Vincent Van Quickenborne neemt ontslag als minister van justitie

En kan je zo'n bewering ook staven?

Gewoon een snelle zoekactie leert:

Public sector: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_sector_size
België zit heel lichtjes boven het gemiddelde van de OECD. In Europa hebben Noorwegen, Hongarije, Denemarken, Kroatië, Zweden, Letland, Estland, Polen, het Verenigd Koninkrijk en Griekenland een grotere publieke sector. We scoren maar net hoger dan Nederland en Frankrijk.

Aantal agenten per capita: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_number_of_police_officers
Even snel kijken, maar daar zie ik Spanje, Kroatië, Griekenland, Italië, Portugal, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, ... allemaal boven België staan.


Het lijkt mij zeker dat een mentaliteitsverandering inderdaad mede aan de orde is, en meer mensen is absoluut niet altijd een zekere manier om dingen op te lossen, maar Justitie heeft echt wel een probleem qua onderbemanning en onderfinanciering (en financieel wanbeheer, zoals al gezegd).

Er is iets bizar aan de hand met die cijfers.

Hier vind je een grafiek terug voor het procentueel aantal werknemers in de publieke sector voor 2013 en daar zit België net boven het gemiddelde.


Maar dit artikel in De Tijd van 2014 schetst een totaal ander beeld


Het aandeel van de publieke sector in de totale werkgelegenheid in ons land is in 2013 gestegen naar het recordpeil van 34,2 procent. Dat blijkt uit pas gepubliceerde cijfers.

Ongeveer 804.000 Belgen werken voor een overheidsdienst of staan in het onderwijs, nog eens 493.000 Belgen zijn werkzaam in de gezondheidszorg of de welzijnssector. Samen zijn dat bijna 1,3 miljoen mensen die een job hebben in de publieke sector. Dat is 34,2 procent van de gesalarieerde werkgelegenheid in ons land. Vijf jaar geleden bedroeg dat aandeel nog maar 32 procent. In 1995 was het 30,5 procent.

Dat zijn enorme verschillen. Volg je De Tijd dan zit België plotsklaps helemaal vooraan de lijst.

@JPV voor tekst en uitleg?
 
+ 5 magistraten
+25 agenten voor spoorwegpolitie
+50 voor gerechtelijke politie
een databank voor betere samenwerking op nationaal vlak.
een betere gegevensuitwisseling in Europa.
Blijkbaar was er ook iets met de aanstelling van de procureur des konings, wat nu opgelost is.

Pochen met absolute cijfers (niet jij) is meestal een indicatie van een zwaktebod in complexe dossiers. 50 gerechterlijken erbij op een structureel tekort van jaren lang 100'den te weinig? Ik illustreer maar wat.

Stap 1 zou moeten zijn: elke persoon die het bevel krijgt het grondgebied te verlaten wordt effectief uit het grondgebied ontzet. Dat is de structurele zwakke schakel in het verhaal. Maar daar bestaan geen voorgekauwde oplossingen voor die enkele dagen na de feiten (en wederom na de feiten, niet ervoor) plots toch mogelijk blijken.
 
Aantal ambtenaren is ook wat een verkeerde manier om ernaar te kijken want wat is precies een ambtenaar, zjn leraren ambtenaren als de overheid ze betaald? Wat als je een systeem zou hebben waar leerkrachten door de school zouden betaald worden maar de overheid subsidieert die scholen? Zelfde met justitie, hebben die een eigen IT afdeling of gebruiken die consultants? Landen kunnen op dat vlak verschillende pistes bewandelen die op zich niet zo veel uitmaken maar die wel een grote impact gaan hebben op het aantal ambtenaren, dat zal wel een reden zijn waarom de getallen zo uit elkaar liggen. Het lijkt me daarom veel beter gewoon naar overheidsuitgaven te kijken en daar scoort België wel heel erg hoog, we zijn één van de landen waar de overheid het allerhoogste overheidsbelasting heeft, ongeveer 55% van onze economie gaat naar de overheid en we hebben dan ook nog eens een heel performante economie. Die twee samen zorgen ervoor dat de Belgische overheid wereldwijd in de absolute top zit van welke budgetten ze kan uitgeven.

Slechte
 
Laatst bewerkt:
Magistraat mag ook wel zijn conclusies nemen , Tunesië vroeg de man terug ! Schandelijk van Justitie.
Ik hoop dat die magistraat heel zwaar gestraft gaat worden, want eigenlijk is hij door zijn fout de oorzaak van deze moordpartij!
Was die man opgepakt en uitgeleverd had dit immers nooit kunnen gebeuren.
 
