FIA Formula One 2024

Wie wordt wereldkampioen in 2024 ?


  • Totaal aantal stemmers
    74
  • Opiniepeiling gesloten .

sink

Well-known member
Crowdfunder FE
rmZdEhD.jpg


Teams & rijders
______________________________________________


Wijzigingen tov 2023:​
Ten opzichte van het einde van 2023 is er geen enkele wijziging bij de rijders. De line-up voor het begin van seizoen 2024 is exact dezelfde als bij het einde van het seizoen 2023.​
Ten opzichte van het begin van 2023 is er dus enkel Daniel Ricciardo die in de loop van het seizoen Nyck De Vries bij Alpha Tauri heeft vervangen.​
Veranderingen bij de teams:​
Alfa Romeo heeft hun partnership met Sauber stopgezet en zal nu onder de naam 'Stake F1 Team' verder gaan totdat Audi het overneemt in 2026.​
Alpha Tauri gaat vanaf dit jaar verder onder de naam 'Visa Cash App RB'​

Het volledige veld:​
1 (/33) Max Verstappen (WK 2021, 2022 & 2023)​
11 Sergio Perez​
• T.Liam Lawson

44 Lewis Hamilton (WK 2008,2014,2015,2017,2018,2019 & 2020)​
63 George Russell​
• T.Mick Schumacher

16 Charles Leclerc​
55 Carlos Sainz​
• T.Oliver Bearman

4 Lando Norris​
81 Oscar Piastri​
• T.Pato O'Ward, Ryo Hirakawa

14 Fernando Alonso (WK 2005 & 2006)​
18 Lance Stroll​
• T.Felipe Drugovich

31 Esteban Ocon​
10 Pierre Gasly​
• T.Jack Doohan

23 Alexander Albon​
2 Logan Sargeant​
• T.TBC

22 Yuki Tsunoda​
3 Daniel Ricciardo​
• T.Liam Lawson

77 Valtteri Bottas​
24 Guanyu Zhou​
• T.Theo Pourchaire

20 Kevin Magnussen​
27 Nico Hulkenberg​
• T.Oliver Bearman


De races
______________________________________________
Wijzigingen tov 2023:​
- De Chinese GP keert terug op de kalender voor de eerste keer sinds 2019.​
- De GP van Emilia-Romagna staat dit jaar terug op de kalender nadat de GP in 2023 was geannuleerd omwille van overstromingen in Italië.​
- De GP van Japan staat nu gepland in het voorjaar ipv. in het najaar.​
Voorlopige kalender​
#DateGrand PrixCircuit
#102-03-2024Bahrain Grand PrixBahrain International Circuit
#209-03-2024Saudi Arabian Grand PrixJeddah Corniche Circuit
#324-03-2024Australian Grand PrixAlbert Park Circuit
#407-04-2024Japanese Grand PrixSuzuka International Racing Course
#521-04-2024Chinese Grand PrixShanghai International Circuit
#605-05-2024Miami Grand PrixMiami International Autodrome
#719-05-2024Emilia Romagna Grand PrixImola Circuit
#826-05-2024Monaco Grand PrixCircuit de Monaco
#909-06-2024Canadian Grand PrixCircuit Gilles Villeneuve
#1023-06-2024Spanish Grand PrixCircuit de Barcelona-Catalunya
#1130-06-2024Austrian Grand PrixRed Bull Ring
#1207-07-2024British Grand PrixSilverstone
#1321-07-2024Hungarian Grand PrixHungaroring
#1428-07-2024Belgian Grand PrixCircuit de Spa-Francorchamps
#1525-08-2024Dutch Grand PrixCircuit Zandvoort
#1601-09-2024Italian Grand PrixMonza Circuit
#1715-09-2024Azerbaijan Grand PrixBaku City Circuit
#1822-09-2024Singapore Grand PrixMarina Bay Street Circuit
#1920-10-2024United States Grand PrixCircuit of the Americas
#2027-10-2024Mexico City Grand PrixAutodromo Hermanos Rodriguez
#2103-11-2024Brazilian Grand PrixInterlagos Circuit
#2223-11-2024Las Vegas Grand PrixLas Vegas Strip Circuit
#2301-12-2024Qatar Grand PrixLusail International Circuit
#2408-12-2024Abu Dhabi Grand PrixYas Marina Circuit

F1 Fanatic Kalender:​
Google
iCal

Regelwijzigingen
______________________________________________
De belangrijkste wijzigingen tov 2023: (Bron: Wikipedia) (as of january 12th 2023)​
Technical regulations
In response to extreme conditions resulting in cockpit overheating during the 2023 Qatar Grand Prix, teams will now be allowed to install a scoop to the car that is intended to cool down the driver and cockpit area.​
Wheel covers aiming to reduce spray in wet weather conditions will be further tested during the season​
Teams will not be allowed to start wind tunnel or computational fluid dynamics work for the 2026 season, which will see major technical regulations rule changes, until 1 January 2025. However, teams may still do other preliminary research and development work not covered by these restrictions​
Tyres
The "alternative tyre allocation" trialled at the 2023 Hungarian and Italian Grands Prix, where drivers were given 11 sets of tyres in an attempt to cut costs in the sport, will be discontinued. Therefore, teams will revert to having 13 sets of tyres available per driver during every race weekend.​
The C0 tyre compound (the hardest compound in Pirelli's dry tyre range), which was introduced but not used during the 2023 season, was dropped from the tyre line-up.[53] This compound was previously known as the C1, but was renamed at the start of the 2023 season following the introduction of a new C1 compound, that is between the old C1 and current C2 compounds in terms of hardness.​
A proposed trial for a ban on tyre blankets for this season and a full ban in 2025 was abandoned.​
Sporting regulations:
The decision appeal process was amended for the 2024 season. The deadline to submit a right of review request was reduced from fourteen to four days after an event. In an attempt to stop potentially frivolous appeal attempts, the FIA will also introduce a fee for the process​
The structure of the sprint weekends was changed for 2024, with the goal of rationalising sprint events and separating them from the rest of the Grand Prix weekend. The weekend begins with a single practice session, followed by the sprint shootout, which sets the starting grid order for the sprint race. The sprint will then be the first session to take place on Saturday, followed by qualifying for the main race. The Grand Prix itself remains on Sunday.​
The rules for DRS usage in Grands Prix were adjusted slightly. Drivers will now be allowed to use DRS one lap after a race start, safety car restart, or red flag restart, one lap earlier than in previous seasons. This was tested during the sprints of 2023.​
The power unit allocation per season was increased from three to four per driver for the 2024 and 2025 championships.​

TV-Zenders
______________________________________________
Alle zenders die wij kunnen ontvangen:​
Analoog:
La Une/Tipik: Waals​

Digitaal:
La Une/Tipik: Waals​
Play Sports: Vlaams​
RTL: Duits​

Kwalificaties & race zijn live te zien op La Une of Tipik, Play Sports (Telenet) en RTL.​

Interessante links
______________________________________________
Live:​
Tijdens een race is de officiële site formula1.com een aanrader, waar je dezelfde "live timing" kunt vinden die de teams aan de pitmuur te zien krijgen.​
Nederlandstalig nieuws:​
GPToday
Motorsport

Engelstalig nieuws:​
Racefans
Planet F1

Interessante blogs:​

Technisch:​

Podcasts:​


Livestream
______________________________________________
F1 TV

Wintertests 2024
______________________________________________
DatumCircuit
21/22/23 Februari 2024Bahrain International Circuit


Teampresentaties 2024
______________________________________________
#DatumTeamChassisFoto's
#12024-02-02HaasVF-24Foto 1 - 2
#22024-02-05SauberC44Foto 1 - 2
#32024-02-05WilliamsFW46Foto 1 - 2
#42024-02-07AlpineA524Foto 1 - 2
#52024-02-08Visa Cash App RBVCARB 01Foto 1 - 2
#62024-02-12Aston MartinAMR24Foto 1 - 2
#72024-02-13FerrariSF-24Foto 1 - 2
#82024-02-14MercedesF1 W15Foto 1 - 2
#92024-02-14McLarenMCL38Foto 1 - 2
#102024-02-15Red BullRB20Foto 1 - 2


F1 Fantasy
______________________________________________
BeyondGaming League code om te joinen: P4OMHTITA02​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Trekt meer en meer op Formule E, $lechte evolutie. Wat is er toch mis met racecircuits, die speciaal gemaakt zijn om te racen? Want het is toch called motorracing, Toto?

Er zijn zoveel circuits om uit te kiezen, Maleisië bv, of Hockenheim, of Nurnburgring, of Portimao, of …, nee we gaan liever op 1 of ander parkeerterrein rijden.

Die Amerikanen zijn goed bezig om onze geliefde sport kapot te maken.
 
de grap is dat Formule E dit jaar met Misano en Portland 2 traditionele circuits op hun kalender hebben
Mexico, ook al gebruiken ze een alternatieve layout is voor mij ook een traditioneel circuits.
En de races in Shanghai zullen ook op het circuit gereden worden, maar tot hiertoe (tenzij ik iets gemist heb) nog geen layout bekend gemaakt.
 

Visa Cash App RB
Klinkt alsof ze weten waar het in F1 om draait tegenwoordig: geld.
 
Leclerc langer bij Ferrari.

Ik vind dat vreemd want volgens mij zit die daar vaker tegen zijn goesting dan met... Langs de andere kant, waar moet hij naartoe want alles zit vast.
 
Haas is de enige die nog geen datum heeft voor team presentatie. Maar dat doen ze elk jaar, ze willen meestal wel eerste zijn dus ze zullen wsl begin volgend week wel een surprise launch doen. Vorig jaar was dat op 30 januari.
 
En nu ook Lando die verlengt bij McLaren.

Maar is dat een nieuw dingetje nu, "multi-year" contracten aankondigen en dan wazig zijn over hoeveel jaar het gaat? Zowel bij Norris als Leclerc.
 
Suzuka vervangen ? heiligschennis
Zoals in de tijd dat Fuji enkele jaren op de kalender stond. Hoewel dat circuit nog redelijk ok was.
Nog langer geleden werd er nog een paar keer een Pacific GP gereden op het TI Aida circuit (als iemand dat zich nog kan herinneren, dat was een van de eerste circuits/seizoenen dat ik mij kan herinneren). Nu meer bekend als het Okayama circuit. Mss moeten ze nu maar terug eens zo'n constructie opzetten ipv Suzuka te vervangen
 
Wat is eigenlijk het probleem dat ze zo moeilijk doen?
Allemaal schrik dat ze deel van het geld mislopen, want het moet verdeeld worden onder 11 teams dan ipv 10. Wat mij betreft mag de F1 uitsterven. Deze beslissing is een van de schandelijkste ooit... Gaat enorm veel kritiek op zijn, kritiek die alleen maar terecht is.
 
Terug
Bovenaan