Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?


  • Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
...het feit dat die op zijn dooie gemak rondreed met een kogel van een wagen.
Ik vind het altijd wel raar dat mensen de huidige Red Bull de dominantste wagen aller tijden noemen. Kwalificatie is de enigste graadmeter hoe snel de wagen is over 1 ronde. Die Red Bull rijdt met moeite pole posities :/


Waar die Red Bull wel sterk is, is de race. Banden die traag op temperatuur komen, waardoor degradatie minder wordt waarbij een Verstappen 1 of 2 tienden per ronde kan uitlopen en op het einde 10 sec voorsprong heeft bijeen gesprokkeld. Dat is idd dominant :rolleyes: (op aero vlak is de RB natuurlijk ook pak beter in high speed corners)

Misschien nog eens kijken hoe dominant de wagens waren in 1988, 2004 of 2014 waarbij de helft van het veld gelapt werd.
 
Enkelen hier hechten te veel belang aan pure cijfers. Verstappen rijdt alle records aan diggelen "dus deze Red Bull is de dominantste wagen aller tijden". Zo simpel is het echt niet. Idem voor de rijders die nog aanwezig zijn met meer titels op hun palmares dan Verstappen. GOAT-ness meet je niet enkel met cijfers, want dan was Hamilton ontegensprekelijk de beste ooit, en voor mij is hij niet eens top 5.
Dat gezegd zijnde, zijn al deze discussies totaal zinloos (maar interessant) want je kunt nooit je eigen uitspraken "bewijzen" :p het blijft allemaal relatief, maar toch kun je context hanteren om veronderstellingen te maken, alleen vind ik sommige veronderstellingen hier raar.
 
Enkelen hier hechten te veel belang aan pure cijfers. Verstappen rijdt alle records aan diggelen "dus deze Red Bull is de dominantste wagen aller tijden". Zo simpel is het echt niet. Idem voor de rijders die nog aanwezig zijn met meer titels op hun palmares dan Verstappen. GOAT-ness meet je niet enkel met cijfers, want dan was Hamilton ontegensprekelijk de beste ooit, en voor mij is hij niet eens top 5.
Dat gezegd zijnde, zijn al deze discussies totaal zinloos (maar interessant) want je kunt nooit je eigen uitspraken "bewijzen" :p het blijft allemaal relatief, maar toch kun je context hanteren om veronderstellingen te maken, alleen vind ik sommige veronderstellingen hier raar.
Je vindt sommige veronderstellingen raar terwijl je zelf Hamilton niet eens top 5 zet?
 
Ik denk zo easy seizoenen als 2020 van Hamilton... Die doen er amper toe? Als je die moet gaan analyseren als men op easy mode zit te rijden.

Ja maar dat is net mijn punt toch... 2020 toont toch hoe gemakkelijk het is om zelfs als je in een zetel zit, toch nog wel eens hier en daar een foutje te maken waardoor die extreme stats buiten schot blijven. Is dan toch een bewijs dat Max het echt compleet genailed heeft en zelfs geen kruimeltjes laat liggen?

Het was ook niet allemaal ZO gemakkelijk he. Zandvoort was bvb heel tricky, in Qatar was de McLaren mogelijk zelfs beter (maar Norris verknoeit het in Q), in de USA was het best op het randje (pre DSQ dan weer), de Ferrari was goed in Las Vegas. Dat zijn allemaal opportuniteiten waar je wakker moet zijn, maar waar anderen dan weer fouten maken of niet wakker zijn of er net niet bijkomen is het wel Max die 100% wakker is en zich nooit laat verrassen.

En neen titels zijn niet de hoofdvereiste. Maar als je er 7 haalt... Dan is dat wel een reusachtig argument natuurlijk. Dat gaan vermoedelijk geen 7 seizoenen zuivere dominantie van 30 seconden per race zijn.

Absoluut. Ik ga echt nooit argumenteren tegen het opnemen van Hamilton in het lijstje van de grootsten :)

En de rest, we gaan het wel zien.
 
Je vindt sommige veronderstellingen raar terwijl je zelf Hamilton niet eens top 5 zet?
Fangio
Senna
Schumacher

Dat zijn er al 3 he.
Als ge dan nog pakweg Prost en Lauda beter vindt...

En er zijn nog er meer in de 73 seizoenen F1 die de titel kunnen claimen. En nog veel meer vóór er een wereldkampioenschap was.

Dus raar vind ik die uitspraak niet.
 
