespaard is geweest op de kwaliteit van de apparatuur.

We moesten ons eerst inloggen met onze naam en e-mailadres zodat we na de race de volledige data van onze races online konden zien. Hierna kregen we een kaft met honderden pagina’s waarin alle mogelijke circuits waren uitgelegd, waaruit we konden kiezen. Toen we het circuit gekozen hadden (Brand’s Hatch in de UK) kregen we alle types van auto’s te zien waaruit we konden kiezen. Wij gingen voor een GT3-race, eventueel om ons wat voor te bereiden op de komende Gran Turismo-film. In de GT3-klasse waren er een tiental auto’s die we konden kiezen om onze Grand Prix mee te rijden. We kregen van de medewerker onze simulatiestoel toegewezen, terwijl we alle instructies volgden over hoe de VR en de stoel met stuur werken. Ten laatste konden we kiezen met wat voor moeilijkheid we gingen rijden en of we met automaat of manueel willen racen. Ook kon je kiezen om alle hulplijnen te verwijderen. Ik ging persoonlijk voor manueel met racelijn en koos voor een van mijn favoriete sportauto’s: de Lamborghini Huracan.

Het was secondewerk!


De eerste paar seconden dat ik de VR bril opzette en mij klaar had gezet om te racen, moesten mijn ogen en mijn evenwicht het wel een beetje gewoon worden. Maar zodra de race begon was ik al te gefocust en was ik helemaal niet meer misselijk. Als je echt te misselijk zou zijn, kan je zonder probleem racen zonder de VR bril en gewoon kijken op het scherm.

Het was eventjes gewoon worden in de eerste ronde om met de extreem wilde Lamborghini te rijden, maar eens ik het onder de knie had was het super leuk en voelde het alsof ik echt in een auto zat doordat de stoel meebewoog. Het enige wat soms wat raar was, is dat de stoel een beetje te heftig kan schudden als je hogere snelheden rijdt. Na zo een vijftal minuten begon ik al mijn beste rondetijden neer te zetten en was ik klaar om die tijden nog te verbeteren. Het gebeurde soms nog dat ik uit de bocht vloog doordat de rem- en gaspedalen heel sensitief waren bij de Lamborghini, maar ik kreeg het uiteindelijk wel onder controle.



Tussen de testrit en de kwalificatieronde kregen we twintig minuten pauze om naar toilet te gaan en eventueel wat te drinken, want dan begon de real deal. Bij de kwalificatie was ik elke ronde nek-aan-nek met Cerulean en JohnnyricoMC omdat onze tijden een paar milliseconden van elkaar lagen, al was JohnnyricoMC ondertussen veranderd naar automatische versnellingen. Cerulean eindigde met 1:36.215, ik met 1:37.360 en JohnnyricoMC met 1:37.744. Het was dus heel erg close. Sir K. had samen met Tova de traagste tijden.

En dan was het de moment of truth, de uiteindelijke race. Cerulean begon met zijn Porsche op pole position en ik net achter hem in tweede. De rode lichten gingen één voor één aan en ik had mijn hand klaar om naar de eerste versnelling te schakelen en zo snel mogelijk te vertrekken zodat ik voor Cerulean door de eerste bocht, die ik al goed onder de knie had, kon razen. Dit lukte me ook en al snel stond ik aan de leiding door de wilde acceleratie van mijn flashy groene Lamborghini. Voor de volgende paar rondes was ik nek-aan-nek aan de leiding, tot ik na een te wilde bocht werd ingehaald door Cerulean, die tot nu toe een foutloos parcours reed. Het werd dus tijd om mijn inhaalrace te beginnen en mijn eerste plek terug te nemen van de collega. Spijtig genoeg was Cerulean te goed en kon ik hem maar niet voorbij steken. Uiteindelijk na een vijftal rondes en twee keer Sir K. en Tova te dubbelen zag ik de perfecte opportuniteit voor Cerulean voorbij te steken en mijn eerste plek terug te nemen. Het was secondewerk en ik gaf volle gas in de bocht, waardoor ik voorbij de Porsche vloog en spijtig genoeg controle verloor en recht in het zand naast de baan slipte. Mijn competitie met Cerulean was gedaan en ik kon voor de rest van de race mijn eerste plek niet meer terug bemachtigen en eindigde achter Cerulean. Het was wel fantastisch om zo nek-aan-nek voor een volle vijftien minuten te racen met een vriend/collega. In totaal hebben we beide Sir K. en Tova ongeveer vijf keer gedubbeld en eindigden ze als laatste. JohnnyricoMC was niet zo ver achter ons en eindigde als vijfde.

