Toekomstige erfeniskwestie (of niet?). Wat zouden jullie doen?

Jipser

Member
Beste allen,

Ik zit met een probleem waarvan ik hoopte dat ik me nooit mee bezig moest houden. Omdat het verhaal lang is, maar wel wat duiding nodig heeft, verdeel ik het in verschillende stukken. De vraag is voornamelijk of ik iets moet doen, en zo ja, wat?

Geschiedenis van het geslacht X:
Op een dag was er Jozef en Maria. Ze kregen twee zonen genaamd Jef en Jules, deze werden groot en gingen op zoek naar een vrouw.
Jef kwam Vrouw1 tegen, en Jules kwam Vrouw2 tegen. Beiden trouwden ze en kregen ze allebei twee kinderen.

Jef en Vrouw1: Die kregen een zoon en dochter, waarvan ik de zoon ben.

Jules en Vrouw2: Die kregen alsook een dochter, en veel later nog een zoon.


Tot dusver liep alles goed, tot het lot er anders over dacht. Ik gebruik hier fictieve namen omdat de situaties wél echt zijn, en een eerder afgezwakte versie zijn.
Jef, mijn vader dus, kwam te overlijden kort na mijn geboorte door een hartaderbreuk. Mijn moeder, ik en mijn zus kwamen alleen te staan op een een klein inkomen. Nooit honger of koud gehad, maar wel veel donkere momenten geweest in mijn jeugd hierdoor.

Het jaar daarop kwam, alsook door een hartaderbreuk, mijn grootvader (Jozef) te overlijden. Maria bleef dus achter met 1 zoon, en 4 kleinkinderen.
De jaren volgden, en het contact tussen mijn moeder (Vrouw1) en haar schoonmoeder (Maria) werden slechter en slechter. Het is allemaal nogal subjectief natuurlijk, maar je kunt wel zeggen dat Maria een zeer onaangename vrouw was. Maar ik en mijn zus hadden nog wel contact met Maria.

De jaren volgden, en bij de familie van Jules (mijn nonkel) ging het niet zo top. Jules had een enorme drankverslaving. Zijn vrouw (Vrouw 2) scheidde van Jules en zijn kinderen wouden geen contact meer met hem.
Jules heeft jarenlang, om zijn drankverslaving te financieren, gestolen op zo goed als elke werkplek die hij had, met als gevolg dat Jules altijd werd ontslagen en na een tijd een full time dopper werd. Jules moest terug bij zijn moeder gaan wonen (mijn grootmoeder dus, Maria). Jules begon nog meer te drinken. Jules was alles kwijt, had schulden bij de vleet, kreeg Korsakov en werd gedwongen opgenomen. Jules kwam na een tijdje terug vrij, begon terug te drinken en al het geld van zijn moeder, Maria, op te soeperen. Maria daarentegen, had constant het gevoel dat Jules het enige was dat ze nog had dus beschermde ze alles wat hij deed.
Jules heeft destijds, meermaals, ettelijke duizenden euro's gestolen van mijn moeder, ondanks onze zwakke positie. Daarmee dat ik sinds mijn puberjaren geen contact meer had met Jules, en daarmee helaas ook niet meer met mijn grootmoeder Maria vanwege haar beschermende houding tegenover Jules.

Dit is dus een goede 13/14 jaar geleden. In de tussentijd had in geen contact meer met mijn grootmoeder, tot ik enkele jaren geleden gecontacteerd werd door haar met de vraag om langs te komen, wat ik ook heb gedaan. In plaats van te vragen hoe het met mij ging in al die jaren was ze enkel en alleen aan het vertellen hoe zwaar en slecht haar leven wel niet is, maar zo was ze wel. Dus uiteindelijk ging ik, uit medelijden, 1 maal per jaar op bezoek. Jules was hier toen ook, in een ziekenhuisbed, vanwege Korsakov.

