Vlaams Culinair Centrum van Brugge naar Antwerpen

mac-bc

Well-known member

Oosterweel al dubbel zo duur als geraamd

-> Razend word ik hiervan. Ik heb hier al jàren geleden voor gewaarschuwd. Met als referentie eenzelfde soort project in Madrid. Beste burgers, wees aub niet zo naïef dat men dit niet kon voorzien. Dit is doelbewust de bevolking voorliegen met onrealistische budgetten.

Maar ach, het is voor Antwerpen. Dan mag het. Voor Antwerpen en de keizer van Vlaanderen mag alles:

Schonk Demir cadeau van 38 miljoen euro aan De Wever? “Na meeting verhuisde prestigeproject plots van Brugge naar Antwerpen”


Zuhal Demir gaat hier (opnieuw) in tegen het advies van haar eigen administratie. Administratie zegt in ronde 1: Brugge. Dat staat Demir niet aan, ze zou liever hebben dat het in Antwerpen is. Administratie zegt in ronde 2: Brugge. Dat staat Demir opnieuw niet aan, ze zou liever hebben dat het in Antwerpen is.
Ze negeert het advies tot 2x toe. Na een meeting met de bevoegde N-VA schepen (Koen Kennis) van het Antwerpen van N-VA burgemeester De Wever: "het project verhuist van Brugge naar... Antwerpen!" 🤡 🤡 🤡
Schaamteloos. Argumentatie? Is dat niet iets voor losers? Is dat niet iets voor democraten?

Zuhal Demir is de grootste schurk van een minister die we ooit gehad hebben. Ze regeert als een Romeinse keizerin. Vorige maand was er een dossier over de plaatsing van windturbines aan de rand van Het Zwin. Uiteraard negatief advies en red flags van de bevoegde administratie (Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie). Maar dat legt ze gewoon naast zich neer, zonder argumenten.
-> Wat kan West-Vlaanderen haar schelen? Geen stemmen te rapen voor de autocrate van Limburg, geen kiesvee te pleasen.
-> Wat kan Knokke haar schelen? Geen N-VA burgemeester of N-VA schepenen om te pleasen.

Zuhal Demir is de verpersoonlijking van de rotte particratie en het degoutant cliëntelisme.

Edit Crew: Stukje context toegevoegd.

Groen stelt zich vragen bij de komst van het Vlaams culinair centrum naar Antwerpen. De Vlaamse regering besliste vrijdag om daar 38 miljoen euro voor vrij te maken. Het culinair centrum komt in de gebouwen van het voormalige Loodswezen, aan de Scheldekaaien. Maar volgens Groen zou het prestigeproject eerst naar Brugge gaan - omdat die stad een sterker dossier had - maar werd uiteindelijk toch voor Antwerpen gekozen. Een geval van vriendjespolitiek, zegt Groen.

Vlaams minister Demir laat via haar perswoordvoerder weten dat, ten tijde van de beslissing, het Loodswezen nog niet als locatie voor Antwerpen was voorgesteld. En dat het 14de eeuwse klooster in Brugge, waar het culinaire centrum zou komen, opnieuw als religieus gebouw zou gebruikt gaan worden. Bovendien vond Demir het niet opportuun om nog meer toeristen naar Brugge te lokken.

 

Oosterweel al dubbel zo duur als geraamd

-> Razend word ik hiervan. Ik heb hier al jàren geleden voor gewaarschuwd. Met als referentie eenzelfde soort project in Madrid. Beste burgers, wees aub niet zo naïef dat men dit niet kon voorzien. Dit is doelbewust de bevolking voorliegen met onrealistische budgetten.

