Saunabezoek : tips en ervaringen

wiemelen

New member
Mijn vrouw en ik gaan wel eens af en toe naar de (publieke) sauna hier in de buurt. Aantal uurtjes relaxen, hoofd leegmaken en genieten. Soms met nog een extra behandeling erbij. Je komt weer helemaal opgeladen terug thuis. Meestal gaan we enkel onder ons 2, soms ook met mijn vrouw haar zus en diens man erbij. De kinderen gaan enkel mee als we eens een keertje naar de privé sauna gaan. Daar kunnen ze zich dan meestal wat meer uitleven in het zwembad en/of bubbelbad … met de nodige decibels erbij.

De meeste publieke sauna’s hebben wel voldoende infrastructuur om je een aantal uurtjes tot soms wel een hele dag bezig te houden. Van meerdere sauna’s, stoomcabine, bubbelbad tot zwembad, rustruimtes en niet te vergeten lekker eten. Meestal tegen een aanvaardbare prijs. Privé sauna’s zijn daarmee vergeleken best duur, maar dat is wel begrijpelijk. Vaak ook voor een ander doelpubliek denk ik. Mensen die een romantisch uitje als koppel hebben, in kleine groep gaan (vrienden, familie, team of vereniging) of die liever niet naakt in publiek zijn.

Wat vinden we zelf leuk aan de sauna?
Zoals gezegd het ontspannen en tot rust komen, de relaxte sfeer en jezelf gunnen om eens een dagje te ontsnappen aan de dagelijkse drukte/hectiek en helemaal niets te doen. En natuurlijk de warmte en het zweten dat alle gewrichten nog eens helemaal soepel maakt :)

Wat vinden we minder leuk tijdens zo’n sauna uitstapje?
Ergernis no1 is mensen die hard en/of continu praten in de sauna. Zelfs in de stilte sauna zijn er mensen die onverbeterlijk hun hele leven moeten vertellen.
Ergernis no2 is soms de drukte in de sauna. Niet zozeer in het complex zelf want daar is het overdag meestal best te doen. Maar wel bijvb. tijdens een opgieting of ander ritueel. Dan zit je soms als haringen in een ton. Niets voor ons, dus dat slaan we wel eens over.

Tot slot vinden we het wel jammer dat er nog steeds een beetje een taboo staat op naaktheid. Niet zozeer dat mensen je raar bekijken als ze weten dat je naar de naaktsauna gaat (al gebeurt dat af en toe nog wel), maar de schroom die mensen blijkbaar nog steeds hebben om samen naakt te gaan. Een heel aantal vrienden en kennissen van ons gaan zelf ook wel eens naar de (naakt)sauna, maar zouden dat nooit doen samen met anderen. Of soms enkel maar met mensen van hetzelfde geslacht. Mijn vrouw is wel eens met een vriendin(nen) geweest, maar die zouden nooit naakt gaan als de partner(s) meegaan. Blijkbaar is het toch makkelijker om naakt te zijn t.o.v. vreemden dan vrienden/kennissen … alhoewel je die laatste misschien wel eens onverwacht tegen het lijf kan lopen :)

Hebben jullie gelijkaardige ervaringen of leuke anekdotes vanuit de sauna?
 
Ik woon in Japan en ga geregeld wel naar onsen of sento. Dat zijn van die publieke badhuizen. Sento zijn gewone baden en onsen zijn vulkanische warmwaterbronnen om in te gaan zitten. Ge neemt daar dan een douche waarna ge verschillende baden hebt om in te gaan weken en vaak ook wel een sauna. Speciaal is wel dat er hier in de sauna altijd nen TV moet staan. Bij de baden is dat nooit maar bij een sauna bijna altijd. Geen idee waarom.

img_mainvisual_01_sp.jpg

Over naaktheid in een sento doet hier niemand onnozel maar mannen en vrouwen zijn altijd wel gescheiden, tenzij wanneer ge een privé-onsen boekt.

