Stikstofdecreet van tafel: N-VA en VLD via Parlement

mac-bc

Well-known member
Hieronder nog zo'n voorbeeld. Ze gaat nu niet alleen haar eigen administratie-adviezen negeren, nu gaat ze zelfs politiek zaken doordrukken ZONDER MEERDERHEID.

Mocht dit op het federaal niveau gebeuren met pakweg een Groen-politicus, het schuim stond al op iedereens bek. Carl Devos had al lang een opiniestuk gepubliceerd in HLN met ronkende titels à la: "Een palliatieve regering!", "Ten dode opgeschreven!", "De val van de regering is nabij!", etc.
Maar ach, het is op Vlaams Niveau. Daar gaan we toch geen kritiek op geven? Het is N-VA, het zal wel voor de goede zaak zijn. Maar intussen wel honderden familiebedrijven rechtstreeks het faillissement induwen omdat ze (stikstof-)ruimte moet maken voor de Antwerpse industrie van haar broodheer Bart De Wever.

Minister Demir kondigt zelf reeks stikstofmaatregelen aan: "Enige manier om vergunningenstop te voorkomen"

Uit De Standaard:
Zuhal Demir trommelde de pers op. Vragen mochten er niet worden gesteld. Maar de minister van Omgeving wilde toch graag op televisie komen.

Edit Crew:

De fractieleiders van N-VA en Open VLD nemen het stikstofdecreet over van de regeringstafel en trekken ermee naar het parlement. CD&V staat weer buitenspel. Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) trekt haar ministeriële instructie in.

Het initiatief van Open VLD en N-VA is bedoeld om tijd te winnen: na een positief oordeel van de Raad van State kan het voorstel van decreet gestemd worden in het parlement. Dat zou al binnen enkele maanden kunnen, maken ze zich sterk. Tegen dan zal er evenwel nog geen duidelijkheid zijn uit het milieu-onderzoek dat is beloofd aan CD&V.

Omdat het voor de Vlaamse regering politiek te moeilijk ligt om het Vlaamse stikstofakkoord van maart om te zetten in een stikstofdecreet, proberen regeringspartijen N-VA en Open VLD het nu via een andere weg. Ze dienen het decreet alvast in voor behandeling in het Vlaams Parlement. Daarmee hopen ze tijd te winnen, terwijl het onderzoek naar de milieu-effecten loopt. CD&V "neemt akte" van die zet.

Dus mogelijk kan dit de situatie in de regering ontmijnen en tegelijk voor wat voorsprong kunnen zorgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hieronder nog zo'n voorbeeld. Ze gaat nu niet alleen haar eigen administratie-adviezen negeren, nu gaat ze zelfs politiek zaken doordrukken ZONDER MEERDERHEID.

Mocht dit op het federaal niveau gebeuren met pakweg een Groen-politicus, het schuim stond al op iedereens bek. Maar ach, het is op Vlaams Niveau. Daar gaan we toch geen kritiek op geven? Het is N-VA, het zal wel voor de goede zaak zijn. Maar intussen wel honderden familiebedrijven rechtstreeks het faillissement induwen omdat ze (stikstof-)ruimte moet maken voor de Antwerpse industrie van haar broodheer Bart De Wever.

Minister Demir kondigt zelf reeks stikstofmaatregelen aan: "Enige manier om vergunningenstop te voorkomen"

Uit De Standaard:
Los van het N-VA bashen zoals we van je gewoon zijn, heeft ze wel gewoon gelijk, als we op CD&V en de boerenbond moeten wachten tot ze akkoord zijn wordt het nooit niks, die partijen hebben nooit iets gedaan voor de boeren behalve hen een rad voor de ogen gedraaid.

De stikstofmaatregelen zijn nodig of ze nu ingevoerd worden door Demir of Groen of het maakt niet uit wie, "onze landbouw" is complete waanzin en niet duurzaam.

Als je verontwaardigd wil zijn over de stikstofmaatregelen zou je beter je pijlen richten op de oorzaak van het decennia lange durende wanbeleid dat ervoor gevoerd werd en het gebrek aan initiatief van de andere partijen.
 
Los van het N-VA bashen zoals we van je gewoon zijn, heeft ze wel gewoon gelijk, als we op CD&V en de boerenbond moeten wachten tot ze akkoord zijn wordt het nooit niks, die partijen hebben nooit iets gedaan voor de boeren behalve hen een rad voor de ogen gedraaid.

De stikstofmaatregelen zijn nodig of ze nu ingevoerd worden door Demir of Groen of het maakt niet uit wie, "onze landbouw" is complete waanzin en niet duurzaam.

Als je verontwaardigd wil zijn over de stikstofmaatregelen zou je beter je pijlen richten op de oorzaak van het decennia lange durende wanbeleid dat ervoor gevoerd werd en het gebrek aan initiatief van de andere partijen.

Kijk eens aan, mooie hersenloze copy/paste van de debatfiche van N-VA.

Welke argumenten breng jij nu eigenlijk aan?
- "Ze heeft gelijk". Want "als we moeten wachten op diegenen die niet akkoord zijn, dan wordt het nooit niks".
Jij ijvert dus voor een politiek systeem waarbij elke minister eenzijdig zijn visie mag opleggen als pseudo-wettekst omdat het anders te lang duurt om een akkoord te vinden. :wtf: Bedankt om mijn stelling te bevestigen dat Zuhal Demir regeert als een dictator. Pas op, je hebt gelijk hoor: als het gaat om snelheid en efficiëntie dan wint een dictatuur altijd van een democratie. Maar dat wist iedereen al een tijdje. Hetgeen wat wij, democraten, nogal lastig vinden is dat democratie liefst prevaleert op snelheid.
- De CD&V heeft nooit iets gedaan voor de boeren behalve hen een rad voor de ogen gedraaid. Care to elaborate? Of is dat ook gewoon copy/paste?
- Hoezo, is onze landbouw "complete waanzin" en niet duurzaam? Wat ken jij eigenlijk van "onze landbouw"?
- Dus jij denkt dat er nooit over stikstof werd gesproken in ons landbouwbeleid? Bijzondere stellingname.

Zuhal Demir regeert niet alleen als een dictator, ze gebruikt de boeren ook nog eens als gijzelaar in haar persoonlijke revanchistische vete met CD&V. Of zoals Bart De Wever had opgedragen: "CD&V moet kopje-onder!", niet te verwarren met Bart De Wevers eerdere uitspraak over Vivaldi: "We maken ze kapot!".

