Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?


  • Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
Yessss nog een stratencircuit erbij!!!


Wordt hier nu echt iemand blij van? Net nu Barcelona aanpassingen heeft gedaan ook.
mja, die aanpassingen in Barcelona waren ook gewoon "we nemen vanaf nu gewoon die optie, ipv die andere daar".
veel is dat niet, behalve misschien wat repavement oid.

maar of we enthousiast moeten worden van een stratencircuit?

nee, daar worden we niet enthousiast van.
 
Ze maken de auto's breder, en optimaler voor snelle vloeinde bochten met hun groundeffect.
En de circuits maken ze smaller met scherpe bochten.


Praten die 2 groepen eigenlijk met elkaar die beslissen welke circuits, en die beslissen welke richting de auto's uitmoeten?
 
Tussen seizoen lijkt weer leuk te gaan worden.
FIA opent een onderzoek naar belangenvermenging tussen Toto (team-manager) en Suzie Wollf (als managing director van F1 Acadamy lid van de FOM). Ze claimen dat 1 van de teams klacht heeft ingediend, maar àlle teams komen nu met statement dat dat niet het geval is.


wie fan is van de politieke spelletjes in F1: live your heart out.
 
Yessss nog een stratencircuit erbij!!!


Wordt hier nu echt iemand blij van? Net nu Barcelona aanpassingen heeft gedaan ook.
Met zowel Sainz als Alonso in F1 vind ik het niet abnormaal dat er een Spaans circuit blijft. Als ik het goed begrijp zal Madrid de race in Barcelona vervangen. Ik kon mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat er geen Spaanse GP meer zou zijn met 2 Spanjaarden op de grid.

Ik vind trouwens stratencircuits wél leuk.
 
Met zowel Sainz als Alonso in F1 vind ik het niet abnormaal dat er een Spaans circuit blijft. Als ik het goed begrijp zal Madrid de race in Barcelona vervangen. Ik kon mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat er geen Spaanse GP meer zou zijn met 2 Spanjaarden op de grid.

Ik vind trouwens stratencircuits wél leuk.
Natuurlijk is het normaal dat er een Spaanse GP is, maar ik ben die startencircuits gewoon enorm beu, zeker als ter vervanging zijn van 'echte' circuits.

Dat er een paar zijn, ja, het is een wereldkampioenschap waarbij auto en piloten moeten getest en uitgedaagd worden op alle vlakken, in verschillende situaties, maar het is echt teveel aan het worden.
 
Natuurlijk is het normaal dat er een Spaanse GP is, maar ik ben die startencircuits gewoon enorm beu, zeker als ter vervanging zijn van 'echte' circuits.

Dat er een paar zijn, ja, het is een wereldkampioenschap waarbij auto en piloten moeten getest en uitgedaagd worden op alle vlakken, in verschillende situaties, maar het is echt teveel aan het worden.
Even de cijfers erbij gehaald: Er waren in 2023 8 straten circuits en 14 gewone circuits. Het is dus nog lang niet 50-50.

Dat je straten circuits niet leuk vindt is uw goed recht, maar ze brengen wel veel extra uitdagingen met zich mee. Ik speel (simracing) en zie bijvoorbeeld ook heel graag rally. Waarom? Wel, daar heb je de keuze als je je bocht mist: ga je 100m de ravijn in of knal je keihard tegen een boom. Daar is geen run-off area zoals in sommige circuits.

Straten circuits testen dus meer het lef van de piloten, maar ook de racecraft zelfs. Hoe dicht durven en kunnen ze bij de muur om de bocht zo breed mogelijk te nemen? Een andere uitdaging is dat straten circuits vaker ingesloten zijn waardoor je in een bocht opeens een flinke zijwind kunt hebben. Straten circuits hebben ook een veel kleinere visibility voor de piloten waardoor het nog enger wordt voor hen. Vaak zijn straten circuits smaller dus inhalen wordt nog moeilijker. Straten circuits worden ook gereden op klassiek asfalt waar na de grand prix weer gewone auto's over rijden. Dat is niet hetzelfde materiaal asfalt als je vindt op klassieke circuits. Dat verschil in grip is ook een extra uitdaging.

Een nadeel van straten circuits is vooral voor de fans dat de zichtbaarheid ook beperkt is. Je moet echt al een goeie (lees: heel dure) plaats hebben om van te genieten.

Ik ben dit jaar gaan zien naar de grand prixs van Saudi-Arabië, Azerbaijan, Oostenrijk en Japan. In 2024 ga ik zeker terug naar Saudi-Arabië. Ja ik ben grote fan van het circuit van Jeddah.
 
Tussen seizoen lijkt weer leuk te gaan worden.
FIA opent een onderzoek naar belangenvermenging tussen Toto (team-manager) en Suzie Wollf (als managing director van F1 Acadamy lid van de FOM). Ze claimen dat 1 van de teams klacht heeft ingediend, maar àlle teams komen nu met statement dat dat niet het geval is.


wie fan is van de politieke spelletjes in F1: live your heart out.
Wie is de FOM-mol? En dan elke week een afvaller? Tegen dat we de winnaar weten zijn we bijna klaar voor te gaan testen. Weer een perfect idee voor een debiel media-programma. Rap eens dat ideetje door spelen aan Liberty of Netflix. 🤣
 
Even de cijfers erbij gehaald: Er waren in 2023 8 straten circuits en 14 gewone circuits. Het is dus nog lang niet 50-50.