Door de jaren heen wist ze aan andere mensen te vertellen dat ze mij ging onterven vanwege mijn jarenlang geen contact te hebben, en de week erop zei ze dat ze alles wou schenken aan het goede doel. Mij allemaal goed, aangezien ik eigenlijk helemaal geen voeling heb met die vrouw en de enige reden dat ik ze eens bezocht was uit medelijden. Maar dus even benadrukken dat ik, op het vlak van erfenis, mij nooit heb uitgesproken of mij mee heb willen bezighouden vanwege heel de situatie.

Maar nu zijn we wat aan het afdwalen. Wat een verhaal...

Wat is er nu dan aan de hand?
Jules is gestorven. Het is vreemd dat het nog zo lang heeft geduurd, maar karma is a bitch. Officieel aan, tadaa, een hartaderbreuk. Officieus aan Korsakov, maar dat doet er niet toe. Ik kreeg het nieuws, en enkele dagen erna op bezoek geweest bij Maria. Maria, een vrouw van 90 jaar die net de begrafenis heeft bijgewoond van haar tweede en laatste zoon, waarbij zij de enige aanwezige was. Mijn hart brak, ondanks onze geschiedenis.

Sindsdien ben ik nog twee maal op bezoek geweest. Nu wist Maria mij te vertellen dat sinds de dood van Jules, haar andere kleindochter Kelsey, die ook geen contact meer had met Jules (de vader van Kelsey dus) regelmatig contact opneemt met haar met vragen omtrent de erfenis en Maria is hier alles behalve tevreden mee. Ook toen heb ik aangegeven dat het goed is dat ze zelf beslist wat ze wilt dat er later met het huis/vermogen gebeurd, en benadrukte nog eens dat ik me hier niet mee wou bemoeien.

Nu komen er sinds gisteren een paar dingen aan het licht via mijn zus Lieselot (die telefonisch soms nog contact heeft met Maria). Blijkbaar is Kelsey sinds de dood van haar vader volop bezig met de erfeniskwestie. Mijn grootmoeder Maria woont ondanks haar hoge leeftijd nog altijd alleen in een groot huis. En daar draait het hem natuurlijk om... (Qua liquide middelen zal alles wel al lang gespendeerd zijn door Jules). Nu zijn ze blijkbaar bezig met een procedure voor het wilsonbekwaam te laten verklaren van Maria en zo inzage te krijgen in haar bankrekening. Mijn neef (zoon van Jules, broer van Kelsey) heeft blijkbaar ook de bankkaart van Maria omdat hij af en toe boodschappen doet voor haar, maar ze merkte zelf wel op dat er grote bedragen van haar rekening verdwenen.

Dus: Vrouw2 (ex vrouw van Jules), Kelsey en Kenji zijn er alles aan aan het doen om Maria wilsonbekwaam te laten verklaren (wat ze niet is), volmacht te krijgen over haar rekening en hoogstwaarschijnlijk ook over haar huis bij overlijden (ik zou nog schrik krijgen dat ze plannen krijgen). Ze beschikken over haar bankkaart en code (met toestemming hoogstwrs) en zijn extreem manipulatief tegenover een eenzame oude vrouw.

Ik weet dat het een hele lap tekst is. En moesten er onduidelijkheden zijn hoor ik het graag.
Mijn vraag is nu: wat zouden jullie doen?

Ik heb door de jaren heen gehoord dat ik onterfd was, dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet. Ik heb er geen idee van en heb er me nooit mee bezig gehouden. Alles qua liquide middelen gaat sowieso weg zijn en het zou me niet verbazen dat ze bij de dood van Maria eerst nog even het huis leeghalen voordat ze de ambulance zouden bellen. Om maar duidelijk te maken dat ik er zeer weinig mee te maken heb of invloed op heb.

Maar wat met het huis? Stel dat Maria sterft, wat kan er met het huis gebeuren? Kan de familie van 1 van haar zonen haar wilsonbekwaam laten verklaren zonder inspraak van de familie van haar andere zoon (met mijn zus heeft ze wel altijd contact blijven hebben, dus zij zou zogezegd niet onterfd zijn).

Kan dat huis zomaar verkocht worden zonder onze, of mijn zus haar inspraak?

