Schoonzusperikelen

Hallo,

Even de situatie schetsen: ik woon al enkele jaren samen met mijn vriendin. Zij is zeer rustig, introvert en bescheiden, maar ook heel conflictmijdend.
Ze heeft met t haar familie ook een heel goede band. Op zich zeer goed en mooi uiteraard, alleen iets minder voor mij, omdat ik haar zus helemaal niet moet. Met haar broer heb ik geen enkel probleem, is toffe kerel.

Dat ik haar zus niet graag heb, ligt aan verschillende factoren:

  • Zij is qua karakter helemaal anders dan mijn vriendin.. Ze is zo van het type dat alles in de schoot geworpen krijgt. ik ga niet zeggen dat ze stoeft, maar kan soms enorm verwaande/verwende dingen zeggen, vind ik.
  • Ze heeft naar mij toe in het verleden al enkele zaken gedaan die ik niet echt kon appreciëren. Misschien van haar kant onbedoeld , maar ik ben hier heel gevoelig voor. Ik wil deze zeker niet dramatiseren, maar alles opgeteld irriteert het mij gewoon enorm en heeft het ervoor gezorgd dat ik ze totaal niet meer moet. Het gaat dan vooral over zaken waarbij ik het grvoel krijg dat ze mij uitlacht en situaties waar ze bepaalde (kleine) zaken die ik op vraag van mijn schoonouders doe en waar zij ook baat bij heeft "for granted" neemt.
  • All in all, geen dramatische dingen, maar ik kan met de hand op het hart zeggen dat mijn familie nog nooit iets tegen mijn vriendin hebben gezegd of gedaan dat verkeerd kon geïnterpreteerd worden. Mijn vriendin ook nooit naar haar lieven toe. En dat is voor mij de benchmark.
  • Volledigheidshalve moet ik ook zeggen dat ze voor de rest wel vriendelijk is naar mij toe (en de meeste van bovenstaande zaken zijn al wat langer geleden, toen ze jonger was, but still) , maar ik moet er helemaal niet meer van weten. Ze beseft wel dat ik haar niet graag heb, denk ik, want ik doe ook weinig moeite om dat te verbergen.

  • Mijn karakter: ik vergeet niet en kan heel "haatdragend" zijn en een grudge hebben tegen iemand als ik voel dat die mij "onrecht" heeft aangedaan. Ik ben daar ook heel binair in: als ik je graag heb, dan doe ik bij manier van spreken alles. Als je echter enkele keren tegen mijn kar rijdt, heb je er definitief gelegen. Ik heb eigenlijk alle andere vrienden van mijn vriendin graag en ook al de rest van haar familie (en ik toon dat ook, omdat ik dat allemaal oprecht leuke mensen vind) . Ik kan mijzelf heel goed relativeren ( volgens mijn vriendkn één van mijn mooiste karaktertrekken), maar ben tegelijkertijd heel gevoelig als ik het gevoel krijg dat er met mij gelachen wordt. Ik kan ook niet mijzelf zijn als ik bij mensen ben die ik niet graag heb.
  • Mijn vriendin die eigeniljk niet echt mijn kant kiest ( of zo voel ik het althans aan). Ik geef toe dat ik soms echt wel kan doordraven hierover, maar ik probeer haar uit te leggen hoe ik mij voel. Ik zeg eerlijk naar haar toe dat ik haar zus in de toekomst zo weinig mogelijk wil zien. Ik vraag ook een groot engagement van haar, want wil niet dat ze op vakantie gaat of afspreekt met gans de famillie zonder mij, maar tegelijkertijd ga ik ook veel afblokken. Dus ik weet dat ik haar mooie momenten ontneem, maar ik heb schrik dat we dan totaal van elkaar gaan vervreemden als zij constant met haar familie op reis gaat.
  • Voor alle duidelijkheid: over de sociale verplichtingen-bijeenkomsten doe ik nooit moeilijk en zal ik nooit moeilijk doen, maar verder dan dat hoeft het niet te gaan. Tenzij het enkel is met haar ouders nu, want dat zijn echt schatten van mensen.

Mijn ouders zeggen dat ik overdrijf en dat ik daarvoor mijn huwelijk niet op het spel moet zetten, maar water bij de wijn moet doen. Het zorgt immers voor spanningen en ruzie tussen mij en mijn vrouw.

Wat denken jullie? Overdrijf ik? Tips om er mee te copen?
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar ik denk dat je te rade moet gaan bij jezelf.

Ik zie eigenlijk niets verkeerd langs haar kant. Kom eens ruilen met mijn familie/schoonfamilie...
 
Ge zegt dan nog dat ge uzelf goed kunt relativeren... Dude, iemand die eens lacht of op uw schouder tikt is niks om zoveel haat over te hebben.
Dat van die grond valt nog iets over te zeggen, maar de rest is toch niet serieus?
 
