Saunabezoek : tips en ervaringen

Ik vind het leuk om er dagje uit met mijn vrouw van te maken. Lekker wat Quality time.
Maar anderszijds is het toch ook wel fijn om met anderen te gaan. Tot nu toe enkel nog maar ervaring met mijn schoonzus en schoonbroer. Met 4 geeft het toch weer een andere dynamiek en met mijn schoonbroer kan ik dan ook over andere onderwerpen babbelen dan met mijn vrouw. Daarnaast houden mijn schoonbroer en ik wel van een hete sauna, dus die doen we dan onder ons 2 terwijl de dames iets anders doen.

Bekenden tegenkomen is misschien wel een beetje "awkward". Zelf is ons dat nog niet vaak overkomen. Een keertje 3 vrouwelijke collega's van mijn vrouw en nog een paar keren verre kennissen (mannen telkens). Iedere keer ook net terwijl we naakt in de sauna zaten. Was dan kort iets van "hé jij ook hier, wat leuk", maar op zich toch verder niets speciaal.

Maar zoals ik in mijn openingspost al vertelde, blijft het precies toch not-done of taboe om met vrienden (singles en/koppels) te gaan, terwijl zij anders ook wel gaan. Ik moet wel toegeven dat in mijn ervaring het meestal de vrouwen zijn die de boot wat afhouden. Al heeft mijn eigen vrouw er geen probleem mee want ze heeft ook al initiatief genomen om anderen mee te vragen.

Gezien de mannen er blijkbaar minder issues mee hebben, misschien een volgende keer eens onderling afspreken om mekaar "toevallig" tegen te komen 🤫🤭😉
Misschien ligt het grootste taboe nog bij mannelijke vrienden. Dat heb ik toch nog niet vaak gezien in de publieke sauna. Het zijn bijna altijd koppels, moeder-dochter of vriendinnen. Nu ja, dat heb je met veel activiteiten natuurlijk. Als ik eens ga snookeren met een vriend, dan zie ik daar ook nooit 2 vrouwen aan een tafel ;)

Ik voel vooral op sociaal vlak ook die behoefte niet. Als ik naar de sauna ga is het om te rusten/ontspannen en heb ik niet veel behoefte om te praten. Ik praat wel met mijn vrouw bij het eten uiteraard of in het zwembad, maar het is fijn dat je ook gewoon even stil kan zijn bij elkaar. Als we dat met vrienden zouden doen, zou ik toch de drang voelen om meer te moeten praten.
 
Hebben jullie aanraders regio Antwerpen/Vlaams Brabant?

Ik kom net terug van een week vakantie en er was een heuse sauna master mee met ons uit Denemarken. Ben er helemaal wild van geworden dus ben wel benieuwd ..
 
Vandaag nog alleen geweest. Toen ik een abonnement had deed ik dat heel vaak. Wat hamams, opgietsessie(s), boekje lezen tussendoor, gewone sauna’s en bubbelbad; ideaal om wat na te denken over “het leven” 🤓 Ook al met een vriend (mannelijk dus) geweest om te recupereren na een zatsel.
 
Ga zelf regelmatig naar de sauna. Er zijn imo toch weinig zaken die zo goed voelen voor het lichaam (en geest) al een middagje in sauna's en baden doorbrengen. Tot een tweetal jaar geleden (quasi) nooit in een sauna geweest, maar nu is het toch iets dat ik zeker maandelijks doe.
Mijn huid heeft er ook nog nooit zo goed uitgezien vanaf ik regelmatig naar de sauna ga. Had wat keratosis pilaris op mijn bovenarmen/schouders en beetje neiging tot eczeem op sommige plekken, maar dat is volledig verdwenen.

Met m'n vriendin ga ik altijd naar een privésauna omdat die zich totaal niet op haar gemak voelt als ze in een cabine met naakte vreemde mensen moet zitten. Met m'n vaste 'saunabuddy' (/goede vriend) gaan we altijd naar een gewone (publieke) sauna. Aanbod is gewoon veel beter. In een privésauna is het vaak toch maar triestige kost. We proberen regelmatig af te wisselen van sauna (regio Antwerpen stad en omgeving), zo voelt het telkens weer aan als iets nieuws.
In het begin - toen ik nog geen 'saunabuddy' had - ging ik regelmatig alleen, maar alleen naar de sauna gaan voelt voor mij toch een beetje aan als alleen naar de cinema gaan. Het kan perfect, maar het is imo toch minder fijn. Ik heb toch graag iemand om tegen te praten.

Ik merk wel dat, zeker onder mijn leeftijdsgenoten (/20'ers), er wat schroom bestaat over publieke sauna's. Toen ik net na corona de sauna had 'ontdekt' ben ik zo wat gaan rondvragen bij vrienden van wie nog into sauna was, en je kreeg toch heel vaak zo de stereotype van "ew, zo rondlopen in uwe blote tussen vreemde mensen". 😂 Dacht dat in het begin ook, maar in de praktijk draagt de overgrote meerderheid een badjas of een handdoek als ze rondlopen. Je hebt hier en daar nog wel de occasionele mens (dikwijls zo'n oude pee dan nog) die daar met z'n benen open in de sauna zit of denkt dat 'em in Bredene rondloopt, maar dat is het dan ook. :oi22:
 
Laatst bewerkt:
maar in de praktijk draagt de overgrote meerderheid een badjas of een handdoek als ze rondlopen.
Dat hangt af van sauna tot sauna en van het seizoen in mijn ervaring. In de zomer heb ik al meegemaakt dat mensen nauwelijks moeite doen om een badjas of handdoek om te doen. Geldt zowel voor mannen als vrouwen en ongeacht de leeftijd. En waarom ook niet? Je ziet op zo'n dag toch al zoveel naakt en het is vaak ook comfortabeler. Als je zelf toch consequent een badjas wil dragen, dan doe je dat toch lekker.
 
Dat hangt af van sauna tot sauna en van het seizoen in mijn ervaring. In de zomer heb ik al meegemaakt dat mensen nauwelijks moeite doen om een badjas of handdoek om te doen. Geldt zowel voor mannen als vrouwen en ongeacht de leeftijd. En waarom ook niet? Je ziet op zo'n dag toch al zoveel naakt en het is vaak ook comfortabeler. Als je zelf toch consequent een badjas wil dragen, dan doe je dat toch lekker.

Tgoh, ben ondertussen toch al in zo'n 8-tal verschillende sauna's geweest en zo goed als iedereen droeg daar toch een handdoek of badjas. In de zomer ga ik (door vakantie en andere zaken) wel veel minder, dus misschien ligt het daar aan.
 
Terug
Bovenaan