Zoals jullie wel kunnen merken ben ik helemaal niet thuis in dit soort zaken, en is het verhaal alleen al een hele hersenkronkel. Maar ik vermoed dat ik niet de enige persoon ben die in zo'n situatie terecht komt. Het gaat me hier echt niet om mij, of mijn erfenis. Want ik ben zogezegd toch onterfd. Het gaat er me wel om dat Maria, mijn grootmoeder, op deze moment wordt gepluimd waar ze bij staat. Wat zouden jullie doen?

Hierbij ook nog een zeer professionele stamboom, eventueel helpt dit om door het verhaal te geraken.








 
Eens Maria overleden is, stopt elke volmacht over handelen van een dode persoon . Dan is de woning een deel van de erfenis.

Men kan wel als bewindvoerder van Maria proberen de woning te verkopen. Wil men de verkoop voltrekken zal men echter toestemming moeten vragen. Aan de rechter, die dan beslist of de verkoop legitiem is. Bij bvb opname in rusthuis kan dat als de kosten hoger dan haar pensioen is.

Persoonlijk zou ik tegen je zus vermelden dat je vermoedt dat de andere partij misbruik wil maken en vragen dat zij er eens over spreekt met Maria. Zij had immers nog echt contact met je grootmoeder? Ik zou me verder vooral afzijdig houden, veel heb je niet in de pap te brokken als je met je oma niet echt contact hebt
 
Eens Maria overleden is, stopt elke volmacht over handelen van een dode persoon . Dan is de woning een deel van de erfenis.

Men kan wel als bewindvoerder van Maria proberen de woning te verkopen. Wil men de verkoop voltrekken zal men echter toestemming moeten vragen. Aan de rechter, die dan beslist of de verkoop legitiem is. Bij bvb opname in rusthuis kan dat als de kosten hoger dan haar pensioen is.

Persoonlijk zou ik tegen je zus vermelden dat je vermoedt dat de andere partij misbruik wil maken en vragen dat zij er eens over spreekt met Maria. Zij had immers nog echt contact met je grootmoeder? Ik zou me verder vooral afzijdig houden, veel heb je niet in de pap te brokken als je met je oma niet echt contact hebt
Maar in welke mate kunnen zij haar onbekwaam laten verklaren zonder dat er dan overleg is met mijn zus omtrent wie er volmacht krijgt? Want Maria zelf was er niet akkoord mee.

En stel dat dat zou lukken, en ze verkopen de woning, is een deel van het aankoopbedrag dan niet voor mijn zus?
Want geloof me, ze doen het niet om goed te doen voor Maria, mijn grootmoeder. Haar mantelzorgster hebben ze al laten weten dat ze niet meer moet komen, dus de enige invloed van buitenaf is nu ook weg gehaald.

Maria is dus niet akkoord maar heeft vanwege haar leeftijd ook geen volledig zicht meer over alles. Ze vertrouwt haar financiën aan een van haar kleinkinderen die er dus duidelijk misbruik van maken. In een andere setting zou je daarvoor klacht indienen, maar aangezien dit een familiekwestie is snap ik dat Maria dit niet gaat doen. Want ja...

En ik heb ook nog, heel sporadisch, contact met mijn grootmoeder. Ik dacht ze net deze week nog eens te bezoeken tot ik dit te horen kreeg. Geen idee wat nu gedaan.

Maar dus, in een normale situatie zou er bij een eventuele erfenis met 4 kleinkinderen de erfenis door 4 gaan aangezien beide zonen van Maria overleden zijn. Of door 3 als ik onterfd ben. Nu gaat het eerder richting alles leeghalen tot er geen erfenis meer is.
 
Maar in welke mate kunnen zij haar onbekwaam laten verklaren zonder dat er dan overleg is met mijn zus omtrent wie er volmacht krijgt? Want Maria zelf was er niet akkoord mee.
Als ze nog handelingsbekwaam is en er niet mee akkoord gaat, zal er ook geen onbekwaamheid verklaring zijn. Dat moet immers voor een rechter komen die normaal haar apart zal horen, los van alle druk. Bovendien moet een arts bevestigen dat ze onbekwaam is.