Zuhal Demir wil zelfs inbreken op bestaande, afgeleverde omgevingsvergunningen. Een rechtstreekse aanval op de rechtszekerheid. N-VA helfies: "Nothing to see here." :wtf:

Zuhal Demir vindt dat familiale landbouwbedrijven van vandaag op morgen in het faillissement moeten geduwd worden "want het stikstofbad zit vol!". De dag erna keurt ze de vergunning goed voor Ineos, de ethyleenkraker in de haven van Bart De Wever, haar broodheer. Het is al lang duidelijk hoor: de landbouw moet wijken en plaatsmaken voor de industrie. En dat probeert Demir er eenzijdig door te drukken, verhuld in een Stikstof-jasje. Maar zo werkt een rechtstaat niet.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens aan, mooie hersenloze copy/paste van de debatfiche van N-VA.

Welke argumenten breng jij nu eigenlijk aan?
- "Ze heeft gelijk". Want "als we moeten wachten op diegenen die niet akkoord zijn, dan wordt het nooit niks".
Jij ijvert dus voor een politiek systeem waarbij elke minister eenzijdig zijn visie mag opleggen als pseudo-wettekst omdat het anders te lang duurt om een akkoord te vinden. :wtf: Bedankt om mijn stelling te bevestigen dat Zuhal Demir regeert als een dictator. Pas op, je hebt gelijk hoor: als het gaat om snelheid en efficiëntie dan wint een dictatuur altijd van een democratie. Maar dat wist iedereen al een tijdje. Hetgeen wat wij, democraten, nogal lastig vinden is dat democratie liefst prevaleert op snelheid.
- De CD&V heeft nooit iets gedaan voor de boeren behalve hen een rad voor de ogen gedraaid. Care to elaborate? Of is dat ook gewoon copy/paste?
- Hoezo, is onze landbouw "complete waanzin" en niet duurzaam? Wat ken jij eigenlijk van "onze landbouw"?
- Dus jij denkt dat er nooit over stikstof werd gesproken in ons landbouwbeleid? Bijzondere stellingname.

Zuhal Demir regeert niet alleen als een dictator, ze gebruikt de boeren ook nog eens als gijzelaar in haar persoonlijke revanchistische vete met CD&V. Of zoals Bart De Wever had opgedragen: "CD&V moet kopje-onder!", niet te verwarren met Bart De Wevers eerdere uitspraak over Vivaldi: "We maken ze kapot!".

Zuhal Demir wil zelfs inbreken op bestaande, afgeleverde omgevingsvergunningen. Een rechtstreekse aanval op de rechtszekerheid. N-VA helfies: "Nothing to see here." :wtf:

Zuhal Demir vindt dat familiale landbouwbedrijven van vandaag op morgen in het faillissement moeten geduwd worden "want het stikstofbad zit vol!". De dag erna keurt ze de vergunning goed voor Ineos, de ethyleenkraker in de haven van Bart De Wever, haar broodheer. Het is al lang duidelijk hoor: de landbouw moet wijken en plaatsmaken voor de industrie. En dat probeert Demir er eenzijdig door te drukken, verhuld in een Stikstof-jasje. Maar zo werkt een rechtstaat niet.
Dus omdat ik tegen uw non argumentatie inga ben ik een hersenloze copy-paster van een debatfiche van de N-VA?

Omdat je ze zelf niet kunt bedenken of blijkbaar compleet onbekend bent met de materie en uw ontwetendheid schrijnend is met betrekking tot de stikstof problematiek zal ik voor u even de moeite doen om de nodige bronnen op te zoeken gezien je zelf te lui bent om verder te kijken dan uw haat voor de N-VA.

Jij trekt je geen bal aan van waarover het eigenlijk gaat, alleen het N-VA bashen is aan u besteed en in tegenstelling tot uw onbeschofte taalgebruik ben ik nochtans allesbehalve een N-VA stemmer en voel ik dus ook niet de nood om de verdediging van de N-VA of zijn ministers an sich op mij te nemen dus ga ik het daarbij verder laten.

Ik ben echter wél een voorstander van een duurzame landbouw en ben dus voorstander van élke actie die een bespoediging kan bewerkstellingen van een beter én duurzamer landbouwbeleid en daar horen megastallen en serres niet bij.
Het is niet omdat je voorgangers omgevingsvergunningen uitdeelden als snoepjes voor hun kiespubliek dat je dat beleid moet verder zetten als je -weet- dat het eigenlijk nefast is. Het zou nogal wat zijn als je niets meer mag aanpassen omdat dat ooit zo beslist is geweest.

Met INEOS te sluiten komen we er helemaal niet hoor.


https://www.knack.be/nieuws/milieu/...-wat-doet-stikstofvervuiling-met-onze-natuur/

Woekeraars​

Onze natuur is meer dan de ‘drie bomen en een speciale vleermuis’ waarover CD&V-voorzitter Sammy Mahdi het had – de man is mee verantwoordelijk voor het ellenlang aanslepen van de stikstofdiscussies. Ze is meer dan ‘wat plantjes’, zoals CD&V-minister van Landbouw Jo Brouns, de handpop van de Boerenbond, het samenvatte. In het algemeen worden de effecten van stikstofuitstoot op onze natuur met name door de landbouw omschreven als ‘het stimuleren van de groei van woekeraars’ zoals brandnetels, bramen en grassen zoals het pijpenstrootje op de heide.

45 miljoen kippen​

Vlaanderen en Nederland behoren wereldwijd tot de koplopers qua stikstofvervuiling per hectare land. Het is een gevolg van de recordaantallen vee en pluimvee die wij op onze kleine oppervlakte proppen, en dan nog vaak in de buurt van natuurgebieden. In Vlaanderen zijn er zo’n 1,3 miljoen koeien, 5,7 miljoen varkens en 45 miljoen kippen. Het gros van het vlees daarvan is bestemd voor de export.

https://interactief.vrtnws.be/verhalen/stikstof/

Hoe gaan we daar nu mee om in Vlaanderen?
Het probleem: we krijgen die stikstofneerslag al een jaar of acht niet meer naar beneden in Vlaanderen. Het is vooral de ammoniakneerslag die we niet afgebouwd krijgen. En die komt uit de landbouw.

Tussen 2000 en 2021 daalde de gemiddelde neerslag met 35 procent. Maar sinds 2015 blijft het niveau ongeveer gelijk.

Zelfde in Nederland en daar is geen N-VA om kwaad op te zijn, nochtans zelfde besluiten van de overheid.

https://www.milieucentraal.nl/klima...e uitstoot naar,het wegverkeer voor bijna 30%.

Cijfers over stikstof​

Hoeveel stikstof stoot Nederland uit?​

De Nederlandse stikstofuitstoot is de hoogste van Europa: per hectare stoten we ongeveer 4 keer zo veel uit als het EU-gemiddelde. Van de Nederlandse uitstoot naar de lucht bestaat ongeveer 65% uit ammoniak (NH3) en 35% uit stikstofoxiden (NOx).

