Review: Super Mario Bros. Wonder

Het aantal spellen waarin de Italiaanse - in het rood en blauw geklede - loodgieter die naar de naam Mario luistert meespeelt, is niet meer bij te houden. Toch vindt Nintendo dat we nog niet genoeg Mario hebben, dus vuren ze later deze week Super Mario Bros. Wonder op het gamende publiek af. Hiermee wordt het portfolio voor de Nintendo Switch weer uitgebreid, maar is de game er eentje om in huis te halen?

De aankondiging van Super Mario Bros. Wonder dateert nog maar van afgelopen zomer, want tijdens de Nintendo Direct van 21 juni werd het spel aangekondigd. Mario en co hebben dus niet lang op zich laten wachten. Maar er is veel meer te beleven dan de avonturen van Mario, want in Super Mario Bros. Wonder is niets zoals we het ooit gekend hebben in een Mario-game. En daar zitten de Wonderbloemen voor iets tussen!

Mario 1.jpg

Terug naar de roots ...​

Super Mario Bros. Wonder keert terug naar de roots. Er is deze keer geen sprake van 3D-omgevingen zoals in Super Mario Galaxy of Super Mario Odyssey. Alles vindt met andere woorden plaats in 2D-omgevingen, waarin Mario, Luigi, Toad of eender welk ander figuurtje waarmee je aan de slag gaat hun ding doen. Zo kun je ook nog kiezen uit Princess Peach en zelfs Daisy. Kruip je bijvoorbeeld in de huid van Yoshi, dan kun je niet geraakt worden door vijanden, maar het nadeel is wel dat je geen gebruik kunt maken van power-ups. Yoshi of Nabbit zijn hierdoor ideaal voor de jongere gamers, want een game over-scherm zie je niet verschijnen. De klassieke gamer die ik ben deed het weinig origineel: ik koos zoals gewoonlijk om aan de slag te gaan met de kleinste van de twee broers, Mario dus. Als die Italiaanse loodgieter verkende ik dus al sidescrollend de wondere (flauw!) wereld van Super Mario Bros. Wonder. En ik viel van de ene verbazing in de andere!

Super Mario Bros. Wonder is een zaligheid om te spelen!


Overige Mario-games waarin je start aan het beginpunt links en het eindpunt rechts – de gekende vlaggenmast – moet zien te bereiken, waren onderling weinig origineel in uitvoering. De groene pijpen en goomba's keerden in elk spel terug. Idem wat de vuurbloem bijvoorbeeld betreft, die Mario in staat stelt om vijanden te lijf te gaan met vuurbollen. Deze keer pakte men het bij Nintendo anders aan. Pik je als een van de speelbare personages een Wonderbloem op, dan gaat er een nieuwe wereld voor je open! De gekende groene pijpen die je kent als obstakels of openingen naar een nieuw gedeelte in het level, komen tot leven. Als een rups kruipen ze vooruit, terwijl jij op hen kunt meeliften. Daar blijft het niet bij, want afhankelijk van hoe ver je in het spel bent geraakt, verandert de look van de personages of verschijnen er bijvoorbeeld hordes vijanden. Een compleet nieuwe wereld gaat open, want zoiets heb je nog niet gezien in een Mario-game.


... met héél veel nieuwigheden​

Bovenstaande voorbeelden zorgden ervoor dat ik regelmatig met verstomming naar het Nintendo Switch-scherm (of de televisie) staarde. Elke keer was ik verwonderd (hihi ('t is de laatste keer, beloofd)). Dat komt voornamelijk omdat de ontwikkelaars erin geslaagd zijn om Super Mario Bros. Wonder, ondanks de klassieke opzet, toch héél vernieuwend te doen aanvoelen. Mario veranderde afgelopen decennia in tal van personages, maar een olifant passeerde nog niet de revue. Tot nu dan. Als een lomp ding waggelt de antropomorfe olifant, uiteraard inclusief snor van Mario of Luigi, of kleed van Daisy of Peach, het level door. Daarbij is het in staat om water op te zuigen en op vijanden en de omgeving te sprenkelen. De beloning bestaat dan meestal uit enkele muntjes, al kun je er ook bloemen mee 'ontwaken' die je wel wat leukere extra's geven.