Ze kan wel per ongeluk een volmacht tekenen, maar dat kan niet gelden voor verkoop van een woning tenzij notarieel overgeschreven, wat ook niet zomaar zal gebeuren.

En stel dat dat zou lukken, en ze verkopen de woning, is een deel van het aankoopbedrag dan niet voor mijn zus?
Want geloof me, ze doen het niet om goed te doen voor Maria, mijn grootmoeder. Haar mantelzorgster hebben ze al laten weten dat ze niet meer moet komen, dus de enige invloed van buitenaf is nu ook weg gehaald.
als de woning verkocht wordt, zijn de inkomsten voor Maria, niet voor jou of andere kleinkinderen.
Maria is dus niet akkoord maar heeft vanwege haar leeftijd ook geen volledig zicht meer over alles. Ze vertrouwt haar financiën aan een van haar kleinkinderen die er dus duidelijk misbruik van maken. In een andere setting zou je daarvoor klacht indienen, maar aangezien dit een familiekwestie is snap ik dat Maria dit niet gaat doen. Want ja...

En ik heb ook nog, heel sporadisch, contact met mijn grootmoeder. Ik dacht ze net deze week nog eens te bezoeken tot ik dit te horen kreeg. Geen idee wat nu gedaan.

Maar dus, in een normale situatie zou er bij een eventuele erfenis met 4 kleinkinderen de erfenis door 4 gaan aangezien beide zonen van Maria overleden zijn. Of door 3 als ik onterfd ben. Nu gaat het eerder richting alles leeghalen tot er geen erfenis meer is.
je kan niet onterfd worden. Je hebt recht op een deel van de erfenis die je vader sowieso ging krijgen.
 
Je weet vermoedelijk ook maar een deel van het verhaal, de andere kleinzoon die er voor gaat boodschappen (en er dus waarschijnlijk wekelijks komt)
Heeft daar meer zicht op.

Aangezien ze 90 is zal ze fysiek niet meer zo goed zijn, dus is het nog raadzaam dat ze nog alleen woont in dat groot huis?

Je gaf zelf aan dat het contact weg was door haar moeilijk karakter. Hoe leg je dan zo iemand uit dat daar alleen in dat groot huis zitten niet meer houdbaar is.

Je zorgen komen vooral verder uit het mogelijk missen van de erfenis, ben je dan eigelijk wel een haar beter dan je Neef en nicht?

Wou maar aangeven ,om er amper te komen weet je wel haarfijn wat er gaande is..
 
Meer info kan je hier vinden: https://www.notaris.be/nieuws-pers/detail/nieuwe-brochure-voor-bewindvoerders

Als je vragen hebt over hoe de procedure juist zal verlopen, zou ik contact opnemen met de griffie van het vredegerecht waar jouw oma woont.
Of je kan ook te rade gaan bij een notaris of je kan ook hier terecht: https://www.vlaanderen.be/agentschap-justitie-en-handhaving/dienstverlening/juridisch-advies

Kan dat huis zomaar verkocht worden zonder onze, of mijn zus haar inspraak?
Zolang ze niet onbekwaam is verklaard wel, dan doet uw oma met haar huis wat zij wenst.

Van nabij een vergelijkbare situatie meegemaakt, in het gerechtelijk arrondissement Dendermonde werden alle belanghebbenden (erfgenamen, kinderen of bij gebreke daarvan de kleinkinderen van die staak) per aangetekende brief op de hoogte gesteld dat er een procedure tot onbekwaamverklaring was opgestart.

Voor de vrederechter kan je dan eventueel vragen of er een advocaat kan aangesteld worden, als onafhankelijk persoon.
 
