Vriendin wil dochter mee op vakantie…

June

Member
Ik heb mijzelf in een situatie gebracht en ik weet niet goed hoe er uit te komen zonder dat het schuurt of misschien zelfs breekt.

Mijn man en ik hebben een vakantie gepland in Griekenland, eind van de zomervakantie als de scholen weer zijn begonnen (onze kinderen zijn 17+ en die kunnen zich prima alleen redden, voor een kleine week). Nu nam een vriendin (wij kennen elkaar meer 25 jaar, zij woont in het buitenland dus wij zien elkaar max 1x per jaar) contact op (zij heeft samen met haar man een dochter die in dezelfde leeftijd zit als mijn kinderen) en we raakten aan de praat over de vakantie. Zij had gehoord dat wij naar Griekenland gingen, wat leuk! Waarna zich het idee ontspon om iets eerder te gaan zodat wij (zij en ik, zonder onze echtgenoten) wat tijd samen hebben. Dat leek haar heel leuk en in adem voegde ze toe of het een probleem was dat haar dochter mee zou gaan. Haar dochter vindt het heel gewoon om met alleen maar volwassenen om te gaan want dat gaat altijd zo. Het was daarom geen enkel probleem dat mijn kinderen niet mee gingen. Ehhh… ik wist niet wat te zeggen.

Nu merk ik dat het kleine “vakantiejubelgevoel“ helemaal weg is. Bij mijn man ook. En ergens schaam ik me voor de reden: ik wil eens alleen met volwassenen zijn, weer eens een volwassen gesprek, weer eens niet “aan hoeven staan” en eens geen verplichtingen. Daarbij komt ook dat als je kinderen 17+ zijn, zij hun eigen leven krijgen en je als ouders richting een leven gaat waarbij je dingen onderneemt waar kinderen vaker wel dan niet bij zijn. Vandaar ook deze vakantie. Dochter is best lief, hoewel je merkt dat ze enig kind is, veel claimt, veel angsten heeft en weinig eigen initiatief, (misschien is ze zelfs wat depressief of heeft ze een of andere sociale angst) niets zelf onderneemt en daarin door haar ouders wordt gesteund. En eerlijk gezegd weet ik niet of dit nu zo geworden is door de manier van omgaan door de ouders of dat de ouders zich aan hebben gepast aan hun dochter. Voor mij is dat ergens in het midden en verder gaat het mij niet aan maar het is precies dat waar ik vrij van wil zijn, deze korte vakantie.

Dat staat een beetje haaks op onze opvoedstijl. We hebben in het verleden veel zomervakanties bij en met elkaar gespendeerd en wij hebben altijd kunnen vermijden dat dit soort dingen een topic werden. Dat heeft alleen maar bij kunnen dragen aan een lange vriendschap.

Maar nu is het lastiger. Kan ik het beste open kaart spelen? Hoe? Hoe pak ik dit handig aan?
 
Laatst bewerkt:
Gewoon eerlijk vertellen en vertrekken vanuit je gevoel.
Als mede mama kan ik me heel goed voorstellen dat je weleens uitkeek naar een vakantie zonder kinderen, hoe geweldig die kinderen ook zijn.
 
  • Support
Waarderingen: June
Dank voor alle reacties. Merk dat ik haar even wil vermijden omdat ik net ontzettend lastig vind om het gesprek aan te gaan. Vandaag appte ze dat ze er heel veel zin in had.. ik had de moed niet … maar die moet ik echt gaan vinden,
 
Heeft ze gewoon meegedeeld dat haar dochter meekwam of heeft ze gevraagd of het een probleem was waarop gij niets hebt gezegd of geen probleem hebt gezegd?

Dat eerste is iemand waar moeilijker mee te communiceren valt maar ik zie echt niet het probleem met gewoon te zeggen dat ge eigenlijk gewoon een vakantie met volwassenen (en misschien nog specifieker onder jullie twee) voor ogen had.
Hoe langer ge het laat aanslepen hoe minder ge dat nog kunt zeggen imo. Nu zijn moeder en dochter al weg met dat idee en aant plannen/dromen.
 
Je moet het haar ook niet al te kwalijk nemen.

Je goed recht dat je geen kinderen mee wilt, maar het is ook geen faux pas van haar om te vragen of haar dochter mee mag.

Bij ons gingen we ook altijd met de ouders op reis (zelfs nadat we alleen zijn gaan wonen en nu met ons eigen gezin en de kleinkinderen erbij). En soms nodigen we daar ook is een nonkel of tante en of andere vrienden uit.

Gewoon duidelijk zijn en communiceren. Nu gaat het wat meer akward zijn dan als je het direct had gezegd, maar beter nu dan morgen of binnen een week.
 
  • Leuk
Waarderingen: June
Zeg je vriendin dat 'eens over iets wil praten', en doe het op een manier dat ze geprimed is om slecht nieuws te verwachten. Als ze al efkes slecht nieuws verwacht, is de schok minder als het 'maar' over vakantie gaat.
 
Ja en spreek vooral vanuit je gevoel! Wat jij nodig hebt.

Iets zoals: nu ik er meer over nadenk, besef ik bij mezelf dat ik echt heb uitgekeken naar één op één tijd met jou. Ik vind jouw dochter heel leuk, maar ik merk bij mezelf dat ik gewoon uitkeek naar 'volwassenen' tijd met jou.