Maar ach, het is voor Antwerpen. Dan mag het. Voor Antwerpen en de keizer van Vlaanderen mag alles:
Daarvoor zijn vier oorzaken: de inflatie (plus 24 procent, 1,5 miljard euro), de stijgende rente (momenteel 500 miljoen extra, tegen 2080 valt de rente even hoog uit als het volledige project!), de kosten voor PFAS (300 miljoen euro) en bijkomende eisen van de politiek in de vorm van extra overkappingen (800 miljoen euro).
Straf dat gij de inflatie kon voorspellen, de stijgende rente en dat er pfas in de grond zat. Ik geloof dat je nu toch wel al redelijk binnen ben met al die informatie die jij had. Mensen met zulke zekerheden komen op de beurs slapen rijk.

Schonk Demir cadeau van 38 miljoen euro aan De Wever? “Na meeting verhuisde prestigeproject plots van Brugge naar Antwerpen”


Zuhal Demir gaat hier (opnieuw) in tegen het advies van haar eigen administratie. Administratie zegt in ronde 1: Brugge. Dat staat Demir niet aan, ze zou liever hebben dat het in Antwerpen is. Administratie zegt in ronde 2: Brugge. Dat staat Demir opnieuw niet aan, ze zou liever hebben dat het in Antwerpen is.
Ze negeert het advies tot 2x toe. Na een meeting met de bevoegde N-VA schepen (Koen Kennis) van het Antwerpen van N-VA burgemeester De Wever: "het project verhuist van Brugge naar... Antwerpen!" 🤡 🤡 🤡
Schaamteloos. Argumentatie? Is dat niet iets voor losers? Is dat niet iets voor democraten?

Zuhal Demir is de grootste schurk van een minister die we ooit gehad hebben. Ze regeert als een Romeinse keizerin. Vorige maand was er een dossier over de plaatsing van windturbines aan de rand van Het Zwin. Uiteraard negatief advies en red flags van de bevoegde administratie (Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie). Maar dat legt ze gewoon naast zich neer, zonder argumenten.
-> Wat kan West-Vlaanderen haar schelen? Geen stemmen te rapen voor de autocrate van Limburg, geen kiesvee te pleasen.
-> Wat kan Knokke haar schelen? Geen N-VA burgemeester of N-VA schepenen om te pleasen.

Zuhal Demir is de verpersoonlijking van de rotte particratie en het degoutant cliëntelisme.
Misschien eerst eens wat meer duiding geven bij het krantenartikel gezien het niet voor iedereen zichtbaar is.
 
Tja Antwerpen lokt meer toeristen dan Brugge.
In Brugge klagen ze nu al dat het te druk is.
Ook de Belgische bevolking doet sneller dagje Antwerpen dan Brugge.
Nederlanders die niet blijven slapen dus niet in de toeristencijfers komen ook sneller naar Antwerpen.
Antwerpen is zoveel groter op gebied van gastronomie dan Brugge
Lijkt mij een duidelijke keuze dan...

Uiteraard begrijp ik niet waarom er dan eerst de keuze op Brugge is gevallen.
 
Ik vraag me vooral af waarom er €38 miljoen aan belastingsgeld aan zoiets uitgegeven wordt... Een "Vlaams culinair centrum" bouwen lijkt mij absoluut geen kerntaak van een overheid.
 
Uit het Nieuwsblad

"
De forse Vlaamse bijdrage aan het Vlaamse Culinair Centrum maakt dat andere Antwerpse congresinvesteringen niet langer op steun vanuit Vlaanderen kunnen rekenen. De totale congresinvesteringen in de stad Antwerpen werden teruggeschroefd van 84 naar 38 miljoen euro"

Dan verliest Antwerpen toch netto een berg geld en kan je toch niet spreken van vriendjespolitiek bij de budgetten?
 
De hamvraag is hier toch wel: wat is in godsnaam een Vlaams Culinair Centrum en... waarom?
Al moet ik zeggen dat het niet zoveel helpt bij de "wat" en zeker niet bij de "waarom".
 
Wat zijn congresinvesteringen en welke investeringen vallen daaronder?
Ik zie dat dat begrip in elke krant terug komt alsof het niets is.
Ik heb het gevoel dat die 84 miljoen gewoon dan onder andere investeringen gaan vallen...