Er zijn verschillende dingen die je kan/moet doen:
  1. Doe uw verhaal bij een notaris naar keuze, en win informatie in.
    1. Zij kunnen normaal opzoeken of er een testament bestaat in het Centraal Register voor Testamenten (CRT). Let op, de inhoud kom je niet te weten, maar ze kunnen wel zien bij WELKE notaris er iets opgesteld werd indien je vermoedt dat de andere tak van de familie een vuil spelletje aan het spelen is. Ik acht de kans echter klein, want voor zo'n zaken "rap rap een voordelig testament schrijven op het sterfbed" zijn in het verleden al notarissen uit hun functie ontheven (en terecht).
    2. De notaris kan eveneens het Centraal Register voor Lastgevingen (CRL) inkijken, om te zien of er met die eventuele wilsonbekwaamheid / zorgvolmacht iets gedaan is. Meer lectuur over zorgvolmacht: http://www.justwatch.be/Justwatch.be/Zorgvolmacht_&_bewind.html
  2. Roep eventueel de andere tak van de familie op in een gratis verzoeningsprocedure bij de vrederechter, in het kanton waarin uw oma woonachtig is. Probeer hier afspraken te maken over haar dagelijks beheer en merk op dat je het niet netjes vindt dat er geen overleg is over wie wat doet (bijhouden bankkaart). Het belangrijkste neveneffect dat je hiermee veroorzaakt, is dat je de zaak op de radar van de vrederechter zet, die (later eventueel) uitspraken moet doen over haar bewindvoering. Hiermee vermijd je dat er een familiale bewindvoerder aangesteld kan worden, omdat je aantoont dat er een geschil is tussen de families.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Als ze nog handelingsbekwaam is en er niet mee akkoord gaat, zal er ook geen onbekwaamheid verklaring zijn. Dat moet immers voor een rechter komen die normaal haar apart zal horen, los van alle druk. Bovendien moet een arts bevestigen dat ze onbekwaam is.

Ze kan wel per ongeluk een volmacht tekenen, maar dat kan niet gelden voor verkoop van een woning tenzij notarieel overgeschreven, wat ook niet zomaar zal gebeuren.

als de woning verkocht wordt, zijn de inkomsten voor Maria
Ook als ze wilsonbekwaam zou zijn?

Je weet vermoedelijk ook maar een deel van het verhaal, de andere kleinzoon die er voor gaat boodschappen (en er dus waarschijnlijk wekelijks komt)
Heeft daar meer zicht op.

Aangezien ze 90 is zal ze fysiek niet meer zo goed zijn, dus is het nog raadzaam dat ze nog alleen woont in dat groot huis?

Je gaf zelf aan dat het contact weg was door haar moeilijk karakter. Hoe leg je dan zo iemand uit dat daar alleen in dat groot huis zitten niet meer houdbaar is.

Je zorgen komen vooral verder uit het mogelijk missen van de erfenis, ben je dan eigelijk wel een haar beter dan je Neef en nicht?

Wou maar aangeven ,om er amper te komen weet je wel haarfijn wat er gaande is..
Bedankt voor uw oordeel.

De andere kleinzoon die boodschappen gaat doen komt daar inderdaad het vaakst. Heeft ook wel een licht mentale beperking dus echt veel inspraak heeft die niet. Het is zijn zus (Kelsey) die misbruik maakt van de situatie (de grootmoeder heeft ook geen zicht meer op haar bankrekeningen/uittreksels).

Nogmaals, het gaat niet over mij, wel over een persoon in kwetsbare positie die gepluimd wordt en het maar half beseft. Ik weet inderdaad wat er gaande is (toch een samenraapsel van verschillende versies), lijkt me logisch.
Er zijn verschillende dingen die je kan/moet doen:
  1. Doe uw verhaal bij een notaris naar keuze, en win informatie in.
    1. Zij kunnen normaal opzoeken of er een testament bestaat in het Centraal Register voor Testamenten (CRT). Let op, de inhoud kom je niet te weten, maar ze kunnen wel zien bij WELKE notaris er iets opgesteld werd indien je vermoedt dat de andere tak van de familie een vuil spelletje aan het spelen is. Ik acht de kans echter klein, want voor zo'n zaken "rap rap een voordelig testament schrijven op het sterfbed" zijn in het verleden al notarissen uit hun functie ontheven (en terecht).
    2. De notaris kan eveneens het Centraal Register voor Lastgevingen (CRL) inkijken, om te zien of er met die eventuele wilsonbekwaamheid / zorgvolmacht iets gedaan is. Meer lectuur over zorgvolmacht: http://www.justwatch.be/Justwatch.be/Zorgvolmacht_&_bewind.html
  2. Roep eventueel de andere tak van de familie op in een gratis verzoeningsprocedure bij de vrederechter, in het kanton waarin uw oma woonachtig is. Probeer hier afspraken te maken over haar dagelijks beheer en merk op dat je het niet netjes vindt dat er geen overleg is over wie wat doet (bijhouden bankkaart). Het belangrijkste neveneffect dat je hiermee veroorzaakt, is dat je de zaak op de radar van de vrederechter zet, die (later eventueel) uitspraken moet doen over haar bewindvoering. Hiermee vermijd je dat er een familiale bewindvoerder aangesteld kan worden, omdat je aantoont dat er een geschil is tussen de families.
Dankjewel!
 