Het zou wel goed kunnen dat haar dochter alsnog meegaat he. In dat geval zou ik zeggen: geniet toch maar even alleen-zijn zonder jouw menage mee. Je kan eens alleen wandelen of iets anders. Take it as it comes.
 
Hoe langer je wacht des te lastiger. Dan zou ik iets hebben van "waarom heb je dat niet meteen gezegd". Nu Bellen !
Ja, dat snap ik. Had ik dat maar gedaan. Het overviel me, ik was overdonderd en kennelijk moet ik dan over dingen nadenken. Nadenken over ik er van vind, wat ik liever heb, wat niet en dan hoe ik dat breng. Niet handig nee.

Ik snap ook wel welke redenen er kunnen zijn om dochter mee te nemen. Deze vriendin heeft echt geen makkelijk leven gehad en, hoewel ik echt niet van de hoed en de rand weet (want ze is nl doorgans heel gesloten), weet ik wel dat een van haar ouders uit het leven is gestapt en zij was diegene die dit ontdekt heeft. Vreselijk natuurlijk. Daarbij is het goed mogelijk dat dochter via de genen van vriendin én haar man depressie heeft doorgekregen.. (want dat speelt in beide families) en dat dit meespeelt om dochter mee te nemen (of niet te gaan).. want als ik zo terug denk is dochter er altijd bij, zelf bij een bezoek aan de kapper (dochter wil haar prachtige lange halen niet geknipt). En van de vorige keer staat me bij dat elke keer als we een restaurant hadden uitgezocht en dochter leek het niet lekker, moest er iets anders gezocht worden. Beeld: een verveelde puber die oneigenlijke eisen stelt. Waarbij ik dus ook zie dat er meer dan pubergedrag meespeelt. Daar heb ik begrip voor, compassie mee maar niet mijn verantwoordelijkheid. En dan voel ik me toch egoïstisch.
 
Heeft ze gewoon meegedeeld dat haar dochter meekwam of heeft ze gevraagd of het een probleem was waarop gij niets hebt gezegd of geen probleem hebt gezegd?

Dat eerste is iemand waar moeilijker mee te communiceren valt maar ik zie echt niet het probleem met gewoon te zeggen dat ge eigenlijk gewoon een vakantie met volwassenen (en misschien nog specifieker onder jullie twee) voor ogen had.
Hoe langer ge het laat aanslepen hoe minder ge dat nog kunt zeggen imo. Nu zijn moeder en dochter al weg met dat idee en aant plannen/dromen.
Ze vroeg of haar dochter mee mocht want die leek het ook heel leuk. Ik heb geen nee of ja gezegd maar gezegd dat onze kinderen thuis bleven. Ik kon zo snel niets anders bedenken. Zij interpreteerde dat anders want zij reageerde met dat dochter daar geen probleem mee heeft want als enig kind zit zij altijd met volwassen vrienden opgescheept. Toen had ik helemaal iets van.. dit is wel van een kant bekeken die helemaal geen inbreng hoort te hebben, op dit moment.

Je hebt gelijk met snel iets zeggen (hoewel ik er rekening mee houd dochter niet zo zeer mee wil maar mee moet… en dus of in het hotel is of mee gaat, geen eigen initiatief want zelf iets doen is eng).
 
Haha 😂.
Ik denk niet dat die vraag komt, eerlijk gezegd. Had Lindeman niet zelf twee dochters? Misschien haat hij alleen andermans kinderen?
Ja, dat vermeldt hij ook in zijn teksten trouwens.

Hij houdt van kinderen, als het zijn eigen kinderen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: June
Ja en spreek vooral vanuit je gevoel! Wat jij nodig hebt.

Iets zoals: nu ik er meer over nadenk, besef ik bij mezelf dat ik echt heb uitgekeken naar één op één tijd met jou. Ik vind jouw dochter heel leuk, maar ik merk bij mezelf dat ik gewoon uitkeek naar 'volwassenen' tijd met jou.

Het zou wel goed kunnen dat haar dochter alsnog meegaat he. In dat geval zou ik zeggen: geniet toch maar even alleen-zijn zonder jouw menage mee. Je kan eens alleen wandelen of iets anders. Take it as it comes.
Dat vind ik een goede!

En als dochter toch meegaat dan zal er weinig tijd met vriendin zijn (met handen en voeten gebonden aan dochter) maar dan trek ik mijn eigen plan. Zij kunnen aanhaken maar ik ga weinig overleggen.. dan wordt het echt van dit gaan wij doen en als je mee wilt, kom je mee maar het is zoals het is. Moeder en dochter, dat is bijna een twee eenheid waarbij de indruk elke keer is dat dochter veel angsten kent en moeder dat allemaal opvangt, regelt, met de mantel der liefde toedekt.
 
Ja, dat vermeldt hij ook in zijn teksten trouwens.

Hij houdt van kinderen, als het zijn eigen kinderen zijn.
Ohja, ik heb het niet afgeluisterd. Hij is mij al een tijdje niet controversieel op het randje maar er overheen (dan wordt de houding een maniertje, niet zo spannend, dus). Hoewel ik het waardeer als dingen flink schuren! Goed dat zo’n lied er is, 😂.
 
Terug
Bovenaan