De landbouw zorgt voor ongeveer 60% van de stikstofuitstoot (door mest, maar ook uit kassen en door landbouwvoertuigen), het wegverkeer voor bijna 30%. Zowel de uitstoot door de landbouw als door het verkeer is flink afgenomen sinds de jaren ’90. De afgelopen tien jaar schommelt de stikstofuitstoot door de landbouw ongeveer op hetzelfde punt. De uitstoot door het verkeer neemt nog steeds af.

https://nos.nl/collectie/13799/arti...gen-en-antwoorden-over-de-uitstoot-van-boeren

1. Hoeveel stikstof stoot de landbouwsector uit?​

De landbouwsector stootte in 2017 106 miljoen kilo stikstof uit in de lucht, becijfert het RIVM. Het grootste deel kwam van de veeteelt, de stikstofuitstoot van dieren was goed voor 94 miljoen kilo. Daar komt volgens het RIVM nog 12 miljoen kilo stikstof bovenop, hoofdzakelijk door energieverbruik in de landbouw, bijvoorbeeld door kassen en andere bronnen.
Geen enkele sector in Nederland stoot meer uit dan de landbouw. Het verkeer en de industrie - de andere twee grote uitstoters - stootten in hetzelfde jaar respectievelijk 44,79 miljoen en 16.9 miljoen kilo stikstof uit.

https://www.vno-ncw.nl/forum/stikstof-geen-probleem-en-6-andere-veelgehoorde-misverstanden

5: ‘Stikstof komt niet van de boeren’​



Goed, stikstof is dus een probleem, maar waarom wordt alleen gekeken naar de rol van de boeren? Dat is niet zo, maar het klopt dat een belangrijke rol is weggelegd voor de boeren, en dan in het bijzonder de veehouders. Mest en urine brengen ammoniak voort, een chemische verbinding tussen stikstof en waterstof. De veeteelt zorgt zo voor 40 procent van de neerslag in die 129 gebieden en is daarmee ‘grootaandeelhouder’. De grootste individuele uitstoters van ammoniak zijn overigens drie industriële bedrijven. Die moeten hun uitstoot óók zien terug te brengen. De andere ‘boosdoener’ wordt gevormd door stikstofoxiden, een verbinding tussen stikstof en zuurstof die vrijkomt bij het gebruik van brandstof. Mobiliteit is goed voor 6 procent van de neerslag. De industrie, de energiesector en de bouw voor elk 1 procent. 35 procent komt uit het buitenland overgewaaid, en 5 procent van zee.

rol boerenbond

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/19/boeren-getuigen-in-pano/

“Weet je hoe je iemand kan uitbuiten? Door hen te doen geloven in jou. Wel nu, dat is het systeem van de Boerenbond”, zegt varkensboer Stefan Claeys uit Beselare. Voor een reportage over het stikstofdebat sprak “Pano” met meer dan 50 boeren in heel Vlaanderen. Dat ze kwaad zijn op de ministers die het stikstofakkoord sloten, wisten we al. Maar sommige boeren, onder wie Stefan, An, Renaat, Tanja en Erik, hebben ook bedenkingen bij hun eigen belangenorganisatie, de Boerenbond.

https://trends.knack.be/nieuws/macr...s-is-helemaal-geen-gewone-jongen-uit-kinrooi/

Ja. Landbouwers voelen zich kop van Jut bij het publiek en in de steek gelaten door de politiek. Brouns kan interessante adelbrieven voorleggen. Lode Ceyssens, nu de voorzitter van de Boerenbond maar voorheen ook Limburgs burgemeester en collega-parlementslid, is een goede kennis van hem. Brouns is burgemeester van een echte landbouwgemeente.

https://www.tvl.be/nieuws/milieu-ex...nbond-en-cd-and-v-speelt-beleid-parten-145470



Ik denk dat jij eerder de hersenloze allesgelover bent
 
Kort gezegd is dit de houding van Zuhal Demir en bij uitbreiding van de N-VA:

Eerst een beetje bangmakerij van Demir: "Pas op iedereen! Er dreigt een vergunningenstop! Pas op!"
Maar geen nood want Demir komt al snel met de oplossing: "En om die vergunningenstop te vermijden, beste mensen, leg ik eigenhandig een... vergunningenstop op. :unsure:"
Demir, wijfelend: "Voor de landbouw. Alleen voor de landbouw. Alleen voor de landbouw leg ik een vergunningenstop op zodat de rest van dit land niet hoeft te kampen met het vreselijk lot van... een vergunningenstop. 🤡 "

N-VA-helfies: "Wauw, geniaal!"

Hoe kun je daar nu intrappen? Wat is het volgende? Vreetfestijnen organiseren ten voordele van boulimie?
 
Kort gezegd is dit de houding van Zuhal Demir en bij uitbreiding van de N-VA:

Eerst een beetje bangmakerij van Demir: "Pas op iedereen! Er dreigt een vergunningenstop! Pas op!"
Maar geen nood want Demir komt al snel met de oplossing: "En om die vergunningenstop te vermijden, beste mensen, leg ik eigenhandig een... vergunningenstop op. :unsure:"
Demir, wijfelend: "Voor de landbouw. Alleen voor de landbouw. Alleen voor de landbouw leg ik een vergunningenstop op zodat de rest van dit land niet hoeft te kampen met het vreselijk lot van... een vergunningenstop. 🤡 "

N-VA-helfies: "Wauw, geniaal!"

Hoe kun je daar nu intrappen? Wat is het volgende? Vreetfestijnen organiseren ten voordele van boulimie?
misschien kan je eens reageren op de voorgaande post ipv wat hopeloos gewauwel uit te kramen.
 
Kort gezegd is dit de houding van Zuhal Demir en bij uitbreiding van de N-VA:

Eerst een beetje bangmakerij van Demir: "Pas op iedereen! Er dreigt een vergunningenstop! Pas op!"
Maar geen nood want Demir komt al snel met de oplossing: "En om die vergunningenstop te vermijden, beste mensen, leg ik eigenhandig een... vergunningenstop op. :unsure:"
Demir, wijfelend: "Voor de landbouw. Alleen voor de landbouw. Alleen voor de landbouw leg ik een vergunningenstop op zodat de rest van dit land niet hoeft te kampen met het vreselijk lot van... een vergunningenstop. 🤡 "

N-VA-helfies: "Wauw, geniaal!"

Hoe kun je daar nu intrappen? Wat is het volgende? Vreetfestijnen organiseren ten voordele van boulimie?