Het zou me verbazen moest het meer worden dan een eetcenter zoals je in elke stad ziet.
Aan de groenplaats hebben ze dat ook geprobeerd met de oude post. Verschillende standjes in 1 gebouw gecombineerd met dure charcuterie/kaas standen.
 
Laatst bewerkt:
wat is in godsnaam een Vlaams Culinair Centrum
p40-de-frietkotcultuur2.jpg
 
Geen idee wat dat "Vlaams Culinair Centrum" gaat moeten voorstellen, maar moest ik Demir zijn, ik zou het ook in Antwerpen zetten (ongeacht wat de administratie voorstelt). Antwerpen is veruit de belangrijkste, grootste en meest bezochte Vlaamse stad. Als kostprijs uw enige bekommernis is, bouw het dan op een boerenwei in pakweg Maldegem ofzo.
 
Geen idee wat dat "Vlaams Culinair Centrum" gaat moeten voorstellen, maar moest ik Demir zijn, ik zou het ook in Antwerpen zetten (ongeacht wat de administratie voorstelt). Antwerpen is veruit de belangrijkste, grootste en meest bezochte Vlaamse stad. Als kostprijs uw enige bekommernis is, bouw het dan op een boerenwei in pakweg Maldegem ofzo.
Da's nog altijd Brussel hoor.

Qua bezoeken en overnachtingen doet Brugge overigens nauwelijks minder dan Antwerpen, en met de kuststeden dichtbij heb je veruit de grootste toeristische massa in West-Vlaanderen. Moet je ook al dit soort initiatieven in Antwerpen gaan steken, louter omdat ze de grootste stad zijn? Daar spreekt toch vooral de chauvinistische Antwerpenaar die niet verder kijkt dan zijn neus lang is lijkt me. Vlaanderen is veel meer dan Antwerpen.

Verder kan het mij niet zo veel schelen. Ik denk dat de uiteindelijke invulling van de potentiële site in Brugge beter past voor de site dan dit concept.
 
Da's nog altijd Brussel hoor.

Qua bezoeken en overnachtingen doet Brugge overigens nauwelijks minder dan Antwerpen, en met de kuststeden dichtbij heb je veruit de grootste toeristische massa in West-Vlaanderen. Moet je ook al dit soort initiatieven in Antwerpen gaan steken, louter omdat ze de grootste stad zijn? Daar spreekt toch vooral de chauvinistische Antwerpenaar die niet verder kijkt dan zijn neus lang is lijkt me. Vlaanderen is veel meer dan Antwerpen.

Verder kan het mij niet zo veel schelen. Ik denk dat de uiteindelijke invulling van de potentiële site in Brugge beter past voor de site dan dit concept.
De vraag is ook wat het doel van het instituut is. Als dat vooral toeristisch gericht is, is Antwerpen dan echt de beste plaats? Ja de haven is groot. Maar hoeveel toerisme trekt Antwerpen en vooral wat voor toerisme. Gaat de grote massa shoppers zich aangetrokken voelen tot dat instituut of is het hen vooral om de Meir te doen. Brugge trekt en ander soort toerist aan.

Heel dat boeltje stinkt als je het mij vraagt.
 
Asperges, mosselen, tomate crevette, waterzooi, stoofvlees friet... En dan zijn we rond zeker.

Tenzij we broodje martino mee gaan rekenen 😅🤣
 
Asperges, mosselen, tomate crevette, waterzooi, stoofvlees friet... En dan zijn we rond zeker.

Tenzij we broodje martino mee gaan rekenen 😅🤣
Goh dat is ook wat klassiek Belgisch jezelf laag inschatten, we hebben een goede keuken als kruispunt tussen verschillende gebieden. Maar of we nu 38 M€ moeten investeren in een culinair centrum (tout court of in Antwerpen), dat weet ik niet. Net zoals anderen hier denk ik toch dat veel buitenlandse toeristen (shoppende Nederlanders daargelaten) eerder Brussel en Brugge kennen, mogelijk Gent ook.
 
