Kiezen voor kinderen of niet

Ik heb één dochter. Het gaat daar naar alle waarschijnlijkheid bij blijven. Als onze relatie goed blijft, wat ik natuurlijk ten alle tijden ga proberen te verzekeren, hoop ik dat zij mij een beetje zal helpen. Maar stel, mijn vrouw en ik worden beiden oud, in hoeverre is het dan natuurlijk fair om te steunen op dat ene kind dat hopelijk ook haar eigen leven aan het opbouwen zal zijn. Ik vind het moeilijk om dat als argument te zien.
Hier ook één kind en ik hoop dat hij mij later regelmatig komt bezoeken in het rusthuis en ook een beetje mij helpt met dingen te regelen en zo.
Maar als hij nu de job/liefde van zijn leven vindt in een ander land of gewoon nog maar aan de andere kant van het land dan ben ik al gejost.

Ik heb heel lang getwijfeld over kinderen, deels ook door teveel erover te piekeren en schrik voor het onbekende. Wetende wat ik nu weet zou ik er een paar jaar vroeger aan zijn begonnen maar evenzeer wetende wat ik nu weet zou ik ook een voldaan, fijn leven hebben zonder kind.
 
Wetende wat ik nu weet zou ik er een paar jaar vroeger aan zijn begonnen maar evenzeer wetende wat ik nu weet zou ik ook een voldaan, fijn leven hebben zonder kind.
Dit zo hard en is misschien het beste antwoord op heel deze thread.

1000 redenen om geen kind te hebben en er 1000 om er wel te hebben. Het is een blijft een persoonlijke keuze (hopelijk) en het 1 is niet beter dan het ander.
 
Hier ook één kind en ik hoop dat hij mij later regelmatig komt bezoeken in het rusthuis en ook een beetje mij helpt met dingen te regelen en zo.
Maar als hij nu de job/liefde van zijn leven vindt in een ander land of gewoon nog maar aan de andere kant van het land dan ben ik al gejost.

Ik heb heel lang getwijfeld over kinderen, deels ook door teveel erover te piekeren en schrik voor het onbekende. Wetende wat ik nu weet zou ik er een paar jaar vroeger aan zijn begonnen maar evenzeer wetende wat ik nu weet zou ik ook een voldaan, fijn leven hebben zonder kind.
Second!
 
Is die gedachte dat wanneer je kinderen hebt men later voor je zorgen niet eerder een uiting van de angst om op latere leeftijd opeens alleen te zijn?

Deze indruk krijg ik ook soms als mensen voor kinderen argumenteren en dan over 'later' beginnen.

Een goede vriend van mijn ouders (eigenlijk meer een familie vriend) kinderloos, is door gezondheidsproblemen vrij vroeg in het rusthuis gesukkeld. Buiten deze problemen is hij fysiek nog zeer goed en hij heeft gewoon vrienden in dag rusthuis gemaakt en neemt deel aan veel van die activiteiten.

Ik snap die angst om alleen te eindigen eigenlijk niet zo goed. Hoewel er horror verhalen zijn over rusthuizen (maar heb je die hebt je over vanalles en nog wat) is dit toch geen vergeetput.
 
Hier ook één kind en ik hoop dat hij mij later regelmatig komt bezoeken in het rusthuis en ook een beetje mij helpt met dingen te regelen en zo.
Maar als hij nu de job/liefde van zijn leven vindt in een ander land of gewoon nog maar aan de andere kant van het land dan ben ik al gejost.

Ik heb heel lang getwijfeld over kinderen, deels ook door teveel erover te piekeren en schrik voor het onbekende. Wetende wat ik nu weet zou ik er een paar jaar vroeger aan zijn begonnen maar evenzeer wetende wat ik nu weet zou ik ook een voldaan, fijn leven hebben zonder kind.
Wij waren 36 en 35 op het moment van de bevalling, en hoewel dat laat is, hebben we daar geen spijt van. Ik vind de balans ook wel positief, ik zou het opnieuw doen alleszins, maar de dochter is ook gewoon gemakkelijk en gezond. Moesten allerhande horrorverhalen die ik bedenk wanneer ik begin te piekeren ook waarheid worden zou ik daar waarschijnlijk anders tegenover staan.

Ik denk, misschien zelfs doelbewust, niet zoveel na over later. Mijn beide ouders zijn overleden voor er nog maar over een rusthuis werd gedacht, op 54 en 70 jaar oud. Misschien blijft mijn dochter in de buurt, misschien niet. Misschien verhuizen wij wel naar mijn vrouw haar thuisland (alhoewel met de dochter hier die kans klein wordt). Misschien...
Deze indruk krijg ik ook soms als mensen voor kinderen argumenteren en dan over 'later' beginnen.

Een goede vriend van mijn ouders (eigenlijk meer een familie vriend) kinderloos, is door gezondheidsproblemen vrij vroeg in het rusthuis gesukkeld. Buiten deze problemen is hij fysiek nog zeer goed en hij heeft gewoon vrienden in dag rusthuis gemaakt en neemt deel aan veel van die activiteiten.

Ik snap die angst om alleen te eindigen eigenlijk niet zo goed. Hoewel er horror verhalen zijn over rusthuizen (maar heb je die hebt je over vanalles en nog wat) is dit toch geen vergeetput.
Eerlijk gezegd ben ik niet zo optimistisch over hoe onze maatschappij met ouderen omgaat. Ik vind dat heel vaak toch het gewoon overheerst dat hun tijd gepasseerd is, soms al vanaf het pensioen, en ze vooral in de weg lopen. Zo'n rusthuis kan best een aangename plaats zijn, als het fysiek ok gaat. Eenmaal je echt hulpbehoevend wordt (en bij velen is dat het moment ze naar een rusthuis gaan), krijgt dat toch vaak een schaduwzijde.

Mijn vrouw kookt in een WZC, en tot een tijd terug hadden ze daar een manager die alles zijn (slecht) beloop liet gaan, met als resultaat nogal schrijnende situaties, vooral in het weekend wanneer er een acuut personeelstekort was. Mijn vrouw is zo wel een paar keer aangeslagen thuisgekomen, omdat ze uit noodzaak zelf het eten naar de verdiepen moest brengen, waar ze dan langs elke kan mensen die bedlegerig waren hoorde smeken voor eten, water, of iemand die hen naar het toilet kon brengen.

Dat is ondertussen trouwens wel verbeterd, maar dat kan dus overal voorvallen, en vrij eenvoudig. En zelfs met kinderen die je regelmatig komen bezoeken, denk ik. We hebben als maatschappij gekozen om zorg voor de zwakkeren uit te besteden (ouderen maar ook kinderen), en daarmee moeten we het nu doen.
 
We hebben als maatschappij gekozen om zorg voor de zwakkeren uit te besteden (ouderen maar ook kinderen), en daarmee moeten we het nu doen.

Dit vooral. Maar je kan ook niet anders meer... We moeten langer werken en rond komen met maar één inkomen zodat iemand (vaak de vrouw) kan thuisblijven om het onbetaalde gezin- en zorgwerk te doen is voor heel veel onmogelijk of erg moeilijk.

Kinderen hebben gaat dit probleem niet oplossen, helaas.
 
Maar je kan ook niet anders meer... We moeten langer werken en rond komen met maar één inkomen zodat iemand (vaak de vrouw) kan thuisblijven om het onbetaalde gezin- en zorgwerk te doen is voor heel veel onmogelijk of erg moeilijk.
Ander discussie natuurlijk maar in Spanje of Tsjechië doen ze dit wel anders en in 1999 keken wij ook anders naar hoe de oude dag door te brengen: men bouwde een post-werk levensstijl op rond het gratis geld dat je kreeg ( en die was soberder dan voor het pensioen), nu wordt er al subliminaal ingepompt dat je X & Y moet gaan doen & hebben en daarvoor zal je niet zonder bedrag Z kunnen.
 
Voor mij en mijn vriendin is het simpel.
Ik heb geen kinderwens / geen gevoel van "ik wil vader zijn".
Zij heeft geen kinderwens / geen gevoel van "ik wil moeder zijn".

Voor de rest komt er voor ons niets bij die beslissing kijken.
Wel al vanaf date 3 of 4 beide duidelijk gemaakt (ondertussen 5 jaar samen).
 
Voor mij en mijn vriendin is het simpel.
Ik heb geen kinderwens / geen gevoel van "ik wil vader zijn".
Zij heeft geen kinderwens / geen gevoel van "ik wil moeder zijn".

Voor de rest komt er voor ons niets bij die beslissing kijken.
Wel al vanaf date 3 of 4 beide duidelijk gemaakt (ondertussen 5 jaar samen).

Dat is dan een goede match en hopen dat het zo blijft. Soms kan je ook van gedachten veranderen.
Vrienden van mij wilden beiden geen kinderen. Zij gesteriliseerd, hij ook, uit solidariteit. Iedereen die zich
hardop afvroeg of dat nu zo verstandig was, werd verketterd. Dat is dus allemaal teruggedraaid moeten
worden en nu hebben ze een zoon.

Dromen, voornemens, wensen, staan niet in steen geschreven.
 
Dit vooral. Maar je kan ook niet anders meer... We moeten langer werken en rond komen met maar één inkomen zodat iemand (vaak de vrouw) kan thuisblijven om het onbetaalde gezin- en zorgwerk te doen is voor heel veel onmogelijk of erg moeilijk.

Kinderen hebben gaat dit probleem niet oplossen, helaas.
Een soort van kangoeroe woning waarbij je dan nog extra zorg regelt die wekelijks of meer langs komt kan wel al veel doen.
Waarbij je zelf dus wel gewoon full time kunt werken.

Als dat al niet meer volstaat dan zijn het vaak echt de laatste maanden van het leven.

Niet dat men verplicht is dit te doen, maar ik ben hier momenteel zeker toe bereid moest het ooit nodig zijn. Het probleem gaat eerder zijn dat mijn ouders niet gaan willen verhuizen totdat het echt echt moet (dus kinderen die bij hun thuis langskomen niet meer volstaan) en dan zit je zoiezo al in die laatste maanden/jaren (aangezien hun huis ook wel volledig is voorzien voor de oude dag)
 
Een soort van kangoeroe woning waarbij je dan nog extra zorg regelt die wekelijks of meer langs komt kan wel al veel doen.
Waarbij je zelf dus wel gewoon full time kunt werken.

Ideaal maar financieel vaak niet mogelijk.


Dat is dan een goede match en hopen dat het zo blijft. Soms kan je ook van gedachten veranderen.
Vrienden van mij wilden beiden geen kinderen. Zij gesteriliseerd, hij ook, uit solidariteit. Iedereen die zich
hardop afvroeg of dat nu zo verstandig was, werd verketterd. Dat is dus allemaal teruggedraaid moeten
worden en nu hebben ze een zoon.

Sterilisatie wil ik ook. Ik heb hier echt zo serieus voor moeten vechten bij mijn gynaecoloog. Nu wil ze het doen, heb ik andere zaken dingen die even wat belangrijker zijn.

Ik wil absoluut geen kinderen dus het zou fijn zijn om een extra vorm van preventie te hebben. Hoewel we altijd veilig zijn, is het toch elke maand een klein beetje stress aangezien mijn cyclus onregelmatig is 😬. Zwanger worden is toch een van de ergste dingen die mij zouden kunnen overkomen 😅.
 
Dat is dan een goede match en hopen dat het zo blijft. Soms kan je ook van gedachten veranderen.
Vrienden van mij wilden beiden geen kinderen. Zij gesteriliseerd, hij ook, uit solidariteit. Iedereen die zich
hardop afvroeg of dat nu zo verstandig was, werd verketterd. Dat is dus allemaal teruggedraaid moeten
worden en nu hebben ze een zoon.

Dromen, voornemens, wensen, staan niet in steen geschreven.
Sterilisatie teruggedraaid bij man én vrouw?
Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
 
Het suckt vooral dat sterilisatie bij de man in principe onomkeerbaar is en condoom zowat de enige "omkeerbare" optie is voor een man. Ja, je kan dat weer aan elkaar laten zetten als je er op tijd bij bent en tegenwoordig is de kans op succes vrij groot, maar evident is het toch niet.

Situatie hier: Zelf drie kinderen gewild, ex wou het bij twee houden. Na nr. 2 zat er al zodanig veel ballast op de relatie dat een derde hoe dan ook geen optie meer was, ook voor mij. Ergens is in mijn hoofd het idee geplant dat 2 meer dan genoeg was voor mij, ook in een nieuwe relatie hoefden er geen meer bij te komen (uitgezonderd pluskinderen). Indertijd dan ook heel bewust knip laten zetten. Relatie gedaan, ballast valt weg, pakweg een half jaar geleden steekt dat gemis de kop op. Niet dat er op dat vlak concreet mogelijkheden zijn momenteel en ik ben er ook niet specifiek naar op zoek. Allesbehalve evident ook, maar het steekt ergens wel dat ik van die bewuste keuze van indertijd nu helemaal niet meer zo zeker ben 😕
 
Sterilisatie teruggedraaid bij man én vrouw?
Dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Ja dat schijnt wel te kunnen. Bij de vrouw makkelijker dan bij de man.. of er is gebruik gemaakt van een donor?
Dat is mij niet bekend.

Als je dit niet gelooft, dan zeer zeker het volgende ook niet.
Een aantal jaar geleden stond in het nieuws een echtpaar, geen kinderwens, waar eerst de een zich liet steriliseren,
zwanger werd (kindje heeft gehouden), waarna de ander zich liet steriliseren waarop weer een zwangerschap volgde.
Ook dit kindje hebben ze gehouden. Er is wel een rechtszaak van gekomen. Als ik het kan vinden, meld ik hier.
Of rinkelt dit belletje bij een ander soms?
 
Sterilisatie wil ik ook. Ik heb hier echt zo serieus voor moeten vechten bij mijn gynaecoloog. Nu wil ze het doen, heb ik andere zaken dingen die even wat belangrijker zijn.
Ik kreeg gelijk een weigering, doen ze dus gewoon niet meer, tenzij om medische redenen, in het ziekenhuis waar ik ga.
Ik wil absoluut geen kinderen dus het zou fijn zijn om een extra vorm van preventie te hebben. Hoewel we altijd veilig zijn, is het toch elke maand een klein beetje stress aangezien mijn cyclus onregelmatig is 😬. Zwanger worden is toch een van de ergste dingen die mij zouden kunnen overkomen 😅.
Sterilisatie van de partner dan geen handigere oplossing? Hier was het toch ook efkes zoeken naar andere anticonceptie na de bevalling: pillen vergat ik gegarandeerd. Een jaar een spiraal gehad en een jaar veel meer afzien, was blij dat dat ding er eindelijk uit ging! Dan op de prikpil overgeschakeld wat voor mij dus ideaal blijkt.
 
Sterilisatie van de partner dan geen handigere oplossing? Hier was het toch ook efkes zoeken naar andere anticonceptie na de bevalling: pillen vergat ik gegarandeerd. Een jaar een spiraal gehad en een jaar veel meer afzien, was blij dat dat ding er eindelijk uit ging! Dan op de prikpil overgeschakeld wat voor mij dus ideaal blijkt.

Hij had het niet erg gevonden om kinderen te hebben. Nu zegt hij ook wel dat hij heel gelukkig is en geen zin heeft in kinderen maar moest onze relatie eindigen, heeft hij nog wel de optie.

Al moet in eerlijk toegeven dat ik vermoed dat het meer een soort angst is dan de reden die hij mij geeft meer een excuus. Opzich zou ik het liever hebben dat hij het laat doen omdat de ingreep gemakkelijker is en minder risico (geen volledige narcose). Ik ga hem in iedergeval niet dwingen.

Wat wel een voordeel is als ik mezelf laat steriliseren is dat de kans op kanker (aan de eierstokken, geloof ik) kleiner is. Mijn gynaecoloog geeft hierover een hele uitleg gedaan en dit zou een redelijk recente ontdekking / theorie zijn. Altijd wel mooi meegenomen.

Ik begrijp wel dat gynaecologen ze beetje terughoudend zijn ivm sterilisatie bij vrouwen maar uiteindelijk mogen we toch zelf beslissen wat we met ons eigen lichaam doen :/. De eerste keer dag ik het vroeg wou mijn gynaecoloog het ook niet doen, maar bij mijn vorige controle was ze er oké mee. Vooral omdat ik al lang samen ben met mijn echtgenoot dat ik dat ik ook weer wat ouder was. Ze wilde mij direct inplannen maar omdat ik nog wat andere gezondheidsproblemen heb en de risico's lager zouden zijn als ik die onder controle hebt, is het momenteel nog niet gebeurd.
 
Terug
Bovenaan