Hoewel ik doorgaans fan ben van hyperbolen, koosnaampjes en metaforen... zou ik in dit geval toch suggereren dat een flauw campagne idee uit 2015 anno 2023 blijven recycleren misschien niet het beste idee is.
Volgende verkiezingen gaan er mensen stemmen die nog in de lagere school zaten de laatste keer dat de N-VA sprak van "helfies", wat toegegeven een gedrocht van een politieke marketing term is.

On topic, als iemand die toch het één en ander over milieu kent, en géén fan is van doorgeschoten Vlaams-Nationalisme (zoals dit krampachtige interview met Zuhal Demir hier: "Waar eet … Zuhal Demir? “Je bent geen echte Vlaming als je niet af en toe een frietje gaat steken” Het woord dat u zocht mevrouw Demir was "Belg", maar soit) ben ik toch eerder pro dit beleid.

Je kan niet in één van de meest dichtbevolkte gebieden ter wereld miljoenen stuks aan vee blijven telen, voor een groot deel gevoed met geïmporteerde soja, en de stikstofoverschotten hier blijven dumpen, blind voor de gevolgen. Ik ben dan niet eens één van de puristen die vindt dat we ten allen kosten elk stukje heide moeten trachten te bewaren - is ook gewoon niet realistisch helaas - want voedselvoorziening is ook belangrijk omwille van geopolitieke redenen, maar ik wil nu ook niet in gebied met enkel brandnetels wonen.

Bijkomend voordeel van een rechtse partij te hebben die dit soort milieubeleid voert is dat er een grotere kans is dat ze ook een rem zet op dat andere probleem dat wringt wanneer het op onze bevolkignsdichtheid aankomt: (massa)migratie, maar dat is dan weer een andere discussie.
 
Dus omdat ik tegen uw non argumentatie inga ben ik een hersenloze copy-paster van een debatfiche van de N-VA?
Neen, gewoon, omdat je letterlijk de debatfiche copy/paste van de N-VA ben je een hersenloze copy/paster van de N-VA. :unsure:

Omdat je ze zelf niet kunt bedenken of blijkbaar compleet onbekend bent met de materie en uw ontwetendheid schrijnend is met betrekking tot de stikstof problematiek zal ik voor u even de moeite doen om de nodige bronnen op te zoeken gezien je zelf te lui bent om verder te kijken dan uw haat voor de N-VA.

Jij trekt je geen bal aan van waarover het eigenlijk gaat, alleen het N-VA bashen is aan u besteed en in tegenstelling tot uw onbeschofte taalgebruik ben ik nochtans allesbehalve een N-VA stemmer en voel ik dus ook niet de nood om de verdediging van de N-VA of zijn ministers an sich op mij te nemen dus ga ik het daarbij verder laten.
Je kent geen bal van het stikstofprobleem of van de landbouw. Het is niet omdat je hieronder wat random krantenknipseltjes bij elkaar hebt gesmeten zonder verhaal, zonder logica en (nog steeds) zonder argumentatie, dat je er iets van kent.

Ik ben echter wél een voorstander van een duurzame landbouw en ben dus voorstander van élke actie die een bespoediging kan bewerkstellingen van een beter én duurzamer landbouwbeleid en daar horen megastallen en serres niet bij.

Dit is een "argument" in het rijtje: "Ik ben tegen oorlog en vóór vrede!". Uiteraard ben je tegen oorlog. Iedereen is tegen oorlog. Maar iedereen koppelt er andere voorwaarden aan waardoor er jammer genoeg toch vaak oorlog uitbreekt op deze planeet.

Exact in dezelfde trant zeg jij:
- "Ik wil een béter landbouwbeleid!".
- "Ik wil een duurzamer landbouwbeleid!".

*slow clap* Bedankt voor jouw idee, dat niemand daar eerder aan gedacht heeft! :sarcastic:

Er is geen enkele boer die 's morgens opstaat met het idee: en nu wil ik mijn klein familiaal bedrijf weg en wil ik mij eens 30 jaar in de diepe schulden steken om een megastal te bouwen om lekker veel stikstof uit te stoten!
Neen, door de steeds kleiner wordende marges is een landbouwbedrijf simpelweg niet langer rendabel als je niet meegaat in de schaalvergroting. Dus als Demir duurzame landbouw wil, zou ze beter initiatieven nemen om de marges te verhogen.

Het is niet omdat je voorgangers omgevingsvergunningen uitdeelden als snoepjes voor hun kiespubliek dat je dat beleid moet verder zetten als je -weet- dat het eigenlijk nefast is. Het zou nogal wat zijn als je niets meer mag aanpassen omdat dat ooit zo beslist is geweest.
Dus jij denkt dat de ministers van landbouw de omgevingsvergunningen uitdeelden voor landbouwbedrijven? Kijk eens aan.

Met INEOS te sluiten komen we er helemaal niet hoor.

Door landbouwbedrijf X van Peter Peeters te sluiten, komen we er ook helemaal niet hoor. Maar Ineos mag zijn mega-ethyleenkraker wel zetten zonder probleem met een veelvoud aan stikstofuitstoot. Boer Peter Peeters mag zelfs zijn boeltje sluiten omdat er ingebroken wordt op zijn bestaande vergunning door Zuhal Demir. :wtf:

Waar is het rechtsbeginsel? Of denk jij dat "de Vlaamse boer" één en dezelfde rechtspersoon is ofzo?

En weet je trouwens voor welke markt die mega-ethyleenkraker in de Antwerpse haven zal produceren? Voornamelijk voor de export. Je weet wel, export, hetgeen waar politici altijd lovend over zijn bij alle ondernemingen. Behalve bij landbouwondernemingen. Want als boeren exporteren dan wordt dat niet langer als "goed voor de economie en de handelsbalans" bestempeld, maar wordt dat plots als "niet duurzaam" bestempeld. Wederom 2 maten en 2 gewichten.

Maar ook onze overheden zelf, pompen al graag eens wat geld in projecten die extra stikstof zullen uitstoten. Schaamte is hen daarbij niet vreemd. Oosterweel, nog zo'n Anwerps N-VA prestigeproject, kost ons 2,3 miljard euro. Oh excuseer, het is intussen al opgelopen tot 7 miljard (!) euro. Weet je op basis van wat hun "terugverdien"model is gebaseerd? Op de tol die Oosterweel zal halen uit het extra auto- en vrachtverkeer. Tiens tiens, opnieuw zit het stikstof-bad dan toch niet vol precies. Toevallig zeg.

