Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • N-VA

  • VB

  • CD&V

  • Open VLD

  • Vooruit

  • Groen

  • PVDA

  • Andere partij/blanco/geen stem


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Goh we zeggen hier "Kweken als konijnen is niemeer van deze tijd", maar in andere landen waar de problemen/uitdagingen groter zijn (en die naar hier komen - zonder die mensen een probleem te noemen) kan het niet op en moeten we dan wel oké vinden of laten begaan?

Als ge al geen eten hebt voor uwzelf of uw land is al onbewoonbaar voor uzelf, dan moet ge toch nie lang nadenken om te beseffen dat 7-8 kinderen op de wereld zetten dat probleem niet zal oplossen (tenzij ge natuurlijk hoopt dat dat uw kans vergroot dat er een profvoetballer tussen zit mja)

Die mensen zijn niet gatachterlijk hè, die beseffen waarschijnlijk toch ook wel welke problemen in de nabije toekomst op hun afkomen, wilt ge dan uw kinderen daar echt mee opzadelen?
Het is niet omdat iemand op een forum iets zegt dat zoiets een soort algemene wet wordt, ik heb dat niet gezegd. Verder vind ik het vreemd dat je zegt dat die mensen slim genoeg zijn, maar ze zouden dan wel hun redenen niet kunnen hebben voor veel kinderen? Dat is net zoals hier voor de oorlog hun sociale zekerheid hé. Hier was het anno 1930-1940 ook geen land van melk en honing maar had men wel hopen kinderen, vinden we het dan vreemd dat dit elders hetzelfde is?

Als jij dat daar eens wil gaan uitleggen als rijke westerling, veel succes, volgens mij vinden ze je nooit meer terug.
Theoretisch gezien: Waarom niet?
Uiteraard is dat mogelijk, inclusief een “virtuele muur” in de vorm van een vloot aan interventievaartuigen aan de zuidelijke grens.

Spijtig genoeg meer droom dan realiteit met de huidige regels en politiekers in Europa.
Omdat de gigantische afstand het logistiek onmogelijk maakt dat enigzins efficiënt te organiseren? Je hebt maar een "gat" van enkele meters nodig en die route is na een dag bekend lijkt me. Geloven dat zoiets mogelijk is zonder dat het een gigantisch bedrag kost en we dan nog maar een imperfecte oplossing hebben lijkt me evengoed nogal naïef.
 

Interessant artikel wel.

Jonge kiezers stemden rechtser dan rest van bevolking

Iets wat toch ingaat tegen hetgeen wat hier vaker naar voren komt op het forum, naar mijn gevoel.


Ook interessant, gegeven dat de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië zo vaak in de picture worden gezet :
zowel Vlamingen als Franstaligen fors zijn verrechtst op economisch vlak sinds 1995. Ook opvallend: we zijn op cultureel vlak dichter naar elkaar toegegroeid, Franstaligen zijn niet progressiever dan Vlamingen.
"In tegenstelling tot wat men zou verwachten, zijn attitudes ten aanzien van immigranten over de tijd relatief stabiel gebleven. Ook de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië zijn relatief klein."
 

Interessant artikel wel.


Iets wat toch ingaat tegen hetgeen wat hier vaker naar voren komt op het forum, naar mijn gevoel.


Ook interessant, gegeven dat de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië zo vaak in de picture worden gezet :
Ik vind het ook wel hallucinant dat 12 procent van de Belgen niet gaat stemmen en men daar gewoon niks aan doet. Ofwel schaft men de stemplicht af ofwel vervolgt men niet stemmer.
 
Ik vind het ook wel hallucinant dat 12 procent van de Belgen niet gaat stemmen en men daar gewoon niks aan doet. Ofwel schaft men de stemplicht af ofwel vervolgt men niet stemmer.
True. 12% is wel zot. Ik ben daar misschien iets te snel overheen gegaan omdat ik wist dat dit in stijgende lijn was. Maar 12% is vrij hallucinant als je er bij stilstaat.

Je wordt op naam opgeroepen en opgevolgd, en dan is er nog zo'n groot deel van de bevolking wat eigenlijk beslist "de wet" naast zich neer te leggen. Pas op, ik heb er ergens alle begrip voor met hoe degoutant de politici het soms maken. Maar ergens ook tekenend voor de maatschappij waar we in leven waar we zelf gaan kiezen "a la carte" welke wetten we gaan volgen en welke we naast ons neer leggen.
 

Interessant artikel wel.