Iedereen weet hier wel dat ik diens hele carriere fan ben geweest van Vettel, maar ik geloof dat Max daar echt al serieus voorbij is. Vettel was fantastisch in de V8 Red Bull, maar bleek nadien toch niet "breed" genoeg als rijder om met alle soorten wagens op zijn allerbest te zijn. Hij had enkele goede jaren bij Ferrari, maar als het er echt om ging maakte die teveel fouten die hij in zijn V8 tijd nooit maakte. Altijd een sterke achterkant nodig gehad met veel grip, de V6's waren daar minder in en dan maakte hij toch een pirouette teveel. Ricciardo was duidelijk beter in 2014 ongeacht hun onderline ervaring, en Leclerc nam ook over bij Ferrari.

Dat zie ik niet snel gebeuren bij Max. Die was met de vorige regelgeving verschroeiend snel, is dat met deze nieuwe wagens ook. Was ook de betere rijder in een bijzonder intens duel in 2021.

Hij staat derde in aantal overwinningen, staat in de top 10 met percentage overwinningen tov aantal races, heeft 3 wereldtitels. Dan zit je sowieso al in een clubje van 11 rijders met 3 titels of meer. Wint hij hem volgend jaar, dan is hij nog 1 van een nog selecter clubje van 6. 9 seizoenen is ook al een heel eind om iemand te kunnen beoordelen.

Om enkele voorbeelden te geven... Een Clark wordt ook al eens vernoemd in de GOAT discussie. 8 seizoenen, 2 zeer dominante titels waar hij zowat halverwege het seizoen al had kunnen thuisblijven. Fangio wordt uiteindelijk ook beoordeeld op 8, eigenlijk zelfs maar 7 seizoenen in F1, met in totaal 51 starts.
Sowieso, met 3 titels ga je al in de conversatie komen en met 4 zal dat onvermijdelijk zijn.

Enfin, niet dat ik zelf Max op dit ogenblik als GOAT zou uitroepen, maar ik zie het niet als noodzakelijk dat hij nog eens een titel met minder materiaal moet halen, dat is ook niet iets wat we als voorwaarde stellen voor Hamilton, of gesteld hebben voor Alonso, of eender wie.
GOAT is nog te vroeg voor Max, alleen, als hij zo verder doet en eventueel ook bij een ander team WK zou worden is hij wel goed op weg om hem te worden.

Maar Vettel is hij imo idd ook al voorbij. Ik was ook Vettel fan, en ik vind dat hij te snel wordt onderschat want voor velen lag het bij hem enkel aan de superieure RedBull, maar Vettel was ook gewoon steengoed. Alleen imo wel onder het rijtje Max, Hamilton, Schumacher. Max lijkt me zowat de enige op de grid die echt in dat rijtje kan komen op dit moment.

Het is imo te moeilijk verschillende tijden met elkaar te vergelijken, want uiteraard horen Senna, Prost, Lauda,... ook bij de beste piloten ooit, maar vanaf de eerste titel voor Schumacher is voor mij onderstaande rangschikking qua wereldkampioenen puur op talent/prestaties ongeveer de verhouding:

Hamilton/Schumacher
Verstappen
Vettel/Alonso
Hakkinen
Raïkkonen
Button/Rosberg/Villeneuve/Hill

Puur qua talent zou ik Alonso net achter Verstappen willen zetten, maar omwille van slechts 2 titels op een toch vrij lange carrière zet ik hem toch niet hoger dan Vettel.
 
Laatst bewerkt:
Ook wel rekening mee houden dat vroeger de auto’s een pak minder betrouwbaar waren.

Een motor die maar 300 km moet meegaan en dus tot het uiterste gepusht wordt zegt nu eenmaal sneller *plof* dan de huidige generatie wagens.
 
Ik hou sowieso niet echt van die discussies "beste allertijden". Andere tijden, ander type wagens, andere banden, andere manier van omgaan met een wagen, mechanische defecten, ... al die zaken spelen mee. Om nog niet de zaken in de "rand" mee te pakken. Om maar te zeggen dat een Hamilton heel veel met zaken bezig is naast het racen (love it or hate it, idc), Max bijvoorbeeld is mega gefocust op het racen (waar ook weer voor en tegenstanders voor zijn).

Ik ben zoals jullie misschien weten absoluut geen Max fan, maar ik kan wel gewoon toegeven hoe goed die kerel wel is in een racewagen. Dat de Red Bull een dominante wagen is lijkt mij wel duidelijk, maar hij rijdt zijn ploegmaat(s) wel gewoon compleet in de vernieling.
 
Je vindt sommige veronderstellingen raar terwijl je zelf Hamilton niet eens top 5 zet?
Je bewijst eigenlijk gewoon mijn punt. Ik zeg net dat je het niet allemaal kunt meten met cijfers, want ja, afgaande op die cijfers is Hamilton de beste ooit. Voor mij zijn er genoeg argumenten om hem inderdaad niet in de top 5 te zetten.
 
