Bordspelreview: Dress Code

De spellen van SmartGames zijn ideaal voor ouders die hun kinderen al spelend willen laten leren. Veelal zijn zij logische puzzels die het inzicht, de creativiteit en het oplossend vermogen van je kinderen stimuleren. Hier bij ons thuis zijn ze ook steeds een groot succes en ondertussen hebben we er toch al enkele in onze collectie. Vooral de magnestische spellen vinden wij als ouders geweldig omdat je ze makkelijk mee kan nemen op reis. Maar, ook de andere spellen worden regelmatig bovengehaald, zeker als er dieren of voertuigen aan te pas komen.

Onlangs mocht ik een nieuw spel van SmartGames ontvangen, Dress Code , en ik heb mijn kinderen er zich onmiddellijk mee laten uitleven. Na het spel enkele weken in huis te hebben, was het tijd om de balans te maken. Heeft Dress Code dezelfde aantrekkingskracht als de andere SmartGames en hoe moeilijk of makkelijk zijn de puzzels voor mijn twee peuters? Je ontdekt het in deze review!

IMG_20231222_154429.jpg

Schuilt er een stylist in je kind?

Zoals de naam doet vermoeden, komen er in Dress Code geen diertjes, auto's of andere leuke figuurtjes aan te pas. In plaats daarvan probeer je figuurtjes aan te kleden volgens de tekeningen in het boekje met uitdagingen. Dit doe je door transparante plastiek plaatjes met verschillende kleuren en vormen achter elkaar te plaatsen. Wie de smartgame Colour Code kent, zal het mechanisme al snel herkennen. Dress Code is inderdaad een herwerking van Colour Code, maar dan thematisch iets rijker. Het concept blijft echter hetzelfde. Verder merk ik wel dat je iets minder krijgt voor je geld, want in plaats van achttien puzzelstukken zitten er in Dress Code slechts twaalf en het aantal opdrachten werd teruggebracht van honderd naar tachtig.

Het is geweldig dat de houder waar je de plaatjes oplegt tijdens het puzzelen nadien ook gebruikt wordt als opslagdoosje.


Doordat het spel minder abstract is, lijkt het wel iets toegankelijker te zijn, wat ook de adviesleeftijd van 4+ verklaart. Verder is het ook geweldig dat de houder waar je de plaatjes oplegt tijdens het puzzelen, nadien ook gebruikt wordt als opslagdoosje. Doordat alle plaatjes en het opdrachtenboekje hierin passen, kan je dit ook makkelijk meenemen als je ergens naartoe gaat. Ik raad enkel wel aan om er een elastiek rond te doen om te vermijden dat het doosje onderweg kan openklappen en je de plaatjes verspreid in de hele (reis)tas kan terugvinden. Zowel de plaatjes als het doosje zijn gelukkig wel stevig genoeg waardoor ze niet snel beschadigd zullen geraken.

IMG_20231222_154553.jpg

Vooral op kinderen gericht​

Zoals we intussen gewoon zijn bij SmartGames, komen de uitdagingen in vier verschillende niveaus. Het makkelijkste niveau, de Starter-uitdagingen, laten je vooral kennismaken met het concept en waren eigenlijk al doenbaar voor onze dochter van drieënhalf jaar. Hier moet je immers slechts één à twee kleurplaatjes op de juiste manier achter het figuurtje plaatsen en dit kon ze eigenlijk vlot op haar eigen doen. Onze vijfjarige zoon was ook al snel weg met de Junior-uitdagingen, maar de Expert-uitdagingen gingen al iets minder vlot. De Master-uitdagingen zijn geschikter voor iets oudere kinderen. Voor volwassenen is het echter toch iets te eenvoudig, waardoor het niet meteen iets is waarmee ik zelf snel aan de slag zou gaan, in tegenstelling tot Turtle Tactics bijvoorbeeld.

Doordat er geen figuurtjes zitten in Dress Code, is het bovendien ook minder geschikt voor vrij spel. Ik merk dat mijn kinderen vaak willekeurig beginnen te spelen met het materiaal nadat ze een bordspel of puzzelspel hebben gespeeld, maar hier gebeurde dat niet. Wanneer ze het beu waren, werd er gewoon overgegaan naar iets anders. Gelukkig werd het spel toch enkele keren bovengehaald sinds we het in huis hebben. Hoewel ik dacht dat voornamelijk onze dochter aantrek zou vinden, bleek ook onze zoon enkele keren zelf het spel te pakken uit de kast om enkele uitdagingen aan te gaan. Persoonlijk vond ik het wel grappig, als ik er even bij stilstond, dat dit hun eerste introductie was met het concept layers, zoals wij dit kennen uit Photoshop bijvoorbeeld.

Conclusie

Dress Code herwerkt het concept van Colour Code en maakt het iets toegankelijker voor kleine kinderen. Voor hen zijn er vier niveaus van uitdagingen waarbij ze al puzzelend figuurtjes op de juiste manier proberen aan te kleden. Zoals we gewend zijn van SmartGames is het spelmateriaal meer dan degelijk en is vooral het opbergdoosje handig. Dress Code lijkt wel iets minder interessant te zijn voor volwassenen en het laat ook minder vrij spel toe dan andere SmartGames-spellen die wij al hebben.

Pro

  • Leuk concept
  • Handig opbergdoosje
  • Degelijk materiaal
  • Verschillende niveaus van uitdaging

Con

  • Vooral gericht op kinderen
  • Minder geschikt voor vrij spel
7

Over

Uitgever

  1. SmartGames

Aantal spelers

1
 
Terug
Bovenaan