Er is wel degelijk heel wat werk verricht binnen Justitie de afgelopen legislaturen, ook op vlak van digitalisering. Je hoeft ze van mij niet met bloemetjes te overladen, maar beweren dat er niets verwezenlijk wordt lijkt mij eerder uit gebrekkige kennis te komen. Met Geens en Van Quickenborne zijn er effectief goede stappen in de juiste richting gezet. Maar het is niet voldoende en niet goed genoeg, dat hebben de gebeurtenissen van afgelopen week pijnlijk duidelijk gemaakt. Dat het een werk van lange adem is, en dat de achterstand bij Justitie echt wel héél erg groot was, zijn enigszins excuses, maar als je dan kijkt naar o.a. het financieel wanbeheer voelen dat soort excuses natuurlijk wrang aan. En wanneer er door dit wanbeheer zowat rechtstreeks doden vallen, dan moet je inderdaad niet meer met excuses afkomen maar gewoon ontslag nemen, want dan heb je gefaald.

Ja, ik ken het hoor. Ik ben al een jaar of 4 bezig met een project waarbij de overheid betrokken is, en dat heel interessant voor hen is, en waar ze graag meer over willen weten en willen bekijken of ze het intern kunnen inkapselen. Ik denk dat ik daar intussen al een 6-tal keer bij dat departement over de vloer ben geweest, met telkens nieuwe mensen tegenover mij. Onlangs nog eens geweest bij o.a. een (alweer) nieuw afdelingshoofd, toen leek er eindelijk eens schot in de zaak te komen. Een week of 2 later krijg ik te horen dat die man het ook alweer afgebold is :laugh:. Het verloop, de stilstand, het niet willen committen en het continue naar elkaar kijken tussen verschillende diensten/afdelingen is ongelofelijk.
Het vetgedrukt is waar het volgens mij al 25 jaar wringt. Het kan wel goed zijn dat men maatregelen neemt omtrent digitalisering maar in mijn ogen blijft er te weinig aandacht voor de belangrijkste middelen van die diensten namelijk de mensen die er werken. Men kan er zo te zien de rotte appels niet uithalenen de mensen die wel vooruit willen een goeie werkomgeving bezorgen. Imo laat men al jaren na om de stal eens deftig uit te mesten en het roer radicaal om te gooien. Meer nog, men belooft iedere keer weer wat zaken aan het personeel om dan terug te komen op die beslissing. Dan kan je dat personeel ook niet meer gaan verwijten van een je m'en fous houding te hebben. Het begint voor mij toch met respect voor mens en instituut en dat lijkt er mij al jaren niet meer te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Je zou dat verwachten, maar zo werkt het niet bij de overheid. Een excelleke waar iedereen aan kan, dat ruikt te veel naar controle. Bij ons is dat ook elk zijn dossiers, en zo lang er niemand (zwaar) ziek valt heeft de rest eigenlijk geen inzage in of idee van waar de ander mee bezig is.

Ik ben geen voorstander van een excel waar iedereen aankan. Of je moet consulteren bedoelen.

Heb nl. Niet zo een goede ervaring dat met schrijfrechten die excell overeind blijft als je daar met 1000 man in bezig bent.

Al hebben we wel een pdf van die excell waar iedereen aankan en waar een bepaalde subset van personen dan in de excel wijzigingen kan uitvoeren. Of een kopie ervan die als input gebruikt wordt door die personen. Om zo de integriteit van die excel te kunnen garanderen.
Al vind ik persoonlijk Al die excel en databases ook wel een serieus tijdverlies. Vroeger had ik dat niet , maar met al die tegenwoordige opvolgtools. Excell, databases,etc.. ben ik de laatste tijd 1 a 2 dagen voltijds per week bezig met updates te voorzien in die systemen. Terwijl dit vroeger opgelost werd met de wekelijkse (indien management critische dossiers) of maandelijks overleg met het diensthoofd. Met tussendoor een stavaza verslagen op aanvraag over bepaalde dossiers. Om eerlijk te zijn, dit nam minder tijd in beslag dan die structurele rapportering. Want geen online systemen waar je alles handmatig moet invullen met 10+ keer te klikken op edit, wijzig, ok, akkoord, ander vakje, wijzig, akkoord,... Al zijn ze eraan bezig om hopelijk dit te kunnen doen vanuit een opvolgingsexcel een import mogelijk te maken.

Terwijl geen kat ernaar kijkt, zich voor interesseert behalve als paraplu als er iets verkeerd is. Allez dat is niet correct, ik kijk ernaar wanneer ik mijn gegevens weer maar eens moet updaten.

