Saunabezoek : tips en ervaringen

Wat zijn gelijkaardige centra als Thermen Katara, in O, W-Vlaanderen en Brussel? Waer Waters is soortgelijk (maar veel groter). Wat zijn nog goede (prijs maakt niet uit)

Afgelopen vrijdag nog eens in Hezemeer geweest.
Het was er best rustig, al had ik het drukker verwacht op een vrijdag.
Er zat altijd wel wat volk in een sauna, maar nooit te druk.
Misschien dat de krokusvakantie deze week er voor iets tussen zat dat het rustiger was.

Heerlijk weertje ... net warm genoeg om in het zonnetje en uit de wind buiten wat te vertoeven, zelfs even zonder badjas de zon opslurpen.
Opmerkelijk ook deze keer was de spreiding van leeftijdscategorieën op een werkdag.
Deze keer toch wat meer evenwicht tussen jong(er) en oud(er), terwijl in mijn ervaring er anders op werkdagen toch een meerderheid aan oudere mensen (gepensioneerden) rondlopen.
Alhoewel mijn vrouw zich in de Maa sauna zich even erg bekeken voelde toen ze daar als enige vrouw tussen 8 mannen zat (7 oude mannen en ikzelf) ... gelukkig (helaas ;)) is het daar best donker en is ze helemaal niet preuts aangelegd (in zulke omstandigheden eerder randje "kijk maar eens lekker goed, want straks is alles weer bedekt).

Al bij al toch weer een leuke dag, met lekkere maaltijd erbij.
Misschien volgende keer toch maar weer met extra mensen erbij.
Vinden we zelf leuker. Helaas staat niet iedereen open voor naakt-sauna.
Mijn vrouw haar zus en diens man zijn (voorlopig) de enigen die af en toe meegaan.
Alhoewel mijn vrouw er waarschijnlijk in geslaagd is om een collega en misschien ook een vriendin van haar te overtuigen om het eens te proberen. Maar dat zal dan waarschijnlijk zonder de mannelijke partners zijn (zeker de 1ste keer).

Onlangs naar The White Oak geweest. Mooi en proper, maar toch wel een bizarre indeling. In 2 gedeeld met in het midden het restaurant.

Veel variatie, maar vooral kleine sauna's en het lijkt alsof je in een vitrinekast zit.

De gezamenlijke kleedruimte/gang is toch wel even wennen. Bij het zoeken naar een kastje al plotseling blote mensen tegenkomen had ik niet voorzien. Maar op zich geen probleem mee. Op het einde van de avond sta je wel redelijk kort op elkaar je aan te kleden.

Zelf ene gebouwd in een niet gebruikte slaapkamer .
Kost echt niet zoveel. 800 voor de kachel en iets van een 1200 euro voor het hout en isolatie.

En ja we gaan daar wekelijks in hoor.
Heerlijk.

Zelf ene gebouwd in een niet gebruikte slaapkamer .
Kost echt niet zoveel. 800 voor de kachel en iets van een 1200 euro voor het hout en isolatie.

En ja we gaan daar wekelijks in hoor.
Heerlijk.
Ik kijk al uit naar de volgende bbq

Binnenkort gaan mijn vrouw en ik nog eens een bezoekje brengen aan Hezemeer.
Nog even de aganda's goed samenleggen, maar i.i.g. vóór de kerstvakantie (anders misschien weer teveel volk daar).
Via een kennis gehoord dat het zwembad vernieuwd is en er ook een nieuw bubbelbad is.
Nu nog eens rondhoren bij de vrienden/kennissen of er toch iemand (nieuw) mee wil.
Is toch altijd gezellig met wat meer mensen erbij.
Haar zus en diens man hebben een te drukke agenda dus die konden deze keer niet.
Eens benieuwd of er toch anderen na onze vele hints en verhalen overtuigd geraakt zijn om eens een publieke (naakt) sauna te proberen.

In November ben ik met mijn mama dagje naar Elaisa geweest. Op zich leuke wellness, maar ik vond de opgietsessie nogal zweverig. Heb liever gewoon muziekje terwijl men met die dingeren aan't wapperen is. Daar was de dame in kwestie heel de tijd zweverig aan't tetteren.

