Naar buitenland emigreren

Spanje, Griekenland en portugal zijn ook warmere klimaten, maar wil je daar over 10 jaar nog de zomers meemaken?
Wil je in europa blijven om af en toe een goedkope vlucht naar huis voor familie te nemen?

Op het einde van de rit kan je dat als koppel enkel onderling bespreken.
Maar dan moet je er ook echt gaan bij zitten en brainstormen en alle vragen, mogelijkheden en verwachtingen op papier zetten.
Wat hier ook bij komt kijken; hoe is de band met je familie?
Zekers als je familie op leeftijd is, en ze extra zorg nodig hebben. Zijn er zussen / broers die dat willen doen?

Vandaar dat Griekenland / Spanje / zuid Italie / Portugal mij ideaal lijken. EU wetgeving, geen visa rompslomp, en in noodsituaties 2u vliegen van zaventem. Terwijl je daar echt wel al het laidback leven kan vinden als je zoekt.
 
Ik ken er persoonlijk die in Spanje wonen, maar dan moet je wel graag willen werken bij de ambassade. Via die weg zijn er dus mogelijkheden. Let op: volgens mij zal het binne 10 jaar in Zuid Spanje veel 40 graden en meer zijn, dus dat lijkt me niet meer ideaal.
 
Het gras is altijd groener aan de overkant: "Zuiderlingen" romantiseren het Noorden (omdat wij (zogezegd) meer (economische) kansen bieden), en "Noorderlingen" romantiseren het Zuiden (vanwege het goede weer, de meer laid back algemene attitude, etc.).
Probleem is dat vaak mensen "het Zuiden" gelijkstellen aan hun ervaring van 2 weken op safari door Krugerpark of voetjes omhoog in Tenerife, en "het Noorden" als een plek waar je vollenbak gratis geld toegesmeten krijgt en zonder problemen met een regenboogvlag in uw gat kunt rondlopen.
De realiteit is in 99% van de gevallen altijd minder exciting, ongeacht waar je woont.
Geen idee of dit Kruger park op mij slaat. Maar ik woon hier nu al 6j ofzo? Nog altijd geen plannen om terug te keren, mijn vrouw en kinderen zijn hier dol GELUKKIG.

Maar je weet nooit wat de toekomst brengt en kan gerust dat we nog eens ander land doen maar ik keer sowieso nooit terug naar Belgie.

Ik heb ook nog nooit gezegd dat een verhuis uit Belgie voor iedereen is of altijd positief is. Dat hangt gewoon af van persoon tot persoon en genoeg mensen die terug keren maar ik ben nu al 12jaar weg dus ik weet van mezelf waarom ik nooit meer kan terugkeren.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee of dit Kruger park op mij slaat. Maar ik woon hier nu al 6j ofzo? Nog altijd geen plannen om terug te keren, mijn vrouw en kinderen zijn hier dol ongelukkig.

Maar je weet nooit wat de toekomst brengt en kan gerust dat we nog eens ander land doen maar ik keer sowieso nooit terug naar Belgie.

Ik heb ook nog nooit gezegd dat een verhuis uit Belgie voor iedereen is of altijd positief is. Dat hangt gewoon af van persoon tot persoon en genoeg mensen die terug keren maar ik ben nu al 12jaar weg dus ik weet van mezelf waarom ik nooit meer kan terugkeren.
Ook niet ideaal om daar te blijven dan :unsure:
 
Geen idee of dit Kruger park op mij slaat. Maar ik woon hier nu al 6j ofzo? Nog altijd geen plannen om terug te keren, mijn vrouw en kinderen zijn hier dol GELUKKIG.

Maar je weet nooit wat de toekomst brengt en kan gerust dat we nog eens ander land doen maar ik keer sowieso nooit terug naar Belgie.

Ik heb ook nog nooit gezegd dat een verhuis uit Belgie voor iedereen is of altijd positief is. Dat hangt gewoon af van persoon tot persoon en genoeg mensen die terug keren maar ik ben nu al 12jaar weg dus ik weet van mezelf waarom ik nooit meer kan terugkeren.