Nu bon, we doen het en iedereen heeft dus inzage in het wat waarmee we bezig zijn.
De exacte info kan iedereen binnen de dienst terugvinden / consulteren op de gedeelde harde schijven (op vertrouwelijke info na - dat staat op nog een aparte gedeelde schijf waar enkel specifieke personen en diensthoofd aan kan) en het diensthoofd is op de hoogte, al dan niet met een opvolgingsexcel, van alle zaken waarmee iedereen bezig is.

Het enigste dat er niet was, was een persoon die dubbelt in geval van iemand zijn afwezigheid. Of die van alle ins en outs op de hoogte is. Die job valt in realiteit terug op het diensthoofd.

Alhoewel dat men ondertussen probeert om dat te doen. Maar het is minder efficiënt indien alles ok gaat, maar efficiënter tijdens iets fout (ziekte / dringendheid) gaat of verlofperiodes.
 
Laatst bewerkt:
Er is natuurlijk een verschil tussen de opvolging van de vooruitgang in een dossier en het opvolgen van het aantal dossiers.
Het minste dat er hier moet gebeuren is toch wel een systeem waarbij administratief personeel elk dossier inboeken in een systeem nog voor een magistraat dit ook maar in zijn handen krijgt.
Zoals het er nu uitziet heeft FOD een mailtje gestuurd, iemand heeft die afgedrukt, had heel wat extra vragen die niet direct opgelost konden worden en in de verkeerde kast gelegd? Elke jaar de kast opruimen 'ter controle van dossiers' is wel absurd.
 
Ik ben geen voorstander van een excel waar iedereen aankan. Of je moet consulteren bedoelen.

Heb nl. Niet zo een goede ervaring dat met schrijfrechten die excell overeind blijft als je daar met 1000 man in bezig bent.

Al hebben we wel een pdf van die excell waar iedereen aankan en waar een bepaalde subset van personen dan in de excel wijzigingen kan uitvoeren. Of een kopie ervan die als input gebruikt wordt door die personen. Om zo de integriteit van die excel te kunnen garanderen.
Al vind ik persoonlijk Al die excel en databases ook wel een serieus tijdverlies. Vroeger had ik dat niet , maar met al die tegenwoordige opvolgtools. Excell, databases,etc.. ben ik de laatste tijd 1 a 2 dagen voltijds per week bezig met updates te voorzien in die systemen. Terwijl dit vroeger opgelost werd met de wekelijkse (indien management critische dossiers) of maandelijks overleg met het diensthoofd. Met tussendoor een stavaza verslagen op aanvraag over bepaalde dossiers. Om eerlijk te zijn, dit nam minder tijd in beslag dan die structurele rapportering. Want geen online systemen waar je alles handmatig moet invullen met 10+ keer te klikken op edit, wijzig, ok, akkoord, ander vakje, wijzig, akkoord,... Al zijn ze eraan bezig om hopelijk dit te kunnen doen vanuit een opvolgingsexcel een import mogelijk te maken.

Terwijl geen kat ernaar kijkt, zich voor interesseert behalve als paraplu als er iets verkeerd is. Allez dat is niet correct, ik kijk ernaar wanneer ik mijn gegevens weer maar eens moet updaten.

Nu bon, we doen het en iedereen heeft dus inzage in het wat waarmee we bezig zijn.
De exacte info kan iedereen binnen de dienst terugvinden / consulteren op de gedeelde harde schijven (op vertrouwelijke info na - dat staat op nog een aparte gedeelde schijf waar enkel specifieke personen en diensthoofd aan kan) en het diensthoofd is op de hoogte, al dan niet met een opvolgingsexcel, van alle zaken waarmee iedereen bezig is.

Het enigste dat er niet was, was een persoon die dubbelt in geval van iemand zijn afwezigheid. Of die van alle ins en outs op de hoogte is. Die job valt in realiteit terug op het diensthoofd.

Alhoewel dat men ondertussen probeert om dat te doen. Maar het is minder efficiënt indien alles ok gaat, maar efficiënter tijdens iets fout (ziekte / dringendheid) gaat of verlofperiodes.

Ik heb geen enkele ervaring in de ambtenarij of met bureauwerk op zich. Maar ik hoop toch dat je voorbeeld van een Excel waar 1000 man in moet een boutade is en niet gestoeld op effectieve ervaringen bij de overheid.
 
Goeie zet van hem.
Het werd hem toch wat te warm onder z'n voeten de laatste tijd en nu mag iemand anders alles overnemen.
 
al zou het dossier in papieren vorm blijven, ge zou toch verwachten dat er ergens op zijn minste een excelleke zou bestaan om te volgen welke dossiers open staan, welke door wie in behandeling zijn en welke afgesloten zijn.

Misschien maar niemand wil Excels bijhouden. Excels zijn in mijn ogen niet geschikt als taak management tool. Excels zijn een verloren zaak hiervoor :p.
Zeker niet in zo'n administratief gedoe met tientallen verschillende teams/onderverdelingen/specialiteiten.
 