Een gegeven dat wat minder origineel is, is het verhaal. Al van toen de dieren nog spraken, moest Mario telkens opnieuw achter Bowser aan om zijn liefje, Princess Peach, te redden. Aangezien je nu als Peach zelf kunt spelen, moesten de ontwikkelaars iets anders bedenken. Je reist af naar het Bloemenrijk op uitnodiging van prins Florian, maar dat is uiteraard niet naar de zin van - verrassing! - Bowser. Hij raakt de Wonderbloem aan, waardoor hij samensmelt met het kasteel van de prins. Aan Mario en diens vrienden de taak om het Bloemenrijk, dat zeven totaal uiteenlopende gebieden telt, in z'n oorspronkelijke staat te herstellen en dus te redden. O ja, vergeet de verschillende Wonderbloemen per level niet te verzamelen ook, want je zult ze nodig hebben!

Mario 6.jpg

Er is chaos!​

Je staat er deze keer niet alleen voor, want Super Mario Bros. Wonder kun je met maximaal vier spelers in co-op spelen. Hier moet ik bekennen dat dit, voor mij althans, niet werkt. Het wordt allemaal net een tikkeltje te chaotisch en dat zorgde ervoor dat ik een stuk minder van de bijzonder mooie wereld die de ontwikkelaars gecreëerd hebben, kon genieten. Je loopt continu in elkaars weg, degenen die voorop lopen bepalen het tempo, en ga zo maar door. Alleen of met maximaal één extra persoon, meer moet dat niet zijn. Hierdoor kun je een pak meer genieten van wat deze nieuwe Mario-game te bieden heeft, want ook grafisch is het een spel om van te kwijlen. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit de mooiste Nintendo Switch-game tot op heden is.

Ik viel regelmatig in de verbazing!


Super Mario Bros. Wonder neemt je mee naar enkele schitterende gebieden, die elk een aantal levels bevatten. Van zonnige weides tot ergens hoog in de wolken. Van diepe, donkere grotten tot ergens onderwater. Oké, we hebben het allemaal wel al eens gezien, maar de game schotelt zoveel nieuwe elementen voor dat het allemaal wel erg fris aanvoelt. Levels kunnen trouwens in willekeurige volgorde gespeeld worden, waarbij het aantal te verzamelen Wonderbloemen en de moeilijkheidsgraad weergegeven worden. Heb ik al eens gezegd dat ik verwonderd ben? Super Mario Bros. Wonder is een zaligheid om te spelen!

Conclusie

Super Mario Bros. Wonder keert terug naar de roots, want je loopt al sidescrollend van links naar rechts terwijl je van de ene wereld naar de andere reist. Maar de roots waren niet goed genoeg voor de ontwikkelaars, aangezien ze er toch in slaagden om een héél vernieuwende wereld op de gamers los te laten. Super Mario Bros. Wonder laat je van de ene verbazing in de andere vallen in het mooiste spel dat verkrijgbaar is voor Nintendo Switch. Ik ben verkocht!

Pro

  • Heel wat mogelijkheden
  • De mooiste Mario-game!
  • Zalige muzikale deuntjes
  • Baasgevechten

Con

  • Chaotisch met meerdere spelers
9.5

Over

Beschikbaar vanaf

20 oktober 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Platformer

Ontwikkelaar

  1. Nintendo

Uitgever

  1. Nintendo
 
Ik verschiet ook wel van de score. Voor een game dat al 100x heruitgevonden is. Maar hey, als iets goed is moet het de juiste score krijgen.
Het chaotische begrijp ik je helemaal in. Ik vind een Mario-game totaal niet geschikt voor co-op. Zelfs niet als je maar met 2 speelt. Bij Super mario 3D world bvb ervaren we exact wat je zegt, wie voorop loopt bepaald het tempo en de ander volgt maar wat en loopt er bij voor de gezelligheid.
 
Er staat een fout in dit artikel. Er staat namelijk dat je als Toad geen schade kan krijgen, dus dat jonge mensen als Toad of Nabbit kunnen spelen. Dit is onjuist. Het zou Yoshi moeten zijn. Als Toad kun je wel power-ups gebruiken en schade hebben.
 
Redactie
Er staat een fout in dit artikel. Er staat namelijk dat je als Toad geen schade kan krijgen, dus dat jonge mensen als Toad of Nabbit kunnen spelen. Dit is onjuist. Het zou Yoshi moeten zijn. Als Toad kun je wel power-ups gebruiken en schade hebben.
Helemaal correct, heb het aangepast.
Heb die figuurtjes door elkaar gehaald. Bedankt voor de correctie.
 
Terug
Bovenaan