De meest gewilde games van de redactie in 2023!

Banner_Wanted2023.jpg


2023 zal ons opnieuw enkele kleppers voorschotelen. Zowel op pc, Xbox, PlayStation als Switch zullen we weer vele uren kunnen slijten aan echte pareltjes. Ook wij kijken uit naar wat 2023 ons brengen zal en naar volgende games kijken wij het meest uit. Vermoedelijk zullen enkele games nog uitgesteld worden naar volgend jaar, maar momenteel staan onderstaande games allemaal gepland voor dit jaar. Duimen maar!

Joeri

Hogwarts Legacy


Oké, eerlijk is eerlijk. Ik kijk wel uit naar Hogwarts Legacy, maar nu ook niet in die mate dat ik de game per se op release wil spelen. Mijn keuze voor deze game viel gewoon omdat de rest van de spellen voor dit jaar mij iets minder zeggen. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet uitkijk naar Hogwarts Legacy, want de verwachtingen zijn groot. Harry Potter zal dan wel geen rol krijgen in de iteratie die Avalanche Software op het gamende publiek zal afvuren, maar er wordt wel gepoogd om een unieke wereld voor te schotelen waarin je krachtige magische spreuken kunt gebruiken om tegenstanders te verslaan. Ik ben er helemaal klaar voor en mijn pre-order is alleszins geplaatst!

Eervolle vermeldingen: Star Wars Jedi: Survivor, Suicide Squad: Kill The Justice League en Company of Heroes 3


Sir. K

Hades II


Wie de eerdere Game of the Year-edities las, weet dat ik enorm genoten heb van Hades. Uitgaande van de enorm positieve ontvangst, wist deze roguelike niet enkel mijn hart te veroveren, maar ook dat van vele andere gamers. Ik was dan ook enorm enthousiast toen de geruchtenmolen zijn werk deed en de komst van Hades II werd geteased. Hoewel de officiële release nog niet bekend is, wijst alles erop dat de Early Access beschikbaar zal zijn in 2023. Toegegeven, een beetje voorbarig, maar wat extra positieve vibes kan geen kwaad!

In deze sequel brengt Supergiant Games ons terug in de Griekse onderwereld. Deze keer ga je aan de slag als Hades, maar wel als de onsterfelijke prinses van de onderwereld. Je komt terecht in een veel grotere, mythische wereld, waarbij je de krachten van de Titan of Time zal moeten trotseren. Analoog aan zijn voorganger, zal na elke tegenslag een stukje meer van het verhaal worden prijsgegeven. Uiteraard zullen de Olympische goden zich opnieuw achter je scharen en je voorzien van legendarische wapens en eeuwenoude magie. Benieuwd of deze mij evenzeer zal kunnen bekoren. Ik kijk er alvast enorm naar uit!


DaRmaZat

Starfield


Het heeft ervoor gezorgd dat we langer zullen moeten wachten op The Elder Scrolls VI, maar Bethesda weet mij wel te paaien als Starfield eind dit jaar nog uitkomt. De gedachte dat we eindelijk een immersive RPG krijgen die zich volledig afspeelt in de kosmos klinkt toch best spannend, niet? Misschien herinneren jullie zich ook nog die ene nietszeggende teaser trailer, die halfweg 2020 op de wereld losgelaten werd. Ondertussen weten we gelukkig al meer. Het verhaal zou zich afspelen in het jaar 2330, we zullen kunnen schakelen tussen first-person en third-person en er gaan meerdere facties te ontdekken zijn. Je eigen kolonie, een ruimteschip bouwen, heuse ruimtegevechten, … het lijkt er allemaal aan te zitten komen! Ik hoop dat het heelal in Starfield gigantisch wordt, dat het verhaal mij doet wegdromen, en dat de quests zowel gevarieerd als uitdagend zullen zijn. En vooral, dat het spel nu niet meer uitgesteld wordt!