Het vedgedrukt is waar het volgens mij al 25 jaar wringt. Het kan wel goed zijn dat men maatregelen neemt omtrent digitalisering maar in mijn ogen blijft er te weinig aandacht voor de belangrijkste middelen van die diensten namelijk de mensen die er werken. Men kan er zo te zien de rotte appels niet uithalenen de mensen die wel vooruit willen een goeie werkomgeving bezorgen. Imo laat men al jaren na om de stal eens deftig uit te mesten en het roer radicaal om te gooien. Meer nog, men belooft iedere keer weer wat zaken aan het personeel om dan terug te komen op die beslissing. Dan kan je dat personeel ook niet meer gaan verwijten van een je m'en fous houding te hebben. Het begint voor mij toch met respect voor mens en instituut en dat lijkt er mij al jaren niet meer te zijn.

Dat komt natuurlijk omdat IT een vakgebied is gedomineerd door consultants allerhande en er zeer weinig kennis op dat vlak nog echt inhouse zit. Loytaliteit verwachten en consultancy gaan niet echt samen.
 
Misschien maar niemand wil Excels bijhouden. Excels zijn in mijn ogen niet geschikt als taak management tool. Excels zijn een verloren zaak hiervoor :p.
Zeker niet in zo'n administratief gedoe met tientallen verschillende teams/onderverdelingen/specialiteiten.
daarmee dat ik ook zeg dat het op zijn minste is. Als gewoon degene die dat binnenkrijgt (of zijn afdeling) dat ingeeft, had er al iets van opvolging geweest.
Als er geen systeem is om iets op te volgen, mag je nog 200 man aannemen, dan gaat het nog altijd niet opgevolgd worden. Je moet ergens op kunnen terugvallen, al is het maar binnen uw eigen afdeling.
vakje met dossiernummer - status (afgeleverd of on hold), meer moet dat al niet zijn om uw eigen werk deftig op te volgen. Als daarna de magistraat het in een kast smijt en er niet naar kijkt, is dat toch uw verantwoordelijkheid al niet meer.
Maar goed, het is niet heiligmakend. Excelleke is basis voor opvolging als er niets anders bestaat, maar als er ook nul communicatie is, dan gaat het nog mislopen.
 
daarmee dat ik ook zeg dat het op zijn minste is. Als gewoon degene die dat binnenkrijgt (of zijn afdeling) dat ingeeft, had er al iets van opvolging geweest.
Als er geen systeem is om iets op te volgen, mag je nog 200 man aannemen, dan gaat het nog altijd niet opgevolgd worden. Je moet ergens op kunnen terugvallen, al is het maar binnen uw eigen afdeling.
vakje met dossiernummer - status (afgeleverd of on hold), meer moet dat al niet zijn om uw eigen werk deftig op te volgen. Als daarna de magistraat het in een kast smijt en er niet naar kijkt, is dat toch uw verantwoordelijkheid al niet meer.
Maar goed, het is niet heiligmakend. Excelleke is basis voor opvolging als er niets anders bestaat, maar als er ook nul communicatie is, dan gaat het nog mislopen.

Excelletje met een vakje "afgeleverd" levert u ook geen hol op natuurlijk als het in de verkeerde kast ligt en ge niet weet waar ge moet beginnen zoeken.

Beetje vergelijkbaar met een pakjesbezorger die in z'n app ingeeft: afgeleverd, maar uw brievenbus is leeg. Ga maar aanbellen bij al uw buren en hoop dat ge het vindt...
 
Excelletje met een vakje "afgeleverd" levert u ook geen hol op natuurlijk als het in de verkeerde kast ligt en ge niet weet waar ge moet beginnen zoeken.

Beetje vergelijkbaar met een pakjesbezorger die in z'n app ingeeft: afgeleverd, maar uw brievenbus is leeg. Ga maar aanbellen bij al uw buren en hoop dat ge het vindt...
dan is het niet afgeleverd he. Als de magistraat zegt 'ik ga het nog niet aannemen, pak maar weer mee' dan moet ge het niet op afgeleverd zetten, maar bijv. on hold. Voeg er nog een kolom met opmerkingen bij en zet daar waar het ligt en wanneer ge nog eens moet proberen en ge zit safe. De volgende keer dat ge uw excel opent staat dat er met zijn status bij (eventueel nog in een oranje kleurtje of zo). Het gaat hier ook niet om een superlange lijst (alhoewel ge dan gewoon een filter kunt zetten op uw status kolom om te zien welke on hold staan), maar 31 dossiers/jaar. Dat is perfect op te volgen in een excel.
Dat is basic excel skills he mannen.
 
Terug
Bovenaan