Nee was niet op jou. Kon even goed de "Serengeti" zeggen, maar Tanzania wordt nu niet bepaald geromantiseerd i.t.t. Zuid-Afrika. :oi22:
Goed voor jou dat heel uw gezin daar gelukkig is. Maar ik doelde er vooral op dat TS een beetje te veel de perceptie heeft dat een verhuis naar 'het Zuiden' ineens al z'n problemen zou oplossen en dat die dan wel eens zeer disappointed zou zijn moest het toch niet het sprookje blijken te zijn.

Heb onlangs eens iemand Midden-Amerika horen romantiseren (terwijl die er nog nooit was geweest). Als zoon van Colombianen die zijn 'moeten' vluchten van de typische Zuid-/Midden-Amerikaanse shitshow (veel (drugs)geweld, politiek extremisme, corruptie, armoede, etc.) moest ik meteen lachen. Ja, de gemiddelde mens is daar niet zo'n droogstoppel zoals hier, maar dat is dan ook het enige dat daar 'beter' is (en de kei-vochtige lucht mogen ze ook hebben). :ROFLMAO:
 
Heb onlangs eens iemand Midden-Amerika horen romantiseren (terwijl die er nog nooit was geweest). Als zoon van Colombianen die zijn 'moeten' vluchten van de typische Zuid-/Midden-Amerikaanse shitshow (veel (drugs)geweld, politiek extremisme, corruptie, armoede, etc.) moest ik meteen lachen. Ja, de gemiddelde mens is daar niet zo'n droogstoppel zoals hier, maar dat is dan ook het enige dat geromantiseerd kan worden (de kei-vochtige lucht mag je ook hebben). :ROFLMAO:
Op dit forum, of op voorganger 9lives, was wel een account van iemand die verhuisd was naar Colombia en daar perfect gelukkig was (J3t ofzoiets?).

Maar ook al genoeg gezien en gehoord van Mexico om een gigantische kanttekening te plaatsen bij het mooie beeld dat je als toerist krijgt. België en onze hoek van Europa is gewoon easy-mode.
 
Laatst bewerkt:
Op dit forum, of op voorganger 9lives, was wel een account van iemand die verhuisd was naar Colombia en daar perfect gelukkig was (J3t ofzoiets?).

Maar ook al genoeg gezien en gehoord van Mexico om een gigantische kanttekening te plaatsen bij het mooie beeld dat je als toerist krijgt.

Tgoh, ben al ongeveer in heel het land geweest en toch nergens het idee gehad dat dat nu een land is waar ik gelukkig zou kunnen zijn moest ik er wonen. Mijn ouders zelf zijn van Barranquilla, wat dan nog relatief 'doenbaar' is. Maar hoe meer je inlands gaat, hoe hopelozer imo. Bogotá en Medellín zijn GTA in't echt. De FARC zelf is niet echt een factor meer, maar andere bacrims lopen er nog vrij zichtbaar rond. Politie is zo corrupt als de pest, overal vrij openlijke prostitutie en extreme armoede, etc.
Een leuk land om soms eens op vakantie te gaan qua natuur en mensen (zoals bijna heel Zuid- en Midden-Amerika), maar dat land heeft imo nu toch echt niks dat interessant is om er 'voltijds' te gaan wonen. Voor 'zichtbare' buitenlanders ook ronduit extreem gevaarlijk.
 
Ik heb een jaar in Ierland gewoond.
Ik denk dat ik het hele verhaal hier wel al ergens heb neergepend maar basically komt het neer op: overal ter wereld ga je 30-40 uur per week moeten werken dus het is imo nergens significant beter dan hier.
De grote verschillen tussen België en andere landen zijn gewoon de mentaliteit vd mensen, eventueel het weer en de administratie die eenvoudiger/moeilijker wordt, vaak gecombineerd met de beschikbaarheid/betaalbaarheid van allerlei faciliteiten.

