Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?


  • Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
Road America lijkt mij een fantastisch circuit voor F1.

of Barber

ik ben zelf wel enorm fan van dat soort Amerikaanse tracks (meer dan van COTA bvb).
maar die tracks zijn niet geschikt voor F1, en dan heb ik liever dat ze in hun huidige staat behouden worden voor de series die er wél racen.


en ah ja, dat onderzoek dat de FIA deed naar de familie Wolff? ineens afgerond, zonder gevolg.
 
Road America lijkt mij een fantastisch circuit voor F1.

of Barber

ik ben zelf wel enorm fan van dat soort Amerikaanse tracks (meer dan van COTA bvb).
maar die tracks zijn niet geschikt voor F1, en dan heb ik liever dat ze in hun huidige staat behouden worden voor de series die er wél racen.
Ze zijn idd niet geschikt voor F1, qua infrastructuur (pitlane lijkt mij nogal klein, runoffs, lage muren..)
Maar ook voor de bezoeker, ik zie bv amper grandstands.
Ook niet vergeten dat de F1 toch een stuk sneller is dan de wagens in de filmpjes.

Maargoed, wie ben ik om te oordelen.

Ben ook geen fan van stratencircuits.. mss behalve monaco dan, maar dat is mss meer omdat dit een klassieker is. en het is monaco, daar zit meer geld dan in geheel europa zou ik denken.
 
Als ze dan toch in Amerika willen racen. Waarom niet op bestaande legendarische circuits zoals Watkins Glen :love: :love: of Road Atlanta of Sebring :love: (vraag ik me soms af)



3 van mijn favoriete circuits :drool:
Van mij mag mij Road America in het rijtje. Maar niks boven Watkins Glen.
 
Ben toch ook geen fan van stratencircuits. Ik vind wel dat ze wel een plaatsje hebben in een allround WK maar liefst niet te veel. Voor mij is de mix zoals hij nu is meer dan genoeg. Ik kan ook niet naar die grasmaaiers in FE kijken bv, buiten een paar races op een jaar die meestal toevallig op een echte racetrack zijn zoals die in Mexico elk jaar.
In de eerste plek dezelfde reden als Verstappen: race-wagens zijn gemaakt voor racecircuits.
In de 2e plek voor veiligheid. Zo een tijdelijk circuit geloof ik nooit dat kan matchen aan de voorwaarden die gesteld worden aan een permanent circuit. Ik vind het ook meer dan absurd dat permanente circuits miljoenen moeten investeren in veiligheid zoals spa in de hele rebuilt van de raidillon vanwege blinde bocht maar dan wel naar altijd maar snellere stratencircuits trekken waar ze blind weg langs muren scheren aan 300+ zoals in Jeddah of door speciallekes als die kasteel-sectie in Bakoe of dat afrittencomplex in Miami.
Ik heb het dan meer voor de echte stratencircuits zoals Monaco, maar daar zie je dan ook dat de wagens qua power en grootte daar totaal niet voor geschikt zijn.
Daarbij ook nog een wat verder gezochte reden maar daarom niet minder: door te racen op straten geef je aan de minder intelligente zielen in de samenleving onbedoeld het voorbeeld of de indruk dat dat allemaal vrij normaal om te doen is, maar intussen wel overal FIA Actions For Road safety doen... Een racetrack is gemaakt om te racen, de straat niet.

Persoonlijk zou ik wel paar circuits uit dat corona-jaar terug willen zien. Portimao, Mugello, Nürburgring, Istanbul. Vond dat wel een zeer leuk seizoen, ook al door het aandeel stratencircuits in de kalender 😛
 
Rwanda is echt aan een opmars bezig en Kigali begint of is serieus aan het moderniseren. Ik heb ergens gelezen dat dat eens zowat het 'Singapore van Afrika' zou kunnen worden.
 
Rwanda is echt aan een opmars bezig en Kigali begint of is serieus aan het moderniseren. Ik heb ergens gelezen dat dat eens zowat het 'Singapore van Afrika' zou kunnen worden.
Toen ik 7 jaar geleden in Kigali was, was dat al een van de properdere steden die ik in de regio heb gezien. Heeft alsnog weinig met F1 te maken tenzij ze daar een track gaan bouwen.
 
Ze zijn idd niet geschikt voor F1, qua infrastructuur (pitlane lijkt mij nogal klein, runoffs, lage muren..)
Maar ook voor de bezoeker, ik zie bv amper grandstands.
Ook niet vergeten dat de F1 toch een stuk sneller is dan de wagens in de filmpjes.

Maargoed, wie ben ik om te oordelen.

