Saunabezoek : tips en ervaringen

Elaisa is voor mij een van de beste waar ik al ben geweest. Het open, natuurlijke gevoel en de verschillende sauna's die er zijn geven toch een speciale ervaring die ik op niet veel andere plaatsen heb. Enige nadeel is, zoals uit de verhalen uit dit topic ook blijkt, dat er soms wat té spirituele mensen rondlopen naar mijn voorkeur.

Hezemeer zijn we ook al een paar keer geweest, maar om een of andere reden heb ik daar een sekte achtig gevoel bij. Sauna's zijn daar niet super speciaal, maar zeker niet slecht.

Sane (Tongeren) gingen we een voor covid veel naartoe en toen was het al erg met groepjes en lawaaierige mensen, maar sinds covid is dat echt dramatisch geworden en ga ik daar echt niet graag meer naartoe. Ook altijd badkleding vind ik daar een groot nadeel.

Thermae 2000 (Valkenburg) deden we ook regelmatig, op zich wel een leuke sauna maar voelt (voor mij) soms wel wat gedateerd. Moet ook wel toegeven dat we er nu bijna 2 jaar niet meer zijn geweest, dus mogelijks is er ondertussen wel wat verandert.

In het algemeen zijn mijn ervaring met naakt sauna's sowieso ook veel beter dan met geklede sauna's, waar toch veel vaker "onervaren" welnessbezoekers naartoe komen die vooral moeite hebben met de rust en stilte te respecteren.
Ook plaatsen die wat duurder zijn trekken doorgaans, naar mijn ervaring, een ander doelpubliek aan dat echt opzoek is naar de rust en stilte en die ook respecteert in het welnesscomplex zelf.
Ga dit topic wel in de gaten houden voor nieuwe ideetjes.

Dat is... toch gewoon niet oké? Niet verantwoord?
Waarom niet? Die "sessie" wordt als volgt aangegeven op hun website:
De Temazcal is uniek in de Benelux en wordt op traditionele wijze begeleid. Het brengt je in verbinding met de aarde en je ware zelf. Een onvergetelijke en zeer diepgaande ervaring. Voor deze Mexicaanse zweethut word je rond het vuur op ceremoniële wijze voorbereid.

Je ontvangt een fysieke reiniging, we doen samen een openingsritueel en je maakt verbinding met jouw intentie. De lavastenen worden via het vuur verhit en vervolgens roodgloeiend naar de Temazcal gebracht. Wij betreden de Temazcal, die volgens de Maya cultuur symbolisch de baarmoeder representeert.
Dan lijkt het me toch wel duidelijk dat het niet gewoon een opgietsessie met wat fruit, kruiden en muntgeurtjes gaat zijn. Ik heb daar trouwens ook al héél positieve ervaringen over gehoord, dus zal sowieso ook veel afhangen van uw sessie genoten. Zoals ik eerder al aangaf lopen er bij Elaisa soms wel wat speciale mensen rond.
 
Huh? Die vind ik echt bizar. Hezemeer vind ik zowat het meest normale en straight forward sauna complex dat ik ken.
Ja, ik vind de juiste verwoording niet direct. Sekte/commune achtig gevoel. Ik heb er achteraf ook nog met mijn vrouw over gehad en die deelde mijn mening. Let wel, 't is niet dat der iets van te merken is in de ervaring van het saunabezoek zelf hé. Maar de manier waarop mensen met elkaar omgingen gaf me ergens zo wel een gevoel.
 
Ja, ik vind de juiste verwoording niet direct. Sekte/commune achtig gevoel. Ik heb er achteraf ook nog met mijn vrouw over gehad en die deelde mijn mening. Let wel, 't is niet dat der iets van te merken is in de ervaring van het saunabezoek zelf hé. Maar de manier waarop mensen met elkaar omgingen gaf me ergens zo wel een gevoel.
En wanneer was dat dan? Ik ben daar twee weken terug nog geweest en kom dat toch ook niet waarnemen. Was nu wel een dag in de week.
 