Dat zei ook niemand he :)
Je kan ook 8-14 teveel vinden. En als er nog eentje bijkomt is het al 9-14 (of 9-13 indien China weer niet doorgaat).

Dat je straten circuits niet leuk vindt is uw goed recht, maar ze brengen wel veel extra uitdagingen met zich mee. Ik speel (simracing) en zie bijvoorbeeld ook heel graag rally. Waarom? Wel, daar heb je de keuze als je je bocht mist: ga je 100m de ravijn in of knal je keihard tegen een boom. Daar is geen run-off area zoals in sommige circuits.

Straten circuits testen dus meer het lef van de piloten, maar ook de racecraft zelfs. Hoe dicht durven en kunnen ze bij de muur om de bocht zo breed mogelijk te nemen? Een andere uitdaging is dat straten circuits vaker ingesloten zijn waardoor je in een bocht opeens een flinke zijwind kunt hebben. Straten circuits hebben ook een veel kleinere visibility voor de piloten waardoor het nog enger wordt voor hen. Vaak zijn straten circuits smaller dus inhalen wordt nog moeilijker. Straten circuits worden ook gereden op klassiek asfalt waar na de grand prix weer gewone auto's over rijden. Dat is niet hetzelfde materiaal asfalt als je vindt op klassieke circuits. Dat verschil in grip is ook een extra uitdaging.

Een nadeel van straten circuits is vooral voor de fans dat de zichtbaarheid ook beperkt is. Je moet echt al een goeie (lees: heel dure) plaats hebben om van te genieten.

Natuurlijk zijn er specifieke uitdagingen. Een Q3 rondje in Monaco zoals dat van Max dit jaar is waanzinnig om te zien. De race is dan weer gatsaai. Er zijn ook goede stratencircuits. Ik vind Baku bvb best goede races produceren elk jaar.

Maar het is niet omdat er uitdagingen aan zitten en er goede races kunnen doorgaan, dat we verder richting 50-50 moeten bewegen. Uiteindelijk is het simpel: F1 wagens zijn pas echt gemaakt voor echte circuits als Spa, Monza, Suzuka, etc, en komen daar het allerbest tot hun recht. Dat is ook waar het DNA van F1 zit.

Om de woorden van Verstappen er even bij te nemen:
"We're getting more and more street circuits, which I don't enjoy with a Formula One car, they're not designed to drive on the street track. A Formula One car comes alive on proper high-speed corners.

"I understand [having] a few street circuits a year, but not too many.

"It's better to have the old school tracks, like Suzuka, a qualifying lap around there is so much more fun than random street circuits."

"In terms of circuits, for me real tracks are always more fun to drive," said Verstappen. "People can say what they want about street circuits. But at the end of the day, that’s not where a Formula One car belongs."
 
mja, ik vind een race op een oval ook wel leuk, maar om die nu in F1 te steken?

we zouden voor de variatie eens moeten kijken naar dingen als lengte en snelheid. van de 24 zijn de meeste toch gewoon medium-speed circuits van rond de 5km. dààr mag wat meer variatie in komen.
 
Even de cijfers erbij gehaald: Er waren in 2023 8 straten circuits en 14 gewone circuits. Het is dus nog lang niet 50-50.

Dat je straten circuits niet leuk vindt is uw goed recht, maar ze brengen wel veel extra uitdagingen met zich mee. Ik speel (simracing) en zie bijvoorbeeld ook heel graag rally. Waarom? Wel, daar heb je de keuze als je je bocht mist: ga je 100m de ravijn in of knal je keihard tegen een boom. Daar is geen run-off area zoals in sommige circuits.

Straten circuits testen dus meer het lef van de piloten, maar ook de racecraft zelfs. Hoe dicht durven en kunnen ze bij de muur om de bocht zo breed mogelijk te nemen? Een andere uitdaging is dat straten circuits vaker ingesloten zijn waardoor je in een bocht opeens een flinke zijwind kunt hebben. Straten circuits hebben ook een veel kleinere visibility voor de piloten waardoor het nog enger wordt voor hen. Vaak zijn straten circuits smaller dus inhalen wordt nog moeilijker. Straten circuits worden ook gereden op klassiek asfalt waar na de grand prix weer gewone auto's over rijden. Dat is niet hetzelfde materiaal asfalt als je vindt op klassieke circuits. Dat verschil in grip is ook een extra uitdaging.

Een nadeel van straten circuits is vooral voor de fans dat de zichtbaarheid ook beperkt is. Je moet echt al een goeie (lees: heel dure) plaats hebben om van te genieten.

Ik ben dit jaar gaan zien naar de grand prixs van Saudi-Arabië, Azerbaijan, Oostenrijk en Japan. In 2024 ga ik zeker terug naar Saudi-Arabië. Ja ik ben grote fan van het circuit van Jeddah.
8 vind ik al veel te veel. Voor de rest lijkt het bij ons beiden dan een kwestie van smaak te zijn.

Wel jaloers dat je naar GP van Japan geweest bent :D
 
Terug
Bovenaan