Bordspelreview: Treasure Island

Er zijn weinig dingen die zo tot de verbeelding spreken als op schattenjacht gaan. Als kind kon ik erg opgaan in de zoektocht naar schatten die mijn moeder verborgen had in de grote tuin van mijn ouderlijk huis. Er is al een tijdje een klassieker in omloop in het bordspellenlandschap dat de naam Treasure Island draagt, maar voor alle duidelijkheid: daar gaat deze review niet over. De snoodaards van SmartGames besloten om verwarring te zaaien door een solitair puzzelspel uit te brengen onder dezelfde naam. Met kinderlijke nieuwsgierigheid nemen we de schatkaart erbij en trotseren we hier oceanen, bossen en bergen, in de hoop de tempel met de schat te vinden.

Qua ontwerp heeft een SmartGames spel nog nooit weten teleurstellen. Zoals dat intussen traditie is, is ook dit spel visueel een pareltje. In de doos vinden we een zeshoekig plastic stuk waarin we al puzzelend de onderdelen moeten laten passen. Het bijzondere aan deze onderdelen is dat je ze op een unieke manier van vorm kunt laten veranderen. De opdracht is dus veel uitdagender dan je initieel zou denken.

PXL_20230430_140013711.jpg

Tientallen schatkaarten

In het bijhorende boekje staan maar liefst tachtig opdrachten in verschillende moeilijkheidsgraden. Elke opdracht toont een stukje informatie van het eiland dat je verkent, door lichtgroene, donkergroene, blauwe en grijze zeshoeken in een bepaald patroon weer te geven. De kleuren vertegenwoordigen de eerdergenoemde soorten landschap. De witte zeshoeken moet je zelf correct zien in te vullen, verder bouwend op de informatie die het startpatroon afbeeldt. Als je klaar bent, zou je in principe de tempel met de schat gevonden moeten hebben. Dit kun je verifiëren in de tweede helft van het boekje.

Treasure Island is een toffe hersenkraker voor jong en eeuwig jong.


Doorgaans zijn de spellen van SmartGames op een iets jonger publiek gericht. Treasure Island wordt aanbevolen voor avonturiers van acht jaar of ouder, en gezien er geen bovengrens is aangegeven, voel ik mij dus beslist niet te oud hiervoor. De puzzels hebben een licht verslavend effect, je denkt na het eureka-moment al snel "nog eentje". De eerste puzzels zijn erg eenvoudig, maar de laatste categorie is behoorlijk pittig, ook voor volwassenen. Het tactiele element van de onderdelen waarvan je de vorm kunt aanpassen, is erg fijn, al hebben kinderhanden al eens de neiging om ze in een vorm te forceren die niet voorzien is. Tot nog toe zonder dramatische gevolgen.

SmartGames draagt spelend leren hoog in het vaandel en daarom wordt ook deze keer benadrukt welke vaardigheden gestimuleerd worden in dit puzzelspel. Het gaat om concentratie, flexibel denken, planning, probleemoplossend denken en ruimtelijk inzicht. Treasure Island is een toffe hersenkraker voor jong en eeuwig jong.

PXL_20230430_145423133.jpg

Conclusie

Treasure Island is een origineel puzzelspel met bewegende onderdelen en ziet er visueel erg leuk uit. Er is een zekere verslavende factor aanwezig, al zal het lang niet iedereen kunnen bekoren dat je je in je eentje moet bezighouden. Als ouder zul je misschien een kind wel af en toe wat moeten helpen. Tot het kind naar bed gaat en je stiekem zelf nog wat schatkaarten gaat ontcijferen.

Pro

  • Solide en kleurrijke onderdelen
  • Veel puzzels in verschillende moeilijkheidsgraden
  • Na afloop denk je steeds "nog eentje ..."
  • Fijn voor jong en oud

Con

  • Soms wil je de onderdelen dwingen tot onmogelijke vormen
  • Solitaire spellen zijn niet voor iedereen even boeiend
7.5

Over

Uitgever

  1. SmartGames

Aantal spelers

1

Tijdsduur

5-10 minuten per puzzel
 
Terug
Bovenaan