Ik vind het altijd wel raar dat mensen de huidige Red Bull de dominantste wagen aller tijden noemen. Kwalificatie is de enigste graadmeter hoe snel de wagen is over 1 ronde. Die Red Bull rijdt met moeite pole posities :/


Waar die Red Bull wel sterk is, is de race. Banden die traag op temperatuur komen, waardoor degradatie minder wordt waarbij een Verstappen 1 of 2 tienden per ronde kan uitlopen en op het einde 10 sec voorsprong heeft bijeen gesprokkeld. Dat is idd dominant :rolleyes: (op aero vlak is de RB natuurlijk ook pak beter in high speed corners)

Misschien nog eens kijken hoe dominant de wagens waren in 1988, 2004 of 2014 waarbij de helft van het veld gelapt werd.
Dat is toch ook gewoon dominantie? Het doel is om de race te winnen... Als je dan elke race behalve eentje wint is je wagen toch gewoonweg überdominant? Die distinctie tussen racepace en kwali pace is compleet irrelevant en dat toon je net zelf aan. Charles kan snel één ronde rijden... En is vervolgens een vogel voor de kat in de race. Daar ben je natuurlijk geen kloten mee.

Dé dominantste wagen heb ik nooit gezegd.

Uw post antwoordt eigenlijk uw eigen vraag he, de andere teams hebben óók geflaterd dit seizoen. Dan kan je zelf wel eens flateren en nog 2de worden in de eindstand.
En ik heb niet gezegd dat de wagen niet dominant is, maar je kan Verstappen's seizoen niet enkel daarop steken.
Heb ik ook nooit gezegd?

Maar nu al Verstappen de GOAT noemen vanwege dit seizoen is compleet bonkers.
 
Fangio, Schumi, Senna, Prost, Clark :unsure:
Mijn post ging eerder over het feit dat hij sommigen beweringen raar vindt terwijl hij zelf Verstappen reeds als goat ziet en Hamilton niet eens in de top 5 zet. Je kan er waarschijnlijk nog wel opnoemen die in dat rijtje passen maar een 7-voudig wereldkampioen lijkt mij daar wel in te horen.
 
Mijn post ging eerder over het feit dat hij sommigen beweringen raar vindt terwijl hij zelf Verstappen reeds als goat ziet en Hamilton niet eens in de top 5 zet. Je kan er waarschijnlijk nog wel opnoemen die in dat rijtje passen maar een 7-voudig wereldkampioen lijkt mij daar wel in te horen.
Naar goede gewoonte is begrijpend lezen hier precies nogal een uitdaging, dus ik herhaal even wat ik al zei: "geef natuurlijk toe dat het heel vroeg is om met zulke termen te gooien, maar spreek vanuit een buikgevoel". Als ik dat zeg is het dus onder serieuze voorwaarden en kanttekeningen, maar dat hij er het potentieel voor heeft is toch moeilijk te betwisten denk ik.
 
Naar goede gewoonte is begrijpend lezen hier precies nogal een uitdaging, dus ik herhaal even wat ik al zei: "geef natuurlijk toe dat het heel vroeg is om met zulke termen te gooien, maar spreek vanuit een buikgevoel". Als ik dat zeg is het dus onder serieuze voorwaarden en kanttekeningen, maar dat hij er het potentieel voor heeft is toch moeilijk te betwisten denk ik.
Je begint de discussie hier met een post waar je hem met tegenzin als goat zet zonder kanttekeningen, om dan over buikgevoel te spreken en Hamilton niet eens top 5 te zien. Ik reageer dus vooral dat jij anderen hun veronderstellingen raar vindt terwijl je zelf zoiets neer schrijft. Hopelijk lukt het begrijpend lezen voor jou ook deze keer.
 
Sargeant tekent bij bij Williams, dus geen enkele wijziging in de driver's line-up voor volgend seizoen.
Wel jammer dat er geen vers bloed bijkomt. Kans is ook klein dat er echt iemand nieuw bijkomt doorheen het seizoen. Misschien Perez eruit, Yuki/Dani erin en Lawson die die dan vervangt.
 
Ze gaan inderdaad starten met dezelfde drivers waarmee ze dit jaar geeindigt zijn, maar niet waarmee ze begonnen zijn. (De Vries zijn ze mee gestart)
De Vries is toch bij Alpha Tauri gestart afgelopen seizoen en halverwege vervangen door Riccardo? Vorig jaar heeft De Vries een heel jaar bij Williams gereden als ik me niet vergis.
 
Terug
Bovenaan