Begin je een patroon te zien? Boeren moeten hier buitengesjot worden. Boeren moeten plaats ruimen, manu militari. Er hangen een aantal aasgieren boven de landbouwsector, die met dollartekens in de ogen naar al die mooie landbouwgrond zitten kijken in onze dichtbevolkte regio. Mooie landbouwgrond die verkaveld kan worden voor woningen, voor industrie, ... Maar oei, dan moeten er natuurcompensaties gebeuren. Waar gaan we dat doen? Jawel hoor, opnieuw die lekker goedkope landbouwgrond. Handig, zo wat boeren buitensjotten. En ondertussen is er ook ruimte voor de industrie om extra stikstof uit te stoten.

Kort samengevat: boeren zijn zwaar ondervertegenwoordigd in het aantal potentiële stemmen en zijn zwaar oververtegenwoordigd in grondgebruik. Ze zijn voor politici dus het makkelijkste slachtoffer om te decimeren, om in ruil veel grotere groepen te plezieren (projectontwikkelaars, industrie, kortzichtige natuurliefhebbers, etc.).


Care to elaborate?

Wat moet ik met jouw collectie krantenknipseltjes? Het getuigt alleen maar van het feit dat je ergens de klok hebt horen luiden maar dat je langs geen kanten weet waar de klepel hangt.
 
Kort gezegd is dit de houding van Zuhal Demir en bij uitbreiding van de N-VA:

Eerst een beetje bangmakerij van Demir: "Pas op iedereen! Er dreigt een vergunningenstop! Pas op!"
Maar geen nood want Demir komt al snel met de oplossing: "En om die vergunningenstop te vermijden, beste mensen, leg ik eigenhandig een... vergunningenstop op. :unsure:"
Demir, wijfelend: "Voor de landbouw. Alleen voor de landbouw. Alleen voor de landbouw leg ik een vergunningenstop op zodat de rest van dit land niet hoeft te kampen met het vreselijk lot van... een vergunningenstop. 🤡 "

N-VA-helfies: "Wauw, geniaal!"

Hoe kun je daar nu intrappen? Wat is het volgende? Vreetfestijnen organiseren ten voordele van boulimie?
Zoals te verwachten, geen argumenten, zoals steeds alleen pathetische gefantaseer over de N-VA en iedereen die effectief argumenten durft geven van waarom iets wel een goede beslissing is onafhankelijk van de beslissingnemer wegzetten als een “N-VA helfie” dan heb je altijd gelijk natuurlijk.
Hopelijk raak je ooit van je N-VA fixatie af en keert de ratio terug, verder ga ik hier geen tijd meer aan verspillen.

Postte net op het moment dat jij postte, maar geen verschil hoor, blijkbaar ben jij de grote landbouwspecialist van Belgie, die het grote complot tegen de boeren doorzien heeft met uiteraard de N-VA als spin in het web.

Ik wens je veel beterschap maar wacht niet te lang meer om de nodige stappen te zetten.
 
argumenten op de man zijn waardeloos
Zoals te verwachten, geen argumenten, zoals steeds alleen pathetische gefantaseer over de N-VA en iedereen die effectief argumenten durft geven van waarom iets wel een goede beslissing is onafhankelijk van de beslissingnemer wegzetten als een “N-VA helfie” dan heb je altijd gelijk natuurlijk.
Hopelijk raak je ooit van je N-VA fixatie af en keert de ratio terug, verder ga ik hier geen tijd meer aan verspillen.

Postte net op het moment dat jij postte, maar geen verschil hoor, blijkbaar ben jij de grote landbouwspecialist van Belgie, die het grote complot tegen de boeren doorzien heeft met uiteraard de N-VA als spin in het web.

Ik wens je veel beterschap maar wacht niet te lang meer om de nodige stappen te zetten.

Voila, je valt direct door de mand.

Je bent wel consequent moet ik zeggen. Zo steun je het eenzijdig opgelegde, dictatoriale regeerwerk van Demir. En zo sta je ook niet open voor debat. Ik zie waarom je sympathie voor haar voelt.

Als je ooit het dictatoriale gedachtengoed hebt afgezworen en je staat misschien (terug) open voor het democratisch debat, en wie weet wel eens een minister die democratische beslissingen neemt in de schoot van de regering, voel je vrij om het debat terug op te pikken.

Edit: En als je mij niet gelooft, dan misschien wel de volgende professoren omgevingsrecht met extra duiding van Rik Cauwelaert. Zie het fragment in Ter Zake.
 
Laatst bewerkt:
Hoewel ik doorgaans fan ben van hyperbolen, koosnaampjes en metaforen... zou ik in dit geval toch suggereren dat een flauw campagne idee uit 2015 anno 2023 blijven recycleren misschien niet het beste idee is.
Volgende verkiezingen gaan er mensen stemmen die nog in de lagere school zaten de laatste keer dat de N-VA sprak van "helfies", wat toegegeven een gedrocht van een politieke marketing term is.

On topic, als iemand die toch het één en ander over milieu kent, en géén fan is van doorgeschoten Vlaams-Nationalisme (zoals dit krampachtige interview met Zuhal Demir hier: "Waar eet … Zuhal Demir? “Je bent geen echte Vlaming als je niet af en toe een frietje gaat steken” Het woord dat u zocht mevrouw Demir was "Belg", maar soit) ben ik toch eerder pro dit beleid.

1) Ik ben niet de uitvinder van het woord "helfie", dat zijn de helfies zelf geweest. :unsure:
2) Voor mij is het een symbool geworden van de fanatieke N-VA achterban. Niet fanatiek in de positieve zin maar dat soort lelijk fanatisme die het soms bijna angstaanjagend maakt. De manier waarop veel N-VA-stemmers gewoon blindelings meegaan met hun idolen (de partijtop), zie je bij geen enkele andere partij. Het mooiste voorbeeld is de kernuitstap. Daar heeft de partijtop een bocht gemaakt van 180° op een zeer beperkt tijdsinterval. En je ziet die achterban gewoon perfect synchroon meedraaien. Moet ik nu geloven dat dat toeval is? Geen moment stellen ze hun partij(top) in vraag. Onvoorwaardelijke steun.

En pas op, Bart De Wever is een begenadigd spreker. Dus in die zin is het wellicht geen toeval dat dit fenomeen zich uitgerekend bij de N-VA voordoet. Maar het is soms echt te gek om los te lopen. Op Twitter zit het vol. Mocht je niet beter weten, je zou denken dat het Russische bots zijn. Angstaanjagend is dat. Dat is voor mij de definitie van een "helfie".

Bij mij gaat er geen maand voorbij zonder dat ik (forse) kritiek heb geleverd op de partijen waar ik zelf voor stem. Is dat niet gezonder? Bijkomend voordeel is dat er veel beter geluisterd wordt naar kritiek uit eigen rangen dan kritiek vanuit "het andere kamp".