1811_kanto_1_079-670x443.jpg

1728_1.jpg

20190318_spa-shinosaka_01-670x443.jpg
 
Zo´n privéding is toch om ongestoord van bil te gaan in een jacuzzi. Allé dat hoor ik toch van vrienden.

Wij gaan soms naar grote saunacomplexen. Hezemeer, waerwaters, aleysa... De geklede zones/ dagen zijn niet ons ding.
 
Als BG'er heb je toch een sauna thuis?
En ik ging net komen posten dat wij regelmatig een dag naar een complex trekken, grote sauna fanaten zijn, en er net eentje thuis hebben laten zetten :unsure:

#BGDelivers

giphy.gif
 
Hier staat er ook een wellness op de planning. Sauna (fins + infrarood) / hamam / jacuzzi.
 
Hier vroeger regelmatig, nu af en toe. Mijn vrouw vindt er maar niks aan, dus meestal ga ik alleen (heb ik geen probleem mee).
Het is als man sowieso wel moeilijk om iemand te overtuigen om mee te gaan. Je moet al iemand vinden die zelf ook al ging eigenlijk...

Een sauna thuis zegt me trouwens veel minder (eventueel infrarood voor gezondheidsvoordelen) omdat je daar die ontspanning toch mist.
 
Gebeurd hier minder dan ik zou willen sinds de dochter er is. Laatst nog eens met een vriendin geweest naar de publieke sauna en was wel weer gezellig. Heerlijk relaxed thuiskomen.

Het is wel fijn van eens af te wisselen tussen verschillende sauna's en de hamam. Ook een of meerdere opgietsessies zijn wel fijn om te doen. En uiteraard gewoon luilekker in het zonnetje liggen aan niks hoeven te denken.

Zo'n privésauna kan wel eens leuk zijn, maar de prijzen zijn dan ook tegenover een publieke sauna stevig.
 
Wij huren altijd een privé ding af met ons 2.

Zo´n privéding is toch om ongestoord van bil te gaan in een jacuzzi. Allé dat hoor ik toch van vrienden.

Wij gaan soms naar grote saunacomplexen. Hezemeer, waerwaters, aleysa... De geklede zones/ dagen zijn niet ons ding.
Als wij gaan ook altijd privé en dat hoeft daarvoor echt niet te zijn. Ik kan mij dan volledig ontspannen, mijn vrouw ook en dat kunnen wij allebei echt niet in een publieke sauna, omdat wij ons allebei dan gewoon niet op ons gemak voelen.
 
Wij doen af en toe al wel eens een privé-sauna. Publieke sauna zegt mij weinig. De reden om dat te doen is eventjes volledig ontspannen. Dat lukt sowieso niet in een publieke sauna met andere mensen rondom die toch altijd op de een of andere manier irritant of storend zijn. (Toegegeven dat dat vaak eerder met mijn 'onverdraagzaamheid' te maken heeft, dan met het effectieve gedrag van die mensen. En er zijn uiteraard ook gewoon zeer ambetante mensen op de wereld, die als je pech hebt dan ook net daar aanwezig zijn.)
 
Wij gaan naar The White Oak in Kampenhout en eigenlijk is het daar altijd rustig.
Vroeger gingen we naar Sané in Tongeren maar daar is bijna altijd veel volk, vooral lawaaierige Walen.
We gaan altijd bij badkledijdagen.
 
Ik ga niet zo vaak als ik zou willen. Ik heb wel een enorme voorkeur voor Duitse sauna's. Over het algemeen vaak wat rustiger, maar vooral veel meer opgietsessies, met minder 'show'. Geen half uur lang wat halfbakken half dansend opgieten. Wel een 10-15 minuten in drie rondes goed opgebouwd. Al zijn er ook vaak ceremonies, als je dat wenst.

In Vabali in Düsseldorf (zowat het summum voor mij) hebben ze recent nog een stuk bijgebouwd en heb je om het half uur 2-3 verschillende opgieten tegelijk. Met de volledige 'menu' zeer divers aan soorten, geuren en warmtes.

Zo moet je ook minder plannen zoals in België : 'Ah, als ik nu ga eten en die opgiet mis, moet ik weer twee uur wachten op de volgende'.

Ik kom meer tot rust in Duitsland. (Ook veel meer ligruimtes over het algemeen.)
 
Laatst bewerkt:
Altijd fan geweest van wellness.
In de tuin sinds 1,5 jaar een bijgebouw met sauna/IR/relaxruimte.
Minstens 1x per week wordt het gebruikt en is echt helemaal tot rust komen.
Eigenlijk quasi standaard vrijdagavond invulling, tenzij het terug echt zomer wordt.
Af en toe eens vrienden uitnodigen die hier ook voor openstaan, heel gezellig.

Wordt ook sporadisch professioneel verhuurd, gecombineerd met al dan niet massage door partner (zij is in bijberoep masseuse)
Maar dat ontzien we ons, omdat daar toch heel wat bij komt kijken (voorbereiding, opkuis, aanwezig zijn...)
Initieel was het plan om iets groter te voorzien met extra faciliteiten maar daar vanaf gestapt en zeker geen spijt van, het is perfect zoals het nu is.
 
Een sauna thuis zegt me trouwens veel minder (eventueel infrarood voor gezondheidsvoordelen) omdat je daar die ontspanning toch mist.

Ik heb een aantal jaren in een huis gewoond met eigen sauna & bijhorende voorzieningen. Behalve in de zomer nam ik bijna dagelijks een sauna. De primaire reden is jezelf te wassen - het is ontstaan als een soort v badhuis- de ontspanning is een neveneffect.

in Finland zijn er vaak (kleine) sauna's als onderdeel van de badkamer, ook in apartementen e.d.

Nu gebeurt het nog zelden dat ik in een sauna terecht kom. Enkel nog als ik in een hotel verblijf waar ze een sauna hebben, hooguit 1 of 2x per jaar.
 
Wij gaan soms naar grote saunacomplexen. Hezemeer, waerwaters, aleysa... De geklede zones/ dagen zijn niet ons ding.
Bij ons ook Hezemeer, Elaisa staat al langer op de planning.

Liefst ook zonder badkledij. Mét al wel eens geprobeerd, maar toch liever zonder.
Zeker ook het naaktzwemmen is volgens mijn vrouw veel leuker dan met bikini. Iets met de manier waarop bepaalde lichaamsdelen drijven in het water 🙈☺️ ... zal vast een vrouwending zijn want ik merk daar niet veel van 😉
 
Iemand aanraders voor West- en Oost-Vlaanderen?
Katara oost vlaanderen.
Is wel een beetje te populair op de meeste voor de hand liggende uren en dagen. Vroeg gaan en op voorhand boeken aangeraden. Wel zeer verzorgd en en deftig aanbod van sauna's en opgietsessies. Eten ook bij de betere.
Zeker ook het naaktzwemmen is volgens mijn vrouw veel leuker dan met bikini.
Is hier evengoed zo. Voelt gewoon super.
 
Ik heb een aantal jaren in een huis gewoond met eigen sauna & bijhorende voorzieningen. Behalve in de zomer nam ik bijna dagelijks een sauna. De primaire reden is jezelf te wassen - het is ontstaan als een soort v badhuis- de ontspanning is een neveneffect.

in Finland zijn er vaak (kleine) sauna's als onderdeel van de badkamer, ook in apartementen e.d.

Nu gebeurt het nog zelden dat ik in een sauna terecht kom. Enkel nog als ik in een hotel verblijf waar ze een sauna hebben, hooguit 1 of 2x per jaar.
Maarja, voor mij te wassen ga ik gewoon in douche/bad :p
Dus voor mij is het ontspannen wel gewoon het hoofddoel, en een deel daar van is u een hele dag loskoppelen van de dagelijkse sleur.

Onlangs naar Boetfort geweest, was super. Je hebt daar ook een "kleding"-stuk, maar dat is imo toch echt niet hetzelfde....
 
Terug
Bovenaan