Het was een fantastische ervaring om samen met mijn vrienden/collega’s een Grand Prix te mogen racen bij Chronos Racing. Ik zou graag nog eens zo een simulator willen meemaken. Alhoewel dat ik eerlijk moet zijn dat een uur net iets te lang is voor zo in VR te racen. De perfecte ervaring had rond de 40-45 minuten geweest, omdat ik na dit punt niet meer kon focussen. Het andere minpunt is dat de Grand prix 48 euro kost, dit is voor mij persoonlijk net iets te veel en had ik niet meer dan twintig euro betaald. Behalve dit was het echt een leuke namiddag en raad ik het zeker aan om te gaan racen als je wat promo codes of korting zou kunnen vinden.

JohnnyricoMC​

De mobiscore van Chronos Racing kan niet hoger liggen: stap tram 1 uit aan de Korenmarkt en je staat voor de ingang. Op Spa of Zolder moet je nog 'n eind stappen. Dat zijn al pluspunten voor comfort. Maar hoe zit het met de rest? Zijn de simrigs van Chronos Racing de trip naar Gent waard?

Het is niet m'n eerste keer aan een pc-stuurtje met een VR-bril op, maar wat die HTC Vive en aangepaste Logitech G25 in zowel Project CARS 1 als 2 misten en onmogelijk konden leveren was een gevoel van fysieke feedback in rug en zitvlak. De simrigs van Chronos Racing lossen dat gebrek enigszins op, al voelt het met momenten wat aan als een seat shaker op steroïden. Het gevoel van acceleratie of hard remmen mis je wel nog ietwat.

De ervaring van zo'n bewegingssimulator op de kermis of in het pretpark is het dus nog net niet, maar het moet uiteindelijk wel praktisch blijven. Elke kerbstone, bult of put in de virtuele rijbaan voel je aan en je kunt maar beter niet je tong of lip tussen de tanden hebben of het zal je wel 'ns zuur opbreken. Vooral wanneer ondergetekende tijdens de vrije oefensessie besluit z'n collega's te trollen door het omgekeerde parcours te verkennen ... Hou wel als je met de wagen naar Gent komt rekening met één ding en het is niet het circulatieplan: op immersieve wijze racegames/sims spelen knoeit met je snelheidsperceptie, dus let goed op je snelheidsmeter.

Cerulean​

Mijn ervaring met simracing beperkte zich tot vandaag tot occasioneel F1-games of Gran Turismo 7 spelen, voorafgegaan door GT Sport. Dat doe ik uitsluitend met mijn Logitech G29, gemonteerd op een race seat, en zoals het een "echte" sim racer betaamt, kijk ik smalend neer op de plebs die daarvoor een controller gebruiken (grapje, ieder zijn ding). Maar in alle ernst: het is een ervaring die ik zo leuk vind, dat het voor mij persoonlijk de enige manier is waarop ik dergelijke games wil spelen. Tijdens de COVID-lockdowns is de populariteit van racesturen als een raket de lucht in geschoten, en sindsdien ben ik ook erg benieuwd geworden naar direct drive-stuurtjes. Tot mijn grote vreugde is zo'n direct drive-stuur van Fanatec exact wat Chronos Racing te bieden had. Als grote bonus was het ook nog eens met een VR-bril te doen én een bewegende stoel door middel van hydraulische pompen. Dit zou de ultieme race-ervaring moeten worden.

IMG_3066.jpg


We mochten kennismaken met de GP-formule. Twintig minuten oefenen, twintig minuten kwalificeren en twintig minuten racen, goed voor een uur non-stop adrenaline. We reden met GT3-wagens op Brands Hatch. Het duurde een aantal rondjes om in the zone te komen, met hier en daar een korte excursie door de zandbak, maar gaandeweg lukte het om tijdens de oefensessie consistente tijden neer te zetten. Daar werd echter helaas abrupt een einde aan gemaakt toen een collega zich in een moment van totale zinsverbijstering in Wreckfest waande. Rondetijden verbeteren zat er vanaf dan helaas niet meer in.