Iets wat toch ingaat tegen hetgeen wat hier vaker naar voren komt op het forum, naar mijn gevoel.


Ook interessant, gegeven dat de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië zo vaak in de picture worden gezet :
Ook hier weer hé. Rechts, of minstens de extreme(re) versies verkopen een makkelijker verhaal. Doembeelden met een gepercipieerd "makkelijke" oplossing waar je bovendien zelf niets voor moet doen gaan scoren bij jong én oud.

Jongeren halen hun nieuws en info ook steeds meer vanop sociale media, waarbij de boodschap nog meer bite-sized, catchy en simpel moet zijn, waar fake-news binnengaat als koude pap. En waar N-VA, maar bovenal VB, veruit de dominante stemmen zijn tegenover de andere partijen. Ze kunnen er natuurlijk ook een gigantisch veel groter budget tegen aan gooien, maar dan nog, bekijk hoe een TVG communiceert op sociale media en bekijk dan nog eens dat filmpje van Groen dat ik hier eerder postte. Dat is een professionele marktkramer die gratis verse wafels uitdeelt tegenover een paar verlegen scoutsjongens die dit jaar geen koekjes willen verkopen (want ongezond, die preek krijg je er bij) maar een of ander hippieconcept. Plus dat de meeste partijen zich ook nog enigszins aan de feiten proberen houden, terwijl zeker VB voor een groot deel teert op fake news. Dan is het allemaal niet onlogisch dat jongeren daar ook voor vallen.
 
Dat is dus iets wat mij de afgelopen jaren mateloos irriteert. Het is nu toch al enkele jaren dat de gevolgen van de klimaatverandering zeer duidelijk te zien en te voelen zijn door zelfs de meest ongeïnformeerde boerenkinkel, maar omdat het hier in ons land (behalve dan die overstromingen enige tijd geleden) nog meevalt wordt dat door heel veel mensen gewoon absoluut niet als een prioriteit gezien.

Het gekke daar aan is dat al die 'leuk toch, dan wordt het hier een vakantieklimaat!' mensen die migratie als belangrijkste struikelblok zien en zodoende op VB stemmen losjes vergeten dat het nog veel en veel erger gaat worden qua migratie wanneer heelder regio's onbewoonbaar worden dankzij de klimaatverandering. Zeg dat tegen zo iemand en je krijgt als antwoord 'tegen dan ben ik er toch niet meer' of een afgeleide daarvan. Tja.
Het is heel moeilijk daarover te oordelen zoals Derp al uitlegde, want een 1-thema partij daarover bestaat al lang niet meer. Het is vooral heel spijtig dat Groen zijn naam al lang verloochend heeft uit electoraal oportunisme. Je kan niet van mensen gaan verwachten dat ze nog daarop stemmen om iets qua klimaat gedaan te krijgen. Enderzijds omdat de huidige groene partijen in Belgie zich wel erg links positioneren (Ecolo in Brussel stemde tegen een verbod op onverdoofd slachten, dus het overstijgt zelfs hun ecologisch aspect).
Anderzijds omdat hun beslissing om kerncentrales te sluiten en te vervangen door (tijdelijke) gascentrales qua impact op CO2 en dus klimaat totaal onbegrijpelijk is. Voor mezelf geldt dit laatste zo hard, dat ook al weet ik dat je als minister eerder manager bent, ik me afvraag of een afrikaniste wel op haar plaats zit als minister van energie.
Het is een beetje aan het haar getrokken dat die partij de naam "Groen" mag blijven gebruiken. Noem jezelf dan "anti-nukes, anti-grenzen", het is een standpunt zoals een ander, en het zou meer de lading dekken. En dan krijgen we in het buitenland misschien niet de naam klimaathaters te zijn als in 2024 geen kat meer op ze gestemd heeft, want die weten niet dat daar echt gegronde redenen voor zijn.

Ik vind dus dat we uit het stemgedrag van de mensen weinig kunnen afleiden hoe hard ze om het milieu geven, en we zullen zoals Derp al zei moeten rekenen op de andere partijen die weten dat dat in het algemeen verwacht wordt tegenwoordig. Dat je dezer dagen meer stemmen gaat rapen met wat extra centen te beloven op korte termijn is uiteraard waar, en dat zal je ws in die campagnes merken ja. Die korte termijn politiek is helaas al zeker 20 jaar bezig, en dat heeft ons voor een stuk ook qua begroting gebracht waar we nu staan: zilverfonds leeg, alle assets zijn al verpatst...de eenmalige truken beginnen op te raken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan