Review: Super Mario RPG

Onze favoriete Italiaanse loodgieter heeft nog maar net iedereen verrast met het fantastische Super Mario Bros. Wonder, en daar is ie alweer. Voor Super Mario RPG reizen we meer dan een kwarteeuw terug in de tijd, naar de laatste grote wapenfeiten van de iconische SNES. Nintendo nam toen Square onder de arm, die we vooral kennen van de Final Fantasy-reeks, en gaf hen de opdracht om een role-playing game te maken rond de wereldberoemde Mario. Die wisselwerking ontstond nadat Square had laten weten dat ze graag een RPG wilden maken die ook in het Westen zou aanslaan. Het is nu moeilijk in te beelden dat Final Fantasy toen nog niet echt internationaal was doorgebroken, maar dat gebeurde pas iets later dankzij de PlayStation. Super Mario RPG bleek al snel een schot in de roos en markeerde bijgevolg de start van een hele verzameling RPG-titels met Mario in de hoofdrol, waarvan de meest geliefde toch wel de Paper Mario-reeks is. Terug naar het heden: Nintendo gaf deze keer het stuur aan ArtePiazza om deze RPG-klassieker een moderne gedaante te geven.

Super Mario RPG is altijd een van de atypische Mario-games geweest, wat voornamelijk te danken is aan de invloed van Square. Goombas en Shy Guys worden afgewisseld met de vreemdste wezens waartegen je het moet opnemen. Daarbij spannen de bazen allicht de kroon: een bende levende wapens die het gemunt hebben op het gekende Mushroom Kingdom. Ook in je party verenigen gekende en totaal nieuwe gezichten zich, met aan het roer Mario, gevolgd door Peach, Bowser, de op Pinokkio lijkende Geno en de zichzelf een kikker wanende Mallow.

mario rpg 5.jpg

Het klassieke Mario-verhaal ... of toch niet?

De originele Super Mario RPG is nog steeds een dijk van een spel. Vandaag kun je dit nog steeds op legale wijze spelen, onder meer op de Mini SNES. Je zult dan wel al snel vaststellen dat het ietwat verouderd aanvoelt en dat de grafische stijl de tand des tijds niet helemaal heeft doorstaan. De remake waarmee we nu te maken krijgen, is dus heel welgekomen. Bij het starten van het spel merk je meteen dat de presentatie top is, zoals we dat van Nintendo mogen verwachten. Er zijn volledig nieuwe cutscenes voorzien en de wereld waarin je rondhuppelt is helemaal opgefrist naar hedendaagse normen, maar blijft wel volledig trouw aan zijn origine. Componiste Yoko Shimomura was indertijd verantwoordelijk voor de soundtrack en nam ook deze keer de muziek voor haar rekening. De bekende deuntjes zijn behouden en kregen natuurlijk ook een moderne tint. Wie dat wenst, kan via het pauzemenu wisselen tussen de nieuwe en de originele soundtrack.

Alles dat het originele spel zo leuk en charmant maakte, blijft volledig intact.


Wat het verhaal betreft, lijkt het spel aanvankelijk de kant uit te gaan zoals dat meestal gebeurt in een Mario-game. Peach wordt gekidnapt door Bowser, wiens droom het is om met Peach te trouwen, en dan verschijnt natuurlijk Mario ten tonele om terug orde op zaken te stellen. Tot zover de parallellen zoals we ze gewend zijn. Tot er plots een groot, levend zwaard verschijnt om roet in Bowsers eten te gooien. Het zwaard claimt het kasteel van Bowser, die hierdoor dus zelf dakloos wordt en in de nesten geraakt. Het grootste probleem voor Mario en co is dat het zwaard ook zeven sterfragmenten doorheen de wereld heeft gegooid. Deze sterren zorgen er normaal voor dat mensen hun wensen uitkomen. Mario trekt er dus op uit om deze sterren te herstellen. Hij neemt tijdens zijn avontuur een divers gezelschap mee waaronder zijn aartsvijand Bowser, gezien zij elkaars hulp best kunnen gebruiken in deze situatie.

Elk om beurt

Alles dat het originele spel zo leuk en charmant maakte, blijft volledig intact. De dialogen en situationele humor werken nog steeds op de lachspieren, en het verhaal is luchtig maar engagerend. De wezens die je tegenkomt nemen de vreemdste gedaantes en proporties aan. Meestal op een grappige manier, maar soms toch ook ietwat misplaatst in een Mario-spel. Je beperkt je hier dan ook niet tot het Mushroom Kingdom, maar je verkent ook andere werelden die uniek zijn voor dit spel. Vechten doe je in principe ook op dezelfde manier, maar dit werd wel op een leuke manier uitgebreid waardoor vechten boeiender blijft. Super Mario RPG is een turn-based spel waarin je beurtelings je acties kiest tijdens een gevecht, maar daar blijft het niet bij. Goeie timing is essentieel. Als je op exact het juiste moment op de A-knop drukt, richt je tijdens een aanval extra schade aan, of incasseer je tijdens een verdediging net minder of helemaal geen schade. Zit je timing meermaals op rij net goed, dan vult er een metertje waarmee je verwoestende special moves kunt uitvoeren. Voor de jongsten onder ons, of voor wie voornamelijk het verhaal wil ervaren zonder al te veel tegenstand, is er ook een Breezy-moeilijkheidsgraad waarmee de uitdaging een stuk teruggedraaid wordt.

Super Mario RPG zit eigenlijk op quasi alle vlakken precies goed ineen. De lengte is ideaal voor dit type spel (reken op tien à vijftien uur), de gevechten gaan nooit vervelen, de werelden bieden veel afwisseling, je raakt verwikkeld in verschillende leuke subplots en onderweg kom je geregeld minigames tegen die soms wat weg hebben van zaken uit Mario Party. Nadat je het spel hebt uitgespeeld, kun je zelfs nog enkele extra uitdagingen aangaan. Toch zijn er enige lichte puntjes van kritiek. De besturing is soms wat vervelend door het isometrisch camerastandpunt en het feit dat Mario zich op ouderwetse stijl in slechts acht richtingen kan bewegen. Ook de muzikale deuntjes tijdens gevechten en meteen daarna (het scherm waarin je beloningen en experience points krijgt) werden behoorlijk repetitief. Maar dit zou voor niemand een struikelblok mogen zijn. Super Mario RPG was in 1996 een schot in de roos en is dat zo vele jaren later nog steeds.

Conclusie

Remakes van oude games die onze nostalgische gevoelens aanwakkeren of die net een nieuw publiek willen aanspreken, maken tegenwoordig integraal deel uit van het gaminglandschap. Met Super Mario RPG hebben we er weer eentje bij, en deze remake werd met veel zorg en respect voor het origineel behandeld. De balans tussen vernieuwing en behoud van de oude gameplay zit bijna perfect, en het spel weet ons nog steeds te plezieren met leuke personages, situaties en dialogen. De minpunten haal ik aan omdat ze er nu eenmaal zijn, maar ze verbleken volledig tegenover de pluspunten. Deze game is verplichte kost voor wie van Mario of RPG's houdt en het origineel nog niet speelde. Wie dat wel al deed, weet allicht goed genoeg met welke klasbak we hier te maken hebben.

Pro

  • Mooie cutscenes
  • Verveelt geen seconde
  • Verbeterde gevechten
  • Humor
  • Ook toegankelijk voor de jongsten
  • Minigames

Con

  • Besturing voelt wat verouderd aan
  • Repetitieve deuntjes tijdens gevechten
  • Sommige vijanden voelen wat misplaatst in een Mario-spel
9

Over

Beschikbaar vanaf

17 november 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. RPG

Ontwikkelaar

  1. ArtePiazza

Uitgever

  1. Nintendo
 
Toffe review!

Persoonlijk vind ik een 9 voor dit spel, zelfs als Nintendo-fan mogelijks wel te veel, net omdat het een vrij waarheidsgetrouwe remake is van een intussen verouderd origineel, maar 8 of 9 maakt uiteindelijk weinig verschil, de deze komt in huis!
 
:clap:

Hoe zit dat met release times bij nintendo?
Ik heb nog maar net een switch, en heb via twee eshop vouchers onder andere deze gekocht als preorder en gedownload.
Is dat op vaste uren? Of is dat ook standaard middernacht releases?
 
Terug
Bovenaan