Na een korte pauze kregen we de kans om nog van auto te veranderen of de moeilijkheidsgraad aan te passen. Wat het laatste betreft, kreeg je de keuze uit vier opties, gaande van automatisch schakelen en het zien van de rijlijn, tot het uitschakelen van die rijlijn en hulpsystemen zoals tractiecontrole.

Automatic is a crime!


De kwalificatie en race waren met momenten razend spannend, waar collega @fre1509 zich tot grootste concurrent ontpopte. Het was een erg intense en verrassend vermoeiende ervaring, maar wel eentje waarvan ik genoten heb. Het voelde enorm immersive aan (sorry, da's een moeilijk te vertalen woord), al was ik wel deels teleurgesteld in de bewegende stoel. Ik verwachtte een simulatie van de G-krachten, waarbij je bij het optrekken tegen de stoel zou gedrukt worden, en naar voren gekatapulteerd zou worden bij het remmen, maar achteraf gezien is het logisch dat dit niet mogelijk is door het gebruik van de VR-bril, die die bewegingen verkeerdelijk zou interpreteren als naar boven of onder kijken. Het verschil met mijn Logitech stuurtje is enorm, mijn polsen hadden even de tijd nodig om te bekomen. Je voelt ook werkelijk elk bultje in het baanoppervlak, en je voelt in je stoel zelfs hoe de koppeling zijn werk doet tijdens het schakelen. Voor mij is het zeker voor herhaling vatbaar, ondanks het bijhorende prijskaartje.

Sir. K​

Een VR experience in het midden van de stad, tijdens de Gentse Feesten? Gelukkig werkt Mrs. K in Gent en konden we daar parkeren. De race-ervaring begon echter al toen ik merkte dat ik haar badge vergeten was … Met een rode Mazda en enige GT7-ervaring lukte het @Cerulean gelukkig nog om deze te gaan ophalen, @Tova op te pikken en net op tijd de Sint-Niklaasstraat te halen. Tijd voor de échte race!

Eenmaal toegekomen bij Chronos Racing, kregen we meteen een boek voorgeschoteld met alle mogelijke racecircuits en bijhorende racewagens. De keuze liet ik over aan de meer ervaren racers en F1-fans. Het enige wat op dat moment door mijn hoofd ging was “hopelijk word ik niet misselijk van de VR-bril!”. Na een gedegen uitleg, waarin werd meegegeven dat je de moeilijkheidsgraad van beginner tot expert kon kiezen of kon opteren om de VR-bril links te laten liggen, nam iedereen plaats in de racestoel en kon de uitdaging beginnen.

Na de eerste testrit had ik het al door: de bloemekee op het einde van de race ging niet voor mij zijn weggelegd. Wat wel meteen opviel, was dat de vrees voor misselijkheid onterecht was. Doordat de stoel meebeweegt wordt de kans op een kotske tot een minimum herleid. De ervaring zelf bleek, zoals beloofd, ook erg realistisch. Hoewel ik nog nooit met een echte racewagen heb gereden en mijn race-ervaring zich beperkt tot een aantal niet-VR racespellen, kan ik mij voorstellen dat dit de realiteit toch het meest benadert. Wat wel mist is het gevoel van acceleratie. Desalniettemin, een puike setting om op een virtuele manier een racecircuit op te gaan.

Ben je fan van racen of op zoek naar een activiteit voor een grotere groep, dan kan Chronos Racing mogelijk iets voor jou zijn. Hoewel ik zelf de voorkeur geef aan (VR) karten, kan ik mij voorstellen dat het merendeel zal kunnen genieten van deze VR racing experience. Het naar mijn mening iets te dure prijskaartje van € 48 voor de testrit, kwalificatierit en race moet je er dan wel bijnemen.

Conclusie

Chronos Racing laat je racen in hartje Gent op een high-end racesimulator en een virtual reality bril op de neus. Wie een realistische race-ervaring wil ervaren is hier zeker aan het juiste adres. Naast de lage responstijd tussen computer en simulator, wordt ook elke bocht en beweging van de racewagen in de bewegende stoel gesimuleerd. Een intense ervaring die zowel bij de top drie van de race als bij de rode lantaarn nog fel bediscussieerd werd bij het drinken van een drankje in de sportbar. Ideaal om als vrijgezellenactiviteit, teambuilding of om als korte pitstop met wat vrienden te organiseren.
 
Terug
Bovenaan