Je kan niet in één van de meest dichtbevolkte gebieden ter wereld miljoenen stuks aan vee blijven telen, voor een groot deel gevoed met geïmporteerde soja, en de stikstofoverschotten hier blijven dumpen, blind voor de gevolgen. Ik ben dan niet eens één van de puristen die vindt dat we ten allen kosten elk stukje heide moeten trachten te bewaren - is ook gewoon niet realistisch helaas - want voedselvoorziening is ook belangrijk omwille van geopolitieke redenen, maar ik wil nu ook niet in gebied met enkel brandnetels wonen.

Dat is een genuanceerde visie waar ik het grotendeels mee eens ben. En we evolueren al decennia in de richting van minder uitstoot. Maar de manier waarop Demir hier eenzijdig de hakbijl bovenhaalt en de rechtszekerheid volledig onderuit haalt, is echt degoutant en schaamteloos. Hiermee worden honderden gezinnen gegijzeld en in het faillissement geduwd. Dat zal de (nu al) hoge zelfmoordcijfers bij boeren geen goed doen. Schrijnende toestanden.

Je kunt in dit land maar beter werkloos zijn dan een hardwerkende boer. Dan word je tenminste gerespecteerd en in de watten gelegd.

Bijkomend voordeel van een rechtse partij te hebben die dit soort milieubeleid voert is dat er een grotere kans is dat ze ook een rem zet op dat andere probleem dat wringt wanneer het op onze bevolkignsdichtheid aankomt: (massa)migratie, maar dat is dan weer een andere discussie.

Ik zie de link niet direct, maar dat kan aan mij liggen.
 
1) Ik ben niet de uitvinder van het woord "helfie", dat zijn de helfies zelf geweest. :unsure:
2) Voor mij is het een symbool geworden van de fanatieke N-VA achterban. Niet fanatiek in de positieve zin maar dat soort lelijk fanatisme die het soms bijna angstaanjagend maakt. De manier waarop veel N-VA-stemmers gewoon blindelings meegaan met hun idolen (de partijtop), zie je bij geen enkele andere partij. Het mooiste voorbeeld is de kernuitstap. Daar heeft de partijtop een bocht gemaakt van 180° op een zeer beperkt tijdsinterval. En je ziet die achterban gewoon perfect synchroon meedraaien. Moet ik nu geloven dat dat toeval is? Geen moment stellen ze hun partij(top) in vraag. Onvoorwaardelijke steun.

En pas op, Bart De Wever is een begenadigd spreker. Dus in die zin is het wellicht geen toeval dat dit fenomeen zich uitgerekend bij de N-VA voordoet. Maar het is soms echt te gek om los te lopen. Op Twitter zit het vol. Mocht je niet beter weten, je zou denken dat het Russische bots zijn. Angstaanjagend is dat. Dat is voor mij de definitie van een "helfie".

Bij mij gaat er geen maand voorbij zonder dat ik (forse) kritiek heb geleverd op de partijen waar ik zelf voor stem. Is dat niet gezonder? Bijkomend voordeel is dat er veel beter geluisterd wordt naar kritiek uit eigen rangen dan kritiek vanuit "het andere kamp".



Dat is een genuanceerde visie waar ik het grotendeels mee eens ben. En we evolueren al decennia in de richting van minder uitstoot. Maar de manier waarop Demir hier eenzijdig de hakbijl bovenhaalt en de rechtszekerheid volledig onderuit haalt, is echt degoutant en schaamteloos. Hiermee worden honderden gezinnen gegijzeld en in het faillissement geduwd. Dat zal de (nu al) hoge zelfmoordcijfers bij boeren geen goed doen. Schrijnende toestanden.

Je kunt in dit land maar beter werkloos zijn dan een hardwerkende boer. Dan word je tenminste gerespecteerd en in de watten gelegd.



Ik zie de link niet direct, maar dat kan aan mij liggen.
Laat uw voorbeeld nu net hét voorbeeld van een 180 bij Groen zijn. Ze hebben speciaal een minister gekregen om de kernuitstap te regelen.
Februari 2022: we blijven achter de kernuitstap staan!
Maart 2023: er moeten nieuwe kleinere kerncentrales komen.
 
Mac-bc heeft gewoon gelijk over de NVA hoor.
Maar het zelfde geldt ook voor de andere partijen. Allemaal in het zelfde bedje ziek.
 
De vorige posts zijn afgesplitst.

Hou wel in het achterhoofd dat gigantische hyperbolen en alles op een hoopje smijten zelden zorgt voor een goed gesprek. Net als beledigingen aan het adres van de ander. Gewoon praten brengt altijd het meeste op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Laat uw voorbeeld nu net hét voorbeeld van een 180 bij Groen zijn. Ze hebben speciaal een minister gekregen om de kernuitstap te regelen.
Februari 2022: we blijven achter de kernuitstap staan!
Maart 2023: er moeten nieuwe kleinere kerncentrales komen.
Ik nomineer deze toch ook voor "foute voorstelling van de feiten" van het jaar hoor.

Van der Straeten laat in haar wetsvoorstel de mogelijkheid open voor SMR's, mits voldaan wordt aan heel wat voorwaarden. Het standpunt van Groen blijft echter onveranderlijk: kernuitstap en op termijn (maar zo snel mogelijk) 100% groene energie. Dat wetsvoorstel verandert daar niets aan, het zorgt er wel voor dat België niet belemmerd wordt indien de technologische vooruitgang in kernenergie op termijn toch de beste oplossing blijkt. Dat is toch moeilijk een echte bocht te noemen - laat staan eentje van 180 graden -, wel een blijk van pragmatisme en niet van dogmatisme (waar Groen nochtans steeds van verweten wordt in dit dossier).

Als je dus al kan spreken van een bocht, dan is het er eentje in de eerste plaats uit pragmatisme. De oorlog in Oekraïne en de extreem slechte voorbereiding op wat al 20 jaar door verschillende regeringen had moeten geregeld zijn, zorgde er voor dat de uitstap nu niet haalbaar was.

De bocht van N-VA waar Mac naar verwijst, dat was in de eerste plaats electoraal: wind uit de zeilen nemen van de andere partijen. Maar een bocht van 180 graden was dat ook niet, N-VA staat wel al langer sceptisch tegenover de kernuitstap. Betere voorbeelden zijn het Marrakechdebacle en het rekeningrijden, zaken die door hun eigen mensen volledig voorbereid en uitgewerkt zijn, waar ze 100% achter stonden, om vervolgens te dumpen en bij het eerste er zelfs een regering voor te laten vallen.
 