Laatst bewerkt:
38 mil is blijkbaar snel terug verdiend lol

Even serieus, ik vind Antwerpen in ieder geval met kop en schouders de culinaire hoofstad van België. ( zowel restaurants als de verschillende populaire foodfestivals)
In Brugge zijn het toch vaker Chinezen of oudere toeristen denk ik
Indien men enkel buitenlandse toeristen telt dan zal Brugge Antwerpen Brussel wel ongeveer gelijk zijn aan aantal.
Anders zullen de kustgemeenten er wel uitspringen.
Maar niemand verwacht zoiets toch in Oostende ofzoiets
 
Tja Antwerpen lokt meer toeristen dan Brugge.
ik schrok even toen ik dit statement las :D

Aantal toeristen 2021 (niet zakelijk dus, Belgisch én niet-belgisch) volgens het aantal overnachtingen/aankomsten:

AankomstenOvernachtingen
GemeenteBelgiëNiet-ingezetenenTotaalBelgiëNiet-ingezetenenTotaal
Brugge
292.996​
253.543​
546.539​
502.804​
450.578​
953.382​
Antwerpen
202.594​
170.060​
372.654​
344.265​
277.363​
621.628​
Oostende
321.613​
38.820​
360.433​
854.525​
105.064​
959.589​
Gent
202.988​
144.071​
347.059​
315.719​
263.615​
579.334​
De Haan
197.306​
49.649​
246.955​
860.066​
231.897​
1.091.963​
Koksijde
221.333​
25.152​
246.485​
1.288.845​
109.159​
1.398.004​
Nieuwpoort
210.449​
8.155​
218.604​
869.586​
42.268​
911.854​
Blankenberge
173.845​
20.429​
194.274​
541.444​
56.331​
597.775​
Middelkerke
152.258​
13.374​
165.632​
792.071​
51.309​
843.380​
Lommel
121.852​
41.715​
163.567​
463.556​
188.411​
651.967​
Knokke-Heist
137.268​
24.921​
162.189​
802.769​
76.170​
878.939​
De Panne
128.553​
13.036​
141.589​
722.476​
71.383​
793.859​
Mol
97.906​
38.537​
136.443​
346.833​
176.868​
523.701​
Peer
86.832​
29.297​
116.129​
333.429​
128.261​
461.690​
Houthalen-Helchteren (**)
65.415​
31.277​
96.692​
229.409​
138.969​
368.378​
Leuven
58.944​
33.641​
92.585​
103.465​
71.696​
175.161​
Hasselt
69.069​
9.712​
78.781​
105.465​
20.269​
125.734​
Ieper
58.464​
10.127​
68.591​
121.199​
20.658​
141.857​
Bredene
46.561​
19.792​
66.353​
203.288​
102.041​
305.329​
Mechelen
44.942​
14.552​
59.494​
67.451​
27.972​
95.423​
Machelen
30.301​
28.366​
58.667​
35.115​
36.929​
72.044​
 
Even serieus, ik vind Antwerpen in ieder geval met kop en schouders de culinaire hoofstad van België. ( zowel restaurants als de verschillende populaire foodfestivals)
Heeft Antwerpen daar dan zoveel meer van dan een andere stad, rekening houdend met grootte? En misschien vooral, is dat een argument in een gebied een zakdoek groot zoals Vlaanderen? Als je vooral de keuken wil promoten, doe je dit dan niet beter waar er allerhande toeristen komen, in plaats van waar mensen naartoe gaan voor restaurants (voor zover dat het geval is)?
Sorry, Mol trekt bijna evenveel toeristen als Antwerpen? Wat?
Ik denk dat in deze discussie de kolommen met "niet-ingezetenen" vooral interessant zijn.
 
Terug
Bovenaan