Hier geweest op een zonnige vrijdag in september: rustig, want voor de meeste mensen was het een gewone werkdag. Tweede keer op een regendag in de kerstvakantie: véél te druk, nooit meer. Bij de receptie iemand van BG tegengekomen en behalve bij de lunch, de rest van de dag niet meer gezien. :unsure:
Welja, dat bedacht ik me ook vooral, dat het op een regendag extreem druk moet zijn.

Hier ervaring met Molenhoeve, Fitopia (nu Saunatopia), Aquarein, Mineraal, ...
Elks heeft wel zijn charme imo.
 
Waarom niet? Die "sessie" wordt als volgt aangegeven op hun website:

Dan lijkt het me toch wel duidelijk dat het niet gewoon een opgietsessie met wat fruit, kruiden en muntgeurtjes gaat zijn. Ik heb daar trouwens ook al héél positieve ervaringen over gehoord, dus zal sowieso ook veel afhangen van uw sessie genoten. Zoals ik eerder al aangaf lopen er bij Elaisa soms wel wat speciale mensen rond.
Een beetje mensen hun trauma's naar boven halen en dan dank u om ons te bezoeken doei succes ermee.

Allez, dat is gewoon voer voor psychologen hé, niet voor opgietmensen die wat dansen en met kruiden strooien.
 
"De Temazcal is uniek in de Benelux en wordt op traditionele wijze begeleid. Het brengt je in verbinding met de aarde en je ware zelf. Een onvergetelijke en zeer diepgaande ervaring. Voor deze Mexicaanse zweethut word je rond het vuur op ceremoniële wijze voorbereid.

Je ontvangt een fysieke reiniging, we doen samen een openingsritueel en je maakt verbinding met jouw intentie. De lavastenen worden via het vuur verhit en vervolgens roodgloeiend naar de Temazcal gebracht. Wij betreden de Temazcal, die volgens de Maya cultuur symbolisch de baarmoeder representeert."
Lijkt precies een overdreven parodie van zoveel mogelijk zweverigheid, geschreven door Chatgpt of zo :laugh:
 
Een beetje mensen hun trauma's naar boven halen en dan dank u om ons te bezoeken doei succes ermee.

Allez, dat is gewoon voer voor psychologen hé, niet voor opgietmensen die wat dansen en met kruiden strooien.
Ja, ik vind dat soort dingen nu ook absoluut niet kunnen zonder deftige begeleiding.
Hoort ook gewoon helemaal niet in die setting.
 
Wat in een publieke wellness wel een feit is, is dat kijken en bekeken worden toch ook een deel ervan is.
Voor velen speelt dit inderdaad helemaal niet en kunnen ze zich volledig afzonderen.

Maar mij lukt dit toch niet om eerlijk te zijn. Ik zal zelf altijd willen zien wie er allemaal rondloopt en voel me zelf ook bekeken…

Maar ik heb hetzelfde in een luchthaven he, ik observeer gewoon graag mensen en hun gedrag…
Klopt wel een beetje, maar als ik eerlijk ben is het observeren van mensen en hun gedrag altijd leuker mét hun kleren aan.
Zeker als je naar een stad gaat op een beetje een druk moment en je rustig op een bank of terras mensen kan observeren.
Mijn vrouw vindt dat wat raar, maar ikzelf vind het altijd zeer intrigerend en leerrijk :)

Anderzijds valt het "bekeken worden" in een sauna best wel mee. Net omdat er zoveel bloot is, wordt het heel normaal.
Mijn vrouw zegt altijd dat ze op het strand meer bekeken en begluurd voelt in bikini dan wanneer ze naakt gaat op het naaktstrand of in de sauna.
Wanneer je een bikini draagt, blijven sommigen kijken/gluren in de hoop toch net wat meer huid of die onverwachte nippleslip te zien.
Als je ineens "alles" ziet, is er geen reden om te blijven kijken/gluren.
 