Zolang je u daar bewust van bent en je vooral een verandering van mentaliteit etc zoekt kan ik het aanraden. Als je denkt dat je in het zuiden elke dag op u luie reet onder een palmboom kan liggen stel ik voor om eerst euromillions te winnen.
 
Hoe je wil leven moet je zelf invullen, ik zit er best al even mee in m'n hoofd en weet alle argumenten die reeds zijn aangehaald wel ondertussen. Ik heb hier ook totaal geen problemen in België, werk reeds 15j in de chemische sector, heb een spaarboekje, vastgoed, ben creatief, gezondheid ok. Maar zijn we niet allemaal wat op zoek naar verbetering/verandering/avontuur in het leven, elks op zijn manier?
Hoe ik momenteel leef in België, zou ik eventueel evengoed of zelfs beter kunnen in een warmer land, met mooiere natuur en een chiller klimaat. Op zoek naar het beste leven.

We zien wel, life is a journey!
 
Ik heb een jaar in Ierland gewoond.
Heb jij tips om dit aan te pakken ?
zoals waar je voor jobs kan zien op voorhand of met welke financiele situatie je naar daar kan vertrekken als je een job vind maar in gedachten moet houden dat je er de eerste maand moet komen.

Tot nu toe heb ik een paar dingen gezien waar ze specifiek vragen achter Nederlands/Vlaams talige in oa Cork en Dublin maar staan maar een paar dingen op.

Verder bieden ze wel de eerste 4 weken accomodatie aan maar je kan pas huren als je een PPS nummer hebt dus lijkt wel wat "krap" en dan sta je daar ook weer na 4 weken.

Nu ken ik nog weinig qua locaties "rond" de steden maar op eerste zicht kom je niet snel onder de 1300 euro huur nabij Cork of Dublin ( en dan offcourse buiten de stad ) en dan is het nog zoeken naar cheapo dingen want gemiddeld gaat het al snel richting 1600-1800 , en bij die eerste prijs zit je al op 55% van het maandelijks inkomen van de jobs die ik al heb gezien en bij die 2de huurprijzen zit je dan aan 65-70% van je inkomen.

Lijkt me eerder dat de huurprijzen belachelijk zijn en niet zo zeer dat het loon laag ligt van de dingen die ik vind.
 
Disclaimer: ik kan enkel spreken over Dublin en omgeving

Heb jij tips om dit aan te pakken ?
Jop, don't do it.
Tenzij je een bepaalde skillset hebt die je binnen krijgt in een groot bedrijf aan een +60K job.
Want
Tot nu toe heb ik een paar dingen gezien waar ze specifiek vragen achter Nederlands/Vlaams talige in oa Cork en Dublin maar staan maar een paar dingen op.
Verder bieden ze wel de eerste 4 weken accomodatie aan maar je kan pas huren als je een PPS nummer hebt dus lijkt wel wat "krap" en dan sta je daar ook weer na 4 weken.
Zulke dingen gaan je een loon geven waar je in Dublin geen appartement mee gaat kunnen betalen.
Dat gaat trouwens vaak over callcenters van oa google. Dat zijn doodsaaie jobs in een omgeving die zo toxic is dat niemand het langer volhoudt dan een jaar. En dat weten ze daar want ze blijven constant volk zoeken. Mijn toenmalige vriendin heeft het daar 4 maand volgehouden. Die is vanaf de eerste maand al op zoek gegaan naar ander werk trouwens.
Nu ken ik nog weinig qua locaties "rond" de steden maar op eerste zicht kom je niet snel onder de 1300 euro huur nabij Cork of Dublin ( en dan offcourse buiten de stad ) en dan is het nog zoeken naar cheapo dingen want gemiddeld gaat het al snel richting 1600-1800 , en bij die eerste prijs zit je al op 55% van het maandelijks inkomen van de jobs die ik al heb gezien en bij die 2de huurprijzen zit je dan aan 65-70% van je inkomen.