Laatst bewerkt:
Voila, je valt direct door de mand.

Je bent wel consequent moet ik zeggen. Zo steun je het eenzijdig opgelegde, dictatoriale regeerwerk van Demir. En zo sta je ook niet open voor debat. Ik zie waarom je sympathie voor haar voelt.

Als je ooit het dictatoriale gedachtengoed hebt afgezworen en je staat misschien (terug) open voor het democratisch debat, en wie weet wel eens een minister die democratische beslissingen neemt in de schoot van de regering, voel je vrij om het debat terug op te pikken.

Edit: En als je mij niet gelooft, dan misschien wel de volgende professoren omgevingsrecht met extra duiding van Rik Cauwelaert. Zie het fragment in Ter Zake.
Zoek in je eigen post eerst eens een effectief argument buiten "het zijn krantenartikeltjes" of waarin je niet over de N-VA begint alvorens te beginnen over "een echt democratisch debat" dat kan namelijk pas met feiten niet op basis van jouw veronderstellingen.

Je dicht me ook de hele tijd zaken toe die compleet gefantaseerd zijn zoals sympathie voor Demir terwijl ik alleen sympathie heb voor de beslissingen die zij neemt omdat deze nodig zijn.

Volgens jou is stikstof blijkbaar een uitvindsel van de N-VA om landbouwgrond in te palmen voor industrie en verkavelingen...

Begin je een patroon te zien? Boeren moeten hier buitengesjot worden. Boeren moeten plaats ruimen, manu militari. Er hangen een aantal aasgieren boven de landbouwsector, die met dollartekens in de ogen naar al die mooie landbouwgrond zitten kijken in onze dichtbevolkte regio. Mooie landbouwgrond die verkaveld kan worden voor woningen, voor industrie, ... Maar oei, dan moeten er natuurcompensaties gebeuren. Waar gaan we dat doen? Jawel hoor, opnieuw die lekker goedkope landbouwgrond. Handig, zo wat boeren buitensjotten. En ondertussen is er ook ruimte voor de industrie om extra stikstof uit te stoten.

Kort samengevat: boeren zijn zwaar ondervertegenwoordigd in het aantal potentiële stemmen en zijn zwaar oververtegenwoordigd in grondgebruik. Ze zijn voor politici dus het makkelijkste slachtoffer om te decimeren, om in ruil veel grotere groepen te plezieren (projectontwikkelaars, industrie, kortzichtige natuurliefhebbers, etc.).

Deze quote uit je vorige post is gewoon pure fantasie (ik vermoed dat je niet weet wat manu militari betekent) hoe kan een mens hier nu op reageren, dit is niet ernstig, er is ook in de media geen enkel bericht of "krantenknipseltje" wat deze these zou ondersteunen buiten in je hoofd gevoed door je blinde haat tegenover een politieke partij die dan blijkbaar ook in Nederland aan het werk is om landbouwgrond te willen industrialiseren en verkavelen. Wat een knappe koppen daar bij de N-VA.

Het is me gewoon de tijd en moeite niet waard om op basis van wetenschappelijk onderzoeken en artikels te blijven aantonen dat landbouw zoals we dat in Belgie bedrijven niet duurzaam is en afgebouwd moet worden om de natuur en de biodiversiteit te herstellen als jij op 1 seconde een nieuw verhaal bij elkaar kan flansen over Demir, De Wever, N-VA en de industrie zonder enige onderbouwing dan je eigen fantasie en fictieve scenariootjes.
 
Zoek in je eigen post eerst eens een effectief argument buiten "het zijn krantenartikeltjes" of waarin je niet over de N-VA begint alvorens te beginnen over "een echt democratisch debat" dat kan namelijk pas met feiten niet op basis van jouw veronderstellingen.

Het is niet omdat je er niet op reageert, dat ze er niet staan natuurlijk.

Maar ik herhaal het met plezier: leg mij eens de logica uit van een paniekerige minister die ons waarschuwt voor allerlei gevolgen van een dreigende vergunningenstop, en dit daarom wil "oplossen" met... een vergunningenstop. Dus hoe kun je nu kritiekloos meegaan in een verhaal van een potentieel problemen bestrijden door eigenhandig datzelfde probleem te installeren?!

Maar dan alleen een vergunningenstop voor boeren, uiteraard. De rest van de stikstofuitstoters wordt buiten beschouwing gelaten. Eventjes haar persoonlijke politieke vete met de CD&V uitvechten en uitbreiden naar de CD&V-achterban. De totale oorlog.
Leg mij dus maar direct ook eens de juridische onderbouwing uit voor deze discriminatie. Een discriminatie die ik eerder al had geponeerd en gisteren ook bekrachtigd werd door de professor omgevingsrecht die aan bod kwam in Ter Zake. Als je dan toch zo gevoelig bent aan zaken die louter in "de media" verschijnen, daar heb je hem.

Je dicht me ook de hele tijd zaken toe die compleet gefantaseerd zijn zoals sympathie voor Demir terwijl ik alleen sympathie heb voor de beslissingen die zij neemt omdat deze nodig zijn.

Wat is er nodig volgens jou?

Volgens jou is stikstof blijkbaar een uitvindsel van de N-VA om landbouwgrond in te palmen voor industrie en verkavelingen...

Neen, dat heb ik nooit gezegd.

Deze quote uit je vorige post is gewoon pure fantasie (ik vermoed dat je niet weet wat manu militari betekent) hoe kan een mens hier nu op reageren, dit is niet ernstig, er is ook in de media geen enkel bericht of "krantenknipseltje" wat deze these zou ondersteunen buiten in je hoofd gevoed door je blinde haat tegenover een politieke partij die dan blijkbaar ook in Nederland aan het werk is om landbouwgrond te willen industrialiseren en verkavelen. Wat een knappe koppen daar bij de N-VA.

1) Probeer eerst eens zelf te redeneren en argumenteren op basis van wat onze politici uitkramen. Zoals ik heb gedaan.
2) Als je daarbij de hulp wil van de media, prima. Maar de door jouw aangehaalde artikels hebben niets te maken met wat ik zeg. "Oh nee, boerenbond!", "er wordt teveel stikstof uitgestoten!", ... Wat is er allemaal van? Tell me something new. Niemand betwist dat ook. Een amalgaam van artikeltjes maar je slaagt er niet in om ze te synthetiseren.

Het gaat hier om de rechtsonzekerheid. Om die discriminatie. Het gaat hier om de politieke dictatuur van Demir en haar politieke spelletjes op kap van honderden en wellicht zelfs duizenden gezinnen.