Mijn vader is afgelopen jaar gestorven en hij had ook een tweede huwelijk met een vrouw die helaas alles heeft gedaan om te zorgen dat wij elkaar zo min mogelijk zagen óf zij was er altijd bij (en dan kon ik heel veel onderwerpen niet te berde brengen want zij is nogal gevoelig). Het gunnen is erg dun, of lijkt afwezig. Dat kan een overeenkomst zijn met jouw verhaal. Heel verdrietig allemaal en dan ook nog omgaan met een juridische werkelijkheid die je niet snapt of beheerst, is lastig.

Voorop genomen dat je de regels aan één kant hebt en de naleving ervan aan de andere kant. Idealiter komen die overeen maar dat hoeft niet. Daartussen loopt ook nog iets van iemands moraal en geweten maar die hoeven ook niets op één lijn te zitten. Door rood licht rijden mag niet maar het gebeurt honderden keren per dag, ook zonder enige consequentie.

Ik kan je geen advies geven omdat ik in een andere juridische werkelijkheid zit dan jij. Maar als ik je advies zou geven: ga op zoek naar een oud notaris. Ik heb er een gevonden die iets anders is gaan doen in zijn werkend leven en hij kon mij advies geven maar nog belangrijker mijn vragen beantwoorden en de wet uitleggen en hoe dat in de praktijk kan gaan en waar je op moet letten. Naar mijn idee kon hij iets vrijelijker praten. En als er iets speelt, heb ik zijn advies achter de hand, voor mij alleen. En dat is een hele geruststelling. Deze persoon kan je ook verder op weg helpen door een handig boekje over dit soort kwesties aan te bevelen. Vraag eens in je omgeving of iemand zo’n persoon kent. Zo ben ik iemand op het spoor gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Wat zouden jullie doen?
In Nederland kan je je eigen kind niet onterven. Een kind blijft altijd rechthouden op een kindsdeel (1/6 deel). Dat wil niet zeggen dat je bij het overlijden van jouw ouder ook daadwerkelijk meteen erft (als er wat te erven valt). Want er kan spake zijn van een langstlevende testament waarbij de stief het vruchtgebruik heeft van de te erven gelden en spullen, die bij het overlijden van stief, pas daadwerkelijk in het bezit komen van de kinderen. Een kleinkind heeft zo ver ik weet geen recht op een kleinkindsdeel, in Nederland. Hoe zit dat in Belgie?

Je zou eventueel mogelijk wel kunnen erven via jouw ouder, mogelijk ook als dit kind (jouw ouder) gestorven is. Dat ligt er aan hoe het geregeld is. Vraag het na bij een (oud) notaris. Het ligt er ook maar aan welke keuzes mensen in hun testament zo kunnen maken. Vraag het daarom niet na bij een advocaat maar bij iemand die weet hoe dit soort dingen in de praktijk ook gaan. (Dat wat ik probeer uit te leggen met het door roodlicht rijden. Het mag niet maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. En als het gebeurt, wat zijn je rechten dan en welke mogelijkheden geeft de wet dan?). Je hebt de letter van de wet aan een kant maar ook de manier waarop dingen gaan in de praktijk. En als je het ideaal beeld van de wet voor ogen blijft houden, kan je flink de sigaar worden.

Vergeet niet dat als jou verteld wordt dat je onterft bent, anderen misschien ook te horen hebben gekregen dat zij onterft zijn. Dat geeft misschien een beetje lucht als je veel op je bordje krijgt en onwillekeurig denkt waarom jou dit nu allemaal moet gebeuren. Het kan zijn dat die anderen ipv zich zo keurig te gedragen zoals jij, juist in actie komen en tot misbruik overgaan.

Geen idee of het kan in Belgie maar ik zou aangifte overwegen van het misbruiken maken van een ouder persoon. Heb je bewijs of alleen een vermoeden? Zijn er meer die zich hier zorgen over maken, zoals jouw zus? Vraag of die ook aangifte kunnen doen. De politie kan altijd langs gaan en bijvoorbeeld vragen of zij haar paspoort en bankpas kan laten zien. En kan zij dat niet, is dat wel een teken aan de wand en geeft mogelijkheden tot een onderzoekje? Een bezoekje van de politie zorgt natuurlijk niet dat mensen opeens gaan functioneren maar het voordeel is dat mensen die grensoverschrijdend zijn, dat nooit maar op 1 enkel gebied zijn. En dat betekent dat je dus een document kan aanleggen, dmv vastgelegde feiten zoals een politiebezoek (vraag naar een verslag ervan, vraag om een kopie). Hou zelf goed bij in een logboek wat wanneer gebeurde. Dat helpt zeker bij een aangifte als je een patroon wilt laten zien. En dat helpt ook als eea toch voor de rechter komt. Hoe meer data uit jouw verhaal etc blijken te kloppen, hoe meer het een bwijsstuk kan worden.

En mocht je ooit in dat huis komen maak met je telefoon een opname van alles wat in het huis staat. Als je er zelf niet (meer) zou komen, iemand vragen of die dat wil doen (en jou de beelden geeft). Mocht het huis leeggeroofd worden, kan je ook daar aangifte van doen, tzt met de beelden als bewijs. Het is natuurlijk allemaal mosterd na de maaltijd want je kan weinig verhinderen maar je kan er wel alles aan doen dat mensen er niet mee wegkomen.
 
In Nederland...
June, alle respect dat je info wil geven aan mensen, maar het is nutteloos om advies te geven als Nederlander/Nederlandse:

- Het erfrechtsysteem in België zit volledig anders. Er is wel degelijk een "kleinkindsdeel" (zoals jij het noemt) in België
- De politie kan in België niet zomaar een paspoort of bankpas vragen voor dergelijke doeleinden (zeker een bankpas zullen ze nooit vragen)
- Je zal in België ook nooit een kopie krijgen van een verslag van een politiebezoek aan iemand waar je officieel geen zaken mee hebt (gezien je geen bewindvoerder bent).

Advies geven, hoe goedbedoeld ook, op basis van volledig andere wetgeving, kan de betrokkene hier enkel nog meer in verwarring brengen.
 
June, alle respect dat je info wil geven aan mensen, maar het is nutteloos om advies te geven als Nederlander/Nederlandse:

- Het erfrechtsysteem in België zit volledig anders. Er is wel degelijk een "kleinkindsdeel" (zoals jij het noemt) in België
- De politie kan in België niet zomaar een paspoort of bankpas vragen voor dergelijke doeleinden (zeker een bankpas zullen ze nooit vragen)
- Je zal in België ook nooit een kopie krijgen van een verslag van een politiebezoek aan iemand waar je officieel geen zaken mee hebt (gezien je geen bewindvoerder bent).

Advies geven, hoe goedbedoeld ook, op basis van volledig andere wetgeving, kan de betrokkene hier enkel nog meer in verwarring brengen.
Ja, dat zeg ik toch ook? Toch kan zoiets je juist de goede vragen doen stellen. Ik zeg juist, neem een (oud) notaris in de arm
aan wie je al je vragen kan stellen want heel eenvoudig ligt het niet.
De politie kan navragen bij iemand of die wel toegang heeft tot zijn bank en paspoort en hoezo dat niet kan.. en waarom dan, welke regeling is er getroffen, ..
Krijg je dan ook geen kopie mee van je aangifte? Of je melding (de soort waar je voor langs moet met je paspoort)?
 
Terug
Bovenaan