Ben ook geen fan van stratencircuits.. mss behalve monaco dan, maar dat is mss meer omdat dit een klassieker is. en het is monaco, daar zit meer geld dan in geheel europa zou ik denken.

+ die Amerikaanse circuits liggen ook wel meestal te afgelegen voor een massaevent zoals F1.

Road America . Enigste metropool in de buurt is Chicago/Milwaukee op meer dan twee uur rijden. Beetje moeilijk om 250 tot 500 dollar + 2u rijden enkel + auto huren + vliegen naar Chicago/Milwaukee te vragen voor een sport die nog niet echt populair is bij de Amerikanen.
Laguna seca ligt bij Monterrey. Zelfde probleem.
Watkins Glen is nu ook niet bepaald een hot spot.
Sebring is ook weer een aantal uur rijden van Miami.
Allemaal niet ideaal in een land waar openbaar vervoer niet echt een optie is. Dat lijken mij geen plaatsen waar je 400.000 bezoekers tijdens een weekend kan krijgen of 200.000 op een zondag.



Vergelijk dat met het modern idee van ideale ligging van circuits:
COTA ligt op de rand van Austin en aan een deftige luchthaven. Bevat een voetbalstadium en een amfitheater.
Miami en Las Vegas is in de stad.
Indy ligt in de stad zelf.
De populaire circuits liggen ook vaak in de steden zelf. Mexico City, Melbourne, Montreal, Hungaroring ligt op een uur met de velo van Boedapest, Monza ligt tegen Milaan,...


Voor een reden dat Magny-Cours niet meer op de kalender staat. Befaamd om te liggen in middle of nowhere, Frankrijk.
 
Rwanda is echt aan een opmars bezig en Kigali begint of is serieus aan het moderniseren. Ik heb ergens gelezen dat dat eens zowat het 'Singapore van Afrika' zou kunnen worden.
Je merkt nu al dat dit een poging is van de FIA om in Afrika ook te kunnen racen op termijn. Er zijn lang geruchten geweest over een race in Zuid-Afrika. Dat is dan ergens on hold gezet dit jaar. Dan verschiet ik er niet van dat ze minstens een ceremonie in Kigali organiseren.
Afrika is het enige continent waar veel volk woont waar (nog) niet geraced wordt. Geen wonder dat ze daar naar lonken.

Vergeet ook niet dat Rwanda de ergste genocide ooit heeft gekend op slechts enkele maanden tijd in 1994. Dat is nog geen 30 jaar geleden en het is opmerkelijk hoe ver dat land hersteld is. Het enige mini lichtpuntje aan die tragedie is dat ze niet anders konden dan het land herop te bouwen waardoor Rwanda nu een voorsprong heeft op omringende landen.
 
Je merkt nu al dat dit een poging is van de FIA om in Afrika ook te kunnen racen op termijn. Er zijn lang geruchten geweest over een race in Zuid-Afrika. Dat is dan ergens on hold gezet dit jaar. Dan verschiet ik er niet van dat ze minstens een ceremonie in Kigali organiseren.
Afrika is het enige continent waar veel volk woont waar (nog) niet geraced wordt. Geen wonder dat ze daar naar lonken.

Vergeet ook niet dat Rwanda de ergste genocide ooit heeft gekend op slechts enkele maanden tijd in 1994. Dat is nog geen 30 jaar geleden en het is opmerkelijk hoe ver dat land hersteld is. Het enige mini lichtpuntje aan die tragedie is dat ze niet anders konden dan het land herop te bouwen waardoor Rwanda nu een voorsprong heeft op omringende landen.
Rwanda heeft nochtans een GDP/capita lager dan alle omliggende landen behalve Burundi en Congo.

Kigali is proper, economisch groeit het, maar dan vind ik pakweg Kenya toch wel dynamischer (en democratischer, voor zover dat uitmaakt) in Oost Afrika.
 
LoL
In 20 km 10 keer op de rem duwen en 90% van de "bochten" zijn voor een F1 wagen eigenlijk geen bocht.
Zou niet zo spannend zijn.
 
Dat is echt gestoord om zien. Toont toch mooi de massa's downforce van die wagen en de rijkunsten van Max. Het lijkt precies kinderspel in die video, terwijl we allemaal weten hoe complex dat circuit is.
Just to be sure, je weet dat dit een videogame is he?
 
Dat is echt gestoord om zien. Toont toch mooi de massa's downforce van die wagen en de rijkunsten van Max. Het lijkt precies kinderspel in die video, terwijl we allemaal weten hoe complex dat circuit is.
Ik had de video enkel hier embedded bekeken op klein scherm. Dus... 🙈🙈🙈🙈 Dacht dat het weer één of andere mediastunt was van RB, van hun zou ik dat nog geloven.
 
Terug
Bovenaan