Lijkt me eerder dat de huurprijzen belachelijk zijn en niet zo zeer dat het loon laag ligt van de dingen die ik vind.
De huizenmarkt in Dublin is compleet geschift. Tenzij de markt gecrasht is sinds 2022 zijn de prijzen die jij opnoemt voor een kamer, niet voor een huis/appartement. Tenzij je echt al een eind van Dublin gaat wonen (onderaan Wicklow bv of bovenaan Louth) op plaatsen waar er 2 keer per dag een bus komt en je dus eigenlijk een wagen nodig hebt. Of in Finglas en ander buurten die, vriendelijk verwoord, niet erg gezellig zijn.

In elk geval, indien je het toch wil doen:
jobs.ie
daft.ie (de Ierse immoweb)
https://www.facebook.com/groups/364921710202490 (grotendeels Nederlanders, enkele Belgen. Geven tips en proberen om de zoveel tijd af te spreken)

Het is een pracht van een land eens je buiten de hoofdstand bent en qua mentaliteit voelde ik me daar veel beter dan hier maar er komt wel het een en ander bij kijken en het is niet allemaal zo rooskleurig.
 
Ik heb dat al met de Ardennen. Ik ben zeer graag alleen, haat drukke plaatsen, hou van natuur, groen, open zicht. Eigenlijk alles wat je in Vlaanderen amper hebt. Voor mij zou dat allemaal geen probleem zijn. Ik heb nog in DK gewerkt voor enkele maanden. Dat stond mij ook nog aan. Zuid-Europa, tuurlijk. Maar realistisch gezien: werk vinden in de Ardennen of in Zuid-Europa, ziekenhuizen, scholen, de vrouw die dat niet echt ziet zitten. De compromis is een chille job en veel weg gaan en leven van vakantie naar vakantie.
 
Disclaimer: ik kan enkel spreken over Dublin en omgeving


Jop, don't do it.
Tenzij je een bepaalde skillset hebt die je binnen krijgt in een groot bedrijf aan een +60K job.
Want

Zulke dingen gaan je een loon geven waar je in Dublin geen appartement mee gaat kunnen betalen.
Dat gaat trouwens vaak over callcenters van oa google. Dat zijn doodsaaie jobs in een omgeving die zo toxic is dat niemand het langer volhoudt dan een jaar. En dat weten ze daar want ze blijven constant volk zoeken. Mijn toenmalige vriendin heeft het daar 4 maand volgehouden. Die is vanaf de eerste maand al op zoek gegaan naar ander werk trouwens.

De huizenmarkt in Dublin is compleet geschift. Tenzij de markt gecrasht is sinds 2022 zijn de prijzen die jij opnoemt voor een kamer, niet voor een huis/appartement. Tenzij je echt al een eind van Dublin gaat wonen (onderaan Wicklow bv of bovenaan Louth) op plaatsen waar er 2 keer per dag een bus komt en je dus eigenlijk een wagen nodig hebt. Of in Finglas en ander buurten die, vriendelijk verwoord, niet erg gezellig zijn.

In elk geval, indien je het toch wil doen:
jobs.ie
daft.ie (de Ierse immoweb)
https://www.facebook.com/groups/364921710202490 (grotendeels Nederlanders, enkele Belgen. Geven tips en proberen om de zoveel tijd af te spreken)

Het is een pracht van een land eens je buiten de hoofdstand bent en qua mentaliteit voelde ik me daar veel beter dan hier maar er komt wel het een en ander bij kijken en het is niet allemaal zo rooskleurig.

Amai, dat is daar precies wel serieus veranderd*.
Ik heb daar van 2011 tot 2013 gewoond, kamers gehuurd (nooit een ganse flat alleen) in het centrum (binnen 15 minuten van Temple Bar) voor 500/600 € altijd. Kameraden huurden met 2 een huisje in Stoneybatter voor 700€ pp en in Swords met 3 voor 800 € pp. Salaris was destijds ong 2200€ bruto voor ons en we hielden ong 1700€ over. Als ik het me goed herinner...
Ik heb daar voor Microsoft, Google Maps en HP gewerkt, en nooit een toxische sfeer meegemaakt. Altijd heel relaxed, toffe mensen en veel gefeest met collega's.