Eervolle vermeldingen: Atomic Heart, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 en S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl


Cerulean

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Als Nintendo zich aan de belofte kan houden, zit ik vanaf 12 mei 2023 het vervolg op het magistrale Breath of the Wild te spelen. Laatstgenoemde was van begin tot eind een ervaring om nooit te vergeten. Eindelijk kon ik me nog eens uitleven in een open wereld waarin de kaart niet gedomineerd wordt met icoontjes en quests die schreeuwen om aandacht. Het draaide om ontdekking, mysterie en overleven. Het is naar Nintendo-normen de meest radicale stijlbreuk in hun geschiedenis geweest. Gedaan met hand-holding en de kindvriendelijke benadering. Ik hoop van harte dat Tears of the Kingdom net zo goed is. De voorganger overtreffen wordt haast onmogelijk, maar als één bedrijf dat toch kan, is het Nintendo wel. Zelda-games zijn zelden rechtstreekse sequels, maar hier is dat dus wel het geval. Het spel speelt zich af in dezelfde versie van Hyrule, maar deze keer kun je ook de eilanden verkennen die hoog boven het vasteland zweven. Net als in Skyward Sword zul je van eiland naar eiland kunnen vliegen. Heel veel details geeft Nintendo natuurlijk nog niet vrij, ook niet over het verhaal. Voor mij is dit enkel een voordeel, want dit wordt een ervaring waar ik mij blind in wil storten.

Eervolle vermelding voor Hollow Knight: Silksong. Hollow Knight is de perfecte metroidvania en ook deze sequel is er eentje om reikhalzend naar uit te kijken.


FreakyJP

Final Fantasy XVI


Liefhebbers van de Final Fantasy-reeks konden onlangs alvast 22 juni 2023 op hun kalender aankruisen, want op die dag zal Final Fantasy XVI verschijnen. Zeven jaar na nummer vijftien, lijken we eindelijk een nieuw deel te krijgen dat deze reeks eer aandoet. Om de reeks in ere te herstellen, werden producer Naoki Yoshida en regisseur Hiroshi Takai aan boord gehaald, die werden geprezen voor hun verwezenlijkingen met de MMORPG Final Fantasy. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Final Fantasy XVI stilistisch lijkt aan te sluiten bij deze titel, maar het ziet er ook naar uit dat dit nieuwe deel duisterder en meer volwassen zal zijn dat wat we gewoon zijn van de reeks. Maar ik kan alvast niet wachten op de wereld van Final Fantasy XVI in te duiken. Bovendien zal dit niet het enige Final Fantasy-avontuur zijn dat we voorgeschoteld krijgen volgend jaar, want eind 2023 zal ook het tweede deel in de Final Fantasy VII-remake verschijnen! Met de release van Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion achter de kiezen, staat er de fans dus nog een mooi jaar te wachten.

Eervolle vermeldingen: Final Fantasy 7 Rebirth, Pragmata, Wild Hearts

iCruysberghs

The Wolf Among Us 2


Ik ben een sucker voor Telltale Games, al is dat niet te zien aan mijn reviewscore van New Tales from the Borderlands ... Al mijn hoop en torenhoge verwachtingen zijn in 2023 op The Wolf Among Us 2 gevestigd. De eerste had zo'n interessant verhaal en eindigde met een cliffhanger van formaat, dus ik hoop dat ze de legacy met respect voor de franchise voortzetten. Want kom op, wie wil wolf Bigby nu niet helpen om gekke mysteries op te lossen in de wereld van de Fables?


Killjoy

Alan Wake 2


Er zitten mooie tijden aan te komen voor fans van het Finse Remedy. Over Control 2 gaan we het ongetwijfeld dit jaar wel gaan hebben in een lijstje als dit, maar laat ons ook niet vergeten dat er heuse remakes van Max Payne en zijn onvermijdelijke Fall zitten aan te komen. Stijlvol een duikvlucht nemen terwijl je met een afgezaagde shotgun een slechterik vol hagel pompt gaat er nog nooit zo knap uitgezien hebben. Laat mij vandaag echter toch maar het meest uitkijken naar Alan Wake 2, de sequel waar ik een paar jaar geleden zelfs niet van durfde dromen. Wat we kunnen verwachten van de game is momenteel nog koffiedik kijken, omdat Remedy haar kaarten nog stevig tegen de borst gedrukt houdt voor een latere onthulling. En toch, toch durf ik nu al zeggen dat dit een hebbeding gaat worden. Op basis van Remedy en hun flair voor donkere verhaalvertelling, en op basis van de sfeervolle kracht van het origineel. Dat de ontwikkelaar het spel nu al omschrijft als hun eerste echte survival horror game doet alvast watertandend uitkijken naar de terugkeer van Alan Wake. Zelfs al ziet hij er tegenwoordig wat uit als een aan lager wal geraakte Bradley Cooper van de Action.