Morgen ga'k eens alleen naar de wellness om eens echt te relaxen, eens naar Thermae 2000. Nog nooit geweest, dus wel benieuwd.

In November ben ik met mijn mama dagje naar Elaisa geweest. Op zich leuke wellness, maar ik vond de opgietsessie nogal zweverig. Heb liever gewoon muziekje terwijl men met die dingeren aan't wapperen is. Daar was de dame in kwestie heel de tijd zweverig aan't tetteren.

Morgen ga'k eens alleen naar de wellness om eens echt te relaxen, eens naar Thermae 2000. Nog nooit geweest, dus wel benieuwd.
Je moet eens naar Thermae Euskirchen gaan. Het verschil met de sauna's in België vond ik echt enorm.
Niet persé "ontspannender", maar enorm veel meer variatie in de opgietsessies. In België heb je meestal 1 opgieting per uur (of soms per half uur). Daar is het volgens mij 2 per kwartier ofzo.

Je moet eens naar Thermae Euskirchen gaan. Het verschil met de sauna's in België vond ik echt enorm.
Niet persé "ontspannender", maar enorm veel meer variatie in de opgietsessies. In België heb je meestal 1 opgieting per uur (of soms per half uur). Daar is het volgens mij 2 per kwartier ofzo.
Thx voor de tip, ga'k eens opzoeken.

Elaisi is inderdaad best zweverig. Kom je zelden zo hard tegen. Verder wel een mooie, unieke locatie, maar vind ik het wel een vrij ongezellig complex door de harde lijnen en strakke design. Ik vind het de moeite om eens geweest te zijn, maar zeker gezien de zeer hoge prijs tov. de concurrentie, niets om vaak aan te doen. (Hier ook al eens vermeld : https://www.beyondgaming.be/threads/saunabezoek-tips-en-ervaringen.31047/post-1273756)

Thermae 2000 is voor mij lang geleden, maar staat bij mij persoonlijk niet heel hoog op het lijstje qua ervaringen.
Dan ga ik alvast liever naar Thermen Maastricht. (Was tot twee jaar terug "Spa Sereen", maar is overgenomen). Hier zijn de opgietingen dan ook wat toegenomen, alsook zijn er enkele nieuwe sauna's bijgekomen. Het blijft nog altijd meer op Belgisch niveau qua aantal opgietingen, maar wel best goede opgieten!

Qua daguitstap, blijft de voorkeur hier ook voor Duitsland. Vabali blijft (nog steeds : https://www.beyondgaming.be/threads/saunabezoek-tips-en-ervaringen.31047/#post-1273375) het summum voor ons.

Euskirchen nog niet geweest, dat wil ik wel eens bekijken!

Verder zijn Monte Mare Bedburg en Monte Mare Rheinbach ook de moeite. Iets goedkoper dan een Vabali, ook qua eten merk je hier dat je een stuk goedkoper af bent dan de prijzen die men in België/Nederland wel vaker durft te vragen voor drank/eten. Ook frequentere opgietsessies. Iets andere sfeer dan bv. een Vabali. Vabali heb je veel meer jonge koppels bv. en is het wat "professioneler", in de Monte Mare's is het vaak wat gezelliger zonder storend te worden.

Asia Therme ook goede ervaringen mee.
Claudius Therme in Keulen is ook wel een toffe, maar dan wel eerder als je eens door de week kunt gaan. Als het daar druk is, dan is het echt te druk. Hier zit het wat meer compacter op elkaar door de locatie.

Verder ook wel een toffe om eens aan te doen, is Thermen Berendonck een stukje hoger in Nederland. Een zeer groot complex, met ook beste unieke opgieten. Zeer uniek. Als in, ze hebben een "theater sauna", waar best met veel show opgieten gedaan worden. Niet mijn ding normaal gezien, maar het maakte zijn naam van "theater" wel effectief waar. Dus voor de unieke ervaring alleen al wel de moeite. Dat naast dat het dus wel echt een zeer mooi en groot complex is.

Hezemeer is de sauna waar mijn vrouw en ik het meest zijn gegaan. Heel fijn en ook degelijke keuken. Altijd van genoten.
Eigenlijk zou ik het nog wel eens willen doen, maar ik durf niet meer omdat mijn psoriasis zich van de nagels ondertussen verspreidt heeft over een stuk van mijn huid en ik wil mensen niet oncomfortabel maken.

Edit: @apzoeir: Thermae 2000 ook geweest maar dat was een compleet andere sfeer dan Hezemeer. Misschien lag het aan de periode maar bij Thermae waren veel mensen aan het zonnen en was er weinig interactie, terwijl bij Hezemeer het restaurant altijd vol zat en daarnaast een terras vol mensen.

Laatst bewerkt:
Was inderdaad wat teleurgesteld over Thermae 2000 vandaag.

Positief:
- Aparte kleedhokjes
- Voldoende lockers
- Thermale baden heel leuk (warm genoeg en groot genoeg om wat toertjes te zwemmen)
- Resto was ok (wel gewoon broodje gegeten)

Negatief:
- Nogal kleine sauna's waardoor die eigenlijk continue volzet waren of ik moest op iemands schoot gaan zitten.
- Teveel center parcs gevoel. Bij Elaisa had ik meer wellness/zen gevoel. Hier tetterde iedereen er ook gewoon op los.

Mijn wellness ervaring tot op heden: Elaisa, Boetfort, Aquarein, Waer Waters en Thermae 2000.

Elaisa bevalt me tot op heden het best, alleen wel wat duur.
Waer Waters en Aquarein staan wat gelijk. Boetfort leuk, maar geklede gedeelte wat klein.
En Thermae 2000 toch op laatste plaats wegens teveel center parcs gevoel.

Wij gaan meestal naar de Waer Waters of de Thermen in Londerzeel. Die laatste al het vaakst geweest en echt wel uitermate tevreden van! Heel proper, genoeg verschillende sauna's, opgietsessies, mooi buitenzwembad, grote jacuzzi, plonsvijverke (kooouuuuddd), veel ligzetels en een heel goed restaurant (de cote a l'os is daar super goed!).

Wel een stukje beter als deze in Dilbeek, die keer dat ik daar geweest was rook het daar echt naar de puttekes :s

Wij gaan ook meestal naar Waer Waters of Thermen Londerzeel, meer nog die laatste vermits Waer Waters nogal vaak volzet is en we vaak last minute beslissen om te gaan.

Waer Waters is vooral leuk als buiten niet al te koud is. Het naatkgedeelte is immers grotendeels buiten. Wat dat betreft ben je beter af in Londerzeel. Al is daar de inrichting wat meer typisch als Waer Waters.

Wij gaan ook meestal naar Waer Waters of Thermen Londerzeel, meer nog die laatste vermits Waer Waters nogal vaak volzet is en we vaak last minute beslissen om te gaan.

Waer Waters is vooral leuk als buiten niet al te koud is. Het naatkgedeelte is immers grotendeels buiten. Wat dat betreft ben je beter af in Londerzeel. Al is daar de inrichting wat meer typisch als Waer Waters.
Waer Waters nog niet geweest, maar Boetfort heeft zelfde voor. Het naaktgedeelte is grotendeels buiten, dus ik vraag me daar oprecht af hoe het daar is op een regendag eigenlijk.

Waer Waters nog niet geweest, maar Boetfort heeft zelfde voor. Het naaktgedeelte is grotendeels buiten, dus ik vraag me daar oprecht af hoe het daar is op een regendag eigenlijk.
Koud en nat waarschijnlijk :)

Waer Waters heeft wel een giga tof buitengedeelte. Mega ligweide, groot zwembad, verschillende jacuzzi's, een grote zwemvijver en een groot warm zoutwaterbad, buiten de verschillende sauna's natuurlijk. Bij goed weer is het daar zalig. Veel groter als Boetfort. Wel een aanrader hoor.

Daarentegen is het geklede gedeelte van Waer Waters veel drukker en rumoeriger. Maar wel grotendeels binnen.

Terug
Bovenaan