Ik zou het echter ook niet aanraden. Tenzij het veranderd is, quasi alleen maar L1 jobkes in call centers met weinig doorgroeimogelijkheden en een beperkt salaris. Op sociaal en cultureel vlak is het daar ook maar vrij beperkt en los van het zuipen, was er daar toch niet zo veel te doen. Maar dat kan ook gewoon het gevolg zijn van mijn vriendenkring destijds en ons gering budget.

*Behalve Finglas dan, dat was destijds ook al een complete kakbuurt.
 
De combinatie van veel expats en (vooral) airbnb heeft de huizenmarkt in Dublin helegans om zeep geholpen.
Wat ik gehoord heb heeft corona (en het thuiswerken) ervoor gezorgd dat dit wat uigebreid is naar heel Ierland omdat er plots hopen mensen in pakweg Limerick konden gaan wonen maar via remote werk nog steeds een Dublin loon konden verdienen. Al wie verhuurde in de rest vh land wist dus ook dat ze meer konden vragen en voila...

Natuurlijk is het wel zo dat in pakweg Dublin er grote nood is aan betaalbare woningen want quasi alle horeca vindt geen personeel meer omdat die mensen allemaal op een uur van Dublin moeten gaan wonen en dat niet zien zitten. Het zou dus kunnen dat het zichzelf terug aan het oplossen is maar ik ben niet zeker.

Qua buurten zou het schijnt echt niet meer enkel Finglas zijn. Alles in het Noorden van Dublin zou 1 voor 1 om zeep zijn en je wordt tegenwoordig schijnt zelfs overvallen in Dublin 1. Blij dat ik er weg ben, en mocht ik nog terugkeren (vakantie of wonen) zou het int Oosten zijn.
 
Ik had een (droom)jobaanbieding in Dublin en die moeten weigeren want het was gewoon ondoenbaar. Niet alleen door de prijzen (loon zou maar op het randje geweest zijn om leefbaar te zijn) maar uberhaupt iets deftig vinden (weinig aanbod en voor elke kamer tientallen tot honderden kandidaten), zou sowieso moeten een apartement gedeeld hebben met meerdere mensen, hondjes meenemen zou onmogelijk zijn geweest, openbaar vervoer ook zeer flaky en ga zo maar door. Ik zit nu nog in FB-groepen en subreddits over Dublin housing en de verhalen, advertenties en posts van hopeloze mensen die ik daar zie passeren overtuigen mij nog elke dag dat ik de juiste beslissing heb gemaakt. Ook filmpjes van straten vol tenten omdat mensen gewoon niets vinden en vast zitten. Volgens artikels en mini docu's die ik heb gezien zit/zat het er al jaren aan te komen en zal het nog even duren eer dingen daar weer in balans gaan zijn.

Ik heb in het verleden in Canada gewoond en daar nog superfijne herinneringen aan, maar vooral doordat ik daar een super fijne groep mensen had leren kennen, wat exact was wat ik in België miste. Toen ik noodgedwongen terug moest keren heb ik het hier wel eventjes gehaat en ik was overtuigd dat het aan België lag. Ik besef nu wel dat je altijd gaat moeten werken aan je leven en dat ik in België ook wel gelukkig kan zijn, al zijn er wel dingen die hier niet ideaal zijn maar dat is overal. Ik ben hier ook dicht bij familie en vrienden en besef ook wel hoe fijn dat eigenlijk is en iets dat je niet zomaar vanzelfsprekend mag nemen. In het buitenland wonen wil ik nog steeds puur voor het avontuur en de ervaring, niet omdat ik denk dat het daar beter gaat zijn.
 
Terug
Bovenaan