Het is me gewoon de tijd en moeite niet waard om op basis van wetenschappelijk onderzoeken en artikels te blijven aantonen dat landbouw zoals we dat in Belgie bedrijven niet duurzaam is en afgebouwd moet worden om de natuur en de biodiversiteit te herstellen als jij op 1 seconde een nieuw verhaal bij elkaar kan flansen over Demir, De Wever, N-VA en de industrie zonder enige onderbouwing dan je eigen fantasie en fictieve scenariootjes.

Ah, het is jou de tijd en de moeite niet waard? Jammer, anders had je er meer over geweten. Begin maar al eens met te reageren op bovenstaande.
 
Laatst bewerkt:
Mac, lees eens wat er staat in plaats van altijd er 3 scheppen bovenop te doen als het over N-VA gaat ...

Er was een voorontwerp voor wettekst die zou goedgekeurd worden. Volgens CD&V gekoppeld aan een MER, volgens N-VA niet. Volgens CD&V moet N-VA dit onderzoek laten uitvoeren, volgens N-VA is het aangevraagd maar is Demir zelf niet bevoegd om het uit te voeren.

Daar is Demir inderdaad fout, want een MER moet opgesteld worden voor een nieuwe maatregel in voege kan treden. Het MER valt ook onder het departement Omgeving dus ik zie ook geen enkele reden waarom Demir hier niet bevoegd voor zou zijn (tenzij als het zo'n grapje is van "mijn administratie moet nog ...").

Losstaand daarvan is het enige wat ze nu doet gewoon de uitvoeringsbesluiten van het bestaande wettelijk kader aanscherpen. Dat valt perfect onder haar bevoegdheid en die van haar kabinet.

Koosjer? Zeker niet. Dictatoriaal? Ook niet.

Tenzij als ik iets over het hoofd zie waardoor de Minister van Omgeving toch niet in staat zou zijn om een MER te forceren, dan valt Demir eigenlijk zelfs zeer weinig in deze te verwijten.
 
argumenten op de man zijn waardeloos
Mac, lees eens wat er staat in plaats van altijd er 3 scheppen bovenop te doen als het over N-VA gaat ...

Er was een voorontwerp voor wettekst die zou goedgekeurd worden. Volgens CD&V gekoppeld aan een MER, volgens N-VA niet.
Klopt niet.

Het is voor beide partijen kraakhelder dat er een MER moest komen. Ook voor N-VA. Maar na al die maanden is er zelfs nog geen studiebureau aangesteld. :laugh: Toevallig zeg.
De politiek plakt tegenwoordig samen van de studie'tjes. Kijk maar naar de honderden miljoenen die uitgegeven worden aan consultancy-bureau's. Of waren het nu miljarden? Of duizenden? De Vlaamse Regering weet het zelf al lang niet meer, zie de hele farce waar de N-VA elke week met een ander cijfer naar voor kwam.

Maar hiervoor "vinden ze dan geen studiebureau".
"Vervelend", had minister-president Jambon daarover gezegd deze week. 1000'en boeren gaan failliet? Uw overheid is bezorgd en reageert met "vervelend".

Volgens CD&V moet N-VA dit onderzoek laten uitvoeren, volgens N-VA is het aangevraagd maar is Demir zelf niet bevoegd om het uit te voeren.

Demir en Jambon zijn beiden van N-VA hoor.

Daar is Demir inderdaad fout, want een MER moet opgesteld worden voor een nieuwe maatregel in voege kan treden. Het MER valt ook onder het departement Omgeving dus ik zie ook geen enkele reden waarom Demir hier niet bevoegd voor zou zijn (tenzij als het zo'n grapje is van "mijn administratie moet nog ...").

Wel eigenhandig een volledige sector de grond kunnen inboren maar een studiebureau aanstellen is te lastig. Kijk eens aan. Het is maar waar uw prioriteiten liggen zeker?

Losstaand daarvan is het enige wat ze nu doet gewoon de uitvoeringsbesluiten van het bestaande wettelijk kader aanscherpen. Dat valt perfect onder haar bevoegdheid en die van haar kabinet.

Maar er IS gewoon géén wettelijk kader.

Men geraakte het niet eens binnen de schoot van de regering, men heeft gedaan alsof er een akkoord was in Maart, maar bij (een poging tot) de omzetting naar een decreet (=wettelijk kader) bleek dat er eigenlijk toch geen eensgezindheid was. Er is op dit moment dus géén decreet en dus géén wettelijk kader. Het publiek geheim (er was eigenlijk geen akkoord) komt nu boven water.

Dat kon Demir niet verkroppen waardoor ze zonder meerderheid op eigen houtje superstrenge pseudo-regels heeft opgelegd met verregaande vormen van discriminatie. Het dictaat van Demir. Eenzijdige beslissingen doordrukken valt helemaal niet onder de bevoegdheid van een minister, hoe kom je daarbij? :wtf: Jij denkt dat een minister een soort almacht heeft om te doen en laten wat ze willen?

Ze gaat weer met haar domme kop tegen de muur lopen. Maar opzet geslaagd hé: ze heeft weer de pers gehaald met flinke en forse uitspraken ("Wauw, wat een sterke leider! :love2: "), een hele hoop naïevelingen trappen erin en straks wordt ze weer stilletjes teruggefloten door de Raad van State omdat ze er niets van kent. Zoals al zoveel keer is gebeurd. Ze is toevallig ook Vlaams Minister van Energie. En ik ben toevallig ook professioneel werkzaam in de energiesector. En ook daar volgt haar ene flater de andere op. Heel de sector spuwt haar uit. Wat een gevaarlijk, ongeleid projectiel zit daar eigenlijk aan het stuur.

Maar ondertussen zit er wel een hele landbouwsector in de rechtsonzekerheid terwijl er miljoenen-leningen moeten afgelost worden. Ga jij die betalen? Of jij @Nessaja , met dat je toch zoveel van de landbouw kent zal dat vast geen probleem zijn.

-> Demir weigert 9 op 10 vergunningen voor landbouwbedrijven.

Koosjer? Zeker niet. Dictatoriaal? Ook niet.

Koosjer? Inderdaad zeker niet.
Dictatoriaal? Ze proberen keihard maar voorlopig is de Raad van State het laatste orgaan die ons beschermd tegen de dictatuur van de N-VA. Net zoals bij de hele corruptie rond Oosterweel en andere dossiers.

Tenzij als ik iets over het hoofd zie waardoor de Minister van Omgeving toch niet in staat zou zijn om een MER te forceren, dan valt Demir eigenlijk zelfs zeer weinig in deze te verwijten.

Jij ziet niet zomaar "iets" over het hoofd, jij ziet zelfs de basisbeginselen van onze democratie en rechtstaat over het hoofd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan