Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?


  • Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .

sink

Well-known member
Crowdfunder FE
uz7mVPL.jpg


Teams & rijders
______________________________________________


Wijzigingen tov 2022:

Nieuwe rijders:
Nyck de Vries maakt zijn debuut bij AlphaTauri
Oscar Piastri maakt zijn debuut bij McLaren
Logan Sargeant maakt zijn debuut bij Williams

Comebacks:
Nico Hulkenberg maakt zijn comeback bij Haas, hij reed voor het laatst een F1 race begin 2022 bij Aston Martin

Doen niet meer mee:
Sebastian Vettel
Mick Schumacher
Daniel Ricciardo
Nicholas Latifi

Transfers bij de rijders:
Fernando Alonso stapt over van Alpine naar Aston Martin
Pierre Gasly stapt over van AlphaTauri naar Alpine

Veranderingen bij de teams:
De power units van Red Bull en AlphaTauri zullen terug de Honda naam dragen. Meerbepaald 'Honda RBPT'

Het volledige veld:


ivtAozF.png
| Oracle Red Bull Racing
1 (/33) Max Verstappen (WK 2021 & 2022)
11 Sergio Perez
• T.Ricciardo, Lawson

NMEXguE.png
| Scuderia Ferrari
16 Charles Leclerc
55 Carlos Sainz
• T.Giovinazzi, Schwartzman

ag2zC6Q.png
| Mercedes-AMG Petronas F1 Team
44 Lewis Hamilton (WK 2008,2014,2015,2017,2018,2019 & 2020)
63 George Russell
• T.Mick Schumacher

wjkbJMR.jpg
| BWT Alpine F1 Team
31 Esteban Ocon
10 Pierre Gasly
• T.Doohan

ag2zC6Q.png
| McLaren F1 Team
4 Lando Norris
81 Oscar Piastri
• T.Palou

NMEXguE.png
| Alfa Romeo F1 Team Orlen
77 Valtteri Bottas
24 Guanyu Zhou
• T.Pourchaire

ag2zC6Q.png
| Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team
14 Fernando Alonso (WK 2005 & 2006)
18 Lance Stroll
• T.Vandoorne, Drugovich

NMEXguE.png
| MoneyGram Haas F1 Team
20 Kevin Magnussen
27 Nico Hulkenberg
• T.Fittipaldi

ivtAozF.png
| Scuderia AlphaTauri
22 Yuki Tsunoda
21 Nyck de Vries
• T.-

ag2zC6Q.png
| Williams Racing
23 Alexander Albon
2 Logan Sargeant
• T.Mick Schumacher

De races
______________________________________________


Wijzigingen tov 2022:

- De GP van Qatar keert terug op de kalender na 1 jaar afwezigheid en zal net als in 2021 doorgaan op het circuit van Losail
- De GP van Las Vegas staat voor het eerst op de kalender en zal doorgaan op een nieuw aangelegd stratencircuit in Las Vegas
- De Franse GP staat niet meer op de kalender dit jaar
- De Chinese GP is opnieuw geannuleerd dit jaar, er komt mogelijks nog een vervanger om de plaats tussen de GP van Australië en Azerbeidzjan op te vullen
- De Belgische GP zal voor het eerst sinds lang niet meer eind augustus/begin september doorgaan, maar wel eind juli. De laatste race voor de zomerstop ipv de eerste na de zomerstop.

Voorlopige kalender

#DateGrand PrixCircuit
#105-03-2023Bahrain Grand PrixBahrain International Circuit
#219-03-2023Saudi Arabian Grand PrixJeddah Corniche Circuit
#302-04-2023Australian Grand PrixAlbert Park Circuit
#430-04-2023Azerbaijan Grand PrixBaku City Circuit
#507-05-2023Miami Grand PrixMiami International Autodrome
#621-05-2023Emilia Romagna Grand PrixImola Circuit
#728-05-2023Monaco Grand PrixCircuit de Monaco
#804-06-2023Spanish Grand PrixCircuit de Barcelona-Catalunya
#918-06-2023Canadian Grand PrixCircuit Gilles Villeneuve
#1002-07-2023Austrian Grand PrixRed Bull Ring
#1109-07-2023British Grand PrixSilverstone
#1223-07-2023Hungarian Grand PrixHungaroring
#1330-07-2023Belgian Grand PrixCircuit de Spa-Francorchamps
#1427-08-2023Dutch Grand PrixCircuit Zandvoort
#1503-09-2023Italian Grand PrixMonza Circuit
#1617-09-2023Singapore Grand PrixMarina Bay Street Circuit
#1724-09-2023Japanese Grand PrixSuzuka International Racing Course
#1808-10-2023Qatar Grand PrixLusail International Circuit
#1922-10-2023United States Grand PrixCircuit of the Americas
#2029-10-2023Mexico City Grand PrixAutodromo Hermanos Rodriguez
#2105-11-2023Brazilian Grand PrixInterlagos Circuit
#2218-11-2023Las Vegas Grand PrixLas Vegas Street Circuit
#2326-11-2023Abu Dhabi Grand PrixYas Marina Circuit

F1 Fanatic Kalender:
Google
iCal

Regelwijzigingen
______________________________________________



De belangrijkste wijzigingen tov 2022: (Bron: Wikipedia) (as of january 10th 2023)

Technical regulations

Changes to reduce porpoising


Following large amounts of porpoising during 2022, the FIA is proposing to introduce changes to the regulations to limit excessive porpoising. Floor edges would be raised by 15 millimetres (0.59 in) and the throat of the diffuser would also be raised, by a yet to be determined amount. The diffuser edge stiffness will be increased and an additional sensor will be mandated to monitor the porpoising phenomenon more effectively. Lateral floor deflection tests are also due to be more stringent.

Changes to roll hoop design regulations

Following Zhou Guanyu's crash at the 2022 British Grand Prix, a rounded top will now be required on the roll hoop, which will reduce the chance of it digging into the ground during an accident; a change will be made to ensure a minimum height for the point of application of the homologation test; there will be a new physical homologation test where the load pushes the roll hoop in the forward direction; there will be a definition of new tests, to be carried out by calculation.

Banning of use of slot gap separators on front wings

The FIA altered the wording of the aerodynamic regulations, after Mercedes produced a front wing which exploited a potential loop-hole in the regulations. Mercedes introduced slot gap separators on their front wings at the 2022 United States Grand Prix, although they did not intend to run them at the event. Rival teams argued that the new front wing was illegal. Mercedes argued that the regulations allowed slot-gap separators as they were "primarily" there for "mechanical, structural or measurement reasons", and therefore any secondary aerodynamic benefit would be allowed. The FIA ruled that the brackets were illegal at the following 2022 Mexico City Grand Prix, and changed the wording of the regulations to avoid other teams using a similar argument in the future.

Mirror size changes

The size of the mirrors will be increased for better rearward visibility.

Sporting regulations:

With the intention of making tyre usage more sustainable in the future, Formula One will trial a reduction in allocated tyre sets from 13 to 11 at two races in 2023. At these races the use of tyres in qualifying will be mandated as hard in Q1, medium in Q2 and soft in Q3, assuming that the weather is dry. Teams are usually free to choose which tyre compound they run during qualifying.
Pirelli announced a change to the available tyre compounds for 2023, with a compound to be inserted between the old C1 and C2 compounds. This change is supposed to provide teams with more flexible strategy options after criticism towards the original C1 compound for a large drop in grip compared to the other tyres.
The budget cap is reduced to $135 million. It was originally set at $140m in 2022 before being increased to $142.4m to account for inflation.
There will be only three days of pre-season testing, a reduction from 2022 when there were six days.

Sprint events

The sprint format is due to be run at six Grands Prix from this season onwards, compared to three in 2021 and 2022. It is due to take place at the Azerbaijan, Austrian, Belgian, Qatar, United States and São Paulo Grands Prix.

Enactment of political gestures

The FIA's International Sporting Code (ISC) was updated to include stricter controls on drivers and teams making "political, religious and personal statements". Article 12.2.1n was introduced stating that drivers and teams must receive the FIA's permission before conducting a political statement or protest and that any protest without permission would be considered a breach of the FIA's neutrality rules. The FIA stated the update to the ISC was done to move it in line with the ethical principles of political neutrality laid out by the International Olympic Committee, which gave formal recognition to the FIA in 2013 through the Olympic Charter.

Relaxation of COVID-19 protocols

The FIA are due to take further steps to relax COVID-19 safety protocols that were first introduced in 2020. These relaxing of restrictions includes the removal of the need for proof of vaccination for those working in the paddock. The FIA previously dropped the requirements for mandatory face masking and COVID-testing in 2022.


TV-Zenders
______________________________________________


Alle zenders die wij kunnen ontvangen:

Analoog:
La Une/Tipik: Waals​
Digitaal:
La Une/Tipik: Waals
Play Sports: Vlaams
RTL: Duits
Kwalificaties & race zijn live te zien op La Une of Tipik, Play Sports (Telenet) en RTL.

Interessante links
______________________________________________


Live:

Tijdens een race is de officiële site formula1.com een aanrader, waar je dezelfde "live timing" kunt vinden die de teams aan de pitmuur te zien krijgen.

Nederlandstalig nieuws:
GPToday
Motorsport

Engelstalig nieuws:
Interessante blogs:
Technisch:
Podcasts:

Livestream
______________________________________________



F1 TV
MultiViewer for F1 TV
• Download ACE Player > Ga naar: Motorsportsstreams per sessie is er een nieuw ID met livestream

Wintertests 2023
______________________________________________



DatumCircuit
23/24/25 Februari 2023Bahrain International Circuit

Teampresentaties 2023
______________________________________________



#DatumTeamChassisFoto's
#12023-01-31HaasVF-23Foto 1 - 2 - 3
#22023-02-03Red Bull RacingRB19Foto 1 - 2
#32023-02-06WilliamsFW45Foto 1 - 2
#42023-02-07Alfa RomeoC43Foto 1 - 2
#52023-02-11Scuderia Alpha TauriAT04Foto 1 - 2
#62023-02-13Aston MartinAMR23Foto 1 - 2
#72023-02-13McLarenMCL60Foto 1 - 2
#82023-02-14FerrariSF-23Foto 1 - 2
#92023-02-15MercedesF1 W14Foto 1 - 2
#102023-02-16AlpineA523Foto 1 - 2

F1 Fantasy
______________________________________________


BeyondGaming League code om te joinen: eda1c4cce7

 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de mooie openingspost. Nog maar een dikke anderhalve maand!

Ik heb alvast voor Hamilton gestemd, na een episch titelgevecht tussen Lewis, Max en Leclerc. Ik hoop vooral op goede regenbanden, en Alonso die na een zotte race P1 pakt.
 
@sink Merci voor alweer een mooie openingspost ! Tis weer bijna gank ! Ik heb op Leclerc gestemd als WK, tzal ooit wel een keer prijs zijn zeker ? :') Maar goed, zal afwachten zijn hoe Ferrari gaat presteren met alweer net verandering in de rangen daar, al denk ik dat Vasseur iedereen het tegendeel gaat bewijzen en snel zijn stempel gaat kunnen drukken en vooral op tafel gaat kloppen als t hem niet aan staat.
 
@sink Mooie post. :thumb:

Maar je bent er wel eentje zijn titels vergeten bijzetten...
Die was ik blijkbaar vorig jaar ook al vergeten :wallbash:

OP is aangepast;
- WK's bij Alonso erbij gezet
- MultiViewer toegevoegd
- 2 nieuwe launchdates, van Williams & Mercedes

Nog een goeie 3 weken tot de Williams launch. Tenzij Haas of Alfa Romeo eerder is. RB zal wel een van de laatste zijn
 
Het wordt een strijd ferrari red bull mercedes gok ik.

Nu ja maakt niet uit , ik wil goeie races zien en een kampioen pas op de laatste race, lekker spannend :D
 
Het wordt een strijd ferrari red bull mercedes gok ik.

Nu ja maakt niet uit , ik wil goeie races zien en een kampioen pas op de laatste race, lekker spannend :D
Da is waar iedereen op hoopt, mezelf incluis.
Hoop dat Mercedes het gat terug gedicht heeft, en dat een ander team nog eens voor een verassing kan zorgen.
 
Ik blijf hopen op een Ferrari die eens op alle vlakken mee is en niet enkel de auto of de bestuurders.
 
Ale, is toch lachen dat Italiaans geklungel. Ik vond het amusant :D
Halverwege het jaar kan ik me inderdaad meestal omzetten van gefrustreerd naar lachen met hun geduts. Zo blijft Kimi toch nog een jaar langer laatste Ferrari kampioen.
 
Haas doet een livery reveal volgende week dinsdag 31/01, dus daarmee is de lijst nu volledig :)
 
dan verwacht ik toch wel een nieuwe livery. want speciaal een livery reveal doen, voor dat zelfde wit-rood, lijkt me wat gek.
 
Terug
Bovenaan