Mijn man en ik huren ene paar keer per jaar een privé sauna/wellness.Als ik echt helemaal wil ontspannen, wil ik geen vreemde mensen rondom mij en je moet dan ook met niemand anders rekening houden. We kunnen dus ook zelf muziek naar keuzen op zetten.
 
Dit weekend in de Claudius Therme in Keulen geweest. Redelijk groot thermencomplex en zeker ook eens de moeite waard. Heb niet alles kunnen doen wat wel iets wil zeggen over de grootte van het complex. Ze hebben ook een reservatiesysteem voor de opgietsessies wat een dikke plus is. Overal binnen staan touchscreens waar je dus je sessie kan boeken. Meerdere sessies boeken is niet mogelijk en je kan ook niet lang in de tijd boeken waardoor iedereen een kans krijgt. Als je sessie om is kan je wel een nieuwe sessie boeken. Dit werkt echt wel super en snap niet dat niet alle sauna's dit toepassen. In Elaisa bvb daar staan ze een kwartier voor de opgiet begint al aan te schuiven precies zoals een attractie in de efteling. Als je daar een hele dag naartoe gaat dan heb je minstens 1u gewoon staan wachten.
 
Dit weekend in de Claudius Therme in Keulen geweest. Redelijk groot thermencomplex en zeker ook eens de moeite waard. Heb niet alles kunnen doen wat wel iets wil zeggen over de grootte van het complex. Ze hebben ook een reservatiesysteem voor de opgietsessies wat een dikke plus is. Overal binnen staan touchscreens waar je dus je sessie kan boeken. Meerdere sessies boeken is niet mogelijk en je kan ook niet lang in de tijd boeken waardoor iedereen een kans krijgt. Als je sessie om is kan je wel een nieuwe sessie boeken. Dit werkt echt wel super en snap niet dat niet alle sauna's dit toepassen. In Elaisa bvb daar staan ze een kwartier voor de opgiet begint al aan te schuiven precies zoals een attractie in de efteling. Als je daar een hele dag naartoe gaat dan heb je minstens 1u gewoon staan wachten.

Kan je bij Elaisa geen fastpass gebruiken?
 
Enkel naar een publieke sauna met badkleding gegaan. Publieke naaktsauna nog nooit. Privésauna al vaak, maar het is al wel even geleden.

Dat naakt zijn zal wel wennen na een tijdje, maar ik heb dat nog nooit gedaan en mijn vrouw ook niet en er is weinig animo om dat te gaan doen. Ik zal het dus wellicht nooit weten.
 
Wij zijn hier ook fan van sauna's en wellness. Dochter een dag bij de grootouders brengen en dan gewoon heerlijk niks doen. Met polsbandje alles betalen en zweten relaxen.

Toen ik kind was, ging ik al met mijn ouders naar tmineraaltje in rijmenam.

Waerwaters is al enkele jaren onze 'vaste'. Vroeger gingen we vaker, maar als we nu gaan, gaan we langer. Met overnachting. Zalig om daar tot 11u, wanneer iedereen weg is, daar nog te zitten in de jacuzzi.Op uw slippers naar de hotelkamer en sochtends zalig ontbijt.
Vroeger waren die opgietsessies wel normaler/rustiger. Nu willen ze daar echt ne show opvoeren en moet er soms meegeklapt worden, wth. Op zo een opgietsessie echt bijna uit m'n krammen geschoten. Zetten die kerel daar liedje Gratitude v Ingeborg op. Echt wtf. Zet gewoon een wellness zenSpotifylijstje op ofzo. Ik betaal gerust 100 200 euro, maar kom ni met Ingeborg af alstublieft. Meer verwacht ik ni, ik wil tot rust komen.. Toch een klein trauma opgelopen toen.

Boetfort in Melsbroek vind ik ook wel een mooie. Die tuin is nice en is nog wel ene waar je met vrienden/vriendinnen naartoe kan. Voornamelijk omda je met je drankjes int zwembad em jacuzzi kunt gaan. In andere sauna's wordt dat toch ni gedaan.

Elaisa vorig jaar gedaan (met overnachting in dat hotel daar aan de mijn included) en binnenkort nog eens, zonder die package hoteldeal. Dat gebouw geeft me zware bond villain vibes. Ook daar Denen(?) of Zweden(?) gehad die live muziek speelden, ook in de sauna 🥵
En die decoratie daar... Op eerste zicht allemaal sjiek enzo maar eigenlijk is dat allemaal spirituele vaagheid bij elkaar. Hindoe olifanten in 1 kamer, andere zaal Egyptische kamer met obelisken en andere goden. En dan mensen met kristallen halskettingen enzo. Wat een bekakte kwakzalverij allemaal.

Maar wel een fantastische locatie, en fantastische infrastructuur. Normaal gezien is de uitbreiding al enkele maanden af en is de cryosauna nu ook open. Dat is eigenlijk de reden om (opnieuw) naar daar te gaan. Maar 2 kleine nadelen (naast de kwakzalverij): weinig jacuzziplaats. En de locatie (in het park) heeft ook een nadeel vind ik. Die golfkarrekes shuttledienst is beetje onnozel. Chance dat het goed weer was. In de winter wil ik da ni doen.

We gaan ook altijd naar de naaktsauna. Sauna met kleren aan, da gaat niet in mijne kop. Al zo vaak gedaan dat ik daar echt niet meer van opkijk. Zo'n zwembroek zou me echt irriteren als ge urenlang v sauna naar hammam naar zwemvijver gaat.
 
Laatst bewerkt:
Destijds eerst begonnen met af en toe een privésauna. Door een toevalligheid (Bongo bon die ging verlopen :tongue:) toch eens in een publieke sauna terechtgekomen. De eerste 10 minuten is dat wat onwennig, maar al snel werden we dat gewoon, vooral ook door de relaxte en ontspannende sfeer dat er hangt. Iedereen doet er 'gewoon' over.

Tot hiertoe ervaring met Hezemeer, Thermen Mineraal, Aquarein en Boetfort. Nooit slechte ervaringen gehad eigenlijk. Heel af en toe nemen we ook wel eens een behandeling (meestal massage) en dat is ook altijd top geweest.

Zelf toch meer de voorkeur beginnen geven aan een publieke sauna. 2u vind ik wat te kort in een privésauna, dus boekten we de laatste keren telkens 3u, maar de prijs is er dan ook naar. Publieke sauna is in verhouding (een stuk) goedkoper, meer ruimte, meer sauna's, meer mogelijkheden en je hebt uiteraard ook veel meer mogelijkheden wat betreft eten/drinken. Ik kom toch elke keer meer voldaan terug van een dagje publieke sauna.

Het is wel een ding van 'ons 2'. Zo'n uitstapje doen met vrienden of familie daar zou ik zelf nooit voor ijveren. Ik denk dat ik het ook awkward zou vinden, moest ik ooit toevallig daar collega's, buren, ... tegen het lijf lopen. Als is het wat het is natuurlijk, dat zal dan na een paar minuten ook wel wennen zeker.

Badkledij is hier toch een no-go. Ooit wel eens gedaan en dat vind ik toch wel echt niet aangenaam. Dat aangename gevoel om na een sauna af te spoelen en daarna rustig ergens te gaan zitten/liggen met je badjas, dat heb je toch niet als je daaronder nog eens plakkende badkledij draagt. Moest ik te preuts zijn om publiek te gaan, dan zou ik voor die reden altijd een privésauna boeken.
 
Het is wel een ding van 'ons 2'. Zo'n uitstapje doen met vrienden of familie daar zou ik zelf nooit voor ijveren. Ik denk dat ik het ook awkward zou vinden, moest ik ooit toevallig daar collega's, buren, ... tegen het lijf lopen. Als is het wat het is natuurlijk, dat zal dan na een paar minuten ook wel wennen zeker.
Ik vind het leuk om er dagje uit met mijn vrouw van te maken. Lekker wat Quality time.
Maar anderszijds is het toch ook wel fijn om met anderen te gaan. Tot nu toe enkel nog maar ervaring met mijn schoonzus en schoonbroer. Met 4 geeft het toch weer een andere dynamiek en met mijn schoonbroer kan ik dan ook over andere onderwerpen babbelen dan met mijn vrouw. Daarnaast houden mijn schoonbroer en ik wel van een hete sauna, dus die doen we dan onder ons 2 terwijl de dames iets anders doen.

Bekenden tegenkomen is misschien wel een beetje "awkward". Zelf is ons dat nog niet vaak overkomen. Een keertje 3 vrouwelijke collega's van mijn vrouw en nog een paar keren verre kennissen (mannen telkens). Iedere keer ook net terwijl we naakt in de sauna zaten. Was dan kort iets van "hé jij ook hier, wat leuk", maar op zich toch verder niets speciaal.

Maar zoals ik in mijn openingspost al vertelde, blijft het precies toch not-done of taboe om met vrienden (singles en/koppels) te gaan, terwijl zij anders ook wel gaan. Ik moet wel toegeven dat in mijn ervaring het meestal de vrouwen zijn die de boot wat afhouden. Al heeft mijn eigen vrouw er geen probleem mee want ze heeft ook al initiatief genomen om anderen mee te vragen.

Gezien de mannen er blijkbaar minder issues mee hebben, misschien een volgende keer eens onderling afspreken om mekaar "toevallig" tegen te komen 🤫🤭😉
 
Ik vind het leuk om er dagje uit met mijn vrouw van te maken. Lekker wat Quality time.
Maar anderszijds is het toch ook wel fijn om met anderen te gaan. Tot nu toe enkel nog maar ervaring met mijn schoonzus en schoonbroer. Met 4 geeft het toch weer een andere dynamiek en met mijn schoonbroer kan ik dan ook over andere onderwerpen babbelen dan met mijn vrouw. Daarnaast houden mijn schoonbroer en ik wel van een hete sauna, dus die doen we dan onder ons 2 terwijl de dames iets anders doen.

Bekenden tegenkomen is misschien wel een beetje "awkward". Zelf is ons dat nog niet vaak overkomen. Een keertje 3 vrouwelijke collega's van mijn vrouw en nog een paar keren verre kennissen (mannen telkens). Iedere keer ook net terwijl we naakt in de sauna zaten. Was dan kort iets van "hé jij ook hier, wat leuk", maar op zich toch verder niets speciaal.

Maar zoals ik in mijn openingspost al vertelde, blijft het precies toch not-done of taboe om met vrienden (singles en/koppels) te gaan, terwijl zij anders ook wel gaan. Ik moet wel toegeven dat in mijn ervaring het meestal de vrouwen zijn die de boot wat afhouden. Al heeft mijn eigen vrouw er geen probleem mee want ze heeft ook al initiatief genomen om anderen mee te vragen.

Gezien de mannen er blijkbaar minder issues mee hebben, misschien een volgende keer eens onderling afspreken om mekaar "toevallig" tegen te komen 🤫🤭😉
Als student 1x (de eerste keer dat ik naar sauna ging) met vrienden geweest. Dat was eigenlijk veel minder awkward dan ik verwacht had.

Nadien nog wel eens met een paar vriendinnen die dat ook eens wouden doen proberen afspreken, maar hun vriendjes/mannen vonden dat toen geen goed idee. Het blijft een enorm taboe om als man samen met een vrouw (die niet uw vrouw/vriendin is) naar een sauna te gaan. En als man aan andere mannen vragen, dat wordt al helemaal scheef bekeken ...

Dus als je als man graag alleen gaat (lees: vrouw vindt er niks aan), is het echt quasi onmogelijk om met iemand anders te gaan.
 
Dus als je als man graag alleen gaat (lees: vrouw vindt er niks aan), is het echt quasi onmogelijk om met iemand anders te gaan.
Wie weet vind je hier wel lotgenoten (m/v) waarmee je kan afspreken. Want alleen naar de sauna gaan is echt wel niet leuk.
 
Terug
Bovenaan