Laatst bewerkt:
Uw partner tijd ontzeggen van haar familie omdat je zelf onzeker bent. Ik zou mijn partner voor minder buitengooien.
 
overdrijf jij : ja

tips om er mee te copen : is niet eenvoudig, trek u er minder van aan. Richt u op uw vrouw en haar geluk. Cijfer uw eigen gevoel wat meer weg voor haar. En belangrijker, werk aan dat haatdragend en niet kunnen vergeten. Aangezien in dit geval je gewoon volledig verkeerd bent aangezien geen enkel van die opmerkingen echt redenen zijn om haatdragend te zijn. Veel ervan is gewoon aanvaardbaar gedrag, waar jij het gewoon moeilijk mee hebt en het dan uitwerkt op die personen. Verandering begint bij uzelf.

grond : er is geen enkele wetgeving die zegt dat uw vrouw exact hetzelfde moet krijgen als haar zus/broer. Dat dit dan ook consequentie heeft voor uw kinderen doet er niet toe. Aangezien er nog altijd een voorbehouden deel is waar de ouders mee kunnen doen wat ze wensen als ze dat wensen.
 
Ik snap zelfs niet wat het probleem met die grond is? TS had zelf de kans om een stuk grond te kopen aan een goedkope prijs maar heeft dat afgewezen.

Het is dan misschien geen IT probleem, maar dit is duidelijk PEBKAC. Problem Exists Between Keyboard And Chair.
 
Ik denk dat je eerst wat aan jezelf zal moeten werken wat dit is écht zo overdreven.

Ik vind iemand in mijn schoonfamilie ook niet leuk. De persoon is gewoon niet mijn 'type' mens en heeft ooit iets (waarschijnlijk ook onbewust) pijnlijk tegen mij gezegd, maar omdat ik mijn partner graag zie en die persoon wel belangrijk is voor hem, ben ik verdraagzaam en ben ik steeds vriendelijk (echt vriendelijk, niet afstandelijk vriendelijk)

Al de problemen met de schoonzus liggen aan jezelf. En ja, das soms niet makkelijk. Ik heb ook eens in zo'n situatie gezeten maar inplaats van te klagen en zagen, heb ik aan mezelf gewerkt. Lukt het niet op je eentje? Roep hulp in van een psycholoog ofzo. Niets om je over te schamen. Integendeel. Het is juist zeer sterk als je besef dat je aan jezelf moet werken. Zelfkennis is het begin van de wijsheid :)
 
Ik zeg eerlijk naar haar toe dat ik haar zus in de toekomst zo weinig mogelijk wil zien. Ik vraag ook een groot engagement van haar, want wil niet dat ze op vakantie gaat of afspreekt met gans de famillie (haar ouders, zij , haar zus en mijn schoonbroer) zonder mij, maar tegelijkertijd ga ik ook veel afblokken. Dus ik weet dat ik haar mooie momenten ontneem, maar ik heb schrik dat we dan totaal van elkaar gaan vervreemden ( en het is niet mooi, maar ik wil ook haar zus op die manier "straffen", al is dat zeker niet de hoofdreden) als zij constant met haar familie op reis gaat.
En dat jij je vrouw op die manier vervreemdt van haar familie is oke?
 
Als jij dit problematisch gedrag vind wil ik gerust mijn schoonfamilie eens een weekje sturen 😂
Allè langer ook wel natuurlijk
 
Ik vind het persoonlijk niet erg dat er wat leven in de brouwerij komt in die relatietopics zelfs al zou het getroll zijn. Maar zo'n wall of text hoeft nu ook niet.

Dat gezegd zijnde ga ik eens wat gaan tikken op de schouders van enkele aangetrouwde familieleden.
 
Ik vind het persoonlijk niet erg dat er wat leven in de brouwerij komt in die relatietopics zelfs al zou het getroll zijn. Maar zo'n wall of text hoeft nu ook niet.

Dat gezegd zijnde ga ik eens wat gaan tikken op de schouders van enkele aangetrouwde familieleden.
Dit is geen troll, maar een aangevraagde dubbel om privacyredenen. Maar als je dat denkt, kun je altijd beter reporten.
 
... Ik vraag ook een groot engagement van haar, want wil niet dat ze op vakantie gaat of afspreekt met gans de famillie zonder mij, maar tegelijkertijd ga ik ook veel afblokken. ....
Uit 'Douchebag Moves: Het Handboek. Hoofdstuk 1, paragraaf 3.'
Echt, gast.
Je vriendin wordt trouwens je vrouw tegen het einde van de post.
Het zou wel van een groot engagement van jouw kant spreken indien je tips zou vragen hoe zij met jou kan copen.
 
Terug
Bovenaan