Karel-Jan

Star Wars Jedi: Survivor


Vanaf maart kunnen we eindelijk terug aan de slag met Cal Kestis, het hoofdpersonage uit Star Wars Jedi: Fallen Order uit 2019, dat ontwikkeld werd door Respawn Entertainment. Fallen Order was een aangename verrassing omdat het eindelijk nog eens een straight up single player game voorschotelde in het Star Wars-universum. Met een mix van Uncharted- en Dark Souls-gameplay, dat zich afspeelde tussen Episode III en IV, werd het snel een van mijn favoriete games dat jaar. Benieuwd of deze sequel van hetzelfde niveau, of zelfs beter wordt!


MicVlaD

Street Fighter 6

Hollow Knight: Silksong ging aanvankelijk voor de tweede keer op rij mijn keuze bij uitstek zijn, totdat ik besefte dat Street Fighter 6 eveneens voor dit jaar bestemd is! Een beetje variatie met andere woorden, maar waarom is dit een uitstekend moment om terug interesse in deze klassieke serie te hebben? Als liefhebber van fighting games beschikt het zesde deel over quasi alles dat volgens mij een vereiste is om een overtuigend totaalpakket op poten te zetten. Diepgang (plus zelfvertrouwen) in diens systematische innovaties, diversiteit in de methodiek van de aanwezige karakters, opvallende esthetica, prima multiplayer-integratie én een overvloed aan features, zelfs op het vlak van single player! Vooral de closed bèta test duwde me (achteraf gezien) over de spreekwoordelijke drempel, want zelfs die build zat ontzettend goed in elkaar, ondanks dat Capcom deze sequel nog enkele maanden lang wilt verfijnen. Hoe dan ook, het ziet er naar uit dat Street Fighter 6 een verfrissende iteratie zal worden met weinig evenwaardige concurrentie in het genre!


Eervolle vermeldingen: Like a Dragon: Ishin! - Armored Core VI: Fires of Rubicon - Pikmin 4

Quentin Clemens

World of Horror


Poolse ontwikkelaar Paweł Koźmiński is verantwoordelijk voor deze afschuwelijke en gestoorde horrorgame die sinds 2020 al in early access is. Getypeerd door een 1-bit pixel artstyle en een overduidelijke inspiratie van Junji Ito alsook H.P. Lovecraft, spookt deze game in mijn achterhoofd rond sinds ik ervan gehoord heb. De game, die een verhaal vertelt rond het voorkomen van de apocalyps, is een tekstgedreven adventuregame met turn-based RPG-combat en wat roguelite-elementen. Zo kan een campaign uit een unieke combinatie van events bestaan om te maken dat je nooit al te comfortabel wordt … Verwrongen beelden, turn-based gameplay en impactvolle keuzes in een horrorverhaal die ode doet aan een van mijn lievelingsschrijvers, daar zeg ik geen neen tegen. Dit jaar verlaat World of Horror early access en ik kan niet wachten om een bloederige beet te nemen uit dit volledig pakket eens het zover is. Dat wordt mogelijk op de pc, de Playstation 4 en 5, en zelfs de Nintendo Switch.

Ook geef ik graag een eervolle vermelding aan Hollow Knight: Silksong, Team Cherry’s langverwachte vervolg op hun moderne Metroidvania-klassieker, de mysterieuze action-adventure Hell Is Us en de Russische immersive sim-FPS Atomic Heart.


LezZ

Atlas Fallen


Veel is er nog niet vrijgegeven over deze game, maar als we de trailer en eerste indrukken op gamescon bekijken, dan zal het alvast de moeite zijn. De wereld gekend als Atlas is gevallen en gaat nu gebukt onder de tirannie van een zonnegod. Na het vinden van een handschoen die je de kracht geeft om zand te beheersen, ga je op zoek naar monsters om te verslaan, waardoor de handschoen nog krachtiger wordt. Met als ultiem doel om de tiran te overwinnen, en de wereld met alle bewoners de vrijheid te schenken. De gelijkenis met Monster Hunter is tijdens de gevechten duidelijk aanwezig. Zandsurfen, mythische monsters en een handschoen die transformeert in verschillende wapens zorgen voor een unieke woestijnwereld. Het verhaal zou zowel solo als in volwaardig co-op te spelen zijn. Een exacte datum is nog niet vrijgegeven, maar het spel komt uit op PlayStation, Xbox en pc.

Eervolle vermeldingen: Final Fantasy XVI, Star Wars Jedi: Survivor en Hogwarts Legacy


Squidward

Texas Chainsaw Massacre


Ooit ben ik eens heel laat ‘s avonds blijven hangen aan een film op één. Matthew McConaughey, Renée Zellweger, voldoende om even te kijken. Het bleek te gaan om Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation. Een zodanig maf en van de pot gerukt verhaal dat ik mij even afvroeg of ik ongewild een paddo had genomen. Sinds het origineel uit de seventies, is TCM van Tobe Hooper een cult klassieker. Om de zoveel tijd haalt men Leatherface nog eens van onder het stof en - al haalt men nooit nog de hype van het origineel - dat heeft altijd zijn publiek. In 2022 heb ik veel schattige games gespeeld, ben ik als simulator allerhande aan dr slag gegaan, maar voor 2023 mag er al eens wat pit inzitten. Enter The Texas Chainsaw Massacre Simulator. Ha, grapje, nee, geen simulator, gewoon Texas Chainsaw Massacre tout court. Gebaseerd op de originele film uit 1974, die dan zelf weer claimde gebaseerd te zijn op waargebeurde feiten (er zit weliswaar een kern in van Ed Gein, maar voor zover te controleren valt is het verhaal wel degelijk fictief. Wie ooit autopech heeft in Bumfuck, Texas, mag altijd eens rondneuzen). Het verhaal volgt de verdwijning van studente Maria Flores tijdens een road trip om bloemen te fotograferen. Aangezien de plaatselijke politie weinig vooruitgang boekt, gaat haar jongere zus Ana samen met vier vrienden ter plaatse poolshoogte nemen. Hun pad zal zich onvermijdelijk kruisen met de krankzinnige Leatherface en zijn even gestoorde familie.

TCM belooft een heel interessante game ervaring te worden, men heeft echt enorm veel moeite gestoken in een uitgebreide cast ‘slachtoffers’ en ‘daders’, met een zogeheten asymmetrische aanpak: het is een spel van vijf (slachtoffers) tegen vijf (daders) waar elk personage op volkomen eigen manier functioneert máár er ook combinaties te maken zijn, die dynamiek en interactie veranderen. Dit maakt verschillende uitkomsten mogelijk en geeft een hoge herspeelbaarheidsfactor. Wat het nog leuker maakt, is dat er een instagrampagina is, mariaflorestribute, die de aanzet geeft tot een zoektocht over verschillende media waardoor je een inzicht kan krijgen in wat er nu eigenlijk met Maria Flores gebeurd is en met wie je in het spel te maken zal krijgen. Een uitstekend bedachte intro om extra veel zin in deze game te krijgen.

 
Amai! Blijkbaar Star Wars: Fallen Order toch meer dan een zijdelingse kans geven, als ik dat zo lees! Hogwarts stond al op de lijst, hier.
 
Star Wars Fallen Order vond ik persoonlijk ook een aangename verrassing, dus deel 2 speel ik zeker op release. Is ook de enige game dat op dit moment met zekerheid op mijn lijst staat voor 2023.
Misschien Diablo 4 ook een kans geven.
 
2023 wordt een goed jaar, dat is zeker. Fallen Order staat nog op mijn backlog, misschien toch eens aan beginnen. Voor de rest kijk ik vooral uit naar Starfield en Alan Wake 2. Harry Potter heb ik altijd een beetje links laten liggen, maar die trailer ziet er wel héél goed uit.
 
Terug
Bovenaan