Review: Smurfs Kart

“Wat smurf je me nou grote smurf?! Alweer een kart racer?!”. Jawel, alweer een kart racer. Na Mario Kart, Nickelodeon Kart Racers, Crash Team Racing en zoveel meer is het deze keer de beurt aan onze blauwe vrienden. “Hoe, maar zij hebben toch al een Kart Racer gesmurft?” Jawel, ook dat klopt. Hoewel het spel reeds in november 2022 verscheen op Switch, is het deze keer de beurt aan de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S en pc. En vooraleer het je de oren uitsmurft, beloof ik plechtig dat dit de laatste keer is dat ik ‘smurf’ smurf. Deal? Deal!

Het was alweer van De Smurfen: Missie Vileaf geleden dat ik nog eens een smurfenspel speelde. We mogen toch af en toe eens chauvinistisch zijn en erkennen dat de Smurfen best een geslaagde Belgische franchise te noemen is. Hoewel ik niet per se op een zoveelste kart racer zat te wachten, ben ik toch benieuwd of Smurfs Kart voor een vernieuwing binnen het genre kan zorgen. Ook benieuwd? Lees dan zeker verder!

Smurfs 4.jpg

Beleef een smurfenrace in hyperspeed!

Laat je motor maar grommen en maak je borst maar nat, want het is tijd voor Smurfs Kart! In deze kart racer kan je kiezen om solo aan de slag te gaan of om het tegen elkaar op te nemen in een lokale multiplayer. Kies je voor deze laatste, dan kan dat tegen maximaal drie andere vrienden. Ga je voor de solovariant, dan krijg je de keuze uit drie mogelijke opties: een tijdsuitdaging, een grand prix en een vrije race. Hoewel een vrije race leuk is om het spel te leren kennen of de kleinsten een snel raceje te laten rijden, wil je toch meteen met de grand prix aan de slag, niet?

In deze grand prix-modus krijg je twee moeilijkheidsgraden voorgeschoteld: ‘plezier’ of ‘hyperspeed’. Nadat je deze keuze hebt gemaakt, kies je één van de twaalf beschikbare smurfen. De meeste zal je uiteraard wel herkennen. Zo maken grote smurf, smurfin, potige smurf, lolsmurf en klungelsmurf alvast deel uit van het gezelschap. Wie niet tussen de opties staat, is brilsmurf. Vreemd, als je weet dat deze kleine blauwe wijsneus toch één van de bekendste smurfen is. Anyway … Vervolgens kan je ervoor kiezen om één van de beschikbare hulpmiddelen aan te zetten. Deze bestaan uit ‘slim sturen’ en ‘automatisch versnellen’. Leuk voor de jonge racers onder ons, maar ik koos er alvast voor om deze niet te gebruiken, aangezien vooral de eerstgenoemde meer dan eens eerder tegenstuurde dan mij vooruit hielp. Hoe dan ook, tijd om te racen!

Smurfs s3.jpg

Lukt het jou om het stickerboek te vervolledigen?

In de grand prix race je één van de drie cups: de dorpsbeker, de bosbeker en finaal de Gargamelcup. Elke beker bestaat uit vier race tracks. Wie goed kan rekenen, weet ondertussen dat er in totaal dus maar twaalf tracks beschikbaar zijn. Vrij mager als je het mij vraagt. Hoewel Smurfs Kart dus niet erg uitgebreid is, moet ik wel zeggen dat de race tracks zelf goed in elkaar zitten, dat het spel visueel niet te wensen overlaat en dat alles vlot bedienbaar is en vloeiend speelt, waardoor we toch kunnen spreken van een volwaardige kart racer. En ondanks dat alle smurfen exact hetzelfde rijden, hebben ze toch steeds hun unieke skill. Vernieuwend? Nee niet echt, maar daarom niet minder leuk.

Wat eveneens weinig vernieuwend is, is het gebruik van powerups en snelheidsboosts door middel van driften. Wie al eens een kart racer speelt, zal ongetwijfeld meteen de vergelijking maken met Mario Kart. En hoewel Smurfs Kart best een leuke racer is, is hij helaas niet opgewassen tegen deze klepper.

Hoewel het spel relatief kort is en weinig vernieuwing brengt, verdient het zeker en vast zijn plaats binnen het genre.


Ook op andere vlakken worden helaas weinig nieuwe zoden aan de dijk gebracht. Zo kan je bijvoorbeeld je kart niet upgraden of je personages niet aanpassen. Wel kan je stickers verzamelen. Dit doe je door tijdens races bosbessen te verzamelen, races te winnen met verschillende smurfen, tijdsuitdagingen aan te gaan, et cetera. Zeker voor de jonge spelertjes een leuke meerwaarde.

Smurfs 1.jpg

Een leuke racer die weinig vernieuwing brengt

Begrijp me niet verkeerd, Smurfs Kart verdient zeker en vast zijn plaatsje binnen het genre. Ook volwassenen zullen er trouwens plezier aan beleven, want hoewel niet supermoeilijk, kan hyperspeed toch hier en daar wat uitdaging bieden. Zo zal je merken dat als je aan de leiding staat, er genoeg hulpmiddelen zijn om hier een stokje voor te steken. De bijen zullen je alvast om de oren vliegen!

Daarenboven bruist het spel van de sfeer. Niet enkel de levels zijn mooi vormgegeven, ook de bijpassende muziek tilt de ervaring naar een hoger niveau. Vooral de ietwat duistere Gargamel-levels waren wat dat betreft enorm sfeervol. Wel goed opletten, dat je hierbij niet van je stoel smurft! Oeps, nu heb ik uiteindelijk toch mijn belofte gesmurft …

Conclusie

Smurfs Kart is een leuke kart racer in een ondertussen welgekend thema. Wie fan is van De Smurfen en al eens graag een racespel onder handen neemt, zal niet bedrogen uitkomen. Dankzij de in te stellen moeilijkheidsgraad zal het zowel jong als oud kunnen bekoren, en hoewel het spel relatief kort is en weinig vernieuwing brengt, verdient het zeker en vast zijn plaats binnen het genre.

Pro

  • Zowel visueel als qua level design erg mooi
  • Vlotte bediening
  • Stickers verzamelen is leuk voor de jonge spelertjes
  • Erg sfeervol

Con

  • Weinig vernieuwend binnen zijn genre
  • Weinig race tracks en geen aanpassingsmogelijkheden aan personages en/of wagens
  • Stuurassistentie werkt niet altijd vlot
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

21 augustus 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. Eden Games

Uitgever

  1. Microids
 
Terug
Bovenaan